Vanaf welke leeftijd kind alleen thuis?

27-05-2018 18:24 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud waren jullie kinderen toen ze voor het eerst alleen thuis mochten blijven? Als je bijvoorbeeld een snelle boodschap doet? En onder welke voorwaarden dan? Ik weet dat ieder kind anders is en iedere omgeving ook. Maar vroeg het me toch af. Onze oudste is nu bijna zes en vraagt er steeds vaker om. Ik durf het nog niet goed. Maar vroeg mij wel af hoe anderen er tegen aan kijken.
Professionals raden aan vanaf 8 jaar. Wij deden vanaf 10 en kind was niet alleen. Met ander kind van toen 9. Dat scheelt ook als ze niet alleen zijn. 6 vind ik persoonlijk veel te jong.
anoniem_370094 wijzigde dit bericht op 27-05-2018 18:42
10.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
8
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter was 6 toen ze voor het eerst even alleen thuis bleef, voor maximaal 10 minuten als ik even naar de brievenbus liep bijvoorbeeld. Nu is ze 8 en kiest ze zelf of ze mee wil als we ergens heen gaan. Dan zijn we wel langer weg, een uurtje, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Hier een 8-jarige dochter die laatst voor het eerst helemaal alleen thuis is gebleven toen ik wegging voor een paar boodschappen. Gaat prima, het enige probleem is dat ze in dat halve uurtje zoveel mogelijk snoep jat.
Alle reacties Link kopieren
6 zou ik echt niet doen hoor.

Hier met 8 volgens mij voor t eerst. Een kwartiertje ofzo als we de auto naar de garage moesten brengen ofzo. Is een tweeling en die krijgen ook geheid mot als die samen het rijk voor zich alleen hebben. Dus als het zo uitkomt is er sporadisch 1 eventjes alleen thuis (nu 9). Maar t komt eigenlijk nooit zo uit. Peuter van 3 is vanzelfsprekend nooit alleen thuis. Ook niet met de oudsten erbij.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
pamelacourson schreef:
27-05-2018 18:47
Hier een 8-jarige dochter die laatst voor het eerst helemaal alleen thuis is gebleven toen ik wegging voor een paar boodschappen. Gaat prima, het enige probleem is dat ze in dat halve uurtje zoveel mogelijk snoep jat.
:rofl: slim kind.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook 8
Tot nu toe wel alleen samen met een vriendje thuis geweest, nooit helemaal alleen. En alleen met zusje van 6 wil ik nog niet.
Hij speelt nu ook alleen buiten zonder dat ik precies weet waar hij is.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
6 jaar. Max 45-60 min. telefoon binnen handbereik en tv of tablet aan. Vriendjes mogen dan niet op bezoek komen, want dan worden er zaken verzonnen die ik niet wil.
deenje wijzigde dit bericht op 27-05-2018 18:51
40.77% gewijzigd
pamelacourson schreef:
27-05-2018 18:47
Hier een 8-jarige dochter die laatst voor het eerst helemaal alleen thuis is gebleven toen ik wegging voor een paar boodschappen. Gaat prima, het enige probleem is dat ze in dat halve uurtje zoveel mogelijk snoep jat.
Ik laat mijn kinderen pas thuis als ik het vertrouwen heb dat ze dat niet doen. Dat ze zich gedragen net zoals dat ik er wel ben.
watdachtjehiervan schreef:
27-05-2018 18:51
Ik laat mijn kinderen pas thuis als ik het vertrouwen heb dat ze dat niet doen. Dat ze zich gedragen net zoals als ik er wel ben.
Maar dat weet je pas tot je het uitprobeert toch?

Hier mogen ze pakken wat ze willen. Blijkbaar is de drang dan minder groot ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nooit over eten pakken met mijn dochter. Ik mis nooit wat, dus ik denk niet dat ze dat doet. Ze knutselt of leest. Soms speelt ze buiten, dan geef ik haar een sleutel.
Drie.

Ik hoefde maar een rondje om het blok om oudste op te halen. Had gebeld dat ze met jas en schoenen aan klaar moest staan dus met die minuten weer thuis.

Van daaruit verder opgebouwd.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 27-05-2018 18:57
1.31% gewijzigd
watdachtjehiervan schreef:
27-05-2018 18:51
Ik laat mijn kinderen pas thuis als ik het vertrouwen heb dat ze dat niet doen. Dat ze zich gedragen net zoals dat ik er wel ben.
Dan kun je heel lang wachten vrees ik :-) .

Hier zullen ze vast weleens een snoepje of een koekje extra pakken. Over dat soort onschuldige dingen maak ik mij totaal geen zorgen. Heerlijk toch?
Andersom schreef:
27-05-2018 18:55
Drie.

Ik hoefde maar een rondje om het blok om oudste op te halen. Had gebeld dat ze met had een schoenen aan klaar moest staan dus met die minuten weer thuis.

Van daaruit verder opgebouwd.
Met 3 jaar???
Orinokoflow schreef:
27-05-2018 18:57
Met 3 jaar???

Ja!
Hij was gewend ook alleen binnen te blijven als ik de kliko ging halen. Hij was niet fit, er viel heel veel regen. Dus op de bank met zijn liefste knuffel een dekentje en zijn lievelings film.
Whaha de kliko halen.
Die van mij zijn 8 en 6 en laat ik wel eens even alleen om snel een boodschap te doen.

Belangrijkste voor mij is dat ze me kunnen bellen (dus weten hoe de telefoon werkt), en dat ze niet opendoen als er aangebeld wordt .

Als de oudste mee wil boodschappen doen, moet de jongste ook mee. Die kun je gewoon niet alleen thuis vertrouwen.
Met 6 jaar rustig aan opgebouwd. Zij is niet bang en doet het prima alleen.
Ze is nu 10 jaar en blijft nu wel een halve dag alleen.

Wat betreft snoep pakken: ze belde me in het begin altijd op om netjes te vragen of ze een snoepje mocht.
Nu weet ze dat ze gewoon wat kan pakken.
Andersom schreef:
27-05-2018 19:00
Ja!
Hij was gewend ook alleen binnen te blijven als ik de kliko ging halen. Hij was niet fit, er viel heel veel regen. Dus op de bank met zijn liefste knuffel een dekentje en zijn lievelings film.
Nou ja, jij kent jouw kind het beste natuurlijk en zult in staat zijn geweest om het goed af te wegen. Ik zou het nooit durven.
Ik haal de kliko sneller dan dat ik naar de wc ga. Of de was ophing boven op zolder.
Lucifer2018 schreef:
27-05-2018 19:02
Whaha de kliko halen.

Ja, dat doet toch iedereen? Maar als je dan een kind bij een vriendje gaat halen en dat duurt anderhalf keer zo lang dan is het ineens onverantwoord.
Met 8 jaar denk ik af en toe een kwartiertje hier en daar.

Maar altijd maar echt heel even. Wij hebben geen vaste lijn in huis dus pas echt langere tijd sinds er een mobiel voor haar is.

Denk met 10 dat er langer dan een kwartier alleen thuis werd gebleven.
Nu met 11 kan dat zomaar de halve middag zijn.

Maar ik laat mijn oudste niet alleen met de jongste van 5. Die jongste gaat rellen en is veel stouter en ondernemender dan de oudste.

Die verantwoording hoort niet bij mijn 11 jarige maar bij mij.

En de 5 jarige laat ik op de kliko halen na dus ook niet alleen. :-D :-D
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 27-05-2018 19:13
6.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
27-05-2018 18:51
Ik laat mijn kinderen pas thuis als ik het vertrouwen heb dat ze dat niet doen. Dat ze zich gedragen net zoals dat ik er wel ben.
:rofl:

De oudste van mijn zus is 16 en die doet zich nog steeds tegoed aan (vooral) chips en ook snoep als ie alleen thuis is
Andersom schreef:
27-05-2018 19:06
Ja, dat doet toch iedereen? Maar als je dan een kind bij een vriendje gaat halen en dat duurt anderhalf keer zo lang dan is het ineens onverantwoord.
Niet iedereen denk ik. Ik heb de kliko binnen in een halve minuut. Daarom moest ik lachen.

Vriendjes halen duurt hier wel een heel stuk langer. Ik neem mijn jongste dus mee dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven