Entertainment alle pijlers

"Wie kent mij nog" documentaire EO

27-12-2018 07:30 87 berichten
Werd dinsdagavond uitgezonden, vervolg op een documentaire eerder dit jaar (in het kader van de Week tegen Eenzaamheid) over 4 mensen die eenzaam zijn. Ik kon me in iedereen wel verplaatsen en voelde met ze mee, alleen die oudere vrouw Mariska zat wel enorm in de slachtofferrol. Twee kinderen afgestaan voor adoptie waarbij ik me afvroeg of dat echt nodig waar geweest maar ook de manier waarop ze erover sprak. Ze leek niet echt berouw te hebben en zo wel, vooral met terugwerkende kracht omdat ze nu eenzaam is. Ook aan tafel dat ze opmerkte dat niemand een arm om haar heen sloeg. Ik vond haar niet erg sympathiek.
Hmm, niet gezien, maar je wakkert mijn nieuwsgierigheid aan.
Ga vanmiddag kijken :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ken de reportage niet, maar ik heb in mijn omgeving ook iemand die eenzaam is. Hij klaagt over werkelijk álles, en dat nodigt voor mensen ook niet uit om contact te zoeken.

Op de lokale FB pagina zijn ook oproepen gedaan (zowel particulier als via een welzijnsstichting en GGD) om eenzamen proberen te bereiken, maar er komt vrijwel geen respons. En dan is het lastig om iets te organiseren/wat aan de eenzaamheid te doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
27-12-2018 08:41
Ik ken de reportage niet, maar ik heb in mijn omgeving ook iemand die eenzaam is. Hij klaagt over werkelijk álles, en dat nodigt voor mensen ook niet uit om contact te zoeken.

Dit dus. Je moet er zelf ook iets voor doen, het komt niet vanzelf op je af. Deze mevrouw gaf aan dat haar dochter 1 x per maand langs komt en dat ze makkelijk een maand in huis kon zitten zonder dat iemand haar mist. Maar dat ze zelf haar dochter ook kan opzoeken komt blijkbaar niet in haar op.

Natuurlijk is het anders wanneer je ziek bent of iets dergelijks maar dat was niet het geval bij deze Mariska. Ze wil vooral zielig gevonden worden.
Alle reacties Link kopieren
Een goede reminder voor eenieder van ons. Ik merk dat veel oude mensen van die mopperaars worden, zelfs mijn oma die altijd de meest positieve en vrolijke vrouw was. Ik wil er echt voor waken dat ik ook zo word.
..
anoniem_370054 wijzigde dit bericht op 09-05-2019 15:34
99.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet gezien. Ik kijk zelden naar Nederland 1-3 en van hun radio luister ik alleen naar BNR. Dan heb ik toch iets terug van mijn bijdrage.

Waarom jonge mensen geen mopperaars zouden zijn en oudere wel weet ik niet. Wel gaat je lichaam achteruit als je ouder wordt. Je ziet slechter, beweegt pijnlijker en zwaarder en ik denk dat je dan minder populair wordt dan als je fris, jong en mooi bent. Je zit eigenlijk in de wachtkamer van de dood en niemand vraagt meer jouw mening of wil door je aangeraakt worden.

Dit zal voor iedereen ook verschillend zijn hoor; er zullen beslist oudjes zijn die ontzettend populair zijn. ;-)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Programma niet gezien, maar toevallig gisteren bij het eten nog over gepraat. Wat mij opvalt bij mensen die van zichzelf zeggen eenzaam te zijn, dat zij zelf niet het initiatief nemen om er iets aan te doen. Als je vind dat je niet genoeg mensen ziet, kun je ze toch ook zelf uitnodigen? Ik ken een paar mensen die zeggen te vaak alleen te zitten, maar daar blijft het dan ook bij. Ze verwachten dan bij mij uitgenodigd te worden, en dat doe ik ook best vaak. Maar kennelijk kunnen ze niet bedenken om te zeggen: kom es gezellig bij mij langs voor een hapje eten of een bakkie doen. Het kan ook zijn dat ze uit schaamte niet durven toe te geven dat ze vaak alleen zitten. Ik vind het wel goed dat er veel initiatieven zijn om eenzaamheid op te lossen, maar daar pak je de reden waarom niet mee aan. Hoe veel er ook aan iedereen gevraagd wordt om meer naar elkaar om te kijken (waar ik het echt wel mee eens ben) vind ik ook dat je zelf iets moet ondernemen om meer onder de mensen te komen.
En mensen die alleen maar klagen en het bij anderen neerleggen helpen zichzelf daar ook niet mee. Het zou wel van twee kanten moeten komen...
Zou het niet gewoon onvermogen zijn? Iemand die depressief is geef je ook geen schop onder zijn kont met ‘hup, ga leuk doen.’
Alle reacties Link kopieren
Minke, ik denk zeker dat er een hoop onvermogen bij komt kijken. Ik bedoel het ook niet als 'hup, ga leuk doen', maar als je zelf graag een oplossing wilt voor je eenzaamheid, zul je ook zelf initiatief moeten nemen. Dat begint met aangeven dat je eenzaam bent, want als niemand het weet, gebeurt er niets. Ook kun je niet van anderen verwachten dat zij het voor je oplossen. Met incidenteel ergens op de koffie komen los je het probleem niet op.
Alle reacties Link kopieren
Aanvulling: je zult je soms kwetsbaar op moeten stellen om eenzaamheid te doorbreken.
Ik herken wel wat anderen hier schrijven. Als je zelf geen aangenaam persoon bent om me om te gaan, dan kan je niet van anderen verwachten dat ze graag naar je toekomen. Als je dan zelf ook geen initiatief neemt, dan is het logisch dat je vereenzaamd.

Ik vind het wel sneu, maar niet iets waar ik me verantwoordelijk voor voel. Je kan het onmogelijk iedereen naar de zin maken. Mensen moeten het zelf doen en willen.
Ikigai schreef:
27-12-2018 10:33
Ik herken wel wat anderen hier schrijven. Als je zelf geen aangenaam persoon bent om me om te gaan, dan kan je niet van anderen verwachten dat ze graag naar je toekomen. Als je dan zelf ook geen initiatief neemt, dan is het logisch dat je vereenzaamd.

Ik vind het wel sneu, maar niet iets waar ik me verantwoordelijk voor voel. Je kan het onmogelijk iedereen naar de zin maken. Mensen moeten het zelf doen en willen.
Wanneer is iemand wel of niet een aangenaam persoon om mee om te gaan?
Wat zijn de maatstaven daarvoor?
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
27-12-2018 09:55
Als je vind dat je niet genoeg mensen ziet, kun je ze toch ook zelf uitnodigen?
En mensen die alleen maar klagen en het bij anderen neerleggen helpen zichzelf daar ook niet mee. Het zou wel van twee kanten moeten komen...
Dit is wat ik ook zo herken.
Mijn oma overleed op oudere leeftijd. En ondanks dat ze zelf bij niemand kwam anders dan jn verzorgingshuis was ze iet eenzaam. Ze nodigde iedereen bij haar uit en zat niet te wachten. Haar begrafenis was een drukte van belang gezoen haar leeftijd. Maar ze nam zelf initiatief tot het contact. Daar zit wel een crux. Wachten tot er iemand komt zal niet meeste succes geven.
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
27-12-2018 10:37
Wanneer is iemand wel of niet een aangenaam persoon om mee om te gaan?
Wat zijn de maatstaven daarvoor?
Wanneer je als je dna langsgaat (op eigen initiatief) alleen maar hoort dat er nooit iemand langs komt en dat her niet makkeljjk is en ga zo maar door. Kortom mijn maatstaf is; je moet er zelf ook wat voor doen en niet gaan zittenw achten of alles negatief zien....
TanteBedelia schreef:
27-12-2018 10:37
Wanneer is iemand wel of niet een aangenaam persoon om mee om te gaan?
Wat zijn de maatstaven daarvoor?
Wat ik zie, is dat sommige mensen compleet opgeslokt raken door hun eigen sores. Alleen al de vraag: hoe gaat het met jou? Komt niet eens bij hen op! Interesse tonen in de ander en dan oprecht geïnteresseerd zijn en luisteren, dat zijn basisvaardigheden die onaangename mensen niet bezitten.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
27-12-2018 10:46
Interesse tonen in de ander en dan oprecht geïnteresseerd zijn en luisteren, dat zijn basisvaardigheden die onaangename mensen niet bezitten.
Oprecht geïnteresseerd zijn en echt luisteren is voor heel veel mensen helaas moeilijk.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai, daar heb je denk ik de essentie te pakken: oprecht geïnteresseerd zijn in de mensen in je omgeving. Dat kun je ook oefenen als je het van huis uit niet hebt meegekregen. Oprecht geïnteresseerde en empathische mensen zitten zelden alleen.
SweetFirefly schreef:
27-12-2018 10:50
Oprecht geïnteresseerd zijn en echt luisteren is voor heel veel mensen helaas moeilijk.
Mijn oma was tot het laatste moment ontzettend geliefd bij een grote groep mensen. Zelfs toen ze ontzettend ziek was en bijna niks meer kon, kwamen de mensen met bosjes naar haar toe.

Ik vond dat zo bijzonder dat ik eens ben gaan analyseren wat ze nu eigenlijk deed. En dat was precies het verschil met mijn andere oma die zich wel vaak eenzaam voelde. Ze bleef oprecht geïnteresseerd in andere mensen en vroeg altijd hoe het met je was. Heel basic, maar toch erg bijzonder. Vooral omdat je voelde dat ze echt naar je luisterde.
Tuingravin schreef:
27-12-2018 10:51
Ikigai, daar heb je denk ik de essentie te pakken: oprecht geïnteresseerd zijn in de mensen in je omgeving. Dat kun je ook oefenen als je het van huis uit niet hebt meegekregen. Oprecht geïnteresseerde en empathische mensen zitten zelden alleen.
Ik denk dat het is: sociaal vaardige mensen zitten zelden alleen.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
27-12-2018 08:41
Ik ken de reportage niet, maar ik heb in mijn omgeving ook iemand die eenzaam is. Hij klaagt over werkelijk álles, en dat nodigt voor mensen ook niet uit om contact te zoeken.

Op de lokale FB pagina zijn ook oproepen gedaan (zowel particulier als via een welzijnsstichting en GGD) om eenzamen proberen te bereiken, maar er komt vrijwel geen respons. En dan is het lastig om iets te organiseren/wat aan de eenzaamheid te doen.
Mensen schamen zich soms voor hun eenzaamheid, en blijven dan thuis. Met oproepjes is de drempel nog te hoog voor veel. Die moet je echt ophalen, anders komen ze niet
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder zit in een verzorgingshuis en daar merk ik dat het niet altijd zo is als jullie beschrijven.
Naast haar woont mevrouw Jansen, een leuk mens.
Ze heeft 2 kinderen en die komen eigenlijk zelden.
Toen ik mevrouw Jansen vroeg of ze nog bezoek kreeg voor kerst, zei ze dit helaas niet zo was." Ach, mijn kinderen zijn zo druk, die hebben hun eigen gezin".
" Oud hoort niet bij jong".
Vrienden en 2 zussen zijn al overleden. Mevrouw Jansen heeft leuke contacten in het verzorgingshuis, maar haar kinderen zijn vooral druk met het leven. Soms vind ik dat wel erg sneu.
koko67 schreef:
27-12-2018 11:01
Mijn schoonmoeder zit in een verzorgingshuis en daar merk ik dat het niet altijd zo is als jullie beschrijven.
Naast haar woont mevrouw Jansen, een leuk mens.
Ze heeft 2 kinderen en die komen eigenlijk zelden.
Toen ik mevrouw Jansen vroeg of ze nog bezoek kreeg voor kerst, zei ze dit helaas niet zo was." Ach, mijn kinderen zijn zo druk, die hebben hun eigen gezin".
" Oud hoort niet bij jong".
Vrienden en 2 zussen zijn al overleden. Mevrouw Jansen heeft leuke contacten in het verzorgingshuis, maar haar kinderen zijn vooral druk met het leven. Soms vind ik dat wel erg sneu.
Sneu en het zal best voorkomen, maar ik ken dit soort families niet. Wij zijn met kerst met z'n allen bij elkaar en eigenlijk zie ik dat mijn vrienden ook allemaal doen. En ook de rest van het jaar wordt er ontzettend veel tijd doorgebracht met familie.
Alle reacties Link kopieren
Snowkitty schreef:
27-12-2018 10:55
Ik denk dat het is: sociaal vaardige mensen zitten zelden alleen.
Klopt. Heeft niks met empathie en oprecht interesse te maken maar alles met sociale vaardigheden.
koko67 schreef:
27-12-2018 11:01
Mijn schoonmoeder zit in een verzorgingshuis en daar merk ik dat het niet altijd zo is als jullie beschrijven.
Naast haar woont mevrouw Jansen, een leuk mens.
Ze heeft 2 kinderen en die komen eigenlijk zelden.
Toen ik mevrouw Jansen vroeg of ze nog bezoek kreeg voor kerst, zei ze dit helaas niet zo was." Ach, mijn kinderen zijn zo druk, die hebben hun eigen gezin".
" Oud hoort niet bij jong".
Vrienden en 2 zussen zijn al overleden. Mevrouw Jansen heeft leuke contacten in het verzorgingshuis, maar haar kinderen zijn vooral druk met het leven. Soms vind ik dat wel erg sneu.
Ik denk dat mevr Jansen te vaak heeft te horen gekregen dat "ze het zo druk "hebben geen tijd hebben en dat de kinderen van sport A naar hobby B moet worden gebracht.
Dat is de huidige maatschappij, het gáát niet om het luisteren naar.. maar het gaat er om dat mensen tijd voor elkaar kunnen én willen maken.
Oma zit veilig "opgeborgen" die komt op de laatste plaats.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven