Lijf & Lijn alle pijlers

Menstruatiecup inbrengen

27-06-2019 23:43 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!
Ik heb een beetje een gekke vraag misschien, maar ik hoop dat jullie tips hebben. Ik ben altijd best heftig ongestsld en werd gek van alle zooi die erbij kwam kijken, dus ik heb een menstruatiecup aangeschaft. Nu heeft ik tig filmpjes bekeken en allerlei sites gelezen met tips over het inbrengen.
Nu lukt het niet op de menstruatiecup te laten 'uitvouwen/vacuüm te krijgen' bij het inbrengen. Ik heb het al dieper en minder diep geprobeerd, draaien en echt van alles, maar het wil gewoon niet.. Verschillende houdingen alles.. het past wel, maar het ontvouwt gewoon niet. 1x is het per ongeluk gelukt, maar daarna niet meer.
Hebben meer mensen hier last van? En heeft iemand wellicht tips voor me? Het gebruik hiervan lijkt me namelijk ideaal!
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat de gaatjes goed open zijn anders kàn 'ie niet uitvouwen. Dubbel vouwen. Inbrengen. Wat frotten om m open te krijgen. Met je vinger een rondje rond de rand maken (ik kan daar goed bij, als je baarmoedermond hoger zit zal het lastiger zijn).
Dat is het wel zo'n beetje. En anders procedure herhalen. Succes!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waarom, maar de eerste dag zit ik er ook steeds weer mee te klooien en als hij dan eenmaal twee keer goed gezeten heeft, gaat het daarna super makkelijk.

Tips om t misschien iets makkelijker te maken:
- niet te ver hurken, ik krijg m alleen goed als ik gewoon zit op de wc, onder de douche hurk ik te diep en is het vanbinnen daardoor juist krapper
- check of de gaatjes bovenin vrij zijn, als daar slijm of bloed in zit, werkt het niet
- voel met je vingers waar je baarmoedermond zit, bij mij zit die vaak vrij ver naar achteren en moet ik de cup ook echt ver naar achteren kantelen anders kan hij er niet omheen, dan zorgt de baarmoedermond dat hij geen ruimte heeft om uit te vouwen
- stop m erin en laat m zo ver mogelijk uitvouwen en wacht dan gewoon even. Even gaan zitten, staan, zitten, staan en dan weer voelen, bij mij zit er eerst vaak nog een soort deukje ergens in en als ik gewoon even beweeg en dan weer voel is t 9 van de 10 keer alsnog weg en zit hij goed. Werkt wel alleen als hij in elk geval gedeeltelijk uitvouwt.

Als je t eenmaal onder de knie hebt, is t echt ideaal!
Alle reacties Link kopieren
- de cup eerst een poosje onder de koude kraan houden - als het materiaal koeler is, is het wat stijver en zou het makkelijker uitvouwen.
- je mond openen - blijkbaar ontspan je daardoor je vagina (dit lijkt bij mij echt te werken!)
- bij mij blijkt het echt te helpen om de cup zo in te brengen dat ie 'naar achteren' moet uitvouwen, dus met de vouw naar beneden, en niet naar boven.

Met mijn eerste cup (een lunette) ging het, zeker nadat ik het 'naar achteren vouwen' ontdekte, al vrij snel heel soepel.
Sinds een paar maanden heb ik een 'fun cup', vooral omdat ik ze zoveel leuker/mooier vind om te zien. Het inbrengen is echter een flink standje frustrerender. Heb inmiddels een redelijk bizarre 'achterwaardse diamond fold' ontwikkeld waarmee het 3 van de 5 dagen goed gaat, maar op dag 2/3 lijkt 'ie toch steeds weer naast mijn baarmoedermond te zitten. Iemand ervaring met deze specifieke cup?
anoniem_387542 wijzigde dit bericht op 28-06-2019 00:48
Reden: d/t
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde gehad met een goedkope cup van erg dun materiaal. Die bleef gewoon ingevouwen. Ervoor had ik een ander merk (duurder en duidelijk dikker materiaal), dus ik wist al dat het wel anders kon. Ik heb uiteindelijk een andere cup aangeschaft en nu werkt het idd weer prima. Dus je zou eens kunnen kijken of dat werkt.
Alle reacties Link kopieren
Nog 1 tip: koud materiaal is stugger en wil eerder naar zijn oorspronkelijke vorm (uitvouwen). Dus omspoelen met koud water, niet onder de lekker warme douche.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Bij mij soms ook dat ie niet wil uitvouwen en als ik hem dan even zo laat zitten en iets later nog eens voel zit hij toch goed.
Alle reacties Link kopieren
Welke heb je? Het kan ook zijn dat-ie gewoon te zacht is voor je bekkenspierspanning. t Kan ook zijn dat-ie te groot is.
Met de mijn (Claricup) heb ik nooit uitvouwproblemen gehad.

Niet opgeven hoor! t Kan even duren voor je een fijne cup hebt gewonnen en voor je echt gewend bent, maar dan is t ook echt ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het een onding, en heb nu beppys in gebruik. Ideaal!!
Alle reacties Link kopieren
Het is mij ook nog niet gelukt. Eerste was waarschijnlijk te flexibel. Heb nu eentje die wat stijver is maar deze lijkt nu gewoon te groot om goed uit te vouwen.
Ben het een beetje zat. Wilde het graag doen lukken maar zie het ook niet zitten om tig van die dingen op goed geluk te kopen en maar te hopen dat er eentje past.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een diva-cup, geloof ik. Hij was een tientje, de goedkoopste die er was. Ik hurk niet, sta gewoon. Ik vouw hem dubbel, breng de randen naar binnen en laat de vouw los als hij nèt over de drempel is. Dan duw ik hem naar boven en dan vouwt hij uit terwijl ik hem naar boven duw. De wrijving van naar boven duwen zorgt ervoor dat de cup uitvouwt. Als ik het zo doe zit hij altijd goed. Het heeft me wel even gekost voor ik het ontdekte, maar inmiddels gebruik ik helemaal geen reguliere producten meer.

Succes met proberen!
Alle reacties Link kopieren
Eens met wat anderen zeggen over het soort cup, ik had inderdaad ook precies dit probleem bij een cup die heel zacht was, misschien toch een andere proberen? Overigens lukt het me daarmee inmiddels ook wel, je moet het echt een beetje onder de knie krijgen en dan gaat het veel makkelijker, duurde bij mij ook even. Hoe je hem vouwt kan ook nog effect hebben, bij die zachtere cup werkt het alleen als ik hem op een bepaalde manier vouw, dus experimenteer daar ook mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik breng mijne in, ga met mijn vinger langs de rand en verbreek zo dus t vacuüm zodat hij openklapt. Daarna plaats ik hem goed, knijp in de cup zodat je een soort vaginaal scheetje creëert en dan zit hij perfect op z’n plaats. Ik heb dan wel een vouw gebruikt waarbij je 1 zijkant de cup in vouwt. Naar mijn idee wil hij dan het liefst uitvouwen zeg maar.
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de tips! Ik heb al een maat s, terwijl ik al 20 ben en ze zeggen dat je dan eigenlijk al m moet overwegen, dus te klein lijkt me niet toch..? Met koud water kan ik nog proberen, want gebruik idd altijd warm water van tevoren. Maar hoe diep moet je hem precies inbrengen? Want ze zeggen minder diep dan een tampon, maar hij moet toch echt over het bot heen aan de achterkant? Of niet?
- zip -
anoniem_638fbb62d66fa wijzigde dit bericht op 29-07-2019 12:56
99.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zet hem net zo hoog als een tampon, anders voel ik hem zitten en dat vind ik vervelend.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal! Heb net al jullie tips geprobeerd, maar niets lijkt te werken. Ik denk dat ik maar een stuggere ga bestellen dan.. iemand tips voor een extra stugge?
Alle reacties Link kopieren
Welk merk heb je nu?
Alle reacties Link kopieren
Op de site van cute cotton staat een goede keuzehulp. Je kunt ze ook bellen voor advies.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de Meluna sport, die is stugger dan de normale. Maar heb toen zelf contact gehad met de webshop waar ik hem kocht en kreeg goed advies welke voor mij het best zou zijn.
Bij mij lukt het meestal om te openen, maar als dat niet lukt laat ik het meestal gewoon en tot nu toe is hij steeds vanzelf geopend. Eerst vond ik dat wat riskant, want stel dat hij niet open gaat en dus niet goed zit? Maar nu kan ik erop vertrouwen dat het gewoon vanzelf gaat. Gebeurt dat bij jou niet? Heb je dat al getest? Ik heb een organicup.
Es1999 schreef:
28-06-2019 07:59
Maar hoe diep moet je hem precies inbrengen? Want ze zeggen minder diep dan een tampon, maar hij moet toch echt over het bot heen aan de achterkant? Of niet?
Doe wat goed voelt. Meestal gaat hij vanzelf nog wel iets dieper (bij mij dan) maar ik kan er altijd nog bij (bij het 'stokje'. Het is inderdaad echt wennen in het begin, kan ook even frustrerend zijn, maar het is het echt waard. Je krijgt het vanzelf onder de knie, dus geef niet te snel op :)
Alle reacties Link kopieren
Es1999 schreef:
28-06-2019 08:32
Bedankt allemaal! Heb net al jullie tips geprobeerd, maar niets lijkt te werken. Ik denk dat ik maar een stuggere ga bestellen dan.. iemand tips voor een extra stugge?
Ik heb twee verschillende van Cute Cotton gehad waarbij ik hetzelfde probleem had. Uiteindelijk een goedkope bij Kruidvat gekocht als laatste hoop en die blijkt dus opeens wel bij mij te passen.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Es1999 schreef:
28-06-2019 07:59
Want ze zeggen minder diep dan een tampon, maar hij moet toch echt over het bot heen aan de achterkant? Of niet?
Welk bot?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen ervaring met de Lunette, al 5 jaar, en die klapt altijd enthousiast open.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven