Twijfels over schoolkeuze?

26-02-2018 13:28 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

Tijdens onze zoektocht naar de juiste basisschool kwam ik uit op 3 scholen, deze zitten ook in de buurt van waar wij wonen. Ik had al een sterk gevoel bij 1 school en uiteindelijk hebben we ook hiervoor gekozen. Nu zit hij nog geen eens 2 maanden op deze school maar hebben toch twijfels over of het de juiste keus is. Mijn vraag aan jullie is? Hebben jullie ook al zo snel getwijfeld? Hoe zijn jullie ermee om gegaan? Wat zijn voor jullie doorslaggevende factoren?

Ik ben inderdaad van plan om deze week of volgende week een gesprekje aan te vragen. Maar hoop ook wat ervaringen hier te lezen. Dank jullie wel alvast.
Alle reacties Link kopieren
Waardoor ben je aan het twijfelen?
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het verstandig eerst een gesprekje aan te vragen en op basis daarvan verder te kijken. Waardoor twijfel je? Twijfelen jullie of je kind ook? Wat kan er aan gedaan worden?
Alle reacties Link kopieren
Bladiebladiebla2016 schreef:
26-02-2018 13:33
Waardoor ben je aan het twijfelen?
Omdat er voor ons gevoel teveel gebeurd is in een te korte tijd. Veel verschillende juffen gehad omdat zijn vaste juf wegens ziekte uitviel. Hij is al 2 keer geslagen door kinderen uit zijn klas. Bij een keer hebben ze het ook herkend omdat het jongetje niet tegen de veranderingen kan. WC is erg vies, geur op de gang zelfs en remsporen. Wij hebben dit aangegeven en ze zouden er wat mee doen maar de volgende dag rook je het weer. En de laatste juf dat waarschijnlijk zijn vaste juf wordt, die heeft tegen hem geschreeuwd maar dat hebben we van hem moeten horen. Paar dagen niet geplast en heb dat wel aangegeven en dat is daarna goed gegaan.

Al met al had ik denk ik ook een hele andere start verwacht. We hadden echt een goed gevoel en was ook heel blij met de juf. Alleen nu zit hij dan in een andere groep, de klassen zijn uitgebreid want was te vol. En nu heeft hij dan een andere juf. Heb haar zelf nog niet ontmoet want zoon is nog steeds ziek. Maar ik denk dat we juist voor deze school kozen ook omdat we dachten dat het beter voor hem is, een christelijke school en kwam wel wat strenger over. Maar we vragen ons af of we daar wel goed aan hebben gedaan.
Alle reacties Link kopieren
bieslookje schreef:
26-02-2018 13:35
Misschien is het verstandig eerst een gesprekje aan te vragen en op basis daarvan verder te kijken. Waardoor twijfel je? Twijfelen jullie of je kind ook? Wat kan er aan gedaan worden?
Ja dat gaan we inderdaad doen. Maar het is zo lastig, ik bedoel om al een school te kiezen is al lastig. En als je dan zo een start hebt dan heb ik natuurlijk mijn vraagtekens en ik niet alleen, partner ook. Ik heb in het andere berichtje geantwoord wat de twijfels zijn. Zoon is pas 4 jaar en vind school echt heel erg leuk. Maar gaf inderdaad ook aan over de verschillende juffen, over de vieze toilet.
Alle reacties Link kopieren
Erg vervelende situatie. Fijn om te lezen dat je zoon de school wel heel leuk vindt! Ben benieuwd wat er uit het gesprek komt.

Als ik je op lees denk ik alleen maar; En dan nog vinden mensen het raar dat er gestaakt wordt door de BO-docenten.. Zieke docenten door hoge werkdruk, te grote groepen, passend onderwijs wat voor niemand werkt, geen geld voor ondersteund personeel..
Lach hard, duik diep, kom terug..
En waarom denk je dat het op andere scholen beter is?
Alle reacties Link kopieren
Personeelstekort hebben ze op alle scholen, slaan, duwen en schoppen gaat wel door tm groep 6, blijft alleen de vieze toiletten.
Op een andere school zijn weer andere issues. Dit is zeker jullie oudste?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof ook echt wel dat er op iedere school wat is. Geen enkele school is perfect en dat zijn wij totaal niet. Wij vinden zelf dat wij helemaal niet eens zo moeilijk zijn. Ik heb onze zoon zelfs heel veel complimenten gegeven dat hij het zo goed doet ondanks alle veranderingen. Maar ik vind wel dat zodra je begint op een basisschool, dan heb je toch een aantal verwachtingen.

Voorbeeld toen partner aangaf over de toilet, zei de directrice dat het inderdaad niet zo hoort en dat ze het zou doorgeven. Inmiddels liep zij wel een aantal keren er langs en heeft er niks aan gedaan. Vervolgens een dag later rook je het nog steeds. Toen gaf partner het door aan de juf. Toen beaamde zij ook het probleem en vond het ook raar dat er niks aan gedaan wordt. Het zijn kleine dingen maar als je het allemaal bij elkaar bekijkt vind ik het nogal wat.
Alle reacties Link kopieren
Over het personeelstekort dat lees en hoor ik ook overal. Daar is allemaal niks mis mee maar het is wel de manier hoe daarmee wordt omgegaan. Ik open ook dit topic juist om andere meningen en ervaringen te lezen. Overigens inderdaad is dit onze oudste, dit jaar pas 4 geworden.
Twee kinderen op twee verschillende basisscholen en op beide waren de wc's regelrecht smerig. Vooral in d onderbouw.
Alle reacties Link kopieren
Hoe moeten ze dan met personeelstekort omgaan?

Vieze toiletten tja, ik vond dat bij oudste ook wel naar. Inmiddels ben ik het gewend geloof ik. Zelfs in een nieuw schoolgebouw weten die kinderen er gelijk een bende van te maken. En nee, ik verwacht niet dat de directrice zelf een emmer sop pakt.
Alle reacties Link kopieren
mommy2014 schreef:
26-02-2018 14:11
Over het personeelstekort dat lees en hoor ik ook overal. Daar is allemaal niks mis mee maar het is wel de manier hoe daarmee wordt omgegaan. Ik open ook dit topic juist om andere meningen en ervaringen te lezen. Overigens inderdaad is dit onze oudste, dit jaar pas 4 geworden.
Hoe wil jij dat er met het personeelstekort wordt omgegaan?
En na 2 maanden al twijfels vind ik wel snel. ik zou het nog even tijd geven.
Geef je op als hulpouder, dan snap je het. De gemiddelde kleuter gaat te laat naar het toilet, plast tussen de toiletbril door met zijn inieminie piemel of leert zichzelf staand plassen op school. Doortrekken wordt meestal vergeten en remsporen vegen, dat kunnen ze op MIJN werk nog niet eens.

Helaas heeft de school geen blik vaste juffen achter de hand dus komt er bij ziekte van een juf een invaller totdat juf weer beter is of ze zicht hebben op lang verzuim.

Ik lees geen vreemde dingen, geef het wat meer tijd want ik denk dat je er zelf ook nog in moet groeien. Het gat tussen kleuterschool en KdV is groot voor een moeder.
Er niet al teveel met je neus bovenop zitten en loslaten.
Kind naar de klas brengen, snel dag zeggen en weer gaan.
Af en toe helpen als je dat leuk vindt en remsporen overleven ze wel.
Alle reacties Link kopieren
Haha ik begrijp het inderdaad wel van de toiletten. Maar je hebt een geur of echt een hele nare geur :) Maar goed het ging niet zozeer om de toiletten maar om het totaal plaatje. Mijn zoon heeft niet op de kdv gezeten, wel op de peuterwerk.

Dank jullie wel voor de reacties, moet zeggen dat de twijfels er nog steeds zijn. Maar ik begin inderdaad wel met een gesprek en dan komt het wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Helaas ondervinden jullie nu aan den lijve hoe slecht het gesteld is met het basisonderwijs in NL.
Wees blij dat er überhaupt een juf beschikbaar was.
En het trekt zeker een wissel op een groep als er steeds een nieuwe leerkracht komt. Daardoor is de structuur weg, kinderen dus drukker, ruzietjes steken de kop op. Kinderen voelen zich niet veiliger door alle wisselingen.

Er is al langer geleden flink beknibbeld op de schoonmaak-uren.
Een schoonmaakster heeft geloof ik 2min40sec om elk toilet schoon te maken.
Reken daarbij dat er heel veel plas tussen de voegen komt en er geen tijd is om schoon te maken. Laat staan dat er een dieptereiniging betaald kan worden.

Een andere school kent dezelfde problemen, helaas.
coravanmora schreef:
26-02-2018 14:17
Hoe moeten ze dan met personeelstekort omgaan?

Vieze toiletten tja, ik vond dat bij oudste ook wel naar. Inmiddels ben ik het gewend geloof ik. Zelfs in een nieuw schoolgebouw weten die kinderen er gelijk een bende van te maken. En nee, ik verwacht niet dat de directrice zelf een emmer sop pakt.
Hear, hear!
Even serieus TO, alle dingen die jij nu noemt kunnen op elke willekeurige school gebeuren.
Het schreeuwen van de leerkracht daargelaten. Dat vind ik dan wel een ding waar ik mijn oren voor zou spitsen. Je kind moet zich wel veilig voelen. En blijkbaar voelde hij zich nu even niet veilig (of juf nu echt geschreeuwd heeft, of dat hij het zo heeft ervaren).
TO, ik lees niets raars. Is hij jullie oudste?

Kinderen slaan. Helaas, maar het is gewoon zo. Op elke school zit wel een kind dat om zich heen mept of afbijt, dus je kan bijvoorbeeld zorgen dat je zoon daar mee om leert gaan in plaats van hem van school te laten wisselen.

Ook de vele invallers zijn helaas niet onbekend. De werkdruk in het PO is hoog en bij ons vallen ze bijvoorbeeld ook met bosjes uit. Niet leuk voor de kinderen, niet leuk voor de ouders en niet leuk voor het team, maar het is niet anders. Overal gaat het zo.

En dat zijn juf tegen hem heeft geschreeuwd? Hoe zeker weet je dat? Je kind moet nog wennen op school en voelt zich nog niet helemaal veilig, waardoor hij met de wildste verhalen thuis kan komen. Zo heeft een van mijn zoons als beginnende kleuter eens verteld dat de hele klas hem geschopt en geslagen had. Ook zijn juf had meegedaan, zei hij. Bij navraag bleek dat helemaal niet zo te zijn en had hij een fittie gehad met een medekleuter, maar dat was het dan ook.

Eerlijk? Ik zou het verhaal van de schreeuwende juf niet zo hup, voor waar aannemen. De kans is groot dat het helemaal niet is gebeurd.

Mijn advies: laat je zoon los. Hij moet het nu zelf rooien op school en geef hem het vertrouwen dat hij dat kan. Hem nu van school halen lost niets op, maar creeert alleen maar meer problemen.
En wat betreft de vieze wc's: kinderen zijn goorlappen. Volwassenen ook trouwens. :)
Alle reacties Link kopieren
Waarom had je een 'sterk gevoel' bij deze school, kan het zo zijn dat je op basis daarvan niet meer kritisch bent geweest of andere scholen niet serieus hebt overwogen?

Zoals thuis is het natuurlijk nergens qua vreedzaamheid en hygiene, maar eigenlijk herken ik het (nog?) niet van onze school. Mijn zoon is ook net begonnen, we hebben 4 scholen bezocht, tussen 2 getwijfeld en vooralsnog zijn we erg tevreden/voldoet onze keuze aan de verwachtingen. Behalve onze eigen indruk heb ik ook uitvoerig navraag gedaan bij ouders die al kinderen op de verschillende scholen hadden.

Overigens zou ik tbv je kind niet nu na 2 maanden al wisselen maar in elk geval het schooljaar afwachten. En voor een evt. overstap heel goed research doen, want je kunt niet blijven leuren met je kind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn kind van school gehaald en naar een school gedaan waar geen wisselingen zijn, niet geschreeuwd wordt en de kinderen gewoon leuk met elkaar omgaan. Die scholen zijn er namelijk best.
Waarom heb je in beginsel voor deze school gekozen?
Waarom vielen de anderen af?
Wat was daar minder goed?

En wat vinden andere ouders?
Is er veel verloop naar andere scholen binnen het dorp / in de buurt?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees geen heel gekke dingen. Bij twijfels aan de juiste school denk ik aan een onveilig leerklimaat, een onderwijssysteem wat niet bij je kind past, pesten etc. Maar dit leest als wat omstandigheden waardoor het nu wat anders is dan gedacht/ wennen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven