Ritme baby volgen of zelf tijden fles bepalen

16-03-2018 19:59 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben even nieuwsgierig en de titel zegt het al. Hoe doen of deden jullie dat. Voeden op verzoek of zoveel mogelijk op de klok? Wat zijn jullie ervaringen?
De laatste fles om 23:00 waarmee onze baby slaapt tot 06:30 en de andere flessen op verzoek. De andere flessen hebben zowat altijd een vast ritme met een speling van 1 uur.

Die 23:00 wordt uiteraard eerder als onze baby eerder honger heeft. We maken haar wel wakker voor deze fles. Uit zichzelf wordt ze tussen 1:00 en 2:00 wakker maar om dat te vermijden maken we haar om 23:00 wakker.
Alle reacties Link kopieren
Op verzoek. Maar met borstvoeding is dat misschien anders dan flesvoeding omdat er bij flesvoeding wel een maximaal aantal flessen zit.
Alle reacties Link kopieren
Eerste op de klok, tweede wat meer ritme volgen en derde helemaal op verzoek. Derde sliep het best, huilde het minst, ik denk toch oa door het volgen van haar ritme. Ze sliep met twee weken al stukken van 4 uur, en kwam daarna dan weer wat vaker voor een voeding, soms na anderhalf uur al weer.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter krijgt flesvoeding op verzoek. Ik heb het op aandringen van haar kinderarts een week op de klok geprobeerd maar ze weigert gewoon. Ze perst haar lippen op elkaar en gaat bellen blazen.
Ze is nu 6 maanden en een echte uitslaper. Onze dag begint meestal ergens tussen 8.30-9.30 en dan heeft ze wel echt honger, daarna verschilt het van dag tot dag. Soms wil ze na 2 uur alweer eten maar soms ook pas na 5 uur. In totaal komt ze wel aan 5 flessen per dag (soms 4 maar je hebt zelf ook niet elke dag evenveel honger) en ze krijgt tussendoor nog wat fruit en babythee. Ik wil hiermee niet zeggen dat voeden op de klok slechter is want elk kindje heeft zijn eigen behoefte. Het is veel testen en uitproberen wat het beste bij jullie past.
"Nee" is ook een antwoord.
Wij geven flesvoeding volledig op verzoek, niet op de klok. Ook als we over de aanbevolen hoeveelheid per dag heen gingen. Ons consultatiebureau zei dat we hem moeten geven waar hij om vroeg zolang hij netjes groeit en zijn eigen lijntje blijft volgen. En dat doet hij. :)
Suikerwafel schreef:
16-03-2018 20:05
Op verzoek. Maar met borstvoeding is dat misschien anders dan flesvoeding omdat er bij flesvoeding wel een maximaal aantal flessen zit.
Je bedoelt een maximum hoeveelheid voeding neem ik aan?

De arts op ons cb geeft aan dat de regel van maximaal 1 liter per voor baby's tot 3 maanden achterhaald is omdat de niertjes het wel aan zouden kunnen. Dit is trouwens echt een flinke hoeveelheid voor baby's tot die leeftijd. Daarna gebeurt het ook maar weinig dat 1 liter te weinig is, zeker met fruit/groentenhapjes vanaf 4/6 maanden.
anoniem_305381 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 20:13
0.66% gewijzigd
Alle flessen op verzoek, direct vanaf het begin. En dochter is een heel makkelijke baby geweest :) alhoewel dat natuurlijk niet 1-op-1 samenhangt. Zou het bij de volgende zo weer doen.
Borstvoeding op verzoek, maar zou fv ook om verzoek hebben gegeven. Veel kindvriendelijker.
Alle reacties Link kopieren
Op de klok lijkt me echt gedoe. Ik eet zelf ook als ik trek heb en niet op de klok.
Alle reacties Link kopieren
Ritme van de baby, op verzoek dus.
Frizz schreef:
16-03-2018 20:13
Op de klok lijkt me echt gedoe. Ik eet zelf ook als ik trek heb en niet op de klok.
Ik denk dat dat ook ligt aan hoe strikt je dat opvolgt/ziet.
Alle reacties Link kopieren
Lavendel_Madelief schreef:
16-03-2018 20:11
Je bedoelt een maximum hoeveelheid voeding neem ik aan?

De arts op ons cb geeft aan dat de regel van maximaal 1 liter per voor baby's tot 3 maanden achterhaald is omdat de niertjes het wel aan zouden kunnen. Dit is trouwens echt een flinke hoeveelheid voor baby's tot die leeftijd. Daarna gebeurt het ook maar weinig dat 1 liter te weinig is, zeker met fruit/groentenhapjes vanaf 4/6 maanden.
Ja dat bedoelde ik! Sorry ;)!
Alle reacties Link kopieren
Borstvoeding op de klok. Dat werkte bij ons het beste. We hadden een hele tevreden baby. Huilde weinig, sliep veel en groeide goed.
Alle reacties Link kopieren
Meestal op verzoek maar soms als het mij beter uitkwam op mijn verzoek 😊
Alle reacties Link kopieren
Wij doen alles op verzoek. Voor ons het meest ontspannen. In praktijk heeft hij wel enigszins een ritme.
Als ik dochter op haar verzoek de fles laat drinken drinkt ze praktisch niet. Ze komt gewoon niet uit zichzelf.
Voor haar eigen bestwil drinkt ze dus op vaste tijden, wat hier prima werkt!
Alle reacties Link kopieren
Hier, bij dochter van bijna 2 weken, bv grotendeels op verzoek. Grotendeels omdat ik er overdag voor zorg dat er niet meer dan 4 uur tussen 2 voedingen zit.
Alle reacties Link kopieren
ik deed bv op verzoek, nu flessen op schema. Niet superstrak ofzo, maar als het aan mijn baby ligt drinkt hij overdag weinig en wil hij dat 's nachts inhalen (3 voedingen). Ik wil dat niet, dus ik geef om de 4 uur een fles (ongeveer). Sindsdien slaapt hij door, dus ik ben er blij mee en hij op termijn ook. Hapjes gaan tussendoor op de tijden dat wij ook eten.
Wij deden een beetje van beide. In het begin deed ik minimaal 3 en maximaal 5 uur tussen de flessen. Binnen die tijden mocht ie dus zelf op verzoek komen. Als ie na 2,5 uur al begon te huilen probeerde ik nog wel even te rekken tot er 3 uur tussen zat. En als hij na 5 uur nog niet voor een flesje kwam, dan ging ik het zelf klaarmaken en aanbieden. Maar over het algemeen ging dat wel prima.
We zijn op verzoek begonnen (FV) en uiteindelijk heeft ze zich daarin zelf op een behoorlijk ritme gezet. Soms stuurde ik een beetje bij, maar echt op de klok voeden deden we niet. Even geprobeerd haar wakker te maken, maar dat werkte vaker niet dan wel.

Nu komt ze vaak tussen de 3,5 en 4,5 uur voor een voeding ( als we geen fruit of groente geven).

Soms wijkt haar ritme wat af, dan krijgt ze de fles eerder of een kleiner flesje. Want inderdaad, wie heeft nu iedere dag op dezelfde tijden honger? En nu we aan de groente-en fruithapjes zijn begonnen ( dochter is volgende week 6 maanden) kunnen we daar ook mee stoeien qua tijd. Ze krijgt 4, soms 5 flessen en als ze een dag heeft dat kleine beetjes drinken haar favoriete bezigheid is, dan meer kleinere flesjes ( al is dat nog maar 2x voorgekomen).

CB was hier voor volledig op verzoek voeden, zowel fles als bv.
anoniem_271473 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:00
29.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Flesvoeding op verzoek.
Borstvoeding op verzoek.
Alle reacties Link kopieren
Lavendel_Madelief schreef:
16-03-2018 20:18
Ik denk dat dat ook ligt aan hoe strikt je dat opvolgt/ziet.
Ik stel me dan dus voor dat je bij huilerig gedoe géén borst of fles erin doet omdat het nog geen tijd is.

Of dat je zo-en-zo laat thuis moet zijn voor een voeding ofzo.
Borstvoeding op verzoek hier. Ookal vindt het CB het waanzin dat ik nog steeds 5 voedingen geef want kind moet naar 3 x per dag. Tja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven