Ontlasting baby 1x 4 dagen

19-01-2019 22:38 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Normaal ben ik alleen een lezer, maar nu wil ik graag jullie om hulp vragen, als bezorgde moeder. Ons zoontje is bijna 7 weken en poept niet vaak. Meestal zit er 4 dagen tussen. De luiers zijn dan enorm vol, maar het is wel zachte ontlasting. Hij zit er zelf dan onder en doordat het zo veel is, worden zijn kleertjes altijd vies. Ik heb ook het idee dat hij na een paar dagen last van zijn buikje krijgt. Hij krijgt nutrilon flesvoeding. Hebben jullie een idee hoe ik het kan stimuleren dat hij vaker gaat poepen, zodat hij er zelf minder last van heeft en de luiers minder vol zijn? Misschien overstappen op andere voeding?
Alle reacties Link kopieren
Vraag voor consultatiebureau? Bij borstvoeding is het niet afwijkend maar bij flesvoeding weet ik het niet goed meer.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is ook 7 weken, krijgt ook Nutrilon en laat er wel eens drie dagen tussen (meestal niet, maar het komt voor). En dan is het meestal veel ja ;-) .
Wat bij haar nog wel eens helpt (en in elk geval geen kwaad kan) is een badje en dan zachtjes over haar buikje wrijven.
De meeste andere dingen die worden aangeraden (speciaal spul, olie etc) zou ik niet zo maar gaan proberen zonder overleg met huisarts of consultatiebureau. Best kans dat die het niet zo indrukwekkend vinden, en niet met de normale ontwikkeling van de stoelgang willen rotzooien. Als een kind nou echt krijst van de pijn oid, is het natuurlijk wat anders, maar zo lang het met name betekent dat je een nieuwe set kleren en een bad nodig hebt....
Bij die kleintjes kan dat ook zomaar weer veranderen, dan hebben ze ineens wel dagelijks ontlasting. De darmen zijn nog aan het ontwikkelen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
wat Nausicaa zegt, had onze baby tot 9 weken ook, nu elke dag poep (11 weken), ging gewoon vanzelf
Alle reacties Link kopieren
Wat de huisarts bij ons zei, was: 2x in de week ontlasting is nog normaal, ook bij flesvoeding. Dingen die je zou kunnen proberen:
- beetje extra water aan de fles toevoegen
- drupje maisolie door de fles (tip die wij in het ziekenhuis kregen)
- probiotica gaan geven

Volgens mij is alles wat je voor ontlasting kunt krijgen er ook op gericht om de ontlasting zachter te maken en dat lijkt me in jullie geval niet nodig.
.
anoniem_352267 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 11:55
99.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hallo123r schreef:
20-01-2019 08:42
Dit wordt toch juist afgeraden bij (hele jonge) baby's?

Geen idee of het te weinig is, dat zou ik navragen bij CB of huisarts. Wat je nog kan doen is overstappen op Hipp Combiotik fv, hier zit al probiotica in (melkzuurbacteriën) wat wellicht helpt (in moedermelk zitten van nature namelijk ook probiotica, dus het lijkt mij een goede aanvulling!). Daarnaast ook nog bio.
Beide tips kreeg ik ook van zowel kinderarts als consultatiebureau (alleen dan olijfolie i.p.v. maïsolie). Met meer water bedoelen ze niet de fles half verdunnen maar bv 10cc extra water op een fles van 90 of 100cc. Echt veel extra water is niet zo handig, want dan krijgt je kind niet genoeg voeding meer binnen. Maar bij een verder gezond kind wat prima drinkt, is het advies dus wel vaak net een klein beetje meer water.

Overstappen zou ik dan weer niet zo gauw doen, het kan niet per se kwaad, maar leidt wel heel vaak tot verstopping in het begin, waarschijnlijk omdat het even wennen is. En dat wil je juist niet.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en TO: als je je echt bezorgd maakt, kun je altijd even bellen (of bij ons zelfs mailen en appen) met het consultatiebureau. Daar zijn ze voor, vragen over voeding zijn heel normaal, en als het jou gerust kan stellen, mooi. Ik kan me namelijk voorstellen dat je weliswaar blij bent om te lezen dat andere kinderen dit ook hebben, maar ook weer af wilt gaan op het advies van mensen die zelf ook net twee maanden een baby hebben 8-) .
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Misschien moet ik inderdaad ook even geduld hebben totdat de darmpjes goed ontwikkeld zijn. Ik ga morgen voor de zekerheid even bellen met het consultatiebureau
Alle reacties Link kopieren
Als je het vermoeden hebt dat je baby buikpijn heeft, of er een beetje last van krijgt na x aantal dagen, dan Kun je proberen om rustig met een thermometer (met olie of vaseline) in de billen te doen. Vaak stimuleert dit de aandrang om te drukken en dus te poepen.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
20-01-2019 11:17
Beide tips kreeg ik ook van zowel kinderarts als consultatiebureau (alleen dan olijfolie i.p.v. maïsolie). Met meer water bedoelen ze niet de fles half verdunnen maar bv 10cc extra water op een fles van 90 of 100cc. Echt veel extra water is niet zo handig, want dan krijgt je kind niet genoeg voeding meer binnen. Maar bij een verder gezond kind wat prima drinkt, is het advies dus wel vaak net een klein beetje meer water.

Overstappen zou ik dan weer niet zo gauw doen, het kan niet per se kwaad, maar leidt wel heel vaak tot verstopping in het begin, waarschijnlijk omdat het even wennen is. En dat wil je juist niet.
Ik bedoel inderdaad ook maar met maximaal10cc per 100ml flesvoeding. Wij hebben inmiddels nutrilon prosyneo en hier zit ook probiotica in. Werkt bij ons voor ietwat betere ontlasting en zorgt voor een heleboel minder spugen. (Bij ons was de obstipatie wel behoorlijk erger en uiteindelijk via kinderarts forlax gekregen. Sindsdien nooit meer problemen. Behalve nu al een aantal dagen spuitluiers😑)
Klimop90 schreef:
20-01-2019 20:05
Als je het vermoeden hebt dat je baby buikpijn heeft, of er een beetje last van krijgt na x aantal dagen, dan Kun je proberen om rustig met een thermometer (met olie of vaseline) in de billen te doen. Vaak stimuleert dit de aandrang om te drukken en dus te poepen.
Dit is echt een advies om niet meer op te volgen, dit wordt afgeraden tegenwoordig. Niet daar 'prutsen' zonder reden (temperatuur opnemen...).
Alle reacties Link kopieren
We gebruiken orthiflor start. Helpt hier heel goed. Het duurde bij hem ook altijd een paar dagen en was dun. Op zich niet erg maar hij kreeg last van zijn buikje als hij voller raakte en kreeg het er niet uit (ook al was het dun).

We geven hem 2x per dag 3/4 schepje was even zoeken naar de verhouding. Nog steeds zacht en dun maar meestal zonder de pijnen.

Hoor er in de facebookgroep 'nachtouders van nu' ook positieve verhalen over.
Klimop90 schreef:
20-01-2019 20:05
Als je het vermoeden hebt dat je baby buikpijn heeft, of er een beetje last van krijgt na x aantal dagen, dan Kun je proberen om rustig met een thermometer (met olie of vaseline) in de billen te doen. Vaak stimuleert dit de aandrang om te drukken en dus te poepen.
Dat lijkt me een zeer slecht advies.
Manta schreef:
21-01-2019 12:28
Dat lijkt me een zeer slecht advies.
.
Dat is het zeker. Mensen krijgen altijd de neiging om te 'roeren', steken het ding te diep en bij pasgeborenen kun je echt van alles beschadigen daar.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
20-01-2019 22:47
Dit is echt een advies om niet meer op te volgen, dit wordt afgeraden tegenwoordig. Niet daar 'prutsen' zonder reden (temperatuur opnemen...).
Mijn kraamzorg noemde het ook nog als optie als ik zou merken dat mn kindje weinig ontlasting heeft maar wel krampjes... en mn kraamhulp is net 2.5 week weg. Verschillende adviezen blijkbaar...

Overigens noemde diezelfde kraamzorg dat 1x per 4 dagen een poepluier prima is. Evenals meerdere per dag (dat laatste heeft onze dochter).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven