Peuter snachts wakker; wil knuffelen

17-04-2018 14:01 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter is inmiddels 2 jaar. In de regel slaapt ze prima, af en toe een fase dat het wat minder gaat. Wel is ze altijd erg vroeg wakker, maar ik geloof inmiddels dat dit gewoon haar ritme is.
De laatste tijd wil ze iedere keer knuffelen bij het naar bed brengen. Alleen maar heel fijn, want ze was nooit zo heel erg knuffelig. Dan knuffelen we lekker, als ze me terug roept dan geef ik haar één allerlaatste knuffel en dat benoemen we dan ook zo. Dit is dan prima en meestal gaat ze dan lekker slapen.
Maar... de laatste tijd wordt ze ook veel wakker in de nacht. Ze roept dan dat ze wil knuffelen. Ik ga er dan heen, knuffel met haar (haal haar niet uit bed) en zeg vervolgens dat ik niet meer terug kom en dat we allemaal weer gaan slapen. Een enkele keer is dit voldoende, maar meestal blijft ze roepen dat ze wil knuffelen. Als we eraan toegeven, is het einde zoek. Dit doen we dus al een tijd niet meer. We zijn duidelijk en consequent hierin. Toch lijkt dit niet te helpen, want ze kan gerust een uur lang (met tussenpozen dat het stil is) blijven roepen. Hierdoor zijn we in de nacht vaak 2 uur wakker. Bij ons in bed nemen helpt niet, dan wil ze alleen maar keten.

Is dit voor iemand herkenbaar of zijn er tips hoe dit aan te pakken?
Heel herkenbaar! Mijn zoontje is 2 geworden in maart en sliep altijd bij ons in bed. Ik heb lang borstvoeding gegeven, ook 's nachts, en het was voor ons de makkelijkste manier om allemaal te slapen. Nu met de tweede onderweg willen we hem toch in zijn eigen bed laten slapen, dus we hebben een éénpersoonsbed voor hem.
Expres een éénpersoonsbed ook trouwens, zodat we er nog bij kunnen liggen als het nodig is.

Nu slaapt hij ruim een week in dat bed, en hij wordt natuurlijk (voor ons wel verwacht) ook nog 's nachts wakker. We gaan dan in eerste instantie bij hem zitten en zeggen we hem dat hij niet alleen is, en dat hij gewoon weer kan slapen. Maar hij wil echt-echt dat één van ons bij hem komt liggen. En dan slaapt hij zó weer. Wel bijzonder.

Nou hebben wij dus lang samen geslapen, dus hier is het ook wel logisch dat hij dat contact wil denk ik. We proberen dus ook steeds een stap verder te gaan, en dan uiteindelijk hopelijk niet meer bij hem hoeven te liggen om hem in slaap te laten vallen.

Het willen knuffelen is dus in ieder geval herkenbaar, maar een goede oplossing heb ik niet ;-)
Wat denk jij dat de achterliggende gedachte is?
Is het misschien heel donker en vind ze dat eng? Is er een eng hoekje, zit er een monster onder haar bed?

Ik denk dat je daarin ook weer de oplossing vind.
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond, onze dochter is ook in maart 2 jaar geworden. Zou het daaraan liggen? ;-) Jullie situatie is wat beter te beredeneren inderdaad. Dochter ligt sinds ze een half jaar oud is probleemloos op haar eigen kamer.
Het voelt zo rot aan om haar te laten roepen dat ze wil knuffelen. Soort emotionele chantage :proud: Daarom negeren we het natuurlijk niet helemaal en gaan naar haar toe. Maar ergens moet het ophouden natuurlijk.

Doreia, ik heb echt geen idee. Een lampje aanmaken helpt niet, ze geeft verder niets aan. Behalve dat knuffelen dus. Ze is ook overdag knuffeliger geworden de laatste tijd. Maar zeker niet abnormaal of zo. Er zijn geen grote veranderingen geweest in ons leven oid.
Haha ja, misschien is het een ding van maart2016 kinderen ;-)

Heeft ze een knuffel waarmee ze 's nachts zou kunnen knuffelen? Of zou het een idee zijn om daar een 'ding' van te maken? Op zich begrijpen ze al een hele hoop he? Maar misschien nog niet helemaal dat jij ook liever op dat moment slaapt. Maar je zou het wel kunnen benaderen vanuit die positie: 's nachts slapen wij, dus dan kunnen we niet altijd met je komen knuffelen. Dus dan kunnen we een knuffel voor je kopen/kiezen met wie je 's nachts kan knuffelen? En dan voor jezelf misschien een tijdsbestek kiezen waartussen je dat ook echt wilt handhaven? Dan kan je desnoods in eerste instantie nog wel naar haar toe, maar dan dus zeggen dat je niet komt knuffelen, je dat weer overdag kan doen, en dat ze 's nachts met haar knuffel kan knuffelen?

Anyhow, dat is hoe het nu bij mij zoontje zo ongeveer zou (gaan) aanpakken :)
Geen tips TO, maar het klinkt wel onwijs schattig. :love:
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip morgenstond. Ze heeft een vaste knuffel waar ze altijd mee slaapt, maar misschien kan ik hier wat meer aandacht aan geven in de nachtelijke momenten en voor het naar bed gaan.
Alle reacties Link kopieren
Geitenbreier, dat is het ook. Maar dan wel overdag please :-D
Morgenstond schreef:
17-04-2018 14:20
Haha ja, misschien is het een ding van maart2016 kinderen ;-)
Hier januari '16 en ook twee knuffelkonten. Helaas blijft dochter aanhoudend krijsen (zo hard als een speenvarken) als we niet toegeven dus we (om en om) gaan er gewoon bij liggen en slapen samen verder. We hebben voor een goed bed gezorgd, dus we slapen er niet minder om.
Blijf maar hopen dat ze er nog eens overheen groeien.
Gekkootje schreef:
17-04-2018 14:30
Geitenbreier, dat is het ook. Maar dan wel overdag please :-D
:proud:
Alle reacties Link kopieren
Ha! Wat herkenbaar! Ook een dochter uit maart '16 hier :) Ze was afgelopen 2 weken e-l-k-e nacht wakker. Maar de laatste week was ze ook flink ziek, dus dat heeft er aan bijgedragen. En compleet overstuur als ze niet in ons bed mocht, veel willen knuffelen inderdaad. Als ze dan bij ons in bed lag, dan kroop ze bijna in me.. Wel sneu.

Ik denk dat het een fase is waar je even doorheen moet. Zo lang ze niet keihard huilt 's nachts, gewoon laten liggen.
Alle reacties Link kopieren
HaPu, krijsen doet dochter soms ook. Dit houdt dan op zodra we bij haar zijn, maar begint weer als we de kamer af gaan. 2 minuten of een half uur bij haar blijven maakt geen verschil. Ze slaapt in een ledikant, daar passen we niet bij. Daarnaast ben ik bang dat het einde echt zoek is als we erbij zouden gaan liggen als die mogelijkheid er was. Het is wel een gehaaide tante ;-)
Maar meestal krijst ze niet hoor, huilt ze hoogstens even waarna ze weer verder gaat roepen om knuffels.

Theeleutje, ‘fijn’ dat het herkenbaar is. Als ze ziek zijn is het inderdaad weer een ander verhaal. Sterkte dan maar de komende nachten ;-D
Alle reacties Link kopieren
hier ook een 2jarige die wil "kluffelen"

hier is het voordeel dat hij gewend is om bij ons in bed te slapen, dus ook niet gaat keten maar verder slaapt. of ik ga even 5 minuten bij hem liggen (hij heeft een 1persoonsbed) en dan slaapt hij weer.

Het is ook echt even nood aan mama/papa merk ik. gewoon even wat contact en je aanwezigheid voelen.

misschien een idee om over te gaan naar een 1persoons bed? Dan kan je er dus even naast gaan liggen en weer weggaan (of je valt zelf ook in slaap, gebeurt hier tenminste ook wel eens)

hier ook tot 2 borstvoeding. in december gestopt. merk dat de nachten laatste tijd echt veel beter gaan dan een maand terug :)
Alle reacties Link kopieren
Ah lastig hé van die onrustige nachten.
Hier ook een 2 jarige van maart :hihi:
Wij hebben ook regelmatig opeens een paar nachten huilen en krijsen. Wij nemen haar dan in ons bed en gelukkig slaapt ze dan meteen weer in. Na een paar nachten is het dan ook weer over en slaapt ze door in haar eigen bed.
Maar die van jullie gaat dus keten.. :cheer2:
Ik zou er toch naast gaan liggen. Waarschijnlijk is het gewoon een fase.

Wij waren ook bang dat als we haar bij ons in bed zouden nemen het einde zoek zou zijn maar dat valt dus alles mee.
Alle reacties Link kopieren
Zou het dan toch aan die maart-kindjes liggen? :hihi:

We hebben een periode geprobeerd om haar bij ons in bed te nemen. Ze ligt gerust 2 uur lang wakker hoor. In die 2 uur krijg ik dan meerdere kopstoten, trappen in mijn rug en wil ze iedere 5 minuten tikkie spelen :O
Uiteindelijk wordt je daar ook niet gezelliger van, trust me.
Hebben jullie kinderen van net twee jaar allemaal al een groot bed? Ik ben daar eigenlijk nog helemaal niet mee bezig geweest. Het is een grote en nog lekker spekkige peuter, maar ze past nog prima in haar ledikant eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Een ledikant is smal en juist daar worden kinderen vaak wakker van, dan rollen ze tegen de zijkant of slaan met hun hand tegen de zijkant.
Juist in een groot bed kan je er even bij liggen en knuffelen.
Kom net van een knuffelsessie af. Ben er 10 minuten bij gaan liggen tot ze sliep en lig nu weer in eigen bed. Meestal gaat het nog sneller en soms blijf ik er liggen, simpelweg omdat ik zelf in slaap val. Meestal lig ik daarna niet wakker, maar ben vanavond om 21:00 op de bank in slaap gevallen, dus mijn lijf is niet meer zo in slaap modus.
Het is natuurlijk voor ieder kind anders, maar voor die van ons werkt het gelukkig heel goed. Dochter kan dat gekrijs de hele nacht volhouden als het moet dus voor ons is dit echt de beste weg :lol:
Alle reacties Link kopieren
Al twee knuffelvrije nachten :yes:
Alle reacties Link kopieren
Yes! Nachtrust zorg voor happy ouders en kindjes :cheer2:


Ik merk dat mijn kind ‘s nachts vooral aandacht vraagt als hij overdag wat minder aandacht heeft gehad, bijvoorbeeld op werkdagen dat hij op de opvang is geweest. Als ik hem de hele dag platknuffel en om hem heen hang dan is ie er ‘s avonds wel zat van ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat je heeeeel veel knuffelt op je vrije dagen ;-D
Dat maakt hier in ieder geval geen verschil.

Ineens is er ook weer drama als ik wegga bij het kdv. Of nou ja, deze week in ieder geval. Inmiddels weet ik dat dit al over is zodra ik de hoek om ben.
Fijn van de knuffelvrije nachten! Hier net zo :proud:
Hebben die maart2016-peuters een stiekem lijntje met elkaar ofzo? :P
Alle reacties Link kopieren
Je zou het bijna zeggen, dat lijntje :O

Hoe gaan de nachten nu bij jullie Morgenstond?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben Morgenstond niet, maar bij onze dame is het alleen maar erger geworden 😳 Nachten gaan op zich redelijk, maar wel elke nacht bij ons in bed (wat prima gaat trouwens. We pakken haar nu bij de eerste piep en slapen dan allemaal binnen 2 minuten verder.) Naar bed brengen is wel een issue op het moment, maar heeft sinds een week weer wat verbetering gezien.
Het gaat hier heel goed! Zoontje slaapt nu zo'n 3 weken in z'n grote bed, en hij slaapt vrijwel de nacht door volgens mij. In de ochtend de laatste tijd ook 'pas' tussen 6 en 7 wakker, dus dat scheelt al weer met de 5 uur -half 6 die het eerst was ;-)

Ik moet erbij zeggen dat mijn man bij hem in de kamer slaapt in het logeerbed; deels nog omdat ik het een fijn idee vind dat hij niet helemaal alleen slaapt, en deels omdat mijn man nog wel eens snurkt en ik daar dan veel last van heb. En ik slaap al lastig omdat ik 31 weken zwanger ben, dus mijn man moet de nachten nu met zoontje doen ;-) Maar dat zeg ik er allemaal bij omdat ik dus niet 100% zeker weet of mijn zoontje helemaal niet wakker wordt 's nachts. Maar volgens mij hoeft mijn man er in ieder geval niet meer bij te gaan liggen :)

Voor wie het leuk vindt om te lezen: wij brachten zoontje lange tijd naar bed in ons bed, en bleven dan naast hem liggen totdat hij sliep en dan slopen we weg. Maar hij bleef steeds langer kletsen in plaats van slapen, en dat was best irritant, want dan was je soms wel 60-90 minuten bezig met hem. In zijn éénpersoonsbed zijn we eerst ook naast hem blijven liggen, maar 1-1.5 week geleden heb ik gezegd: "Mama ik wel bij jou in de kamer, maar niet naast jou. Ik ga in het logeerbed liggen"
Dat vond hij de eerste keer nog niet zo'n goed idee. Toen ging hij weer zitten en zei: Kan niet slapen. Dus toen zei ik: Leg je hoofd maar op je matras, doe je ogen dicht, en dan moet je wachten totdat je slaapt. Nu zijn we dus 1.5 week nadat we daar mee gestart zijn, en nu valt hij binnen 20 minuten in slaap, terwijl mijn man of ik dan in het logeerbed ligt. De volgende stap is dan de kamer uit, maar daar hebben man en ik nog niet zo'n haast mee, omdat het eigenlijk ook wel een lekker rustmomentje is, haha.

Maar ik wil maar aangeven dat het waarschijnlijk uiteindelijk allemaal wel 'goed' komt :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven