Slaap probleem peuter

21-08-2017 20:55 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel veel oude topics gelezen en ook de rest van het internet uitgeplozen, en ik kom er niet uit.

Mijn zoontje van 1,5 wordt 's nachts heel vaak wakker. Minstens 10 keer maar meestal vaker. Dan wil hij aan de borst weer verder slapen. Om vervolgens los te laten, zich om te draaien, en na korte tijd weer wakker te worden. Dit gaat de hele nacht zo door.

Ik ben moe, maar ik slaap overdag met hem mee en ik red me eigenlijk wel. Heb er wel af en toe genoeg van natuurlijk, maar goed.

Het lijkt me voor hem zelf totaal niet prettig om zoveel wakker te worden? Hij moet toch slapen om te groeien en te rusten...

Nu dacht ik om het op te gaan lossen, maar ik weet echt niet hoe. Ik wil hem echt niet in zijn eentje laten huilen....hij zou compleet hysterisch worden. Die methode valt voor mij echt af.

Maar welke methode dan? Naast hem blijven zitten tot hij in slaap valt? Gaat die methode er ook voor zorgen dat hij in de nacht minder wakker wordt? Hoe lang moet ik dat proberen voordat ik weet of het werkt?

Zijn er andere dingen die ik over het hoofd zie? Naar een osteopaat gaan ofzo...ik weet het echt niet. Ik zie er vreselijk tegenop.

Hij neemt geen speen, geen flesje, heeft geen interesse in een knuffel....

Hij is twee maanden te vroeg geboren en heeft 6 weken in het ziekenhuis gelegen. Ik heb een beetje (misschien onredelijk) zo'n verdrietig gevoel dat ik hem nu eindelijk die veiligheid enz heb gegeven, wat hij kennelijk echt zoekt, en dat ik het hem nu af ga nemen. Ik zou het ook niet doen als hij 2/3 keer wakker zou worden. Maar ik heb echt het idee dat hij niet aan z'n slaap toe komt zo.

Wat te doen?
Alle reacties Link kopieren
Hem 's nachts niet meer de borst geven maar op andere manieren troosten? Een knuffel, een dekentje, een hand op zijn buik/rug, etc. tot hij weer in slaap valt? Lijkt mij dat je er echt doorheen moet...en dat het inderdaad niet in een nachtje of 2 gepiept is.
Alle reacties Link kopieren
Dit heb je hem aangewend, met geweldig goede bedoeling. Je klinkt als een lieve moeder.

Je zult het niet willen horen, maar wij gingen op zeker moment toch 'the hard way' toepassen. Met een knoop in onze maag, dat wel. Maar ons kind, toen iets jonger dan jouw zoontje nu, was gewoon totaal oververmoeid. En ja, dan bedoel ik: als hij wakker werd, checken of er iets is, vieze luier o.i.d., troostend woordje en terug naar bed. Huilen? Gaat wel over.
Dat doet je moederhart pijn, maar ik moet toegeven : zoon snapte het diezelfde nacht nog. Vanaf die nacht nauwelijks meer gehuild. Hij sliep ook direct veel beter en langer.
Ik weet dat er veel kritiek is op die methode, en natuurlijk past dit vast niet ieder kind (of iedere ouder), maar voor ons heeft het geweldig geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Ja de peuterpuberteit begint. Hoe lief je het ook bedoelt, je kindje gaat je uitproberen. Ik zou je grenzen bewaken

Het is geen kleine baby meer..
Alle reacties Link kopieren
Dit kun je niet zonder huilen oplossen.

Duidelijk bedritueel en consequent blijven, ben je er in een week vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
21-08-2017 21:05
Dit heb je hem aangewend, met geweldig goede bedoeling. Je klinkt als een lieve moeder.

Je zult het niet willen horen, maar wij gingen op zeker moment toch 'the hard way' toepassen. Met een knoop in onze maag, dat wel. Maar ons kind, toen iets jonger dan jouw zoontje nu, was gewoon totaal oververmoeid. En ja, dan bedoel ik: als hij wakker werd, checken of er iets is, vieze luier o.i.d., troostend woordje en terug naar bed. Huilen? Gaat wel over.
Dat doet je moederhart pijn, maar ik moet toegeven : zoon snapte het diezelfde nacht nog. Vanaf die nacht nauwelijks meer gehuild. Hij sliep ook direct veel beter en langer.
Ik weet dat er veel kritiek is op die methode, en natuurlijk past dit vast niet ieder kind (of iedere ouder), maar voor ons heeft het geweldig geholpen.
Ja ik heb het hem zeker zo aangeleerd. Toen hij thuis kwam uit het ziekenhuis kreeg ik hem met geen mogelijkheid in slaap. Het was elke avond echt 4/5 uur drama voordat hij eindelijk sliep. Toen ben ik begonnen met hem aan de borst in slaap te laten vallen.

Eerst werd hij dan in de nacht netjes om de 3 uur wakker (ziekenhuis schema) maar inmiddels dus veeeeel vaker.

Hoe oud was jullie zoontje toen jullie het de hard way aanpakte? En ging je dan echt de kamer uit na het terug leggen?

Ik weet dat consequent zijn het belangrijkste is, dus ik wil pas beginnen als ik een aanpak heb gekozen waar ik vertrouwen in heb. Anders ga ik na een paar dagen misschien twijfelen.
Alle reacties Link kopieren
Twalingmutske schreef:
21-08-2017 21:13
Dit kun je niet zonder huilen oplossen.

Duidelijk bedritueel en consequent blijven, ben je er in een week vanaf.
Ja denk je echt een week? Kan ik dan bij hem blijven tot hij slaapt of werkt het dan niet?
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
21-08-2017 21:05
maar ik moet toegeven : zoon snapte het diezelfde nacht nog. Vanaf die nacht nauwelijks meer gehuild. Hij sliep ook direct veel beter en langer.
Ik weet dat er veel kritiek is op die methode, en natuurlijk past dit vast niet ieder kind (of iedere ouder), maar voor ons heeft het geweldig geholpen.
Een kind van anderhalf snapt daar niets van. Wat er gebeurd is dat hij het op een gegeven moment gewoon opgeeft in de overtuiging dat papa en mama niet meer om hem geven.

Dus ja de methode is heel erg effectief maar ook schadelijk.

To ik zou bi hem gaan zitten maar geen borstvoeding meer geven.

Nog beter is het misschien als papa bij hem komt zitten. Die kan wel troosten dus hoeft kind zich niet alleen te voelen maar dan is het voor kind wel duidelijk dat borstvoeding er niet in zit
Alle reacties Link kopieren
Ik weet wel dat hij gaat huilen, het hoeft van mij ook niet zonder huilen.

Hij mag best huilen omdat het hem boos maakt dat ik hem niet pak bijvoorbeeld, maar ik wil niet dat hij huilt omdat ik gewoon de kamer uit loop en hij zich in de steek gelaten voelt.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
21-08-2017 21:16
Een kind van anderhalf snapt daar niets van. Wat er gebeurd is dat hij het op een gegeven moment gewoon opgeeft in de overtuiging dat papa en mama niet meer om hem geven.

Dus ja de methode is heel erg effectief maar ook schadelijk.

To ik zou bi hem gaan zitten maar geen borstvoeding meer geven.

Nog beter is het misschien als papa bij hem komt zitten. Die kan wel troosten dus hoeft kind zich niet alleen te voelen maar dan is het voor kind wel duidelijk dat borstvoeding er niet in zit
Mijn man is er 's avonds nooit in verband met werk. Hij zou met liefde een paar avonden vrij nemen om te helpen, maar uiteindelijk ben ik altijd degene die de kinderen in bed legt, dus het zou voor ons het fijnste zijn als ik ook degene ben die dit gaat doen.

En natuurlijk zitten we met een probleem als het niet in 2/3 dagen gedaan is dan.

Bij hem blijven zitten klinkt goed. Wil ik best doen zolang dat nodig is. Maar na hoeveel dagen kun je inschatten of die methode werkt?
Ik was (ben) hier altijd heel gemakkelijk in, zolang ik nachtvoedingen geef slapen ze bij mij in bed, ik slaap zonder pyjama en op die leeftijd bedienen ze zich vaak zelf met mijn borst :proud: Ik wordt er amper echt wakker van en kind slaapt ook snel weer verder.
Onze jongste wordt in oktober 2 en slaapt zo nog bij mij in bed en krijgt s'nachts ook nog wel de borst.

Meestal na hun tweede verjaardag en ze niet meer uit de borst dronken gingen ze langzaam in hun eigen bedje op hun eigen kamer slapen en ik heb er nooit problemen mee gehad. De oudste kinderen van 8 en 5 jaar zijn hele goede slapers.

Ik liet ze dus ook altijd aan de borst in slaap vallen, daar is het in feite ook wel voor gemaakt zo. En nooit probleem-slapers gehad *klopt af
Dus ja, gewoon niet te moeilijk doen is mijn motto, komt altijd wel goed. :)
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
21-08-2017 21:22
Ik was (ben) hier altijd heel gemakkelijk in, zolang ik nachtvoedingen geef slapen ze bij mij in bed, ik slaap zonder pyjama en op die leeftijd bedienen ze zich vaak zelf met mijn borst :proud: Ik wordt er amper echt wakker van en kind slaapt ook snel weer verder.
Onze jongste wordt in oktober 2 en slaapt zo nog bij mij in bed en krijgt s'nachts ook nog wel de borst.

Meestal na hun tweede verjaardag en ze niet meer uit de borst dronken gingen ze langzaam in hun eigen bedje op hun eigen kamer slapen en ik heb er nooit problemen mee gehad. De oudste kinderen van 8 en 5 jaar zijn hele goede slapers.

Ik liet ze dus ook altijd aan de borst in slaap vallen, daar is het in feite ook wel voor gemaakt zo. En nooit probleem-slapers gehad *klopt af
Dus ja, gewoon niet te moeilijk doen is mijn motto, komt altijd wel goed. :)
Maar denk je dan niet dat mijn zoontje zelf slaap tekort komt? Hij wordt soms (niet overdreven) wel 30 keer wakker op een nacht. Dat lijken me voor hem zelf ook geen verkwikkende nachten.

Voor mezelf vind ik het ook niet echt een probleem. Natuurlijk zou het lekker zijn om wat beter te slapen, maar zijn belang staat wel voorop.
Alle reacties Link kopieren
Kankan schreef:
21-08-2017 21:33
Maar denk je dan niet dat mijn zoontje zelf slaap tekort komt? Hij wordt soms (niet overdreven) wel 30 keer wakker op een nacht. Dat lijken me voor hem zelf ook geen verkwikkende nachten.

Voor mezelf vind ik het ook niet echt een probleem. Natuurlijk zou het lekker zijn om wat beter te slapen, maar zijn belang staat wel voorop.

Is hij overdag vermoeid? Hoe lang slaapt hij nog overdag?
Moet toch eenvoudig zijn om vast te stellen of hij slaap tekort komt?
Kankan schreef:
21-08-2017 21:33
Maar denk je dan niet dat mijn zoontje zelf slaap tekort komt? Hij wordt soms (niet overdreven) wel 30 keer wakker op een nacht. Dat lijken me voor hem zelf ook geen verkwikkende nachten.

Voor mezelf vind ik het ook niet echt een probleem. Natuurlijk zou het lekker zijn om wat beter te slapen, maar zijn belang staat wel voorop.

Ik weet natuurlijk niet of je zoontje slaap tekort komt, dat kan ik niet zien. Maar zo slapt hij misschien langer en ook als jij meer relaxed bent dat hij het dan ook is?
Ik weet dat mijn dochtertje van 22 maanden oud ook nog een aantal keer wakker wordt en bij me drinkt s'nachts, ze huilt zelden omdat de borst binnen bereik is zeg maar, alleen als ze er niet bij kan hoe ze wil. Maar ik hou dat allemaal niet bij.
Er komen bij borstvoeding slaaphormonen ect. vrij en dus is in slaap vallen aan de borst ook heel natuurlijk en heus niet iets wat afgeleerd moet worden, kinderen spenen zichzelf wel op hun tijd en tempo.
Maar zo hebben wij de beste nachten en ons dochtertje de meeste rust en slaapt ze het beste, en ik hou me voor dat het nog maar voor een korte periode is, als ze 18 is zal ze het vast niet meer doen! :rofl:

Ik merkte gewoon, hoe relaxter ik was en hoe meer ik meeging in hun ritme en behoefte en tempo, hoe makkelijker het ging en het kwam en komt dan allemaal goed.
Relax maar, je doet het goed, je bent een goede moeder en ik vind het knap van je hoe je het doet en dat je hem al zolang de borst geeft.
Het is vaak niet makkelijk maar je hebt een moedergevoel en moederinstinkt, vertrouw daar ook maar op en volg dat maar.
Soms kan het internet ons ook onnodig gek maken. Je doet het goed.
Alle reacties Link kopieren
Maar dan leg je hem dus ook 30x p nacht aan de borst? Ik kan me voorstellen dat jullie allebei slaapgebrek hebben. Lijkt me heel vermoeiend.
Maar ik ben het eens met anderen; bewaak je grenzen. Dit is echt een leeftijd dat ze je uitproberen en hoewel ik ze soms nog erg klein en schattig vind, snappen ze bepaalde dingen ook donders goed. Je hoeft je kind niet te verwaarlozen, maar wees wel consequent in wat je doet.
Ik neem trouwens aan dat je een medische oorzaak (oorpijn oid) ondertussen uitgesloten hebt?
Hoe slaapt hij overdag trouwens, wat doet hij overdag? Kan hij overprikkeld zijn?
Alle reacties Link kopieren
Na zijn voorlopige laatste prik....rond zijn 1 was dat geloof ik sliep mijn zoontje niet meer in zijn eigen bedje maar bij mij in bed ik ging hem niet laten snikken over zijn toeren laten gaan enz hij is 2 geworden afgelopen week en slaapt sinds een week of 8 in zijn eigen bedje.....hij heeft een autobed en vind het geweldig. Soms slaapt hij er heel de nacht in en soms komt hij om 3 uur 4 uur en slaapt bij mij in bed verder.Ik ga mijzelf en ook hem niet pushen komt vast een x goed
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook kunnen proberen om hem eerder naar bed te brengen savonds. Misschien gaat hij net iets te laat waardoor hij oververmoeid is en niet goed de slaap kan vatten.
Hier zijn we ook nog wel eens flexibel qua tijdstip, vooral op een mooie zomerdag. Kan best dat hij dan kwartier of half uur later op bed ligt dan normaal. En dat is voor ons misschien maar een kleinigheidje, maar qua slaap kan ik het meteen merken aan kind. Hij is dan veel onrustiger in zijn slaap.
bibi70 schreef:
21-08-2017 22:19
Na zijn voorlopige laatste prik....rond zijn 1 was dat geloof ik sliep mijn zoontje niet meer in zijn eigen bedje maar bij mij in bed ik ging hem niet laten snikken over zijn toeren laten gaan enz hij is 2 geworden afgelopen week en slaapt sinds een week of 8 in zijn eigen bedje.....hij heeft een autobed en vind het geweldig. Soms slaapt hij er heel de nacht in en soms komt hij om 3 uur 4 uur en slaapt bij mij in bed verder.Ik ga mijzelf en ook hem niet pushen komt vast een x goed

Heb ik ook zo gedaan. Onze middelste (nu 5) kwam ook vaak s'nachts naar ons toe en wilde dan tussen ons in slapen. Ik heb daar nooit een probleem van gemaakt, als ze dat wilde mocht dat. Hield vanzelf ook weer op en nu doet ze dat al maanden niet meer.
Ze hebben dan wel een behoefte en daarin wil ik gewoon voorzien. Ze doen het niet voor niks.
Wat je zou kunnen proberen is om je partner tussen jou en je kind in te laten slapen. Je kind ligt wat verder van je weg, waardoor hij jou (en de voeding) minder ruikt en de drempel tot aanleggen letterlijk hoger wordt. Je partner kan je kind dan kalmeren bij wakker worden. Indien het echt nodig is, kun je alsnog even troosten of aanleggen.
Bij ons nam het aantal verzoeken direct flink af en ging kind redelijk snel doorslapen.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
21-08-2017 21:53
Ik weet natuurlijk niet of je zoontje slaap tekort komt, dat kan ik niet zien. Maar zo slapt hij misschien langer en ook als jij meer relaxed bent dat hij het dan ook is?
Ik weet dat mijn dochtertje van 22 maanden oud ook nog een aantal keer wakker wordt en bij me drinkt s'nachts, ze huilt zelden omdat de borst binnen bereik is zeg maar, alleen als ze er niet bij kan hoe ze wil. Maar ik hou dat allemaal niet bij.
Er komen bij borstvoeding slaaphormonen ect. vrij en dus is in slaap vallen aan de borst ook heel natuurlijk en heus niet iets wat afgeleerd moet worden, kinderen spenen zichzelf wel op hun tijd en tempo.
Maar zo hebben wij de beste nachten en ons dochtertje de meeste rust en slaapt ze het beste, en ik hou me voor dat het nog maar voor een korte periode is, als ze 18 is zal ze het vast niet meer doen! :rofl:

Ik merkte gewoon, hoe relaxter ik was en hoe meer ik meeging in hun ritme en behoefte en tempo, hoe makkelijker het ging en het kwam en komt dan allemaal goed.
Relax maar, je doet het goed, je bent een goede moeder en ik vind het knap van je hoe je het doet en dat je hem al zolang de borst geeft.
Het is vaak niet makkelijk maar je hebt een moedergevoel en moederinstinkt, vertrouw daar ook maar op en volg dat maar.
Soms kan het internet ons ook onnodig gek maken. Je doet het goed.
Ja hij ligt nu sowieso naast me. Vanaf dat hij thuis is in de cosleeper en nu al bijna een jaar gewoon tussen mij en z'n vader in.

En aan mijn andere kant slaapt z'n zus. Hij slaapt ook wel gelijk weer verder als ik hem aan de borst neem. Hij gaat 's nachts niet spoken ofzo.

Ik heb wel het gevoel dat hij wat slaap tekort komt. Hij heeft een beetje walletjes en soms zie je hem echt veel gapen en slecht gehumeurd zijn, maar dan kan hij niet slapen.
Alle reacties Link kopieren
Kankan schreef:
21-08-2017 21:14
Ja ik heb het hem zeker zo aangeleerd. Toen hij thuis kwam uit het ziekenhuis kreeg ik hem met geen mogelijkheid in slaap. Het was elke avond echt 4/5 uur drama voordat hij eindelijk sliep. Toen ben ik begonnen met hem aan de borst in slaap te laten vallen.

Eerst werd hij dan in de nacht netjes om de 3 uur wakker (ziekenhuis schema) maar inmiddels dus veeeeel vaker.

Hoe oud was jullie zoontje toen jullie het de hard way aanpakte? En ging je dan echt de kamer uit na het terug leggen?

Ik weet dat consequent zijn het belangrijkste is, dus ik wil pas beginnen als ik een aanpak heb gekozen waar ik vertrouwen in heb. Anders ga ik na een paar dagen misschien twijfelen.
Ja, ik ging echt de kamer uit. Grenst naar de meningen van tegenwoordig aan zware kindermishandeling, lijkt wel. Mijn zoon was toen drie maanden. Onwerkelijk om te zien hoe wij daar een uitgerust en blij kind voor terug kregen. Jammer dat er tegenwoordig zulke felle tegenstanders zijn. Mijn kind was vanaf dat moment een goede slaper en een heerlijk vrolijk kind.
Is er niks medisch aan de hand? Ons kind deed dat ook en hij ging pas goed slapen na het plaatsen van buisjes. Daar hadden huilpartijen niet bij geholpen.
Alle reacties Link kopieren
piepp schreef:
21-08-2017 22:17
Maar dan leg je hem dus ook 30x p nacht aan de borst? Ik kan me voorstellen dat jullie allebei slaapgebrek hebben. Lijkt me heel vermoeiend.
Maar ik ben het eens met anderen; bewaak je grenzen. Dit is echt een leeftijd dat ze je uitproberen en hoewel ik ze soms nog erg klein en schattig vind, snappen ze bepaalde dingen ook donders goed. Je hoeft je kind niet te verwaarlozen, maar wees wel consequent in wat je doet.
Ik neem trouwens aan dat je een medische oorzaak (oorpijn oid) ondertussen uitgesloten hebt?
Hoe slaapt hij overdag trouwens, wat doet hij overdag? Kan hij overprikkeld zijn?
Hij slaapt overdag zo'n 1,5 a 2 uur. Uit z'n overdag slaapje wordt hij vaak moeilijk wakker. In de zin van dat hij dan veel huilt en een half uur ofzo echt z'n draai niet kan vinden. Dan kan ik hem niet even neer zetten bijvoorbeeld.

Hij is pas nog helemaal onderzocht door de kinderarts, dus ik denk geen medische oorzaak. De kinderarts raadde ons ook aan om het slapen aan te pakken, maar had geen tips. Maar ik weet dan niet of hij dat adviseerde omdat het echt belangrijk is voor mijn zoon, of omdat het gewoon gangbaar is dat ze op deze leeftijd beter slapen (a la consultatiebureau)
Alle reacties Link kopieren
Paarsmetroze schreef:
21-08-2017 22:29
Wat je zou kunnen proberen is om je partner tussen jou en je kind in te laten slapen. Je kind ligt wat verder van je weg, waardoor hij jou (en de voeding) minder ruikt en de drempel tot aanleggen letterlijk hoger wordt. Je partner kan je kind dan kalmeren bij wakker worden. Indien het echt nodig is, kun je alsnog even troosten of aanleggen.
Bij ons nam het aantal verzoeken direct flink af en ging kind redelijk snel doorslapen.
Dit vind ik wel een goeie om te gaan proberen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven