Nanny of toch andere oplossing?

21-12-2018 22:17 125 berichten
Wie kan er met me meedenken? Onze zoon met een beperking gaat naar SBO. Omdat ik rond 07.45 uur op werk moet zijn gaat hij 3 dagen in de week naar vso en naar bso. Maar door het al vroeg op de vso zijn en alle drukte en prikkels van de bso na school is het teveel voor hem. Zijn broertje is 3 jaar en zal vanaf volgend schooljaar naar school gaan (een school ca half uur rijden vanaf zijn school)

Nu denken we eraan om een nanny te nemen voor 2 dagen zodat zij de kids s”ochtends naar school kan brengen en ze na school dus met z’n tweetjes bij nanny zijn omdat voor 1 kind de nanny anders best wel duur is. Om toch wat contact te hebben met andere kindjes kunnen ze dan die 3e dag naar de bso.

Maar zou een nanny de enige oplossing zijn om te zorgen dat mijn oudste een wat rustigere dag heeft of zien we hier toch nog een andere oplossing over het hoofd?
Ik vind het als een hele goede oplossing klinken.
Alle reacties Link kopieren
Contact met andere kinderen hoeft toch niet per se op de bso?

Ik zou, indien betaalbaar, gewoon voor namny/oppas aan huis gaan.

Kan een hoop duidelijkheid en structuur brengen. Kan me voorstellen dat dat een veel prettigere start van de dag is. Niet alleen voor de oudste, maar ook voor de jongste die eerst nog moet wennen aan school.
Alle reacties Link kopieren
Andere oplossingen.. uhm.. gastouder, familie inschakelen, andere uren werken?
Bijvoorbeeld partner brengt en jij haalt? Waarbij partner dus later begint en langer doorwerkt en jij eerder begint en eerder stopt, of andersom?
Werk zoeken met met flexibelere uren of dichterbij huis?
Is er geen optie tot het schuiven van uren?
Jij begint om 7.45 en moet dus waarschijnlijk al weg om 7.00 ofzo.

Maar waar zit de vader van de kinderen in 't verhaal?
Kan die de kinderen niet later afzetten?
En dan 's avonds desnoods langer doorwerken, terwijl jij de kinderen wel meer op tijd oppikt?


En waar ga je iemand vinden voor pakweg 2 x 2 uur ('s ochtends en 's avonds) en dat 2 dagen per week?
Weinig gegeerde job lijkt mij, zeker 's ochtends.
Om meer rust te creëren, moet iemand thuis zijn. Dus of een van de ouders gaat minder werken, of jullie huren een nanny (gastouder) in.
Maar hoe gaat dat dan met wegbrengen en ophalen van zijn broertje?
Een gastouder die 's middags bij jullie thuiskomt en dan alleen VSO? Lijkt me minder duur dan een Nanny. En dan helemaal niet naar de BSO; contact met andere kinderen hebben ze immers op school, en speelafspraakjes e.d.
Om jullie vragen te beantwoorden:

- contact met andere kindjes kan inderdaad ook wel na school (ze hebben op school natuurlijk ook al wel zo’n hele dag al contact met anderen)

- mijn partner kan niet schuiven in uren. Zijn functie is alleen fulltime mogelijk en daarbij is hij ook bijna elke week een nacht van huis door zakenreis. Hierdoor betekent het dus wel dat ik die dag vaak extra vroeg op moet om beide kids op tijd op vso/opvang te krijgen maar hij plant het meestal zo dat dat niet hoeft. Maar voor hem zou t ook fijn zijn als hij gewoon op elke tijdstip op reis kan gaan. Op dit moment breng ik de oudste naar vso en mijn partner de jongste naar opvang. Maar ik begin dus vroeg (ik kan ook niet later beginnen) dus rond 07.00 uur van huis, rond 07.15 op vso en dan ca 10 min later vertrekken naar werk. Ik werk dus al vlakbij huis. Uit werk haal ik de oudste op en partner dus de jongste (indien hij niet op reis is).

- familie is geen optie want iedereen werkt...

- we hebben een intake gesprek gehad met een nannybureau en besproken hoe we ongeveer die dagen kunnen indelen maar ik ben dus benieuwd of er misschien nog andere oplossingen zijn.
Heb er zelf wel over nagedacht om dan maar 2 dagen ipv 3 te gaan werken maar voor mij is het ook een fijne bezigheid om te werken

Maar zo te lezen lijkt een nanny nemen dus wel de meest geschikte oplossing
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat je een nanny gaat vinden die in de vroege ochtend gaat brengen. En dan de rest van de dag niets kan doen. Om in de middag weer beschikbaar te zijn.

Ik zou kiezen voor een gastouder of oppas aan huis voor 3 middagen. Wel vso maar geen bso. Dat is qua uren beter te doen. En je kinderen zijn lekker in de eigen omgeving. Dat geeft veel meer rust. Bso is echt niet nodig voor sociale contacten als ze de hele dag op.school zijn.
Wat bedoel je nu precies met een nanny? Iemand die de hele dag blijft? Terwijl je kinderen naar school gaan?
Ik zou eerder denken aan een gastouder of oppas aan huis die alleen komt wanneer het nodig is.
Kun jij niet 4 korte dagen ipv 3 gewone maken, zodat je zelf ´s middags thuis bent? Dan hoef je alleen iemand te hebben die de ochtenden opvangt.
Ikzegookwat schreef:
21-12-2018 22:36
Een gastouder die 's middags bij jullie thuiskomt en dan alleen VSO? Lijkt me minder duur dan een Nanny. En dan helemaal niet naar de BSO; contact met andere kinderen hebben ze immers op school, en speelafspraakjes e.d.
We willen juist graag iemand voor de ochtend omdat het s”ochtends zo’n gevlieg is om op tijd op vso te komen en dat ook al zo vroeg is. Als partner niet op reis is dan is het op zich te doen (maar wel nog steeds vroeg weg) want ieder brengt dan 1 kind weg maar hij is dus 1 dag in de week op reis en dan zou t juist fijn zijn als ik niet beide kids hoef te brengen.
Sushi87 schreef:
21-12-2018 22:50
We willen juist graag iemand voor de ochtend omdat het s”ochtends zo’n gevlieg is om op tijd op vso te komen en dat ook al zo vroeg is. Als partner niet op reis is dan is het op zich te doen (maar wel nog steeds vroeg weg) want ieder brengt dan 1 kind weg maar hij is dus 1 dag in de week op reis en dan zou t juist fijn zijn als ik niet beide kids hoef te brengen.

Begrijpelijk. Maar het lijkt me moeilijk om iemand te vinden die 's morgens vroeg wil komen en dan pas weer na schooltijd. Of wil je een nanny die bij je inwoont?
Ik noem maar iets heel doms misschien maar is er iemand in de buurt die je kan helpen?

Ik zie het hier in de straat namelijk ook. Daar helpt de achterbuurvrouw onze overbuurvrouw met de kindjes naar school te brengen 2 dagen in de week. Maar goed dan moet je wel zo iemand hebben natuurlijk.
RoseHip schreef:
21-12-2018 22:49
Wat bedoel je nu precies met een nanny? Iemand die de hele dag blijft? Terwijl je kinderen naar school gaan?
Ik zou eerder denken aan een gastouder of oppas aan huis die alleen komt wanneer het nodig is.
Kun jij niet 4 korte dagen ipv 3 gewone maken, zodat je zelf ´s middags thuis bent? Dan hoef je alleen iemand te hebben die de ochtenden opvangt.
Ja, iemand die de hele dag blijft want we hebben eigenlijk iemand nodig die in de ochtend komt maar ook in de middag. Het zou natuurlijk super zijn als diegene in de tussentijd gewoon weer naar huis gaat maar zo iemand zullen we vast niet vinden... dus een nanny zou in de tussentijd nog huishoudelijke klusjes ofzo kunnen doen want anders weet ik ook niet wat zo iemand dan zou moeten doen.

En jullie hebben wel een punt met dat bso niet nodig is voor contacten denk ik. Ik dacht dat het voor hen wel fijn zou zijn 1 dag in de week dan nog bso voor het contact en dat ze dan niet elke dag met elkaar thuis zitten maar met een nanny kunnen er natuurlijk wel weer gewoon vriendjes komen spelen bijvoorbeeld.

Ook met mijn werk is het eigenlijk niet mogelijk om halve dagen te werken
Alle reacties Link kopieren
Iemand die ik ken had via een briefje op de universiteit een studente die 2 ochtenden kwam. En de kinderen naar school bracht.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
En een gastouder in de buurt zoeken waar je ze 's ochtends vroeg kunt brengen en waar ze kunnen ontbijten?
Ik ben zelf jaren gastouder geweest en ik kreeg ook kinderen die om zeven uur gebracht werden en verder meedraaiden in ons gezin. De ouders hoefden ze dus alleen aan te kleden en bij mij af te leveren. Zo nodig konden ze ook 's avonds mee eten.
Ikzegookwat schreef:
21-12-2018 22:54
Begrijpelijk. Maar het lijkt me moeilijk om iemand te vinden die 's morgens vroeg wil komen en dan pas weer na schooltijd. Of wil je een nanny die bij je inwoont?
Nee dan dus iemand die in de tussentijd ook huishoudelijke klusjes enzo doet want andere oplossing zie ik zo niet . Vind t zo lastig, hebben er al uren over zitten piekeren. Bedankt voor het meedenken!
Ik denk dat wat jij een nanny noemt, gewoon een oppas is. Want een nanny werkt de hele dag, oppassen is haar beroep. Zo iemand werkt niet alleen een paar uurtjes voor en na schooltijd. Tenzij je iemand wil betalen om zichzelf te reserveren, ook voor de uren dat er niemand thuis is?

Waarom zoek je geen werkstudent? Die hebben juist vaak wel tijd voor ‘sprokkeluurtjes’. Heb zelf ook een tijd op deze manier opvang gehad, voor dezelfde tijden als jij. Ideaal!
Kowala schreef:
21-12-2018 22:56
Ik noem maar iets heel doms misschien maar is er iemand in de buurt die je kan helpen?

Ik zie het hier in de straat namelijk ook. Daar helpt de achterbuurvrouw onze overbuurvrouw met de kindjes naar school te brengen 2 dagen in de week. Maar goed dan moet je wel zo iemand hebben natuurlijk.
Geen domme gedachte hoor maar helaas hebben wij niemand die dit voor ons kan doen.
Een werkstudent klinkt ook wel als een goed idee! Je krijgt er dan geen kinderopvangtoeslag voor maar dan nog zullen we vast goedkoper uit zijn dan een nanny te betalen voor alle uurtjes dat zij beschikbaar is en wij haar toch moeten betalen terwijl de kids op school zijn

Naar een gastouder brengen is niet echt een optie want dan moeten ze alsnog al vroeg eruit om bij gastouder te zijn. Dan kunnen ze haast net zo goed naar de vso
Alle reacties Link kopieren
Sushi87 schreef:
21-12-2018 22:50
We willen juist graag iemand voor de ochtend omdat het s”ochtends zo’n gevlieg is om op tijd op vso te komen en dat ook al zo vroeg is. Als partner niet op reis is dan is het op zich te doen (maar wel nog steeds vroeg weg) want ieder brengt dan 1 kind weg maar hij is dus 1 dag in de week op reis en dan zou t juist fijn zijn als ik niet beide kids hoef te brengen.

Ik denk dat jullie oplossing heel praktisch is, maar niet heel betaalbaar. Voor die uren dat ie kids op school zitten krijg je geen kinderopvangtoeslag. Zon oppas/gastouder kost bruto al snel 20 euro per uur
anoniem_299043 wijzigde dit bericht op 21-12-2018 23:23
0.15% gewijzigd
Bedoel je niet een au pair, TO?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp niet echt waarom je iemand zoekt voor de drukke ochtenden , als dat er gewoon bij hoort. Je bent ouders geworden, dan is vroeg op staan gewoon een onderdeel.

Ja, je hebt lange dagen, maar rustiger dan je het nu hebt kun je niet krijgen. Of je moet een gouden oppas vinden die om 6 uur bij je is, en tot 18 uur blijft.
Ik denk dat jullie uiteindelijk beter af zijn met een gesprek met de werkgever. Niet mogelijk is vaak een vertaling voor niet gewenst. Als jullie waardevol genoeg zijn voor het bedrijf, kan een bedrijf ineens wel aanpassen.

Dus mij lijken de opties:
Zelf vroeg opstaan en een gastouder voor de middagen
Een huishoudelijke hulp,en een gastouder
Uren wijzigen en dit op elkaar afstemmen
Zelf doen

Ik denk echt niet dat je iemand kunt vinden die gediplomeerd is, betere banen kan krijgen, beter salaris kan krijgen en dan alsnog om 5 uur moet opstaan en tot na 18 uur moet blijven zodat jullie langer in bed kunnen liggen door jullie eigen keuze .
Pick your battles and bloom
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een Facebook groep van de hele wijk waar dit soort oproepjes vaak worden gedaan en volgens mij is het wel een succes.
Misschien is er ook zoiets voor jouw wijk?
Anneliesch schreef:
21-12-2018 23:17
Ik denk dat jullie oplossing heel praktisch is, maar niet heel betaalbaar. Voor die uren dat ie kids op school zitten krijg je geen kinderopvangtoeslag. Zon oppas/gastouder kost bruto al snel 20 euro per uur
Dat is zo, nannybureau had aangegeven dat het ca 14,- per uur zal kosten. Maar ik weet niet hoe we t anders moeten gaan doen want voor onze situatie lijkt dit het meest praktisch. Dus het gaat ons hoe dan ook meer geld kosten in de maand maar als dit wel fijner is voor onze kids dan is het helaas echt niet anders ben ik bang. Nanny kan wel boodschappen enzo dus als wij vrij zijn hoeven we dat in ieder geval niet meer te doen 🙈

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven