Tapijtresten verwijderen

03-08-2019 14:14 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het tapijt uit mijn gang verwijderd als voorbereiding op het leggen van laminaat. Nu zijn er lijmresten achtergebleven, maar ook resten van de onderlaag van het tapijt. Om dit te verwijderen heb ik warm water met en zonder zeep geprobeerd, urenlang laten intrekken, cola, vloerlijmverwijderaar van Hg en terpentine geprobeerd. Het enige dat werkt is terpentine (op een klein oppervlak geprobeerd), maar ook na 48 uur trekt de geur daarvan nog niet weg. Dus om de hele gang daarmee te behandelen lijkt ook geen optie.

Wie heeft tips? Kan ik het nog met een tapijtstripper doen, of is dat alleen geschikt voor het tapijt zelf? Een schuurmachine?
Whatever it is that stirs your soul, listen to it. Everything else is just noise.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toen bij de bouwmarkt echt grof geschut gehaald.
Weet niet meer precies hoe het heet.
Ik smeerde het met een kwast in (ik had mijn trap onder handen genomen)
Daarover huishoudfolie en de hele nacht in laten trekken. De volgende dag folie eraf en met een verfkrabber kon ik de resten dr zo afhalen.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
flower29 schreef:
03-08-2019 14:38
Ik heb toen bij de bouwmarkt echt grof geschut gehaald.
Weet niet meer precies hoe het heet.
Ik smeerde het met een kwast in (ik had mijn trap onder handen genomen)
Daarover huishoudfolie en de hele nacht in laten trekken. De volgende dag folie eraf en met een verfkrabber kon ik de resten dr zo afhalen.
Succes!
Wat jammer dat je niet meer weet hoe het heet! Weet je misschien nog welk merk dat was? Ik heb dus Hg vloerlijmverwijderaar geprobeerd, wat heel goede reviews had, maar dat maakt het maar nauwelijks makkelijker.
Whatever it is that stirs your soul, listen to it. Everything else is just noise.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik vorig jaar in mijn nieuwe woning ging klussen zat er op de trap ook nog oud tapijt en veel lijmtesten. Heb toen ook van alles geprobeerd, uiteindelijk in de bouwmarkt advies gevraagd. Kreeg ‘Alabastine Super vloerlijmverwijderaar’ mee. Smeren, laten intrekken en je krabt het er zo af. Stinkt ook, maar geur trekt na verwijderen snel weg en blijft niet lang hangen. Was er erg blij mee om na alle niet gelukte pogingen iets gevonden te hebben dat werkt. Succes met de gang.
Alle reacties Link kopieren
Een bandschuurmachine was hier de redder in nood!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar tapijt van de trap verwijderd. De grote stukken heb ik verwijderd met een theedoek met warm water en dan het strijkijzer er op. De kleine stukken daarna met Dasty, heel veel Dasty. Werkte als een tierelier.

Het strijkijzer is niet helemaal gaaf meer, hier en daar is er wat ingebrand. Maar hij doet het wel goed verder.

Ik vond cola trouwens helemaal niet werken. En schuurmachine hadden we ook geprobeerd, maar dat schuurde de lijm op en dan kreeg ik heel moeilijk te verwijderen plekken,
Alle reacties Link kopieren
Justme- schreef:
03-08-2019 15:26
Toen ik vorig jaar in mijn nieuwe woning ging klussen zat er op de trap ook nog oud tapijt en veel lijmtesten. Heb toen ook van alles geprobeerd, uiteindelijk in de bouwmarkt advies gevraagd. Kreeg ‘Alabastine Super vloerlijmverwijderaar’ mee. Smeren, laten intrekken en je krabt het er zo af. Stinkt ook, maar geur trekt na verwijderen snel weg en blijft niet lang hangen. Was er erg blij mee om na alle niet gelukte pogingen iets gevonden te hebben dat werkt. Succes met de gang.
Dank voor de tip. Ik ben een beetje huiverig, omdat het verwijderspul dat mij werd aangeraden dus niet echt werkt. Maar misschien miet ik dit merk eens proberen.
Whatever it is that stirs your soul, listen to it. Everything else is just noise.
Alle reacties Link kopieren
Tinkeltje33 schreef:
03-08-2019 15:41
Ik heb vorig jaar tapijt van de trap verwijderd. De grote stukken heb ik verwijderd met een theedoek met warm water en dan het strijkijzer er op. De kleine stukken daarna met Dasty, heel veel Dasty. Werkte als een tierelier.

Het strijkijzer is niet helemaal gaaf meer, hier en daar is er wat ingebrand. Maar hij doet het wel goed verder.

Ik vond cola trouwens helemaal niet werken. En schuurmachine hadden we ook geprobeerd, maar dat schuurde de lijm op en dan kreeg ik heel moeilijk te verwijderen plekken,
Hoe heb je de dasty gebruikt? Puur of met water? In laten trekken, en hoe lang?
Whatever it is that stirs your soul, listen to it. Everything else is just noise.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het puur gebruikt. Volgens mij 10 minuten laten intrekken. Misschien ook wel direct verwijderd, ik weet het niet precies meer. Het moet niet drogen in ieder geval. Dit was wel op hout en dan met verfkrabbers er af gehaald, dus een gladde ondergrond. Ik weet niet hoe dat op een betonnen vloer gaat.

We kwamen er toevallig een keer achter toen we dit gebruikten. Je moet wel goed luchten en het wordt heel glibberig.
Alle reacties Link kopieren
Tinkeltje33 schreef:
03-08-2019 17:01
Ik heb het puur gebruikt. Volgens mij 10 minuten laten intrekken. Misschien ook wel direct verwijderd, ik weet het niet precies meer. Het moet niet drogen in ieder geval. Dit was wel op hout en dan met verfkrabbers er af gehaald, dus een gladde ondergrond. Ik weet niet hoe dat op een betonnen vloer gaat.

We kwamen er toevallig een keer achter toen we dit gebruikten. Je moet wel goed luchten en het wordt heel glibberig.
Ok, dank je.
Whatever it is that stirs your soul, listen to it. Everything else is just noise.
Alle reacties Link kopieren
Probeer eens met lampolie. Heb ik met de lijmresten van de trap geprobeerd, en ging goed.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
marcellav schreef:
03-08-2019 18:05
Probeer eens met lampolie. Heb ik met de lijmresten van de trap geprobeerd, en ging goed.
Bleef de geur daarvan niet heel lang hangen? Want dat is het punt met terpentine. Dat werkt wel, maar het gaat een eeuwigheid duren voor die stank weg is.
Whatever it is that stirs your soul, listen to it. Everything else is just noise.
Alle reacties Link kopieren
Lampolie stinkt minder dan terpetine. En die speciale middelen stinken nog erger.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
marcellav schreef:
03-08-2019 18:12
Lampolie stinkt minder dan terpetine. En die speciale middelen stinken nog erger.
Eigenlijk gaat het me niet in de eerste plaats om de geur (vind zelf terpentine eigenlijk wel lekker...) maar om hoelang die blijft hangen. Weet je daar iets van? Het is niet de bedoeling dat de laminaatleggers straks bewusteloos raken.
Whatever it is that stirs your soul, listen to it. Everything else is just noise.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het niet opvallend eigenlijk. Bijna geurloos. Maar misschien zijn er ook met echt een geur.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
Dasty is ook best heftig hoor. Slaat bij mij ook flink op mijn ademhaling. Je moet dus wel flink luchten en die geur bleef ook wel een paar dagen hangen. Het was bij ons in het trapgat naar zolder en daar konden we niet goed luchten.
Alle reacties Link kopieren
Hier werkte cola wel om de lijmresten van de trap te krijgen. Wel de echte coca cola en heb het zeker een paar uur in laten trekken!
De strijkijzer of stomer erop/ erboven houden kan ook helpen dan kan het losweken.
Alle reacties Link kopieren
PantaRhei schreef:
03-08-2019 14:51
Wat jammer dat je niet meer weet hoe het heet! Weet je misschien nog welk merk dat was? Ik heb dus Hg vloerlijmverwijderaar geprobeerd, wat heel goede reviews had, maar dat maakt het maar nauwelijks makkelijker.
Vraag bij de gamma om het groffe geschut en dan weten hun het vast wel 😊
Alle reacties Link kopieren
Ja dat probleem heb ik ook gehad. Ook geprobeerd met cola enzo maar werkte voor geen meter.

Wat wel goed werkte: zoveel mogelijk de resten van de ondervloer met een goed plamuurmes afsteken - schroevendraaier voor de hoekjes - en een goede schuurmachine. Gebruik vooral een stofkapje ... .
Alle reacties Link kopieren
Nou, uiteindelijk is de keus op Alabastine gevallen. Werkte gelukkig een stuk beter dan Hg. De klus is geklaard. Bedankt voor het meedenken!
Whatever it is that stirs your soul, listen to it. Everything else is just noise.
Alle reacties Link kopieren
PantaRhei schreef:
05-08-2019 18:51
Nou, uiteindelijk is de keus op Alabastine gevallen. Werkte gelukkig een stuk beter dan Hg. De klus is geklaard. Bedankt voor het meedenken!
Top!
Die bedoelde ik inderdaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven