Borstvoeding bij randprematuur

17-11-2017 20:45 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
Ben even benieuwd naar ervaringen die mij hopelijk wat vertrouwen kunnen geven.
31 oktober bevallen vanbeen prachtige zoon bij 39+2 dagen zwangerschap. Hij weeg 3240 gr bij 51 cm.
Hij was niet krachtig genoeg om goed aan de borst te drinken en de kraamzorg typeerde hem als randprematuur.
Daarbij waren zijn tongrifm rn lipbandjevte strak waardoor hij niet goed kon aanhappen, dit opv1 novembef meteen verholpen.

Inmiddels 17 dagen verder en ondanjs datbhij groeit, goed plast en poept maak ik me toch zorgen.
Hij krijgt borstvoeding met 's svond 1 fles borstvoedingn90 cc, als ik niefvgfnoeg kolf krijgt hij kunst.
Hij komt de laatste dagen zowatbom de 2 uur voor een voeding, waarbij ik dan 1 uur zoet ben. Hij drinkt nog steeds niet effectief.
Dan zou je denken dat hij zo moe is dat hij meteen in slaap valt, maar nee hoor meneer is overdag gewoon wakker en jengelt regelmatig..

Ik weet dat de eerste weken zwaar zijn en ik houd mezelf voor dat hij het goed doet en toch knaagt het aan me. Krijgt hij wel voldoende binnen??? Doe ik het wel goed? Hoe kan ik meer slaap krijgen?

Ervaringen zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!

Het wordt echt langzaam beter en de voedingen zullen effectiever worden en dus sneller gaan. Je hebt niet voor niets verlof; herstel rust uit en je hoeft verder niets behalve voor je baby zorgen :-)

Als kolven goed gaat kun je afwisselen met je partner, maar ik vond dat nooit de moeite omdat je dan alsnog die tijd kwijt was met kolven dus dan kon ik het net zo goed zelf doen.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Laat je niet op de kast jagen door je kraamzorg, je zoon is geen randprematuur. Dat is als hij net voor de 37 weken geboren is.

Als hij goed groeit zou ik me geen zorgen maken, rond deze periode krijgen ze hun regeldagen. Die zijn pittig. Als je het niet vertrouwd zou je een paar keer naar het cb kunnen gaan voor een meet en weeg moment. Als dat in orde is hoef je je niet druk te maken. Als dat niet in orde is dan kunnen zij je raad geven. Wij kregen het advies kolven en tot een aantal cc bijvullen met poedermelk.
Alle reacties Link kopieren
6,5 pond en 39 weken? En dat noemt men dan randprematuur?
Hij groeit, plast en poept goed, dat zijn toch dé bewijzen dat het goed met hem gaat? Hij klinkt wat onrustig en doet lang over een voeding maar goed, hij heeft dan ook een onrustige start gemaakt.
Geef het tijd.
...
Alle reacties Link kopieren
Bel een lactatiekundige!
Die hebben echt verstand van borstvoeding en kunnen je helpen. Waarschijnlijk kan je hem met wat trucjes effectiever laten drinken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 37,2 weken was ook niet krachtig genoeg om van de borst te drinken. Ik heb zes weken fulltime gekolfd en het steeds ook weer met hem geprobeerd (ook met lactatiekundige hulp). Toen er na zes weken nog geen enkele vooruitgang was en ik er zelf doorheen zat, heb ik het opgegeven. Achteraf veel te laat.
Dat is echt geen rand prematuur hoor maar gewoon een normale voldragen baby die wat moeite heeft met borstvoeding zoals tig andere baby’s. Ga naar een lactatie deskundige.
Als je zo onzeker bent, lijkt het me verstandig om een lactatiekundige in te schakelen. Wellicht krijg je dan tips waar je veel aan hebt. Mijn oudste was randprematuur en had erg veel moeite met te drinken. Hij werd steeds suffer, verloor veel gewicht en hapte uiteindelijk niet eens meer aan. Hij heeft uiteindelijk bijna 3 weken sondevoeding gekregen totdat de fles leeg ging. Dit lees ik niet in jouw verhaal. Zolang jouw kindje groeit en goede luiers heeft, denk ik dat het vooral je eigen onzekerheid is.
Alle reacties Link kopieren
Randprematuur?! o_o
Die kraamverzorgster lijkt me een randdebiel...
Hop, hop, in galop naar de lactatiekundige inderdaad!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Randprematuur, wat een woord!
Als je twijfelt, inderdaad naar de lactatiekundige, dat is de juiste deskundige.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Randprematuur met 39 weken?! Mijn twee 36 wekers waren randprematuurtjes en meestal houdt dat niet zoveel in (vaak wel wat plakkeriger aan mama etc).

Wat het drinken betreft, schakel een lactactiekundige in. Dat kan enorm helpen
Alle reacties Link kopieren
Yella78 schreef:
17-11-2017 21:32
Randprematuur, wat een woord!
Als je twijfelt, inderdaad naar de lactatiekundige, dat is de juiste deskundige.

Het begrip bestaat wel maar is voorbehouden aan baby's die tussen 35 en 37 weken geboren zijn.
Ik heb wel ergere dingen voorbij horen komen over mijn premature kind: 'die premature kop is helemaal weggetrokken he?!' en 'goh, heeft ze het overleefd?!' Tsja... :-?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
17-11-2017 21:38
Het begrip bestaat wel maar is voorbehouden aan baby's die tussen 35 en 37 weken geboren zijn.
Ik heb wel ergere dingen voorbij horen komen over mijn premature kind: 'die premature kop is helemaal weggetrokken he?!' en 'goh, heeft ze het overleefd?!' Tsja... :-?
Ik ben met 42 weken bevallen van een dysmatuur, daar ook zulke rare opmerkingen over gekregen. Wees maar blij dat hij maar 2100 gram is, dan heb je tenminste een echte baby ..en zulk soort rare dingen.
Alle reacties Link kopieren
snowy2 schreef:
17-11-2017 20:58
Bel een lactatiekundige!
Die hebben echt verstand van borstvoeding en kunnen je helpen. Waarschijnlijk kan je hem met wat trucjes effectiever laten drinken.
Eerst lactatiekundige ja.
Mijn kind werd geboren met 42 weken maar had oook de kracht niet om effectief te drinken.
Ruim 3 weken aangerommeld met kraamhulp, lactatiekundige, kinderarts, kolven, poedermelk etc. maar ik had al eerder bv gegeven, wist dat het niet aan mij lag en en wilde het zo graag weer.

Toen hij 4 weken oud was zijn we uiteindelijk bij een pre-logopediste terecht gekomen en die heeft wat oefeningen met hem gedaan die we thuis ook moesten nadoen. Man en ik waren vooraf erg sceptisch na alles wat we al geprobeerd hadden, maar het werkte! Het was net een soort healing-sessie. Na 1 behandeling dronk hij al beter en na een paar dagen oefeningen geen problemen meer.

Had er zelf nog nooit van gehoord, maar voor ons was het dus de oplossing. Wil die tip graag delen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven