Entertainment alle pijlers

Hoe maak je een rampenfilm

15-06-2018 22:29 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een schuin oog 'the day after tomorrow' te kijken aangezien ik wel van een slechte rampenfilm houd op z'n tijd, vooral omdat ze zo aan elkaar hangen van clichés. Men neme:

- een enigszins alternatieve wetenschapper / held die het einde der tijden (of een variant erop) aankondigt maar niemand gelooft hem;
- zijn zoon danwel dochter die altijd in een ander deel van het land zit, meestal samen met een aantal vrienden waaronder iemand van het andere geslacht;
- de (eventueel ex-)vrouw wiens rol meestal beperkt is tot "oeeee" en "aaa" roepen, huilen uit zorg voor zoon danwel dochter, "be careful" pruilen tegen (eventueel ex-)echtgenoot en aan het eind manlief in de armen vallen want held;
- een hooggeplaatst leger- / politiek type die held alleen maar tegenwerkt;
- instortende iconisch gebouwen (bij voorkeur Witte Huis of Statue of Liberty);
- held die een idiote tocht onderneemt om zoon danwel dochter te redden, waarvoor hij bij voorkeur naar een andere staat moet lopen in een paar dagen;
- veel slachtoffers, waaronder bejaard echtpaar dat berustend hand in hand hun ondergang tegemoet gaat;
- de president weet nét te ontsnappen, bij voorkeur via Air Force 1;
- zoon danwel dochter wordt verliefd op vriend(in) terwijl ze meerdere keren elkaars leven redden;
- een of ander onwaarschijnlijk redding van de aarde;
- ze vinden elkaar allemaal terug, bij voorkeur ook nog de familiehond;
- ontroerende speech op de ruïnes van Washington van president die eigenlijk ook een held was.

Dat alles vergezeld door een dramatische John Williams-achtige soundtrack.

Wat is er nog meer nodig voor de ultieme rampenfilm?
Tjezus, wat vals
Jaaaa heerlijk dat.
Veel verwoesting, dramatische beelden van vluchtende mensenmassa's en het natuurgeweld. (Vloedgolf, lavastroom, tornado).
De nutteloze romance is een een must ja.
Alle reacties Link kopieren
Muah.... ik denk dat je er wel bent. Misschien kan er ergens nog een zwangerschap bij ;-)
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Alle reacties Link kopieren
Er is ook altijd een huisdier, meestal een hond, die natuurlijk nét op tijd gered wordt! :lol:
Dat hooggeplaatste tegenwerkende type is meestal een burgemeester of projectontwikkelaar, die al die negatieve publiciteit niet gebruiken kan want dat kost hem geld wegens teruglopend toerisme.

Vaak sterft zo'n tegenwerkend type ook, als de onvermijdelijke ramp eenmaal plaatsvindt. Soms probeert de waarschuwende wetenschapper hem (want het tegenwerkende type is altijd een man) nog te redden, maar dat is immer vergeefs want hee, Barbertje moet wel hangen natuurlijk.

Wat je in rampenfilms ook vaak ziet is een Slecht Huwelijk, dat op wonderbaarlijke wijze in ere wordt hersteld als de respectievelijke gezinsleden elkaar na een heroïsche tocht door onherbergzaam gebied hebben teruggevonden. Zelfs komt het voor dat complete vechtscheidingen op deze wijze ongedaan worden gemaakt. Het mooiste is wel als dit het gezin betreft van de Niet Serieus Genomen Wetenschapper die Alles ruim tevoren aan heeft zien komen.

Verder zie je in rampenfilms altijd een voortschrijdende tijdvertraging optreden. Hoe dichter de Ramp nadert, hoe trager de tijd verloopt. Hoogtepunt is de Ramp zelf: een lullige aardbeving die in het eggie hooguit drie minuten duurt neemt in een rampenfilm zomaar drie kwartier in beslag.

Het laatste shot betreft onvermijdelijk het gelukkig herenigde gezin. Alles is weer als vanouds. Het huis was totaal verwoest, maar op wonderbaarlijke wijze hebben de magnetron en de keukentafel de catastrofe ongeschonden weten te overleven. En inderdaad, de hond is er ook gewoon nog. Woef.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
15-06-2018 22:47

Vaak sterft zo'n tegenwerkend type ook, als de onvermijdelijke ramp eenmaal plaatsvindt. Soms probeert de waarschuwende wetenschapper hem (want het tegenwerkende type is altijd een man) nog te redden, maar dat is immer vergeefs.
O jaaa meestal krijgt hij iets op z'n hoofd: een auto, container, een heel gebouw... nadat is ontslagen is door de president, want ook held
Tjezus, wat vals
Oh trouwens, ik ben werkelijk dol op rampenfilms. Het is zelfs mijn favoriete genre :D
Alle reacties Link kopieren
De eerste pogingen die worden ondernomen om de wereld te redden/de ramp te verijdelen, mislukken, waardoor er toch veel slachtoffers zijn.

Er worden schuilplaatsen gecreëerd om aan de ramp te ontkomen, zoals die ark in 2012, en de schuilkelder in Deep Impact.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Hoofdpersoon die eigenlijk al in veiligheid is, of de kans heeft om in veiligheid te komen, geeft die plek op voor iemand anders, of gaat terug naar het rampgebied om iemand te redden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
15-06-2018 22:51
Oh trouwens, ik ben werkelijk dol op rampenfilms. Het is zelfs mijn favoriete genre :D
Ik ook. Alien invasies, tornado's, vloedgolven, aardbevingen, het maakt me niks uit, als er maar veel dingen instorten.

Ik kan me nooit zo goed concentreren dus zo'n vast format is ook ideaal. Even vaststellen wie de wetenschapper is, en wie de president enzo en je kunt weer.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
15-06-2018 22:53
Hoofdpersoon die eigenlijk al in veiligheid is, of de kans heeft om in veiligheid te komen, geeft die plek op voor iemand anders, of gaat terug naar het rampgebied om iemand te redden.
O ja goeie.

Met hysterisch iemand anders op de achtergrond (meestal (ex-)vrouw) die schreeuwt dat ie NU! zichzelf in veiligheid moet brengen.

Of beter: degene die gered wordt wil dat de held zichzelf redt "let me go! save yourself!" :heart:

;-D
Tjezus, wat vals
Susan schreef:
15-06-2018 22:51
De eerste pogingen die worden ondernomen om de wereld te redden/de ramp te verijdelen, mislukken, waardoor er toch veel slachtoffers zijn.

Er worden schuilplaatsen gecreëerd om aan de ramp te ontkomen, zoals die ark in 2012, en de schuilkelder in Deep Impact.
Maar niemand wil in die schuilplaatsen, want iedereen laat zich zand in de ogen strooien door de mooie praatjes van de slechte projectontwikkelaar. Hooguit zou het gezin van de vooruitziende wetenschapper er wel in willen, maar die raken onvermijdelijk door onvoorziene omstandigheden verstrooid in een wanhopige minidiaspora.
MevrouwJack schreef:
15-06-2018 22:53
Ik ook. Alien invasies, tornado's, vloedgolven, aardbevingen, het maakt me niks uit, als er maar veel dingen instorten.

Ik kan me nooit zo goed concentreren dus zo'n vast format is ook ideaal. Even vaststellen wie de wetenschapper is, en wie de president enzo en je kunt weer.
Ja precies! Heerlijk vind ik dat.
Vergeet trouwens de file niet. Zodra duidelijk wordt dat de poep toch echt de ventilator gaat slaan verlaat iedereen met gierende banden huis en haard en ontmoet elkaar ergens op een snelweg, alwaar men geen meter meer vooruit komt. De voorraden drinkwater en chips slinken zienderogen en de batterijen van de Nintendo DS raken leeg, wat een belangrijke bijdrage levert aan de noodzakelijke paniek.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
15-06-2018 22:55
Maar niemand wil in die schuilplaatsen, want iedereen laat zich zand in de ogen strooien door de mooie praatjes van de slechte projectontwikkelaar. Hooguit zou het gezin van de vooruitziende wetenschapper er wel in willen, maar die raken onvermijdelijk door onvoorziene omstandigheden verstrooid in een wanhopige minidiaspora.
In Deep Impact wil juist iedereen erin, daar is een heel systeem van lotingen en uitverkorenen, en daar staan de mensen die geen plek hebben langs de kant van de weg hun kinderen omhoog te houden en te smeken of iemand zijn plekje wil afstaan. Ik vroeg me bij het zien van de film ook af waarom, wat voor leven heb je nou nog in zo'n grot waar je ik weet niet hoe lang niet uit mag, wetend dat daarbuiten alles en iedereen verwoest is? Maar het zal wel een aangeboren overlevingsdrang zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
15-06-2018 23:02
Vergeet trouwens de file niet. Zodra duidelijk wordt dat de poep toch echt de ventilator gaat slaan verlaat iedereen met gierende banden huis en haard en ontmoet elkaar ergens op een snelweg, alwaar men geen meter meer vooruit komt. De voorraden drinkwater en chips slinken zienderogen en de batterijen van de Nintendo DS raken leeg, wat een belangrijke bijdrage levert aan de noodzakelijke paniek.
En dat terwijl vluchten toch geen zin heeft want na de eerste plaatselijke stormen en vloedgolven treft de ramp toch iedereen en kun je er niet voor wegrennen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Film mijn leven eens voor een jaar, succes verzekerd.
Alle reacties Link kopieren
Geweldige analyse van het genre rampenfilm. Inderdaad heerlijk overzichtelijk, zo’n film. Wat ook altijd gebeurt: de ramp lijkt bestreden/afgewenteld/geminimaliseerd, maar dan gaat het toch op het laatste nippertje nog mis door kapot materieel/miscalculatie/tegenwerking. De held moet nogmaals aan de bak, met gescheurde kleding, haren in de war, nat van het zweet, doch woest aantrekkelijk en alweer op het laatste nippertje brengt hij het hele zooitje in veiligheid.
Alle reacties Link kopieren
O, en er is een échte superheld (of een groep superhelden) die zichzelf opoffert en bereid is om te sterven om de rest van de mensheid te redden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Lady*Voldemort schreef:
15-06-2018 22:51
Oh trouwens, ik ben werkelijk dol op rampenfilms. Het is zelfs mijn favoriete genre :D
Ik hou heel erg van supervoorspelbare romcons of highschoolfilms. Met gemene cheerleaders en zo.
Alle reacties Link kopieren
De ramp ontdekken gaat altijd zo: de wetenschapper start een of ander niet-bestaand supergeavanceerd computerprogramma op, tikt een paar gegevens in, zijn ogen worden groot van schrik. Volgende scène: nietsvermoedende mensen die gezellig aan tafel zitten, of barbecue'end in een tuin.
De wetenschapper wordt sowieso verhinderd als hij zijn bevinding wil delen. Of iemand werkt hem actief tegen, of hij wordt niet geloofd, of hij gaat dood voor hij het heeft kunnen delen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Als de ramp betrekking heeft zie je voor de vorm ook nog wat beelden van geijkte toeristische plekken buiten Amerika, mensen bij de Eiffeltoren o.i.d. zodat je meteen weet waar het is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
15-06-2018 23:10
Ik hou heel erg van supervoorspelbare romcons of highschoolfilms. Met gemene cheerleaders en zo.
Dat vind ik echt het allervreselijkste genre op aarde.

Een vriendin en ik hebben een tijdje geleden een compromis geprobeerd te sluiten. Toen keken we een romantische komedie over een superheldin.

Godsamme, wat was dat slecht volgens ons allebei :rofl:
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
15-06-2018 23:02
Vergeet trouwens de file niet. Zodra duidelijk wordt dat de poep toch echt de ventilator gaat slaan verlaat iedereen met gierende banden huis en haard en ontmoet elkaar ergens op een snelweg, alwaar men geen meter meer vooruit komt. De voorraden drinkwater en chips slinken zienderogen en de batterijen van de Nintendo DS raken leeg, wat een belangrijke bijdrage levert aan de noodzakelijke paniek.
En aan het eind ben je de sjaak als je een auto hebt die het nog doet, want dan slaan ze je hersens in. Of de held jat je auto.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
15-06-2018 23:13
Als de ramp betrekking heeft zie je voor de vorm ook nog wat beelden van geijkte toeristische plekken buiten Amerika, mensen bij de Eiffeltoren o.i.d. zodat je meteen weet waar het is.
Ja, de Eiffeltoren moet inderdaad
Tjezus, wat vals

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven