Kind van acht slaapt heel laat en nooit moe

21-11-2017 18:52 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Niet dat het echt een heel groot probleem is, maar ik was benieuwd of er meer zijn zoals mijn zoon van acht.

Hij heeft nooit veel slaap nodig gehad. Al voor z'n tweede verjaardag sliep hij 's middags niet meer. En tegenwoordig is het wel heel erg weinig. Gisteravond was het half een toen hij sliep!! Dat is heel erg laat, maar normaal gesproken valt hij rond 23 uur in slaap. Hij gaat wel heel globaal tussen 20 en 20:30 uur naar bed. Hij leest dan wat (Donald Ducks). Hij heeft geen schermpjes in en om z'n bed.

's Ochtends wordt hij op tijd wakker, en hij vertoont nooit tekenen van vermoeidheid. Hij is werkelijk nooit moe.

Herkent iemand dit? Ik zou het zelf wel best prettig vinden als hij wat eerder sliep, want nu komt hij er toch af en toe uit. Zijn vijf jaar oudere broer slaapt trouwens altijd eerder dan hij. Dit is altijd zo geweest.
Alle reacties Link kopieren
Krijgt hij wel genoeg uitdaging overdag?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Tja als hij niet moe is is hij niet moe. Een kennis van vroeger deed het met 4 uurtjes, een vriendin met 6 en ik heb er 9 nodig We zijn allemaal anders Misschien veranderd het nog maar voor nu zou ik 'm niet zo dwingen om in bed te liggen (als hij echt niet moe is) Hoe zou jij het vinden om gedwongen 4 uur lang wakker in je bed te liggen.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
21-11-2017 18:58
Hoe zou jij het vinden om gedwongen 4 uur lang wakker in je bed te liggen.
Ik zou dat heerlijk vinden :)

Dank voor jullie reacties. Overdag genoeg uitgedaagd... tja ik weet niet. Hij speelt gewoon. Vooral binnen, maar ook buiten. Ik merk ook geen verschil als hij een heel lange buitenspeeldag heeft gehad. Hij is gewoon nooit moe. Ook niet toen hij klein was na zwemmen. Andere baby's/peuters gingen dan slapen. Die van mij bleef hartstikke wakker.
Alle reacties Link kopieren
Als hij niet moe is zal hij minder slaap nodig hebben.
Misschien leest hij ‘s avonds te lang door en is hij dan over zijn slaap heen?
Of valt hij tussen het lezen door toch even in slaap.

Ik heb hier ook 2 kinderen die tot nu toe allebei weinig slaap nodig hebben. Geen middag dutje van af 1 jaar.
En de jongste van bijna 2 kan prima tot 11 wakker zijn en ‘s morgens om half 6 weer klaar te zijn voor de dag. En daar is dan overdag niets aan te merken. :hyper:

Ik bereid me er dus maar op voor dat dit zo blijft.
Blijf stiekem hopen dat als de oudste straks naar school gaat (nog even) hij dan beter gaat slapen.

Al wel eens aan melatonine gedacht?
Alle reacties Link kopieren
wat is het probleem?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste had vanaf 1.5 jaar geen middagslaapje meer nodig, maar slaapt nu gelukkig wel 11 à 12 uur per nacht.

De jongste daarentegen had als baby zijnde al genoeg aan een half uur/drie kwartier (!) overdag, frustreerde mij enorm, aangezien zij s'nachts ook weinig sliep en vaak wakker was. Toen zij net 2 was werd ze standaard om 5 uur s'ochtends wakker al sliep ze pas heel laat. Ook was ze soms een paar uur klaarwakker midden in de nacht en alsnog wakker om 5 pffffff.

Nu is zij bijna 3 jaar en is dat allemaal ietsjes anders maar veel slaap heeft zij nog steeds niet nodig.

Als je zoon niet moe is TO en het verder goed doet op school dan is het prima. Het is nu eenmaal zo dat de één meer slaap nodig heeft dan de ander, hoe jammer voor ons als ouder zijnde ook haha ;) ik snap dat het lekker is als ze op tijd in bed liggen.
glamourgirl wijzigde dit bericht op 21-11-2017 19:29
0.53% gewijzigd
Ik heb er ook één die niet zo veel slaap nodig heeft, maar wel rust. Die blijft altijd nog minstens een uur wakker in bed. Vroeger spelen met zijn knuffels nu als puber met denken. Als hij dan slaapt, slaapt hij ook in een ruk door en zeer diep. Hij wordt echt nergens wakker van. Niet van onweer, zelfs niet in een tent, niet van ambulancebroeders in huis, niet van de brandweer in de straat.

Zelf vindt hij dat niet altijd even leuk, want in zijn ogen mist hij altijd alle lol.
rosanna08 schreef:
21-11-2017 19:22
wat is het probleem?

Als moeder vind ik dat ook lastig als de kinderen langer wakker zijn dan ik. Dat ik slaap en zij misschien nog iets van mij nodig hebben oid. Heb ik heel erg aan moeten wennen toen ze als pubers soms gewoon echt later sliepen dan ik.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
21-11-2017 19:29
Als moeder vind ik dat ook lastig als de kinderen langer wakker zijn dan ik. Dat ik slaap en zij misschien nog iets van mij nodig hebben oid. Heb ik heel erg aan moeten wennen toen ze als pubers soms gewoon echt later sliepen dan ik.
leer je kinderen dat als er iets is, ze je wakker maken. Slaap is een van de dingen die je niet af kunt dwingen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Klinkt als 2 van mijn broers, die slapen van kinds af aan hoogstens 5 a 6 uur per nacht en zijn gewoon nooit moe. Mijn moeder heeft er nooit een drama om gemaakt want zo zijn ze gewoon.
rosanna08 schreef:
21-11-2017 19:31
leer je kinderen dat als er iets is, ze je wakker maken. Slaap is een van de dingen die je niet af kunt dwingen

Tuurlijk, deden ze ook als ze midden in de nacht wakker werden. Toch toen ze klein waren vond ik als een soort van oer-gevoel dat ik pas kon gaan slapen als zij al sliepen.
Jep dochter hier.
Zelfde verhaal, weinig slaap nodig.
Hoog IQ, bij voldoende uitdaging slaapt ze weinig, maar niet moe.
Bij te weinig uitdaging slaapt ze ook te weinig en is dan wel moe.
Alle reacties Link kopieren
Doet mijn zoon van 8 ook. Inclusief Donald Ducks lezen haha. Hij zal het wel niet nodig hebben denk ik. Hij gaat overigens wel gewoon om een uur of 20.00/20.30 op bed.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn er dus meer. Mijn oudste sliep zijn hele eerste jaar niet overdag. Alleen maar van 23 uur tot 6 uur ofzo, en dan nog 's nachts wakker worden ook. Die was altijd wakker. Ik dacht toen dat dat normaal was. Maar die ging toen hij ouder was en nog steeds uiteindelijk wel op normale tijden naar bed.
Mijn dochter (8) heeft dat ook. Sliep met 15 maanden niet meer overdag, slaapt nu ‘s avonds pas om 21.30-22.00. Ze is nooit moe.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me heerlijk!

Helaas zijn mijn twee oudste kinderen dan het tegenovergestelde; als ze te weinig slapen zijn ze niet te genieten de volgende dag. En serieus, wij merken het al bij een half uurtje verschil :S

Maar ze deden ook een middagslaapje tot aan groep 1, toen kon het niet meer dus vielen ze in slaap zodra ze thuis waren en in het weekend. Dus die behoefte aan veel slaap wel altijd gehad. Jongste is nu 3,5 jaar en hij kan beter tegen minder slaap, is in elk geval nooit vervelend de dag erna. Maar ook hij heeft echt z'n middagslaapje nodig nog.

"Kijk naar je kind" is gewoon een geweldig advies :)
Gaat het goed, dan is het toch prima?
Dat is niet zo heerlijk hoor, ik heb nog vier jaar na de geboorte van mijn dochter een slaapstoornis gehad - want als zij niet sliep, sliep ik ook niet en zij sliep nauwelijks: overdag af en toe een hazenslaapje en ‘s nachts maximaal twee uur achter elkaar en na acht uur was ze er wel klaar mee. Maar goed, ze is nu 8 en regelt het zelf, dat scheelt een hoop :)
Alle reacties Link kopieren
@Pantax, niet doorslapen is hel!

Maar mijn "lijkt me heerlijk" sloeg op dat haar kinderen geen last hebben van moeheid de volgende dag... dát lijkt me fijn, want is bij ons echt altijd drama met veel tranen als ze te weinig geslapen hebben en er dan een pietluttig ding tegen zit. Of ze maken ruzie, ook om pietluttige dingen.
Hoe weet je hoe laat hij slaapt? Ik zou vaste tijden met hem afspreken. Om half negen naar bed, negen uur gaat het licht uit. Uit bed komen mag niet, behalve naar de wc en dat kan hij met 8 jaar prima alleen zonder dat daar een gezelligheidsbezoekje aan de huiskamer bij hoort.

Iets meer regels, gewoon omdat de huiskamer 's avonds van jou is en het ook wel fijn is om niet iedere keer je zoon van 8 over de vloer te hebben. Daar krijgt hij echt niks van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven