Wat te doen overdag

23-10-2017 15:27 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik ben benieuwd en vraag me af wat anderen overdag doen met hun kids.
Ik heb een dochter van 8 maanden. Ik probeer elke dag wel even naar buiten te gaan en ze kan redelijk goed zelf spelen. Ze kruipt het hele huis door.
Alleen nu is ze verkouden en heeft ze last van haar tandjes en merk ik dat ik snel de tv aan zet.. soms staat de tv wel een hele middag aan.

Ik hoop dat jullie wat tips of leuke ideeën hebben!
ik ging werken en mijn kinderen gingen naar een kinderdagverblijf.
Op mijn vrije dag deden we: uitgebreider ontbijten, even naar de winkel, even naar de kinderboerderij of speeltuintje. Knutselen, tekenen of tv kijken. Hond uitlaten. Middagdutje. Zelf spelen.
gewoon geen ingewikkelde dingen, er hoeft echt geen volgepland programma klaar te liggen. Een keer vervelen is ook niet erg.
Alle reacties Link kopieren
ach als je de tv alleen zoveel aan hebt als ze verkouden is valt het toch wel mee?
overdag hoeft het ook niet zo ingewikkeld hoor. even naar buiten, een boodschapje doen, naar de eendjes kijken, naar de auto’s kijken, dat laatste kan ook heel goed binnen voor het raam. Tekenen of soort van knutselen met klei en magic sand?
Don't cry, buy a bag and move on.
Hier ging ik soms gewoon een stuk wandelen. Maar dat is meer omdat ik zelf gek wordt als ik de hele dag binnen zit. Of even koffie drinken bij een lunchroom oid met speelhoek.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips! Ja ik werk 2 dagen en die dagen is ze bij beide oma's. Lijkt wel alsof zij altijd een heel programma hebben.. haha.
In het weekeind als mijn man vrij is gaan we wel veel langer en vaker naar buiten.
Maar inderdaad voor het raam zitten is ook al wat leuks voor haar!
Als ze iets ouder is kan ze 'meedoen' met huishouden, was uit de wasmachine halen, de vloer wissen, enz. Dat vindt die van mij altijd leuk. En steeds in een andere ruimte iets doen, op zolder wassen, bovenverdieping strijken, beneden boenen. Nu lijkt het net of ik alleen huishoud haha. Nee hoor, we gaan vaak genoeg naar buiten rondje wandelen of fietsen. Naar de ikea/intratuin/oid vindt ze ook leuk. En daarnaast proberen zelf te laten spelen. Dat gaat hier in periodes soms heel goed, en soms hangt ze de hele dag aan me.
Alle reacties Link kopieren
Ykad schreef:
23-10-2017 15:55
Bedankt voor de tips! Ja ik werk 2 dagen en die dagen is ze bij beide oma's. Lijkt wel alsof zij altijd een heel programma hebben.. haha.
In het weekeind als mijn man vrij is gaan we wel veel langer en vaker naar buiten.
Maar inderdaad voor het raam zitten is ook al wat leuks voor haar!
Het kan handig zijn nu alvast een basisstructuur aan te brengen qua dagindeling, want jij wilt ook gewoon praktische zaken kunnen oppakken en de slaapjes overdag worden minder en korter.

De oma's kunnen makkelijker de dag toespitsen op zoveel mogelijk leuke dingen en willen blijkbaar ook zoveel mogelijk uit hun oppasdag halen. Zou dat voor jezelf niet als graadmeter nemen hoor.
Alle reacties Link kopieren
[deletia]
madamejean wijzigde dit bericht op 23-10-2017 16:18
Reden: dubbel
97.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wakker worden, fles, spelen in grote bed, douchen terwijl zij speelt in leeg badje, ontbijten, zelf spelen, slaapje, fruithapje, wandelen naar supermarkt/winkels, spelen, slaapje, buiten wandelen met draagzak, thuis eten, spelen, badderen, boekje lezen, slapen.

Ik merkte dat mijn kind op die leeftijd morgens zelf goed kon spelen, des middags helemaal niet. Dit schema gaf mij 's morgens wat ruimte om in huis eea te doen, tijdens haar slaapjes werk ik vaak wat, en in de middag is ze wat hangerig en ging ze in de zak of spreek ik met mensen af.
Ik heb totdat ik ga koken eigenlijk nooit tv aan. We gaan veel de deur uit en we hebben ook best wat speelgoed waar mn kinderen mee spelen.
Op dagen dat ik thuis ben doen we meestal één echte activiteit, zo rond 10-11 uur s ochtends, zoals zwemmen, naar een grote speeltuin, de kinderboerderij, of zoals nu een wandeling maken door het bos en kastanjes zoeken, stuk fietsen, of naar de bibliotheek, of ergens koffie met een taartje eten met een grote speelhoek erbij, of op visite bij vrienden/familie.

Daarnaast 's middags nog boodschappen doen en ook gewoon de normale dingen thuis dan eten koken. Vanaf een uur of 5 mag hier een filmpje gekeken worden tot etenstijd (half 6-6).
Alle reacties Link kopieren
Captain_Obvious schreef:
23-10-2017 16:48
Ik heb totdat ik ga koken eigenlijk nooit tv aan. We gaan veel de deur uit en we hebben ook best wat speelgoed waar mn kinderen mee spelen.
Dit. Mijn jongste van 9 maanden kan sowieso niks met tv, die kijkt daar niet naar . Een hele middag dat ding aan voor een 8 mnd oude baby vind ik best apart. Met twee slaapjes, hapjes, boodschapjes, thee drinken bij oma en een wandelingetje komen we de dag makkelijk door.
Wat hier ook altijd een hit was; een kleed op de vloer, bak met keukenspullen neerzetten (bakjes ed) en spelen maar.

Op Pinterest staan ook super veel leuke ideeën om zelf activity speelgoed te maken. Heb je zelf wat om handen en je baby veel plezier.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel!
Zeker veel goede tips gekregen. Daar kan ik veel mee!
Maar de tv staat nu vooral de hele middag aan omdat ze dus verkouden is en we niet echt naar buiten kunnen. Dus dat is niet standaard ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon de dagelijkse dingen. Spelen, mee met boodschapjes doen, bij een vriendin koffie drinken. Met een ander kindje op een kleed rollen/spelen. Zeker met 8 maanden hoef je nog niet veel te doen om het leuk te hebben. Gebruik je fantasie. Er is echt niet veel voor nodig.
Ykad schreef:
23-10-2017 17:41
Dankjewel!
Zeker veel goede tips gekregen. Daar kan ik veel mee!
Maar de tv staat nu vooral de hele middag aan omdat ze dus verkouden is en we niet echt naar buiten kunnen. Dus dat is niet standaard ofzo.
Waarom kun je niet naar buiten als ze verkouden is?
Alle reacties Link kopieren
Vorige keer toen ze verkouden was en we buiten waren geweest werd ze heel ziek. Dus ik dacht dat het kwam doordat we naar buiten waren gegaan.
Met een verkouden kind kan je gewoon naar buiten hoor. Frisse lucht doet altijd goed.
En een tv aan voor een baby vind ik zelf wel een beetje gek. Ze snappen er nog niks van en het is ook niet goed voor hun ontwikkeling. https://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/ ... eling.html
Ook binnen kun je wel leuke dingen doen toch? Toren bouwen en haar laten omgooien, knoeien met bakjes water, lekker in bad, boekjes lezen, liedjes zingen, vingerverven, met een bal rollen etc.
Een half uurtje filmpje kijken vind ik wel kunnen. Nee het draagt op die leeftijd niet bij aan de ontwikkeling, maar het zal ook geen kwaad kunnen. Wel als het de hele middag aan staat en een kind alleen maar daar naar staart.

Maar een half uur voor het eten om te kunnen koken vond ik toch wel erg makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ja nu ze verkouden is staat de tv dus wel de hele middag aan alleen ze staart niet ofzo. Ze kijkt soms en gaat soms ook weer spelen.
Ja het is denk ik wel schadelijk als ze dan zoals nu lang naar de tv kijkt.. maar gelukkig met al deze ideeën komen we de verkoudheid wel door!
Dank jullie wel!!
Je zou ook kinderliedjes van Muziek op Schoot kunnen aanzetten ipv de tv. Of
Je eigen muziek bijvoorbeeld.

Ik plan ook altijd in de ochtend en middag een uitstapje of iets degelijks, in ieder geval naar buiten.
Verkouden kinderen moeten juist naar buiten, oortjes en nekje goed inpakken en lekker wandelen. Breekt voor jezelf ook een beetje de dag.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik vind het ook lastig. Ze zijn hier 2 en 3 en slapen niet meer. Ik werk weinig dus zit van 6-19 ongeveer te bedenken wat we nu weer moeten doen..
Vaak in de ochtend wandelen/combineren met boodschappen evt. Op bezoek bij opa/oma of vriendin. Iets bakken is ook altijd succes maar is die van jou nog te klein voor..
Ik vind het ook lange dagen dus lees mee (toen ik er maar 1 had ging ik trouwens veel weg, de stad in enz maar met 2 weglopers vind ik dat teveel uitdaging)
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook even mee.
Dochter is 18 maanden en ik ben hoogzwanger van nummer 2.
Daardoor zit een lange wandeling (of korte wandeling met dreumes die zelf loopt en om de 20 meter wegrent of op de grond gaat zitten) of veel tillen in een speeltuin er nu niet in.

Hoop wat creatieve ideeën te lezen want is best lastig.
taxi87 schreef:
23-10-2017 19:39
Ja ik vind het ook lastig. Ze zijn hier 2 en 3 en slapen niet meer. Ik werk weinig dus zit van 6-19 ongeveer te bedenken wat we nu weer moeten doen..
Vaak in de ochtend wandelen/combineren met boodschappen evt. Op bezoek bij opa/oma of vriendin. Iets bakken is ook altijd succes maar is die van jou nog te klein voor..
Ik vind het ook lange dagen dus lees mee (toen ik er maar 1 had ging ik trouwens veel weg, de stad in enz maar met 2 weglopers vind ik dat teveel uitdaging)
Gaan ze niet een paar ochtenden naar het kdv/psz? Is voor kinderen van die leeftijd echt leuk en leerzaam.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond 8 mnd ook wel een lastige leeftijd, had toen ook moeite om mn dagen te vullen.
Wat je kan doen is lid worden van de bibliotheek. Daar hebben ze heel veel boekjes met liedjes. Muziek doet het altijd goed en dan hoeft de tv niet aan. Verder... ik heb een hoekje voor dochter gemaakt met boekjes en wat speelgoed, daar kan ze zelf naartoe en dingen pakken..soms ze best lang in boekjes te bladeren :heart:
Verder lekker inpakken en toch naar buiten, dieren doen het altijd goed. Heb je een kinderboerderij ofzo in de buurt? Soms ging en we ook gewoon op zoek naar honden, katten en eenden in de buurt.
Heb je vriendinnen in de buurt met kinderen? Dat vind ik eigenlijk het leukst, kinderen lekker "samen" spelen en ondertussen bijkletsen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven