Delen uitslag cito toets.

25-05-2018 13:12 283 berichten
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2080743 ... cito-toets

Ouders, stop met rondstrooien uitslag Cito-toets!

’’Niet alleen op het schoolplein wordt er met uitslagen gestrooid, ook op sociale media wordt er ongevraagd meegedeeld wat de score is van de hartjes van de trotse moeders. Moeders, ja. Vaders die hun kind komen halen hebben het hier, lijkt wel, niet over. En ook op sociale media lees ik van geen enkele man hoe hun kind de Cito-toets heeft gemaakt.

Wat ik wil zeggen is dit: tuurlijk ben je trots op je kind en zijn of haar Cito-score. Moet je ook vooral zijn. Maar wees ook trots op hem of haar als hij of zij een Cito heeft van 521. Vraag je kind of je de score op social media mag zetten. Het cijfer zegt niet zoveel en zeker niet over wie je kind is.

Ik vind ook: het is best privé. Het maakt mensen onzeker en je houdt de verdeling in stand. Bovendien: wat geef je mee aan je kind? Dat het, als het lager heeft dan 550, een domoor is? Of dat jij met je kind met die lage score een dom kind hebt? Omdat je dat zelf wellicht ook stiekem wel bent?’’
Ik deel met niemand de uitslag van de cito.
Kan mij er niets bij voorstellen dat ik het zou willen delen op sociale media.
Als iemand mij naar de score vraagt vertel ik eerlijk dat het overeenkomt met het schooladvies maar de werkelijke score heef niemand iets mee te maken.
O.
Alle reacties Link kopieren
Ben nu wel benieuwd wat jouw kind gescoord heeft aangezien je je hier zo druk over maakt...

Verder wel mee eens dat het niet nodig is om er mee te gaan strooien.
Alle reacties Link kopieren
Gaaap…. houd dat gezeur of de CITO toets nou nooit op?
Er is al zo uitputtend aangetoond dat deze toets veel te veel Multi interpretabele vragen heeft en dat vooral slimme kinderen vaak veel lager scoren op een CITO toets dan bijvoorbeeld op een NIO.
Ik snap oprecht niet dat er nog iemand is die waarde hecht aan een CITO score.
MMXVIII schreef:
25-05-2018 13:16
Ben nu wel benieuwd wat jouw kind gescoord heeft aangezien je je hier zo druk over maakt...

Verder wel mee eens dat het niet nodig is om er mee te gaan strooien.
Ik maak mij er druk over omdat een kind meer is dan een cito score.
Ik kan mij er niets bij voorstellen waarom dat zo belangrijk is om met anderen te delen.
Onze dochter heeft hem vorig jaar gemaakt en onze zoon dit jaar.
Beiden hebben hem goed gemaakt maar is dat iets wat je zo expliciet aan iedereen moet melden.
Waarom vinden andere het zo interessant om van elkaar te weten wat de kinderen gescoort hebben.
Ik zou zo iets ook niet snel aan een ander vragen.
girasole3 schreef:
25-05-2018 13:26
Gaaap…. houd dat gezeur of de CITO toets nou nooit op?
Er is al zo uitputtend aangetoond dat deze toets veel te veel Multi interpretabele vragen heeft en dat vooral slimme kinderen vaak veel lager scoren op een CITO toets dan bijvoorbeeld op een NIO.
Ik snap oprecht niet dat er nog iemand is die waarde hecht aan een CITO score.
idd
De kinderen zijn toch ook al lang aangemeld op hun toekomstige school. Het voorlopig advies is nu bindend.
Maar blijkbaar hechten ouders (vooral moeders) er veel waarde aan om die uitslag te delen met anderen.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk om dezelfde reden dat bepaalde ouders rond roepen dat hun kind bij de selectie van voetbal/hockey/tennis zit, dat hij of zij volgend jaar bij de vakklas van muziek/musical mag, etc etc etc
Blijkbaar is er een categorie ouders die hun eigenwaarde mede meent te moeten ontlenen aan dat soort dingen.
Net zoals er mensen zijn die rondstrooien met namen van 'interessante' mensen waar ze (al dan niet een vaag) contact mee hebben, omdat ze denken dat dat op henzelf afstraalt of zo.
Alle reacties Link kopieren
Alhoewel ik de cito uitslag, net als de hoogte van mijn salaris, niet deel, vermoed ik dat dat wel erg 'nederlands' is.

Hier kriigen kinderen de uitslag ook in gesloten envelop mee die thuis pas open mag.
Zou me niets verbazen als in andere landen de uitslagen gewoon op een briefje aan de deur staan op volgorde van hoog naar laag.


Dus dat mensen het wel delen, maak ik me helemaal niet druk om
girasole3 schreef:
25-05-2018 13:35
Waarschijnlijk om dezelfde reden dat bepaalde ouders rond roepen dat hun kind bij de selectie van voetbal/hockey/tennis zit, dat hij of zij volgend jaar bij de vakklas van muziek/musical mag, etc etc etc
Blijkbaar is er een categorie ouders die hun eigenwaarde mede meent te moeten ontlenen aan dat soort dingen.
Net zoals er mensen zijn die rondstrooien met namen van 'interessante' mensen waar ze (al dan niet een vaag) contact mee hebben, omdat ze denken dat dat op henzelf afstraalt of zo.
Dat denk ik ook.
Alle reacties Link kopieren
damesbril schreef:
25-05-2018 13:31
idd
De kinderen zijn toch ook al lang aangemeld op hun toekomstige school. Het voorlopig advies is nu bindend.
Maar blijkbaar hechten ouders (vooral moeders) er veel waarde aan om die uitslag te delen met anderen.
Mwah, volgens mij is dat maar een bepaald slag moeders.
Ik heb geen FB dus dat scheelt waarschijnlijk al een hoop van dit soort onzin.

En verder snap ik het ook totaal niet: toen mijn dochter nog op de basisschool zat of vroeger op mijn eigen lagere school zoals het toen nog heette, wist je toch precies hoe de verhoudingen in de klas lagen?
Het is toch niet zo dat iemand die je 8 jaar als gemiddelde leerling hebt gezien nu opeens super hoog op de CITO scoort?
En als je kind zo'n gemiddelde leerling is, wat is dan de meerwaarde om een score van pak 'm beet 530 te delen?
Lekker dan. Heb je als kind enorm je best gedaan op school al die jaren, wat zich vertaald in een hoge citoscore, mag je er niet eens trots mee zijn.

Eens hoor, dat een lage score niet meteen zegt dat een kind dom is, ik heb twee laagscorende kids en waardeer hun prestaties gewoon op hun eigen niveau.
Maar als je kinderen hoog scoren dan mag dat ook geprezen worden. Ze scoren immers niet hoog puur vanwege intelligentie, maar ook vanwege hard werken.
girasole3 schreef:
25-05-2018 13:35
Waarschijnlijk om dezelfde reden dat bepaalde ouders rond roepen dat hun kind bij de selectie van voetbal/hockey/tennis zit, dat hij of zij volgend jaar bij de vakklas van muziek/musical mag, etc etc etc
Blijkbaar is er een categorie ouders die hun eigenwaarde mede meent te moeten ontlenen aan dat soort dingen.
Net zoals er mensen zijn die rondstrooien met namen van 'interessante' mensen waar ze (al dan niet een vaag) contact mee hebben, omdat ze denken dat dat op henzelf afstraalt of zo.

Of gewoon trots zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik deel graag de cito-score van zoon. Met een bb/kader score moest hij van de hoofdmeester in een havo/vwo brugklas geplaatst worden.

Cito zuigt. Gelukkig werd zoon gezien door zijn leraren.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
absor schreef:
25-05-2018 13:36
Alhoewel ik de cito uitslag, net als de hoogte van mijn salaris, niet deel, vermoed ik dat dat wel erg 'nederlands' is.

Hier kriigen kinderen de uitslag ook in gesloten envelop mee die thuis pas open mag.
Zou me niets verbazen als in andere landen de uitslagen gewoon op een briefje aan de deur staan op volgorde van hoog naar laag.


Dus dat mensen het wel delen, maak ik me helemaal niet druk om

Ja, zeker dat van dat salaris vind ik ook echt wel Nederlands.
Aan de andere kant hoor ik ook weer veel scholen waar gewoon de toetscijfers klassikaal worden voorgelezen.
Ouders zijn trots op hun kinderen. Omdat ze in de selectie zitten van hun sportclub, geweldig kunnen dansen, omdat ze al kunnen koken als ze 8 zijn, meedoen aan MasterChef, op bezoek mogen bij de burgemeester, zelf een trui hebben gebreid, een kleur- of ontwerpwedstrijd winnen, een medaille halen bij sport, zichzelf een andere taal hebben leren spreken of geweldig kunnen tekenen.

Ik baal er een beetje van dat je overal trots op mag zijn, behalve dat je kind goed kan leren. Het begint echt een beetje een vies woord te worden. Een kind mag best geprezen worden vanwege zijn of haar talent. Het moedigt namelijk aan om daarin verder te gaan. Dus om een feestje af te zeggen als er een proefwerk geleerd moet worden. Liever een tandje meer te werken dan het rustig aan te doen. Minder vrije tijd te hebben om meer kennis op te doen. Maar nee: we willen met zijn allen een zesjescultuur waar je vooral niet trots mag zijn op je intelligentie, want dat krijg je allemaal cadeau. Het doet me erg denken aan het communisme, waarbij iedereen gelijk is en "intellectueel" een smerig woord dat je in een strafkamp doet belanden.

Van mij mogen alle successen en trotse gevoelens gedeeld worden. Ook die citoscore en die 10 voor een proefwerk.
-jolijn- schreef:
25-05-2018 13:43
Ouders zijn trots op hun kinderen. Omdat ze in de selectie zitten van hun sportclub, geweldig kunnen dansen, omdat ze al kunnen koken als ze 8 zijn, meedoen aan MasterChef, op bezoek mogen bij de burgemeester, zelf een trui hebben gebreid, een kleur- of ontwerpwedstrijd winnen, een medaille halen bij sport, zichzelf een andere taal hebben leren spreken of geweldig kunnen tekenen.

Ik baal er een beetje van dat je overal trots op mag zijn, behalve dat je kind goed kan leren. Het begint echt een beetje een vies woord te worden. Een kind mag best geprezen worden vanwege zijn of haar talent. Het moedigt namelijk aan om daarin verder te gaan. Dus om een feestje af te zeggen als er een proefwerk geleerd moet worden. Liever een tandje meer te werken dan het rustig aan te doen. Minder vrije tijd te hebben om meer kennis op te doen. Maar nee: we willen met zijn allen een zesjescultuur waar je vooral niet trots mag zijn op je intelligentie, want dat krijg je allemaal cadeau. Het doet me erg denken aan het communisme, waarbij iedereen gelijk is en "intellectueel" een smerig woord dat je in een strafkamp doet belanden.

Van mij mogen alle successen en trotse gevoelens gedeeld worden. Ook die citoscore en die 10 voor een proefwerk.

:cheer2:
Ertha schreef:
25-05-2018 13:39
Lekker dan. Heb je als kind enorm je best gedaan op school al die jaren, wat zich vertaald in een hoge citoscore, mag je er niet eens trots mee zijn.

Eens hoor, dat een lage score niet meteen zegt dat een kind dom is, ik heb twee laagscorende kids en waardeer hun prestaties gewoon op hun eigen niveau.
Maar als je kinderen hoog scoren dan mag dat ook geprezen worden. Ze scoren immers niet hoog puur vanwege intelligentie, maar ook vanwege hard werken.
Nee hoor, de meeste kinderen die hoog scoren hoefden juist helemaal niet hun best te doen en hard te werken.

Overigens vind ik dat alle kinderen en ouders trots mogen (moeten) zijn. Maar het delen van de score is aan de kinderen, niet aan de ouders.
ik ben juist blij dat de cito bestaat. Hierdoor kon ik naar anderhalf niveau hoger dan mijn meester in mij zag, namelijk vwo ipv vmbo/havo. Niet dat hij er veel aan kon doen, ik zat pas anderhalf jaar op die school. Maar ben het dus niet eens met de kritiek hier! Juist voor kinderen met niet zulke assertieve juppenouders kan zo'n toets een uitkomst zijn, als er genoeg mee is geoefend in de klas zoals tegenwoordig bijna overal. Natuurlijk kan het voor andere kinderen weer net niet lekker uitvallen, maar daarom heb je toch ook een volgsysteem en in groep 7 al een toets gemaakt?

Mee eens dat het delen van de score wel heel raar is.
Pipo8888 schreef:
25-05-2018 13:46
Nee hoor, de meeste kinderen die hoog scoren hoefden juist helemaal niet hun best te doen en hard te werken.

Overigens vind ik dat alle kinderen en ouders trots mogen (moeten) zijn. Maar het delen van de score is aan de kinderen, niet aan de ouders.
eens
Molligpaard schreef:
25-05-2018 13:47
ik ben juist blij dat de cito bestaat. Hierdoor kon ik naar anderhalf niveau hoger dan mijn meester in mij zag, namelijk vwo ipv vmbo/havo. Niet dat hij er veel aan kon doen, ik zat pas anderhalf jaar op die school. Maar ben het dus niet eens met de kritiek hier! Juist voor kinderen met niet zulke assertieve juppenouders kan zo'n toets een uitkomst zijn, als er genoeg mee is geoefend in de klas zoals tegenwoordig bijna overal. Natuurlijk kan het voor andere kinderen weer net niet lekker uitvallen, maar daarom heb je toch ook een volgsysteem en in groep 7 al een toets gemaakt?

Mee eens dat het delen van de score wel heel raar is.
Mee eens, als je ouders niet zo assertief zijn kan dat als kind in je nadeel werken.
Wij zijn ook mondige ouders maar daar waar het nodig is, op school.
Alle reacties Link kopieren
damesbril schreef:
25-05-2018 13:28
Ik maak mij er druk over omdat een kind meer is dan een cito score.
Ik kan mij er niets bij voorstellen waarom dat zo belangrijk is om met anderen te delen.
Onze dochter heeft hem vorig jaar gemaakt en onze zoon dit jaar.
Beiden hebben hem goed gemaakt maar is dat iets wat je zo expliciet aan iedereen moet melden.
Waarom vinden andere het zo interessant om van elkaar te weten wat de kinderen gescoort hebben.
Ik zou zo iets ook niet snel aan een ander vragen.
Ben het eens met je OP en denk daar hetzelfde over. Maar door je te laten verleiden om toch iets te zeggen over hoe jouw kinderen de toets hebben gemaakt doe je eigenlijk precies hetzelfde als dat wat je andere moeders verwijt. Toch een beetje jammer, je had je argumenten kracht bijgezet als je er niet op in was gegaan.
Molligpaard schreef:
25-05-2018 13:47
ik ben juist blij dat de cito bestaat. Hierdoor kon ik naar anderhalf niveau hoger dan mijn meester in mij zag, namelijk vwo ipv vmbo/havo. Niet dat hij er veel aan kon doen, ik zat pas anderhalf jaar op die school. Maar ben het dus niet eens met de kritiek hier! Juist voor kinderen met niet zulke assertieve juppenouders kan zo'n toets een uitkomst zijn, als er genoeg mee is geoefend in de klas zoals tegenwoordig bijna overal. Natuurlijk kan het voor andere kinderen weer net niet lekker uitvallen, maar daarom heb je toch ook een volgsysteem en in groep 7 al een toets gemaakt?

Mee eens dat het delen van de score wel heel raar is.

Yuppenouders :facepalm:
samosa schreef:
25-05-2018 13:54
Ben het eens met je OP en denk daar hetzelfde over. Maar door je te laten verleiden om toch iets te zeggen over hoe jouw kinderen de toets hebben gemaakt doe je eigenlijk precies hetzelfde als dat wat je andere moeders verwijt. Toch een beetje jammer, je had je argumenten kracht bijgezet als je er niet op in was gegaan.
Als iemand mij iets vraagt probeer ik daar wel op te antwoorden maar je hebt gelijk.
Ik heb alleen geen score vermeld, gelukkig ben ik niet zover gegaan haha.
Het delen van de precieze resultaten van een CITO-test vind ik ook niet nodig maar we moeten ook niet naar een maatschappij willen waar kinderen (en hun ouders) niet meer trots op hun prestaties mogen zijn.

Wij wonen in een omgeving waar schoolprestaties erg belangrijk zijn. Mijn kind is slim en werkt hard, en haalt hoge cijfers. En daar wordt, tot mijn verbazing, over gepraat. Ook in de klas krijgt hij opmerkingen als de zoveelste 10 voorbij komt.
En daar snapt hij niks van, want hij heeft er toch hard voor gewerkt? Uiteraard weet hij dat er ook genoeg kinderen zijn die met even hard of nog harder werken een lage score halen. We adviseren hem niet teveel te koop te lopen met zijn cijfers. Tegelijkertijd vind ik het bizar dat dat nodig is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven