Speentje 's nachts

25-09-2017 13:39 11 berichten
Hoi! Zoonlief is net twee geworden en heeft een speen 's nachts. Het helpt hem inslapen en doorslapen en hij heeft ook een slaapknuffeltje waar hij erg aan gehecht is. Ik vind twee eigenlijk te oud voor een speen (maar ik weet eigenlijk ook niet zo goed waarom) en ik wil er dus een keer mee stoppen. Hij slaapt sinds een paar maanden fantastisch dus ik ben bang dat hij weer gaat spoken 's nachts als we ermee stoppen.

Ik dacht eraan om alle spenen samen met hem te verzamelen en bij een speelgoedwinkel 'in te ruilen' voor een leuk cadeau. Hij praat en begrijpt veel, dus ik denk dat hij dit goed snapt. Ik weet alleen niet of het hem 's nachts gaat helpen slapen haha.

Hoe zijn jullie gestopt? Op welke leeftijd? Met welke tactiek? En werkte dat?
Hier met 3 gestopt. Speen weggegooid en gezegd dat deze 'weg' was. Geen verhalen eromheen verzonnen want dat werkt niet bij mijn oudste. We hebben ook bewust niet de speen weggedaan waar ze bij was.
In plaats daarvan kreeg ze een mooie knuffel.
Gewoon van het ene op het andere moment en geen enkel probleem geweest.
Op zijn tweede verjaardag heb ik gezegd dat hij nu te groot is geworden voor een speen. Hij heeft hem toen zelf in de kliko gegooid en er nooit meer naar getaald.
Alle reacties Link kopieren
wij zijn een paar weken voor zijn 3e verjaardag beginnen te bespreken dat hij dan een grote jongen zou worden, en zijn speen weg moest. Hij was erg verdrietig en zei dat hij zonder speen niet zou kunnen slapen.

Ik wilde niet zijn verjaardagsplezier bederven dus bedacht dat we het een paar dagen daarna ter uitvoering zouden brengen. Echter op de ochtend van zijn verjaardag liep hij naar de vuilnisbak en gooide zelf zijn speen weg!

's avonds vroeg hij ernaar, ik zei 'die heb je toch weggegooid?' Oh ja. Het duurde wat langer voordat hij in slaap viel maar hij heeft er geen traan om gelaten, en nooit meer om gevraagd (en hij was er echt heel erg aan gehecht, dachten wij tenminste).
nootboek wijzigde dit bericht op 25-09-2017 13:53
4.93% gewijzigd
Hier hebben we in april de speen afgeschaft. Dochter was bijna 3. Ik had 'toevallig' een boekje in de bieb geleend van Kathleen Amant over Anna die haar speentjes weggooide. Het ging vrijwel zonder gepiep en gedoe. En enkel in het begin vroeg ze er even naar, zeker als mijn oudste verdrietig was. Kleine beloning gekregen. Wel had ze wat meer moeite meer inslapen in het begin.
Met Zoon, toen net 2 dit filmpje een paar keer gekeken (denk een week of 2/3 af en toe) tot ik het idee had dat hij er echt aan toe was. Toen zonder noemenswaardige problemen weg gedaan. Nog een paar keer een verdrietje van een paar minuten, of er eens om gevraagd als ie in bed aan het huilen was, maar geen drama.

https://www.youtube.com/watch?v=bqu2o_AIOrI
Hier is dochter van 21 maanden sinds een maand van de speen af. Nadat we een dag weggingen en hem vergeten waren. Dat ging eigenlijk heel goed dus die avond bij thuiskomst ook niet meer gegeven.

Dochter sliep ook heel goed. Na het stoppen merkten we dat ze ietwat vroeger wakker was en smiddags korter sliep. Anders nam ze denk ik toch haar speen weer en sliep nog even verder. Nu een maand later slaapt ze weer hetzelfde als voor het stoppen met haar speen.
Ben blij dat we het maar gehad hebben :)
Alle reacties Link kopieren
Dochter was enorm gehecht aan haar speen. Knuffel en speen in bed hoorden er echt bij. Toen ze 3,5 was hebben we de afspraak gemaakt dat de speen weg zou gaan als ze vier werd. Op de ochtend van haar verjaardag de speen weggegooid. 's Avond drama met slapen, maar na 1,5 uur is ze toch in slaap gevallen. Ze heeft er nog vaak om gevraagd en mist haar speen nu soms nog (1,5 jaar later). Als ze moe of ziek is vraagt ze er nog wel eens naar. Ze vindt het maar stom dat er geen kleuterspenen bestaan.
Nog even een hele late reactie hierop: we hebben het eindelijk gedaan en het was eigenlijk heel makkelijk. Eerste nacht wel even gehuild en vroeg wakker. Tweede nacht een minuut gehuild en weer vroeg wakker. Voor het naar bed gaan op de derde nacht keek hij naar zijn bed, zei: "Ik heb er zin in!" en sliep direct.

Uiteindelijk hebben we het gedaan toen hij zijn middagdut begon over te slaan. 's Avonds is hij nu extra moe en slaapt makkelijk in. Ben blij dat we ervan af zijn!
Ohja en we hebben de tactiek gebruikt dat hij zijn spenen mocht gebruiken om een cadeau uit te zoeken en te betalen in de speelgoedwinkel. Ik geloof dat hij het op het moment zelf niet goed snapte, hij overhandigde superblij zijn spenen. Ik voelde me wel echt even slecht voor hem!
Alle reacties Link kopieren
Toevallig van de week gewoon de speen uit bed gehaald zonder dat hij het zag. We hebben er geen woorden aan vuil gemaakt en het woord speen niet gebruikt de eerste dagen. Als je nu vraagt waar de speen is zegt hij; weg.
Hij slaapt precies hetzelfde als met speen, ook s middags.
Hij is bijna 2,5

Bij de oudste was de speen in de avond kapot. Hij heeft even wat gemopperd en vanaf daarna prima geslapen. Hij werd wel wat eerder wakker in de ochtend, maar dat liever dan nog langer die speen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven