Enig kind...

19-05-2018 22:00 307 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben zomaar benieuwd naar mensen die 1 kind hebben in het gezin en er ook geen meer willen. Onze zoon is inmiddels 8 jaar en het is genieten met volle teugen!
Ik heb er 1 maar weet nog niet of ik er 2 wil. Ben eigenlijk heel gelukkig zo, maar soms denk ik dat 2 toch ook wel leuk zou zijn.

Maar mijn zoon is pas net 1. Fijn dat je zo blij bent met je gezin :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind is bijna 5. Ik ben ook heel gelukkig zo.
Hier een zoon van 2,5. Man en ik beiden (nog) geen kriebels voor een tweede. Zou zomaar kunnen dat hij alleen blijft. En dat is ook prima. :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is bijna 1 maar reële kans dat wij gelukkig blijven met 1 kindje. Wel een verfrissend topic dit.
Hier ook 1 kindje. Dochter van 2,5.
Altijd gezegd dat het bij 1 blijft.
Ik twijfel soms maar ik weet niet waarom ik dan twijfel.
Omdat ik echt een tweede wil?
Of omdat het "hoort"?
Nu helpt het ook niet dat ik onze omgeving een baby ontploffing aan de gang is. Dus denk dat dit ook meespeelt.

Bij vriend is de kriebel voor de tweede er absoluut niet. Dus voorlopig blijft het bij 1.
En ergens vind ik dat dus ook wel fijn. We weten wat voor kind we hebben. We zijn blij en gelukkig en we kunnen dr geven wat we willen. Bij een tweede zal dat financieel heel wat minder zijn.
Alle reacties Link kopieren
Aanwezig. Een 7-jarige. Bedenken is ook geen optie meer :-)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar dit 😊
Eloise_Xennakiss schreef:
19-05-2018 22:16
Hier ook 1 kindje. Dochter van 2,5.
Altijd gezegd dat het bij 1 blijft.
Ik twijfel soms maar ik weet niet waarom ik dan twijfel.
Omdat ik echt een tweede wil?
Of omdat het "hoort"?
Nu helpt het ook niet dat ik onze omgeving een baby ontploffing aan de gang is. Dus denk dat dit ook meespeelt.

Bij vriend is de kriebel voor de tweede er absoluut niet. Dus voorlopig blijft het bij 1.
En ergens vind ik dat dus ook wel fijn. We weten wat voor kind we hebben. We zijn blij en gelukkig en we kunnen dr geven wat we willen. Bij een tweede zal dat financieel heel wat minder zijn.
Alle reacties Link kopieren
Eloise_Xennakiss schreef:
19-05-2018 22:16
Hier ook 1 kindje. Dochter van 2,5.
Altijd gezegd dat het bij 1 blijft.
Ik twijfel soms maar ik weet niet waarom ik dan twijfel.
Omdat ik echt een tweede wil?
Of omdat het "hoort"?
Nu helpt het ook niet dat ik onze omgeving een baby ontploffing aan de gang is. Dus denk dat dit ook meespeelt.

Bij vriend is de kriebel voor de tweede er absoluut niet. Dus voorlopig blijft het bij 1.
En ergens vind ik dat dus ook wel fijn. We weten wat voor kind we hebben. We zijn blij en gelukkig en we kunnen dr geven wat we willen. Bij een tweede zal dat financieel heel wat minder zijn.
Volgens mij is dat ook zo'n leeftijd dat je omgeving het begint te verwachten dat er een tweede op komst kan gaan zijn... Althans ik merk dit in mijn omgeving.. Zodra de eerste 2 jaar werd kwamen de vragen ernaar of ik merk dat er dan binnen een jaar een zwangerschap aankondiging volgt. Ook vriendinnen van mij die al een kindje hebben van rond 2 a 3 jaar die heel erg het gevoel hebben daar nu over te moeten beslissen omdat het "tijd" is.. En zo hoort het toch.. En zo leuk voor de eerste.. En 1 kindje is zo zielig.. Stom eigenlijk hè!! Die verwachtingen. Een tweede is bij mij geen "logisch gevolg" van mijn eerste..
Alle reacties Link kopieren
Babs87 schreef:
19-05-2018 22:11
Mijn dochter is bijna 1 maar reële kans dat wij gelukkig blijven met 1 kindje. Wel een verfrissend topic dit.
Dankje, leuk om te horen!
Inderdaad een fijn topic dit. :) Herkenbaar, die verwachting vanuit de omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie wel hoe het leven loopt. Het leven is sowieso niet maakbaar. Eerst wil ik beter worden! Dat is me heel veel waard.. En de beste moeder zijn die ik kan zijn voor mijn dochtertje. En misschien als ik straks weer beter ben en zo gelukkig met hoe mijn gezin / leven is dat we lekker met z'n drietjes door het leven gaan. En dat is ook goed! Mensen oordelen zo vlug.. Het gaat verdorie om een mensenleven!
Hier ook grote kans dat het bij één blijft. Dochter is bijna 1,5 maar heb sinds een paar maanden pas weer het gevoel dat alles weer een beetje 'normaal' is maar dan met een kind er bij. Vind het ook allemaal wel lekker lopen zo. Goede mix tussen gezinsleven, tijd voor mezelf en tijd voor partner. Angst voor herhaling van een pnd speelt ook mee.

Aan de andere kant dan de twijfel dat ik het een tweede keer allemaal beter weet en meer van zou kunnen genieten. Soms zou ik ook het getrappel van een kindje in je buik wel weer willen voelen.

Mijn man vindt het wel prima zo. Toch hebben we wel de afspraak gemaakt om dit jaar de keuze te maken er wel of niet nog een keer voor te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een zoon van acht. Eigenlijk nooit het gevoel gehad dat we nog een tweede wilden. Zoon vindt het zelf erg fijn zo zonder broers en zussen, zei hij laatst toen een vriendje er naar vroeg.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook, heb een zoon van bijna 16.
In al die jaren nooit het gevoel gehad om voor een tweede kind te gaan.
En hij vindt het zelf ook prima, heb ik lekker alle aandacht, zegt hij. ;)
Verfrissend om eens verhalen te lezen van mensen met 1 kind.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, de omgeving....
Iemand zei ooit dat ze het zielig vond voor zoon dat hij geen broer of zus heeft.
Egoïstisch vond ze me.

Heb me er nooit wat van aangetrokken.
Alle reacties Link kopieren
Ik bén enig kind en ik vind het stom!

Altijd overal alleen voor staan. Als kind altijd alleen. Bij drama dingen altijd alleen. Geem broer of zus om dingen mee te delen. Geen familie gevoel want altijd alleen. Toen mijn vader stierf .. alleen. Nu is mijn moeder op leeftijd .. en ik ben degene die altijd klaar moet staan.

Kortom. Alleen is echt maar alleen. En alleen daarom al wilde ik graag 2 kinderen. Zodat ze altijd elkaar zouden hebben.. en dat is gelukt. Ik zie ook dat ze wat aan en met elkaar hebben. Zeker nu ze wat ouder zijn.

Ik snap dat mensen maar 1 kind willen, maar als enig kind heb ik daar dus heel bewust niet voor gekozen en gelukkig is het me ook gegeven.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
19-05-2018 22:44
Ik bén enig kind en ik vind het stom!

Altijd overal alleen voor staan. Als kind altijd alleen. Bij drama dingen altijd alleen. Geem broer of zus om dingen mee te delen. Geen familie gevoel want altijd alleen. Toen mijn vader stierf .. alleen. Nu is mijn moeder op leeftijd .. en ik ben degene die altijd klaar moet staan.

Kortom. Alleen is echt maar alleen. En alleen daarom al wilde ik graag 2 kinderen. Zodat ze altijd elkaar zouden hebben.. en dat is gelukt. Ik zie ook dat ze wat aan en met elkaar hebben. Zeker nu ze wat ouder zijn.

Ik snap dat mensen maar 1 kind willen, maar als enig kind heb ik daar dus heel bewust niet voor gekozen en gelukkig is het me ook gegeven.
Same here, met als toevoeging dat mijn ouders gescheiden waren en mijn vader geen nieuwe partner had. Toen hij kanker kreeg, kwam alles op mijn schouders terecht. Na zijn overlijden alles alleen moeten regelen, niemand om mee te overleggen, herinneringen op te halen, etc. Dat wilde ik voor mijn kind niet. Man komt uit groot gezin (5 kinderen) en vindt/vond dat altijd erg fijn. 5 vond ik een beetje overdreven, maar uiteindelijk toch op 4 blijven steken....
Alle reacties Link kopieren
Sja, en dan heb je nog legers aan mensen met wel een broer/zus waar ze geen drol drie aan hebben in genoemde situaties. Of die last ook nog mogen dragen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
poldervrouw schreef:
19-05-2018 22:44
Ik bén enig kind en ik vind het stom!

Altijd overal alleen voor staan. Als kind altijd alleen. Bij drama dingen altijd alleen. Geem broer of zus om dingen mee te delen. Geen familie gevoel want altijd alleen. Toen mijn vader stierf .. alleen. Nu is mijn moeder op leeftijd .. en ik ben degene die altijd klaar moet staan.

Kortom. Alleen is echt maar alleen. En alleen daarom al wilde ik graag 2 kinderen. Zodat ze altijd elkaar zouden hebben.. en dat is gelukt. Ik zie ook dat ze wat aan en met elkaar hebben. Zeker nu ze wat ouder zijn.

Ik snap dat mensen maar 1 kind willen, maar als enig kind heb ik daar dus heel bewust niet voor gekozen en gelukkig is het me ook gegeven.
Heel herkenbaar dit. Ik ben ook enig kind en ervaar het ook zo. Ik ben soms wel jaloers op vriendinnen die een hele hechte band hebben met hun broers/zussen. Echter heb ik een dochter van 2.5 jaar en twijfel ik erg over een tweede kindje. Voor mij voelt het compleet zo maar toch gun ik haar zo die band met een broertje of zusje. Natuurlijk weet ik dat dat het geen garantie is dat ze ook echt goed met elkaar op kunnen schieten..
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
19-05-2018 22:44
Ik bén enig kind en ik vind het stom!

Altijd overal alleen voor staan. Als kind altijd alleen. Bij drama dingen altijd alleen. Geem broer of zus om dingen mee te delen. Geen familie gevoel want altijd alleen. Toen mijn vader stierf .. alleen. Nu is mijn moeder op leeftijd .. en ik ben degene die altijd klaar moet staan.

Het zegt niets hoor een broer of zus hebben. Ik heb een broer. Ik zie hem denk ik 2x per jaar. Hij belt alleen als hij iets nodig heeft. Heb er geen zak aan. Zou hem ook niet missen als hij er niet was. Klinkt erg maar het is zo. Hij is niet onaardig hoor. Maar om nou te zeggen wat fijn, neuh.

Hier 1 kind. Helemaal happy. Man wil geen tweede. Ik denk dat ik er ook wel vrede mee zal hebben. Sta wel open voor een tweede, maar ja dat bepaal je niet in je eentje.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in mijn eentje één kind. We zijn zo gelukkig zo, vind het heel eng om iets aan ons gezin te veranderen.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
19-05-2018 22:44
Ik bén enig kind en ik vind het stom!

Altijd overal alleen voor staan. Als kind altijd alleen. Bij drama dingen altijd alleen. Geem broer of zus om dingen mee te delen. Geen familie gevoel want altijd alleen. Toen mijn vader stierf .. alleen. Nu is mijn moeder op leeftijd .. en ik ben degene die altijd klaar moet staan.

Kortom. Alleen is echt maar alleen. En alleen daarom al wilde ik graag 2 kinderen. Zodat ze altijd elkaar zouden hebben.. en dat is gelukt. Ik zie ook dat ze wat aan en met elkaar hebben. Zeker nu ze wat ouder zijn.

Ik snap dat mensen maar 1 kind willen, maar als enig kind heb ik daar dus heel bewust niet voor gekozen en gelukkig is het me ook gegeven.
De vraag was volgens mij in dit topic wie er 1 kind hebben en hier tevreden mee zijn... Niet lullig bedoeld.. Maar dan wordt dit straks weer zo'n topic van mensen die om wat voor reden dan ook moeten uitleggen waarom 1 kind niet "goed" zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
19-05-2018 22:51
Sja, en dan heb je nog legers aan mensen met wel een broer/zus waar ze geen drol drie aan hebben in genoemde situaties. Of die last ook nog mogen dragen.

Precies. Mijn moeder is er 1 van drie. Maar de andere twee wonen in het buitenland. Dus de jarenlange mantelzorg, de laatste weken, het overlijden, begrafenis en het huis leeghalen kwam op ons aan. Leuk hoor als men een weekje overkwam maar aan het eind van de dag heb je daar geen zak aan.
lunchlover wijzigde dit bericht op 19-05-2018 23:00
0.10% gewijzigd
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven