Lijf & Lijn alle pijlers

Gezond dieet voor iemand die veel beweegt

03-07-2019 13:38 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen eet ik normaal gezond. Niet een overdreven “foodie” maar Hollands gezond met groente, paar x per week vlees en fruit en noten.

Ik heb een gezond gewicht (1.75/62kg) daarnaast beweeg ik veel.
Ik sport niet eens echt ( behalve paardrijden) maar haal door mijn werk met gemak de 20.000 stappen per dag. Soms gaan we zelfs naar de 30.000z

Ik heb het idee dat ik genoeg eet
6.30 2 volkomen boterhammen kaas/pindakaas
8.30 1 a 2 boterhammen/ fruit
12.30 2 volkomen boterhammen met soms een ei of soepje
15.30 handje noten/rozijnen
17.30 avond eten aardappelen groente vlees of volkomen pasta met saus met groente
En soms een pizza, nasi ect maar in de basis gewoon normaal.
20.30 afwisselend fruit, groente, koekje, chips

Nou ben ik de laatste tijd en vaak moe en futloos. Pak snel virusjes op als die voorbij komen.
Nou zat ik te denken hoe dat zou komen en begon een beetje aan mijn voedingsschema te twijfelen. Eet ik wel genoeg?

Heeft er iemand ervaring met veel bewegen en voedingsschema? Moet ik meer eten of anders?
Het klinkt als een volwaardig voedingsschema, best ruim maar je beweegt ook meer dan gemiddeld.

Slaap je wel genoeg?
Alle reacties Link kopieren
Heb je last van stress?
Zijn je bloedwaarden goed?
Slaap je voldoende?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je best nog weinig eet met zoveel bewegen.
Ga eens langs de huisarts voor bloed testen.
Probeer wat meer groente te eten bijvoorbeeld door tussen de middag naast 1 boterham ook een salade te eten. 6 boterhammen op een dag is wel veel vind ik.
Ik denk dat je in de morgen rond 8.30 beter yoghurt met fruit of groente kan eten, dat vult goed en geeft energie.
Ik denk ook dat je te weinig eet bij zoveel beweging.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op minder stappen per dag (fiets 4 dagen per week naar mijn werk, 13 km enkele reis. Op mijn werk beweeg ik verder niet bijzonder veel, maar ik zit hierdoor op een werkdag op 15000 stappen. Ik eet wel meer dan jij. 3 boterhammen voor de lunch en regelmatig soep erbij. En in de ochtend altijd meer dan alleen fruit als tussendoor. Nu ben ik ook langer, 1m83. Maar ik vind dus zeker niet dat je veel eet. Als je geen vlees eet, eet je dan een vervanger?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
03-07-2019 13:47
Probeer wat meer groente te eten bijvoorbeeld door tussen de middag naast 1 boterham ook een salade te eten. 6 boterhammen op een dag is wel veel vind ik.
Ik denk dat je in de morgen rond 8.30 beter yoghurt met fruit of groente kan eten, dat vult goed en geeft energie.
Ik denk ook dat je te weinig eet bij zoveel beweging.
Dit. Je zou meer vitamines binnen kunnen krijgen door meer groente te eten, maar ook bijvoorbeeld peulvruchten. Dus niet alleen afwisselen in je avondmaaltijd, maar ook overdag.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat weinig voor iemand die zoveel beweegt? En bedoel je volkoren (volkomen)?
leeg
Alle reacties Link kopieren
6 boterhammen en 1 x een groente moment... eh dat vind ik best karig. Ik zou de boterhammen (zit echt niks in) terug schroeven en er een lekkere salade voor in de plaats nemen. Het liefst met proteïne, vette vis bv. Misschien een stuk fruit extra tussendoor. Met veel bewegen gebruik je ook veel spieren. Spieren hebben die proteïne gewoon nodig. Te weinig en je gaat spierweefsel afbreken en daar kun je idd moe van worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het best weinig!
Nu eet ik ook gewoon veel:)

Ben 1.72 en rond de 63/64 kilo.

Misschien tussendoor wat meer groente? Denk aan snoeptomaatjes, komkommer etc? En zuivel mis ik ook!
Alle reacties Link kopieren
Weinig groente en weinig eiwit en ja daar wordt je sloom van.

Ik zou eens kipfilet op brood doen met tomaat, een x yoghurt met noten in de morgen, snoepgroente als tussen door, ...etc. Eem x een maaltijdsalade tussen de middag ipv brood, brood en meer brood....

Iets is trouwens niet minder slecht voor je wanneer je het als verkleinwoord neer zet. Koekje, snoepje, heel zout soepje....mensen schrijven nooit. Ik eet heel normaal en gezond rauwkostje, yoghurtje, avocadotje....
viva-amber wijzigde dit bericht op 03-07-2019 14:01
29.21% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bijzonder dat je geen medisch advies mag geven maar wel een paar honderd calorieën van een al mager dagmenu mag adviseren.

Hou het eens bij op de eetmeter, kijk wat je nodig hebt en paar het zonodig aan.

Met die rare warme en koude dagen zijn meer mensen wat futloos, ook omdat je minder slaapt.

Veel verzekeringen vergoeden een paar consulten diëtist, een goede kan je richting geven, is snel klaar.
Hoezo is dit veel bewegen? Veel wandelen ja, maar daar verbruik je toch helemaal niet zoveel mee? Laat staan dat je veel spieren gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
https://www.voedingscentrum.nl/nl/gezon ... eten-.aspx

en bereken eens hoeveeel calorien je nu binnenkrijgt

obv je bmr heb je er met je actieve leven zo'n 2250 nodig (ik heb even snelle berekening gedaan)
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel,

Ik probeer idd ook meer groente te eten.
Bij de boterham eigen gemaakte courgette of tomaten soep.
Tussendoor wortels, komkommer en tomaat. Maar misschien kan dit idd nog meer.

Ik eet niet zo heel veel zuivel maar probeer wel elke dag kefir te drinken.
Misschien toch weer aan de Griekse yoghurt.
Avocado eet ik sinds kort ook weer. 2 per week ong.
Alle reacties Link kopieren
Helena_z schreef:
03-07-2019 13:52
Ik vind dat weinig voor iemand die zoveel beweegt? En bedoel je volkoren (volkomen)?
Ja volkoren. Stomme autocorrect..
Zowel brood als pasta
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
03-07-2019 13:46
Heb je last van stress?
Zijn je bloedwaarden goed?
Slaap je voldoende?
Bloedwaarden weet ik niet. Dat is wel mn volgende stap.
Geen stress en slapen doe nooit heel goed maar de laatste tijd gaat dat wel ok voor mijn doen.
Ik vind dat je wel veel passen maakt, maar ik vind niet dat dat extreme beweging is.
Het is geen heftig actief leven.
Echt sporten doe je dus niet.
Je eet, maar ik vraag mij af hoe het zit met de voedingsstoffen bij jou. Verdiep je eens in echt goede voeding, dus voeding die echt wat voor je doet, voeden dus :)
Je noemt een handje noten. Maar hoe ziet zo’n handje noten eruit? Dat is nou niet echt iets waar je motor van kan blijven lopen. En hoe zit het met de afwisseling van het eten? Ik zie voornamelijk een eentonig menu.
Als je je zorgen maakt om je gezondheid, dan kun je bij de huisarts een afspraak maken om te bespreken wat je zou kunnen testen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
03-07-2019 13:59
Weinig groente en weinig eiwit en ja daar wordt je sloom van.

Ik zou eens kipfilet op brood doen met tomaat, een x yoghurt met noten in de morgen, snoepgroente als tussen door, ...etc. Eem x een maaltijdsalade tussen de middag ipv brood, brood en meer brood....

Iets is trouwens niet minder slecht voor je wanneer je het als verkleinwoord neer zet. Koekje, snoepje, heel zout soepje....mensen schrijven nooit. Ik eet heel normaal en gezond rauwkostje, yoghurtje, avocadotje....
Op brood eet ik meestal kaas, kipfilet, pindakaas en daarnaast nog een ei of soep.
Eet de laatste tijd idd wel minder kipfilet dus ga dat weer meer meenemen.
Alle reacties Link kopieren
Hatchi schreef:
03-07-2019 14:12
Ik vind dat je wel veel passen maakt, maar ik vind niet dat dat extreme beweging is.
Het is geen heftig actief leven.
Echt sporten doe je dus niet.
Je eet, maar ik vraag mij af hoe het zit met de voedingsstoffen bij jou. Verdiep je eens in echt goede voeding, dus voeding die echt wat voor je doet, voeden dus :)
Je noemt een handje noten. Maar hoe ziet zo’n handje noten eruit? Dat is nou niet echt iets waar je motor van kan blijven lopen. En hoe zit het met de afwisseling van het eten? Ik zie voornamelijk een eentonig menu.
Als je je zorgen maakt om je gezondheid, dan kun je bij de huisarts een afspraak maken om te bespreken wat je zou kunnen testen.
Het wandelen is wel echt doorlopen en naast de passen rij ik meestal ook nog zo’n 3/4 paarden per dag. En dan ben ik niet alleen aan het zitten;)

Ik heb zelf idd ook het idee dat het niet helemaal goed gaat met de voedingsstoffen vandaar ook mijn vraag.

Heb al dingen voorbij zien komen waarvan ik nu weer weet waar ik op moet letten.
Alle reacties Link kopieren
En toch zou ik eerder eens bloed laten testen als je al langere tijd futloos bent.
Ik zou 1x boterhammen vervangen door Griekse yoghurt met fruit, en met fruit kun je variëren.
parbleumondieu schreef:
03-07-2019 14:26
En toch zou ik eerder eens bloed laten testen als je al langere tijd futloos bent.
Idd. Het lijkt me genoeg eten. Ik eet ongeveer hetzelfde, sport/beweeg veel (vind ik moeilijk te vergelijken, maar van myfitnesspal mag ik vandaag bijvoorbeeld 2950 cal eten als ik een kilo per week wil afvallen, maar dat haal ik niet), en ik ben alleen futloos als ik heel slecht geslapen heb.
Toen ik een lange periode moe was, bleek ik vit d tekort te hebben, maar dat is alweer een paar jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
Futloosheid zit vaak in gebrek aan ijzer en de B-vitamines.
Ik neem aan, dat je menstrueert. Voor vrouwen is soms een beetje meer rood vlees eten hetgeen dat het beste helpt. Het liefst een spierdier als hert of eeuh... (niet slaan) paard

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven