Te laks?

14-08-2018 21:00 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal,

Ik zit zoals gewoonlijk weer eens een vraag te googelen op zoek naar een topic waarin mijn vraag beantwoord zou kunnen worden, tot ik me besefte zelf ook een topic te kunnen starten😁

Nou is mijn vraag er wel eentje die per persoon anders is ben ik me van bewust, maar ik ben wel benieuwd naar meningen.

Ik heb 2 zoontjes, eentje van bijna 8 en eentje van 2. De oudste woont nu sinds 2 weken ongeveer weer bij mij, nadat hij 2 jaar bij mijn moeder heeft gewoond ivm mijn woonsituatie.
Ik ben nooit een hele strenge moeder geweest, maar vond dat ik wel consequent genoeg was.
Nu botst mijn vriend, tevens vader van de jongste, met mijn manier van omgaan met de oudste(eerder ook al met de jongste maar dat gaat nu heel goed).
Ik ben het eigenlijk wel met hem eens en wil dat nu dus wel veranderen, wat ik me afvraag, kan dat zomaar? Kan ik zomaar van niet streng en een beetje laks naar consequente strenge moeder gaan?

Ik ben zelf nog maar 23 en moet nog heel erg mijn weg hierin vinden.

🤷🏻‍♀️
Waarom zou je een strenge moeder willen zijn?
Ik kan me voorstellen dat als je pas 15 was toen je je oudste kreeg dat je toen nog niet veel wist van opvoeden. Dus tja, elk moment het roer om is goed toch? Misschien eens in gesprek gaan met je oudste, daar heeft hij/zij best de leeftijd voor.
Je kan bij de huisarts/school/peuterspeelzaal opvoedtips en ondersteuning vragen.
Dat kan maar ga er maar van uit dat je kind daar niks van begrijpt. Zal hem een heel onveilig gevoel geven, als je als een blad aan de boom omdraait naar een heel andere aanpak.

Als je dat al zou willen zou ik daarbij ondersteuning vragen, zodat je in kaart kan brengen op welke gebieden graag strenger wilt zijn en hoe je dat kan overbrengen naar je kind.

Zomaar van de een op de andere dag allerlei regels en straffen invoeren zou ik je niet aanraden,
Ik zou ondersteuning vragen. Het lijkt me voor hem nu al pittig genoeg. Weg bij oma. Halfbroertje die wel bij jou mocht blijven. Stiefvader in huis.... Hij is pas 2 weken bij jou. Ik zou dit heel erg rustig gaan aanpakken. Met hulp.
Wat is streng? Duidelijk, consequent, maar liefdevol en rechtvaardig is wat mij betreft een mooiere verpakking van "streng".
Je voed je kind niet voor jezelf op, maar om uiteindelijk de wijde wereld in te trekken waar bepaalde spelregels gelden. Ik houd mijzelf dat altijd voor als ik bijna bezwijk als ik zielige gezichten of pruillipjes zie als ik een regel invoer of na laat leven.
Alle reacties Link kopieren
Uvita schreef:
14-08-2018 21:10
Ik zou ondersteuning vragen. Het lijkt me voor hem nu al pittig genoeg. Weg bij oma. Halfbroertje die wel bij jou mocht blijven. Stiefvader in huis.... Hij is pas 2 weken bij jou. Ik zou dit heel erg rustig gaan aanpakken. Met hulp.
Dit !

Vooral heel veel liefde geven!
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me heel lastig voor je oudste. Twee jaar niet bij jou kunnen wonen, terwijl zijn kleine halfbroertje wel gewoon bij jou mocht blijven. Ik zou voor je oudste zoveel mogelijk de regels aanhouden zoals hij dat ook gewend was in de periode dat hij bij jouw moeder woonde.
Alle reacties Link kopieren
Consequent is iets anders dan streng inderdaad. Waar botste je vriend en jij over en hoe heb je dat opgelost? Op die manier kun je het nu misschien ook aanpakken. Het zal in het begin wel wennen zijn, maar dat is het nu toch met de nieuwe leefsituatie. Hoe consequenter hoe beter lijkt me.

Je kunt hem wel vertellen dat je het nu anders aanpakt en uitleggen waarom, in simpele termen.
Ik zou niet klakkeloos doen wat je vriend wil trouwens. Je oudste heeft echt genoeg te verduren ( en gehad). Vraag daar advies voor. Streng doen zonder enig idee van wat opvoeden is, zeker in dit geval kan alleen maar schade aanbrengen. Hulp om hem veilig op te voeden nu is zeer gewenst.

Dus vraag er hulp voor. Wat ik al tikte. Zat plekken omdat te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
14-08-2018 21:07
Dat kan maar ga er maar van uit dat je kind daar niks van begrijpt. Zal hem een heel onveilig gevoel geven, als je als een blad aan de boom omdraait naar een heel andere aanpak.

Als je dat al zou willen zou ik daarbij ondersteuning vragen, zodat je in kaart kan brengen op welke gebieden graag strenger wilt zijn en hoe je dat kan overbrengen naar je kind.

Zomaar van de een op de andere dag allerlei regels en straffen invoeren zou ik je niet aanraden,

Lijkt mij nuttig advies ^
Uvita schreef:
14-08-2018 21:10
Ik zou ondersteuning vragen. Het lijkt me voor hem nu al pittig genoeg. Weg bij oma. Halfbroertje die wel bij jou mocht blijven. Stiefvader in huis.... Hij is pas 2 weken bij jou. Ik zou dit heel erg rustig gaan aanpakken. Met hulp.
Dit. Vraag hulp bij Jeugd en Gezin.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
14-08-2018 21:18
Ik zou niet klakkeloos doen wat je vriend wil trouwens.

Hier zou ik ook mee oppassen.
Alle reacties Link kopieren
Al een aantal keer genoemd, maar strenger betekent vaak gewoon consequenter zijn. Vaak merk ik dat ouders wel allerlei regels hebben / zaken belangrijk vinden en dat ook naar kinderen benoemen, maar vervolgens niet vasthouden aan de uitvoering daarvan. Ik ben wel benieuwd waarin jij bijvoorbeeld concreet graag wat strenger zou willen zijn? Dat maakt wel uit voor de tips / benadering.

Als je bijv. graag wilt dat zoon om 8 uur naar bed gaat, maar vervolgens overstag gaat als hij vraagt of hij alsjeblieft langer op mag blijven, is het simpel: dan leg je zoon gewoon uit dat je het belangrijk vindt dat hij genoeg slaapt en dat je daarom doordeweeks vasthoudt aan 8 uur en dat zeuren geen zin heeft. Dat is niet per se strenger, maar wel duidelijk(er).
Alle reacties Link kopieren
Dat is het lastige, mijn moeder is voornamelijk lieve oma geweest en heeft ervoor gezorgd dat hij voldoende liefde en aandacht kreeg en elke dag fris en fruitig op school kwam, daarbij is het oma, en oma test je uiteraard niet zoals je mama test.

Ik kamp ook erg met deze dingen, het is voor hem inderdaad heel lastig geweest en daarnaar heb ik hem behandeld de afgelopen tijd, nu hij weer bij mij woont kan dat natuurlijk niet zo doorgaan. Ik probeer ook duidelijk te zijn zonder boos te worden, maar niet over me heen te laten lopen.

Pff ik ga het toch gewoon zeggen, het lastige is ook dat mijn vriend bijv. vandaag een eetafspraak met mij heeft gecanceld, omdat hij er niet tegen kan dat mijn zoon zo slecht naar mij luistert.
Ergens vind ik dat hij even rustig moet doen omdat er veel veranderd is de afgelopen tijd, maar hij heeft natuurlijk wel gelijk. Er is veel schade gedaan de laatste jaren mbt opvoeden en onze omgang in het dagelijks leven, maar ergens moet ik die switch gaan maken. De jongste neemt dit ook allemaal over, én ik wil uiteraard dat mijn kinderen leren dat er regels zijn waar ze zich aan moeten houden.

Voor mijn idee was de stabiliteit die nu terug begint te komen eerst genoeg, maar mijn vriend is het daar niet mee eens..
Alle reacties Link kopieren
Uvita schreef:
14-08-2018 21:10
Ik zou ondersteuning vragen. Het lijkt me voor hem nu al pittig genoeg. Weg bij oma. Halfbroertje die wel bij jou mocht blijven. Stiefvader in huis.... Hij is pas 2 weken bij jou. Ik zou dit heel erg rustig gaan aanpakken. Met hulp.
En dit is inderdaad wel een goede... De situatie is lastig genoeg voor allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
14-08-2018 21:03
Waarom zou je een strenge moeder willen zijn?
Omdat mijn oudste zoon dat blijkbaar wel nodig heeft, hij steekt me nu soms gewoon de gek aan. Én omdat mijn vriend en ik wel op één lijn moeten zitten qua opvoeding, anders werkt het niet..
Rachel19 schreef:
14-08-2018 21:27
Omdat mijn oudste zoon dat blijkbaar wel nodig heeft, hij steekt me nu soms gewoon de gek aan. Én omdat mijn vriend en ik wel op één lijn moeten zitten qua opvoeding, anders werkt het niet..
Wil je consequent zijn: dus doen wat je zegt en zeggen wat je doet.
Of wil je streng zijn: weinig ruimte, straffen, dominant.

Vraag hulp bij Jeugd en Gezin.
Ik ben wel benieuwd waarom er wel een baby kan komen terwijl er voor je eerste kind geen ruimte is.
Waarom heb je de afgelopen 8 jaar niet al opgevoed?

Hoe dominant is die vriend van je? Laat je altijd je oren naar hem hangen?
Rachel19 schreef:
14-08-2018 21:27
Omdat mijn oudste zoon dat blijkbaar wel nodig heeft, hij steekt me nu soms gewoon de gek aan. Én omdat mijn vriend en ik wel op één lijn moeten zitten qua opvoeding, anders werkt het niet..

Want? En waarom moet jij je aanpassen aan zijn norm en hij niet aan de jouwe? Waarom niet allebei een beetje naar elkaar toe buigen?
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
14-08-2018 21:24
Al een aantal keer genoemd, maar strenger betekent vaak gewoon consequenter zijn. Vaak merk ik dat ouders wel allerlei regels hebben / zaken belangrijk vinden en dat ook naar kinderen benoemen, maar vervolgens niet vasthouden aan de uitvoering daarvan. Ik ben wel benieuwd waarin jij bijvoorbeeld concreet graag wat strenger zou willen zijn? Dat maakt wel uit voor de tips / benadering.

Als je bijv. graag wilt dat zoon om 8 uur naar bed gaat, maar vervolgens overstag gaat als hij vraagt of hij alsjeblieft langer op mag blijven, is het simpel: dan leg je zoon gewoon uit dat je het belangrijk vindt dat hij genoeg slaapt en dat je daarom doordeweeks vasthoudt aan 8 uur en dat zeuren geen zin heeft. Dat is niet per se strenger, maar wel duidelijk(er).
Met regels als naar bed gaan hebben we geen problemen, dat gaat heel goed. Het is voornamelijk dat bijv. vandaag, hij zijn broertje blijkbaar leerde te zeggen “Niet zo zeuren mama”. Ik wist daar niks van, maar hij verteld dat trots aan mijn vriend. Dus mijn vriend verteld mij dat. Na aanleiding daarvan spreek ik mijn zoon daarop aan, maar terwijl ik hem aanspreek loopt hij gekke dingen te doen(oftewel me niet serieus nemen). Dat is iets waar heel lang niks aan gedaan is, hij is heel erg druk, en als ik zeg dat hij ergens mee op moet houden hoort hij me wel, hij gaat akkoord, hij lijkt het te begrijpen, en doet het vervolgens weer. Het lijkt alsof hij het oprecht vergeet. Mijn vriend vind dus dat ik dit strenger moet aanpakken met bijv. een straf bedenken. Ik ben nu begonnen met “Ga maar even op je kamer zitten nadenken”. Om het er vervolgens na 10 min weer even over te hebben, maar mijn vriend heeft nog steeds het idee dat mijn zoon me niet serieus neemt.. Alleen weet ik niet zo goed wat de volgende stap dan zou moeten zijn.
Rachel19 schreef:
14-08-2018 21:35
Met regels als naar bed gaan hebben we geen problemen, dat gaat heel goed. Het is voornamelijk dat bijv. vandaag, hij zijn broertje blijkbaar leerde te zeggen “Niet zo zeuren mama”. Ik wist daar niks van, maar hij verteld dat trots aan mijn vriend. Dus mijn vriend verteld mij dat. Na aanleiding daarvan spreek ik mijn zoon daarop aan, maar terwijl ik hem aanspreek loopt hij gekke dingen te doen(oftewel me niet serieus nemen). Dat is iets waar heel lang niks aan gedaan is, hij is heel erg druk, en als ik zeg dat hij ergens mee op moet houden hoort hij me wel, hij gaat akkoord, hij lijkt het te begrijpen, en doet het vervolgens weer. Het lijkt alsof hij het oprecht vergeet. Mijn vriend vind dus dat ik dit strenger moet aanpakken met bijv. een straf bedenken. Ik ben nu begonnen met “Ga maar even op je kamer zitten nadenken”. Om het er vervolgens na 10 min weer even over te hebben, maar mijn vriend heeft nog steeds het idee dat mijn zoon me niet serieus neemt.. Alleen weet ik niet zo goed wat de volgende stap dan zou moeten zijn.
Jeugd en Gezin!
Alle reacties Link kopieren
Ik wil er even bij zeggen dat er hulp in gang is gebracht, ik ben daarmee bezig, ik moest de situatie van vandaag even van me afschrijven en was benieuwd hoe anderen hierover denken aangezien mijn vriend inderdaad best een “overtuigende mening” kan hebben om het zo te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Wel een baby die bij je kan wonen maar je oudste niet.. en je vriend kan niets hebben van je oudste? Een jongetje van 8 die al heel wat heeft meegemaakt. Is het in het belang van oudste dat hij nu bij jullie woont? Of was het voor hem beter om bij oma te blijven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven