Pergola van ronde palen

30-05-2019 20:56 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil in de tuin een kleine pergola maken van rond hout.
Heeft iemand een werkbeschrijving hoe ik het beste de langs- en dwarsliggers met elkaar kan verbinden? En wat voor hout kan ik t beste gebruiken? Kastanje niet, dat is me te duur..

Afbeelding
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Bamboe?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Bamboe is mooi maar lastig te bevestigen omdat het hol is van binnen.

Als kastanje te duur is kan je geïmpregneerd vurenhout gebruiken bijvoorbeeld. Hou er wel rekening mee dat dit niet zo heel lang meegaat. Die palen kan je ook beter niet de grond inslaan want ze gaan snel rotten, je zou voor de staanders dan ronde paalpunthouders kunnen gebruiken of een ronde paalhouder met voet die je bijvoorbeeld in tegels kan boren.

Om de ronde liggers te bevestigen zaag je uit iedere hoek een stukje met de afmeting van de paal waarop deze komt te rusten. Niet helemaal doorzagen maar tot de helft zodat je een plat stuk overhoudt (je zaagt er een klein vierkantje uit zeg maar). Deze platte kant laat je dan op de bovenkant van de staanders rusten en zet dit vast met bijvoorbeeld draadbouten (eerst voorboren).

Wil je het heel makkelijk doen dan zijn er ook gegalvaniseerde verbindingsstukken te krijgen voor ronde palen.
...
Alle reacties Link kopieren
Als kastanje je al te duur is... ik zou zeggen robinia of kastanje inderdaad, zijn de enige 2 soorten duurzaam hout voor buiten die nog een beetje betaalbaar zijn, voor zover ik weet. Bamboe in dat soort diktes is heel duur denk ik (wel lekker licht!) en lastiger mee te werken wegens splijtgevaar.

Verbindingen: gewoon schroeven. In je voorbeeld zijn de lange liggers op de kopse kanten van de staanders geschroefd (ik zou dat trouwens niet zo doen, daar loopt water langs wat dan op de kopse kant van de paal blijft staan en niet makkelijk weer opdroogt omdat die ligger er bovenop ligt. Slimmer om kopse kanten schuin af te zagen zodat t water eraf loopt, en er niks tegenaan/op te schroeven zodat t makkelijk opdroogt) en de korte liggers weer op de lange liggers geschroefd.

Je hebt fikse schroeven nodig, maar dat is niet zo’n probleem. Neem wel torx, je hebt veel grip nodig van je schroefmachine op de schroef.
Alle reacties Link kopieren
Even iets anders, heb je al wel voor je hoe je die pergola in de grond gaat plaatsen?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
https://gadero.nl/pergola-maken/
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Overigens zou ik echt investeren in een goede houtsoort zoals kastanje. Het zou zonde zijn als je pergola binnen 10 jaar in elkaar stort als die net mooi begroeid is.
...
Alle reacties Link kopieren
Hehe, je had het net zo goed op TTT kunnen vragen ;-D

Voorboren en draadeind zou ik niet doen, omdat er in dat gat ook weer vocht/water kan blijven staan, ergo rot. De vlakke kantjes in de liggers is een leuke! Wel doen zoals CC zegt en niet andersom, als je de vlakke bovenop de lange liggers maakt, heb je daar weer een afgedekt plekje waar water in kan blijven staan.

Geïmpregneerd vuren: echt, ik zou het niet doen. Het is lelijk, het is giftig, en het blijft minder lang staan dan kastanje of robinia. Heel zonde.
Alle reacties Link kopieren
Moosey :thumbsup:
...
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
30-05-2019 21:45
Bamboe is mooi maar lastig te bevestigen omdat het hol is van binnen.

Als kastanje te duur is kan je geïmpregneerd vurenhout gebruiken bijvoorbeeld. Hou er wel rekening mee dat dit niet zo heel lang meegaat. Die palen kan je ook beter niet de grond inslaan want ze gaan snel rotten, je zou voor de staanders dan ronde paalpunthouders kunnen gebruiken of een ronde paalhouder met voet die je bijvoorbeeld in tegels kan boren.

Om de ronde liggers te bevestigen zaag je uit iedere hoek een stukje met de afmeting van de paal waarop deze komt te rusten. Niet helemaal doorzagen maar tot de helft zodat je een plat stuk overhoudt (je zaagt er een klein vierkantje uit zeg maar). Deze platte kant laat je dan op de bovenkant van de staanders rusten en zet dit vast met bijvoorbeeld draadbouten (eerst voorboren).

Wil je het heel makkelijk doen dan zijn er ook gegalvaniseerde verbindingsstukken te krijgen voor ronde palen.
Beetje zoals een blokhut constructie.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
;-D

Nog even gekeken trouwens: bamboe is goedkoper dan ik dacht. Wel ook leuk. Maar dan moet je je heel goed verdiepen in verbindingen (met touw?) en ik heb geen idee hoe duurzaam en hoe sterk onbehandeld bamboe is.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik snap dat je het low budget wil doen, maar heb je wel alle gereedschap in huis? Grondboor, boormachine en de rest......... Dat huren kan ook aardig oplopen.

Over heel lange schroeven maar te zwijgen. Wat zijn die duur!
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
30-05-2019 22:02
Beetje zoals een blokhut constructie.
Ja precies, jij omschrijft in twee woorden wat ik heel omslachtig probeer uit te leggen ;-D
...
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
30-05-2019 22:06
Ja precies, jij omschrijft in twee woorden wat ik heel omslachtig probeer uit te leggen ;-D
Maar met jouw omschrijving kan ze aan het werk, met de mijne niet :proud:
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
:D
...
Alle reacties Link kopieren
Apatura, hier uitleg over hoe je een pergola maakt van bamboe palen. Het gaat over een bouwpakket maar je kan natuurlijk altijd je eigen plan trekken, er wordt in ieder geval heel duidelijk uitgelegd hoe je de palen kan bevestigen.

https://www.bambooimport.com/nl/blog/ho ... oe-pergola
...
Alle reacties Link kopieren
Zou wel rvs schroeven nemen als je gaat schroeven.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
30-05-2019 22:13
Apatura, hier uitleg over hoe je een pergola maakt van bamboe palen. Het gaat over een bouwpakket maar je kan natuurlijk altijd je eigen plan trekken, er wordt in ieder geval heel duidelijk uitgelegd hoe je de palen kan bevestigen.

https://www.bambooimport.com/nl/blog/ho ... oe-pergola
Deze staat alleen wel op speciale houders waardoor de palen te kort zijn. "Normaal" worden ze toch wel minimaal 80 cm diep geplaatst in snelbeton.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
30-05-2019 22:20
Deze staat alleen wel op speciale houders waardoor de palen te kort zijn. "Normaal" worden ze toch wel minimaal 80 cm diep geplaatst in snelbeton.
Ja precies, alleen is bamboe daar eigenlijk helemaal niet zo geschikt voor. Een schutting van bamboe bijvoorbeeld moet minimaal 2 cm. vrij zijn van de grond anders rot het zo weg.
...
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
30-05-2019 22:20
Deze staat alleen wel op speciale houders waardoor de palen te kort zijn. "Normaal" worden ze toch wel minimaal 80 cm diep geplaatst in snelbeton.
Mwaaaa, het is geen schutting hè? Een pergola met een beetje breedte blijft uit zichzelf al staan. Hoef je alleen maar vast te zetten tegen het omwaaien/voor als iemand er tegenaan leunt.

Die bamboe pakketten zijn niet duur zeg! Maar of t lang mooi en goed blijft vraag ik me af. Ik zat er een stukje over te lezen van de importeur en die beweert dat na impregnatie de bamboe wel tot 50 jaar goed kan blijven (impregneren doen ze standaard, meteen na oogsten) maar ze raden wel met klem aan om je bamboe product elke 2 jaar te beitsen :@@: (wat natuurlijk niet gaat met een pergola)
Verwarrend.
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
31-05-2019 09:36
Mwaaaa, het is geen schutting hè? Een pergola met een beetje breedte blijft uit zichzelf al staan. Hoef je alleen maar vast te zetten tegen het omwaaien/voor als iemand er tegenaan leunt.

Die bamboe pakketten zijn niet duur zeg! Maar of t lang mooi en goed blijft vraag ik me af. Ik zat er een stukje over te lezen van de importeur en die beweert dat na impregnatie de bamboe wel tot 50 jaar goed kan blijven (impregneren doen ze standaard, meteen na oogsten) maar ze raden wel met klem aan om je bamboe product elke 2 jaar te beitsen :@@: (wat natuurlijk niet gaat met een pergola)
Verwarrend.
Ik heb een Toscaanse Jasmijn over mijn schutting en die is echt wel heel zwaar hoor.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat ook gelezen Moosey en snapte het ook niet. Dat impregneren zit me ook niet lekker, daar worden toch gewoon gifstoffen voor gebruikt neem ik aan? Onbehandelde bamboe gaat maar max. 2-5 jaar mee, ik kan me niet voorstellen dat het behandeld ineens 50 jaar meegaat.

Dat bamboe betrekkelijk goedkoop is snap ik wel. Het groeit als een malle, sommige soorten wel 30 meter in een half jaar :)
Wat ik interessant vond: de groei van bamboe is overigens veel duurzamer dan die van bijvoorbeeld hardhout. De koolstofdioxide-uitstoot (CO2) van bamboe geeft 35% meer zuurstof in de atmosfeer af dan een gelijkwaardige soort hardhout. Dit ontstaat door de hoge groeisnelheid en fotosynthese.
Maar goed, dit is nogal off topic :$

Een losstaande pergola lijkt me niet ideaal, begroeid vangt zo'n bouwwerk toch best veel wind vrees ik.
...
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik zou m ook zeker niet los laten staan, maar 80 cm diep in snelbeton is ook weer niet nodig. Dus als die bamboeankers zeg 50 cm de grond in kunnen zou ik het wel aandurven. Ook zonder beton.

Dat impregneren ben ik ook benieuwd naar, hoe schadelijk dat is. Met iets van boor-verbindingen doen ze het, las ik. Ga ik na Googlen.
Alle reacties Link kopieren
50 cm. moet genoeg zijn lijkt me ja.

Ben benieuwd naar je bevindingen :)
...
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie allemaal

Ik dacht ik ze t toch apart dat is makkelijker terugvinden.

Ander hout in mijn tuin is douglas voor besteld.

Ander gereedschap (op de grondboor na) heb ik wel.

Ik twijfel of ik er een constructie neerzet die jaren meegaat als ik hier misschien niet jarenlang ga wonen ofzo.
Been there, done that, got the T-shirt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven