vuurwerk en vuurwerkbril

03-01-2019 00:03 35 berichten
Mogen jullie kinderen vuurwerk afsteken en zo ja vanaf hoe oud?
Moeten ze daarbij een vuurwerkbril op en zo nee, waarom niet?

Ik ben geen fan van vuurwerk maar zoon (12) wel en ex ook. Ex vond het echter onzin zoon de vuurwerkbril op te laten zetten bij het afsteken dus dat heeft hij dan ook niet gedaan. Ik ben daar best wel boos over.
Alle reacties Link kopieren
Nu heb ik nog peuters dus mogen ze geen vuurwerk afsteken maar ze hebben wel met sterretjes in hun handjes gestaan en met flink wat knalerwtjes gegooid en ook snachts tot half 3 buiten geweest zonder vuurwerk bril. Simpelweg omdat die brillen ze helemaal niet passen en bij mij in de straat wordt op een zeer verantwoorde manier vuurwerk afgestoken. Dus niets op de stoep, alles midden op de weg en alles wordt aangestoken zoals het is aangeraden.
Die brillen zijn er ook in kindermaten, mijn zoon heeft er vorig jaar verplicht een gedragen toen hij buiten ging kijken naar vuurwerk.

Afgelopen jaarwisseling alleen binnen gekeken, dus geen bril nodig.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
03-01-2019 00:06
Nu heb ik nog peuters dus mogen ze geen vuurwerk afsteken maar ze hebben wel met sterretjes in hun handjes gestaan en met flink wat knalerwtjes gegooid en ook snachts tot half 3 buiten geweest zonder vuurwerk bril. Simpelweg omdat die brillen ze helemaal niet passen en bij mij in de straat wordt op een zeer verantwoorde manier vuurwerk afgestoken. Dus niets op de stoep, alles midden op de weg en alles wordt aangestoken zoals het is aangeraden.
Dan kan het nog steeds fout gaan hoor.
Alle reacties Link kopieren
Weet je ook waarom ze geen bril op hadden? Vergeten vind ik iets anders dan wanneer vader het onzin vind.

Ik zou voor volgend jaar zoon goed voorlichten en hem zelf een veiligheidspakketje meegeven met bril en lonten.
hij had een bril mee, zijn vader vond het echter onzin dus hij hoefde hem niet op
Alle reacties Link kopieren
Oei. Ik snap je boosheid ja. Echter... je kunt er nu niks meer aan veranderen. Volgend jaar voorlichtingsfilmpjes laten zien aan zoon.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
03-01-2019 00:28
Die brillen zijn er ook in kindermaten, mijn zoon heeft er vorig jaar verplicht een gedragen toen hij buiten ging kijken naar vuurwerk.

Afgelopen jaarwisseling alleen binnen gekeken, dus geen bril nodig.
Ja klopt maar willen die kindermaten passen bij peuters moeten ze wel hele grote hoofden en neuzen hebben haha. Kon ook alleen maar kiezen uit volwassen of kinderbril en niet nog wat kleiner.
Alle reacties Link kopieren
Hier moesten de kinderen (5 en 7) van mij een bril op. Ook bij sterretjes afsteken en bij het kijken al eerder in de week bij de buren. Ik ben van mening dat als je dat nu al aanwend het straks als ze wat groter zijn vanzelfsprekend vinden. Ook wij als ouders hadden een bril op. En ze staken hier ook verantwoord alles af en veilige afstand, maar er kan zomaar iets nog uit de lucht vallen of een pot kan ook omvallen.
Alle reacties Link kopieren
Hier beginnen ze vanaf 6 jaar met afsteken van pijlen en potjes. Uiteraard onder begeleiding en ze moeten een bril op.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen van 4 en 9 hebben allebei een bril opgehad. Ja, ook de 4-jarige, niet passen vind ik geen excuus.
Ze is nog klein dus zelf afsteken zit voorlopig niet in de planning, ik kijk wel verder als ze een jaar of 9 is. En zolang ze buiten komt met vuurwerk om zich heen moet ze een veiligheidsbril op. En ik ben ook pro oorbeschermers.
Alle reacties Link kopieren
Hier zoon van 13 die sinds 4 jaar vuurwerk afsteekt. De laatste 3 jaar netjes met bril op én oordopjes in. Met name het laatste vindt hij fijn vanwege de herrie.

Het is nooit een issue geweest de vuurwerkbril maar dit jaar werd hem wel goed duidelijk waarvoor hij dient. Ik stond buiten te kijken op veilige afstand maar zonder vuurwerkbril. Buren hadden vuurpijlen en enorme dozen en in eens viel er keihard iets hards en heets precies onder mijn oog uit de lucht. Het wondje is gelukkig klein en niet in mijn oog maar het scheelt maar een cm. Zoon was geschrokken, ik stak immers geen vuurwerk af! Volgend jaar staan we allemaal met bril op! Ik hoop jouw zoon ook TO.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
Je weet dat je ex die verantwoordelijkheid niet neemt, want dat doet hij met niks. Je kunt dus alleen je kinderen zelf voorlichten, uitleggen waarom het belangrijk is, filmpjes laten zien en er verder het beste van hopen. Je hebt het geluk dat je kinderen op een leeftijd zijn dat je ze dit kan uitleggen. Ze weghouden kun je niet, dus meer dan dat kun je niet doen.

Ik heb mijn kind van toen zeven laten zien wat er gebeurt bij een aanrijding als je je gordel niet draagt, haar vader nam haar nl zonder gordel mee in de auto, of zonder stoelverhoger, of los in de kofferbak van de stationwagen. Doet ie nu niet meer want dat wil ze niet meer. Hij vindt mij een bange trut, had ie tegen haar gezegd, wat kan er nou gebeuren. Een ongeluk, zei ze. En klaar.

Oh en vuurwerk kijken we hier binnen en steken niet zelf af. Ex vindt er niks aan gelukkig, dus daar ook niet. Hij zou zo’n bril ook onzin vinden waarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
Mosterd na de maaltijd....
Whatsinaname1988 schreef:
03-01-2019 01:13
Ja klopt maar willen die kindermaten passen bij peuters moeten ze wel hele grote hoofden en neuzen hebben haha. Kon ook alleen maar kiezen uit volwassen of kinderbril en niet nog wat kleiner.
Bij de oogpoli van het ziekenhuis geven ze kinderbrillen gratis weg rond de jaarwisseling. Deze zijn echt maatje peuter en passen wel. Tip voor volgend jaar!
bluebirdie schreef:
03-01-2019 00:03
Mogen jullie kinderen vuurwerk afsteken en zo ja vanaf hoe oud?
Moeten ze daarbij een vuurwerkbril op en zo nee, waarom niet?

Ik ben geen fan van vuurwerk maar zoon (12) wel en ex ook. Ex vond het echter onzin zoon de vuurwerkbril op te laten zetten bij het afsteken dus dat heeft hij dan ook niet gedaan. Ik ben daar best wel boos over.
Wij steken zelf geen vuurwerk af. Ik hoop echt dat er eindelijk eens een verbod komt op consumentenvuurwerk. Maar zoals gezegd kun je beter zelf je zoon goed voorlichten. Hij is 12, oud genoeg om zelf ook een stukje verantwoordelijkheid te nemen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/-d ... ~b3e1cdfe/


Dit vond ik een lezenswaardig stukje.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Zelf veiligheidsbril en gehoorbescherming dragen en laten weten dat dat gewoon bij vuurwerk hoort, zoals je ook een gordel in de auto draagt. Geen bescherming, geen vuurwerk, ook niet als anderen het afsteken.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
03-01-2019 00:06
Nu heb ik nog peuters dus mogen ze geen vuurwerk afsteken maar ze hebben wel met sterretjes in hun handjes gestaan en met flink wat knalerwtjes gegooid
Bij de ontbranding van het sterretje loopt de temperatuur in het midden op tot 1100 graden. Het is dus helemaal geen koud vuur zoals vaak wordt beweerd.

Het kan ernstige brandwonden aan handen en gezicht veroorzaken en kleding doen vlamvatten.

Onverantwoord dus om je peuter in de handjes te geven. Zeker zonder vuurwerkbril.
Alle reacties Link kopieren
Lees de link van Evy Bliss.
Maar ja eigenwijze mensen die vinden dat hun 12 jarige of nog jonger best vuurwerk kan afsteken zonder bril blijf je natuurlijk altijd houden.

Vuurwerk is niet iets voor kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik, mijn zoon en dochter hadden een vuurwerk bril op. Mijn man stak af en die wilde er geen op. Omstanders lachten ons soort van uit met onze bril. Nou ik word liever niet blind als je het niet erg vindt.
Ik heb er totaal niet aan gedacht bij de sterretjes. Wel lange sterretjes. Toen oudste paar jaar terug met haar vader vuurwerk af stak wel opgehad.
Ik zou bij kinderen zeker wel een bril dragen. Niet dat dat altijd helpt maar paar jaar geleden had een familielid vuurwerk bij zijn oog gekregen. Stak zelf niks af maar een vuurpijl schoot verkeerd. Heeft er niks aan over gehouden gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Wielrenners vonden een helm in de jaren 70 ook onzin
Een helm met skiien? Die droeg niemand
Kinderen een helm op met fietsen? Dat was maar onzin.

Ondertussen snapt iedereen hoe belangrijk een helm is.

Dit jaar zag je gelukkig veel meer vuurwerkbrillen dan vorig jaar. En over een paar jaar draagt iedereen die met vuurwerk "speelt" een bril.

Wees nu kwaad op je ex, het is zijn keuze. Een bril is geen verplichting. Leg zoon uit dat een vuurwerkbril stoer is en heel verstandig.

Grote kans dat zijn vader de volgende jaarwisseling of over een paar jaar zelf ook een vuurwerkbril draagt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven