Entertainment alle pijlers

Schrijvers over "vrijheid"

21-11-2018 07:26 8 berichten
Omdat ik het een interessant onderwerp vind ben ik het e.e.a. aan het lezen over vrijheid. En dan niet vrijheid in de zin van democratie of afwezigheid van onderdrukking. Dus niet politieke vrijheid. Maar meer vrijheid die ertoe leidt dat mensen zich goed kunnen ontwikkelen, vrijheid die leidt tot creativiteit etc. Misschien kun je dat mentale vrijheid noemen.
Bijv. Joke Hermsen heeft essays geschreven over hoe tijd veel te maken heeft met creativiteit, reflectie etc. Spinoza heeft ook veel over vrijheid geschreven.
Welke schrijvers, filosofen etc. hebben nog meer over deze vorm van vrijheid geschreven? Niet in romanvorm, maar non-fictie.

Tips welkom!
Alle reacties Link kopieren
De vrijheid van de wil van Schopenhauer is een soort metabeschouwing met als centrale vraag: ben ik vrij om te willen wat ik wil. Niet al te ingewikkeld en leest prima weg.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
kantlijn schreef:
21-11-2018 07:54
De vrijheid van de wil van Schopenhauer is een soort metabeschouwing met als centrale vraag: ben ik vrij om te willen wat ik wil. Niet al te ingewikkeld en leest prima weg.
Dank je voor de tip.
Richard Bandler en Owen Fitzpatrick Vrijheid is alles. (NLP boek over de kunst van persoonlijke vrijheid)
GenieInABottle schreef:
21-11-2018 08:24
Richard Bandler en Owen Fitzpatrick Vrijheid is alles. (NLP boek over de kunst van persoonlijke vrijheid)
Dank je Genie, die ga ik ook opzoeken.
Gedoemd tot vrijheid. Aldus Sartre...

Lees de boeken van Sartre en Camus, en verdiep je in het existentialisme.

Destijds in de jaren 90, toen ik puberde en het moest lezen voor Frans, vond ik het erg boeiend!

Die maakbaarheid, zoals toen voor de economische crisis, voelde wellicht als vrijheid, maar was het niet.
Mellona schreef:
21-11-2018 09:16
Gedoemd tot vrijheid. Aldus Sartre...

Lees de boeken van Sartre en Camus, en verdiep je in het existentialisme.

Destijds in de jaren 90, toen ik puberde en het moest lezen voor Frans, vond ik het erg boeiend!

Die maakbaarheid, zoals toen voor de economische crisis, voelde wellicht als vrijheid, maar was het niet.
Dank je voor de tips.

Ook ik moest op de middelbare voor Frans Sartre lezen. Les jeux sont faits. De titel ben ik nooit vergeten.
Head* schreef:
21-11-2018 08:29
Dank je Genie, die ga ik ook opzoeken.
Het boek is alleen nog in het Engels verkrijgbaar (geen probleem voor jou I know), maar als je wil mag je hem lenen in het Nederlands. :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven