Zoon van 7 is bang....

05-01-2019 08:31 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het zien van een paar voorstukjes van horror films op YouTube (samen met zijn neef van 12) is mijn zoon bang! Bang om alleen naar de wc te gaan, bang om alleen boven te spelen, bang om alleen beneden te zijn, bang om alleen in slaap te vallen, bang om door te slapen enz.

Dagelijkse angst terwijl dit al 3 jaar geleden is gebeurd. We hebben zoon al met van alles willen helpen, mee gaan naar bv de wc, lampjes aanzetten, er over praten, gezegd dat het nep is, zelfs boos worden enz.... niks helpt.

Ik zit er nu wel eens aan te denken om met hem naar de dokter te gaan om te kijken of zij of een andere hulpverlener hier advies voor heeft. Zoon zelf vindt het ook heel vervelend. Schaamt zich er voor en benoemd ook dat ie er vanaf wilt.

Buiten dit is mijn zoon een vrolijk, grappig en lief kind en ontwikkeld hij zich hartstikke goed!

Maaaaar voor dat ik echt naar de dokter ga, waag ik hier nog een kans.... herkent iemand dit? Tips? Of juist naar de dokter omdat hij er onder lijdt?

Dank allen!
Ik zou naar de ha gaan en om een doorverwijzing vragen zodat een professional jullie verder kan helpen. Sterkte!
Het klinkt alsof dit een symptoom is van een grotere issue. Ik kan mij niet voorstellen dat hij nog bang is van een stukje film van 3 jaar geleden.
Zo snel mogelijk naar een professional ermee voordat het nog erger wordt.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
05-01-2019 08:39
Het klinkt alsof dit een symptoom is van een grotere issue. Ik kan mij niet voorstellen dat hij nog bang is van een stukje film van 3 jaar geleden.
Zo snel mogelijk naar een professional ermee voordat het nog erger wordt.

Nee erg logisch is het niet he. Een voorstukje van 3 jr geleden kan je je bijna niet meer voor de geest halen.... lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaan jullie ermee om?
Op die momenten van angst.
Alle reacties Link kopieren
greenmoustache schreef:
05-01-2019 08:49
Hoe gaan jullie ermee om?
Op die momenten van angst.

Ik loop met hem mee naar de wc (als het donker is, overdag moet je van mij zelf.... gaat niet van harte maar doet ie 9 vd 10 x wel)
Ik blijf boven rommelen tot ie in slaap valt.... enz

Ik neem t serieus. Maar of dat juist is?
Alle reacties Link kopieren
Zo ken ik een soortgelijk verhaal van een jongen (zelfde leeftijd) die ook jaren ergens 'bang' voor was na het zien van iets engs maar uiteindelijk ook erg van die aandacht genoot.
greenmoustache wijzigde dit bericht op 05-01-2019 08:55
3.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vakantie2017 schreef:
05-01-2019 08:51
Ik loop met hem mee naar de wc (als het donker is, overdag moet je van mij zelf.... gaat niet van harte maar doet ie 9 vd 10 x wel)
Ik blijf boven rommelen tot ie in slaap valt.... enz

Ik neem t serieus. Maar of dat juist is?
Ja dat is natuurlijk lastig in te schatten. Ik zou het ook moeilijk vinden als mijn kind zo bang is/leek.
Alle reacties Link kopieren
greenmoustache schreef:
05-01-2019 08:53
Zo ken ik een verhaal van een jongen (zelfde leeftijd) die ook jaren ergens 'bang' voor was na het zien van iets engs maar uiteindelijk ook erg van die aandacht genoot.


Ja dat kan ook... al denk ik niet dat dat het geval is van mijn zoon. Hij schaamt zich, geeft aan dat ie er van baalt....
Vakantie2017 schreef:
05-01-2019 08:51
Ik loop met hem mee naar de wc (als het donker is, overdag moet je van mij zelf.... gaat niet van harte maar doet ie 9 vd 10 x wel)
Ik blijf boven rommelen tot ie in slaap valt.... enz

Ik neem t serieus. Maar of dat juist is?
Hoe moeilijk het ook mag zijn maar het wordt vaak afgeraden om mee te gaan in hun angst. Dus niet meegaan naar de wc, ook niet s’avonds.
Datgene waar ze angstig voor zijn ontwijken maakt het moeilijker om het te overkomen.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer we naar de Ha gaan en een doorverwijzing krijgen, wordt het nog meer een ding dan dat het al is.

Had gehoopt dat deze (lange) fase wel weer gewoon over zou gaan.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
05-01-2019 08:57
Hoe moeilijk het ook mag zijn maar het wordt vaak afgeraden om mee te gaan in hun angst. Dus niet meegaan naar de wc, ook niet s’avonds.
Datgene waar ze angstig voor zijn ontwijken maakt het moeilijker om het te overkomen.
Ja klinkt logisch. Door steeds mee te gaan, doe ik misschien ook voorkomen dat de wc eng is....
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je punt over de ha. Lijkt me misschien ook nog een brug te ver.
In mijn buurt zit een kinderpsycholoog die ook telefonische spreekuren heeft. Misschien is zoiets een optie? Om tips te vragen.

Van welke film zag hij voorstukjes?
Je mag hier geen diagnoses stellen maar lees dit even door

https://www.mentaalbeter.nl/nl-NL/Menta ... g-1/Trauma

https://www.mentaalbeter.nl/Pages/nl-NL ... ststoornis

https://www.mentaalbeter.nl/nl-NL/Menta ... stoornis-1
Alle reacties Link kopieren
greenmoustache schreef:
05-01-2019 09:02
Ik snap je punt over de ha. Lijkt me misschien ook nog een brug te ver.
In mijn buurt zit een kinderpsycholoog die ook telefonische spreekuren heeft. Misschien is zoiets een optie? Om tips te vragen.

Van welke film zag hij voorstukjes?
the best horror trailer/complicatie oid. Allemaal enge stukjes van verschillende films.
Alle reacties Link kopieren
Wel herkenbaar.
Nog niet alles gelezen. Ga ik zo de rest doen.

Dank je!
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt misschien raar, maar zou het kunnen helpen om eens met hem naar making-off filmpjes te kijken zodat hij de angst los kan koppelen van die beelden? Een kijkje achter de schermen bij een horrorfilm? De bloopers?

Wie weet gaat hij dezelfde beelden door kennis van hoe het gemaakt wordt op een andere manier zien, niet als angstaanjagend, maar als interessant of zelfs grappig onderdeel van een drukke filmset?
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
05-01-2019 09:26
Het klinkt misschien raar, maar zou het kunnen helpen om eens met hem naar making-off filmpjes te kijken zodat hij de angst los kan koppelen van die beelden? Een kijkje achter de schermen bij een horrorfilm? De bloopers?

Wie weet gaat hij dezelfde beelden door kennis van hoe het gemaakt wordt op een andere manier zien, niet als angstaanjagend, maar als interessant of zelfs grappig onderdeel van een drukke filmset?
Ja wie weet.... wel een risico. Ik zal is kijken of ik er iets over kan vinden.
Je kan prima een verwijzing aan de ha vragen naar een kinderpsycholoog. Angstklachten komen veel voor bij (jonge) kinderen. Er zijn hele laagdrempelige therapie’tjes voor kinderen met angstklachten, met leuke werkboekjes. Daarmee leren ze oa over nare gedachten en juist helpende gedachten. Ik zou zeker even bellen, kan erg fijn zijn voor je kind denk ik. De psycholoog kan dan ook even meekijken of er mogelijk meer aan de hand is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon was voor alles bang. Dit zat al in hem maar werd groter door het overlijden van een naaste. Wij hebben ook van alles geprobeerd. Het lukte ons niet om hem te helpen. We zijn uiteindelijk bij een orthopedagoog terecht gekomen. Zij heeft hem geholpen.

Achteraf hadden we er eerder wat mee moeten doen. Dan was het niet zo uit de hand gelopen. Mijn advies zou dus zijn om inderdaad naar de huisarts te gaan en vraag om hulp. En luister niet naar mensen die zeggen dat hij maar gewoon normaal moet doen, niet zo veel aandacht moet vragen of gewoon naar zijn leeftijd moet gaan gedragen. Hij is waarschijnlijk echt bang en daar kan hij hulp bij gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Vakantie2017 schreef:
05-01-2019 08:57
Wanneer we naar de Ha gaan en een doorverwijzing krijgen, wordt het nog meer een ding dan dat het al is.

Had gehoopt dat deze (lange) fase wel weer gewoon over zou gaan.
Of hij voelt zich eindelijk serieus genomen...
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft ook angst klachten ontwikkelt door het zien van filmbeelden als kind. Zij is bij een kinderpsycholoog terecht gekomen. Ik ben heel blij dat we die stap toen gezet hebben. Ik zou je willen aanraden contact op te nemen met de huisarts. Mogelijk eerst zelf in gesprek, later met kind erbij.
Ik zou juist naar een dokter gaan, neem hem serieus! 3 jaar nog steeds zo voelen is niet echt normaal.. daarbij denk ik dat jij hem ook voed in zijn ansgt om met hem mee te gaan naar de wc savonds, snap het helemaal maar juist door dat te doen voed je hem alleen maar waardoor zijn angst aanhoudt ipv dat je dat wegneemt, niet dat je er ala minuut mee moet stoppen zeker niet. Maar zoals vele reacties zou ik echt naar een dokter gaan, dit kan zich alleen nog maar verder negatief ontwikkelen in nadeel van je eigen kind... ik snap ook nooit zo goed dat mensen dan hier raad vragen wat te doen, zelfde met zieke huisdieren? Like.. hallo dan bel je toch meteen een dokter?! T gaat om welzijn van je eigen kind!
anoniem_63fcee76148bf wijzigde dit bericht op 05-01-2019 10:07
37.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
RogerPriddy schreef:
05-01-2019 09:38
Je kan prima een verwijzing aan de ha vragen naar een kinderpsycholoog. Angstklachten komen veel voor bij (jonge) kinderen. Er zijn hele laagdrempelige therapie’tjes voor kinderen met angstklachten, met leuke werkboekjes. Daarmee leren ze oa over nare gedachten en juist helpende gedachten. Ik zou zeker even bellen, kan erg fijn zijn voor je kind denk ik. De psycholoog kan dan ook even meekijken of er mogelijk meer aan de hand is.
Inderdaad. Mijn dochter heeft dat ook gedaan en het heeft haar goed op weg geholpen, het zijn echt geen zware gesprekken of zo. Je kan wel roepen dat als je naar de huisarts gaat, het juist een ding wordt, maar het gaat ook overduidelijk niet vanzelf over.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Vakantie2017 schreef:
05-01-2019 08:44
Nee erg logisch is het niet he. Een voorstukje van 3 jr geleden kan je je bijna niet meer voor de geest halen.... lijkt mij.
En dat is dus niet waar. Dat kan heel goed.

Toen ik 6 was ging ik met mijn ouders naar de wraak van jafar (aladin).
Ondanks dat dit een kinderfilm was kwam er een heel eng voorstukje/reclame... ik heb oprecht tot mn 13e zeker last gehad van deze reclame en als ik er nu aan denk (ben 30) krijg ik nog steeds kriebels ervan dat ze zoiets afgespeeld hebben voorafgaand aan een kinderfilm notabene.

Hoe kwam ik er vanaf? Ja ik weet niet.. het sleet...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven