Vraag aan leerkrachten, moet zoon blijven zitten?

10-03-2019 20:57 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,
Ik heb een zoon van augustus 2013. Hij heeft maar één jaar gekleuterd en zit nu in groep 3. Hier heeft hij een rapport gekregen voor de vakantie met alles voldoende of ruim voldoende, behalve werkhouding en concentratie.
Hij is met zijn vijf en een half een vrij jonge leerling in groep drie, en de juf zei dat zijn achterblijvende werkhouding en concentratie kunnen komen door zo'n leeftijd. Ze zei dat hij misschien beter nog een jaar groep drie zou kunnen doen, omdat hij het anders in groep vier lastig zou krijgen met deze werkhouding.

Voor de goede orde: hij is halverwege groep 1 doorgestuurd naar groep 2 op initiatief van de school. Sinds dit jaar hebben ze ook een 2x klas, een groep 2 waarin ze wat stof uit groep 3 aanbieden, maar zeker niet alles. Ik opperde dat hij daar misschien heen zou kunnen na zijn ene jaar kleuteren, maar volgens de school ( iber en leerkracht en coördinator) zou hij daar ook niet genoeg uitdaging krijgen, mede door zijn goede concentratie....

Zelf ben ik bang dat met nog een keer groep drie, mijn zoon helemaal tegen de muren op vliegt van verveling. Hij gaat denk ik geen betere werkhouding ontwikkelen met dezelfde stof. Hij loopt dus voldoende/ ruim voldoende, ondanks zijn relatief slechte werkhouding en concentratie, allerlei werk niet af, maar toch nog redelijk scoren....

Sociaal en emotioneel loopt hij ook voor, hij valt bij observatie van de groep niet op als verreweg de jongste...
Ik ben geen leerkracht maar het lijkt me een bijzonder slecht plan. Groep 3 is geen jaar om over te doen, dan ram je het schoolplezier er wel uit.
Alle reacties Link kopieren
Beheerst hij avi m3? Wat zijn zijn citoscores?
Alle reacties Link kopieren
Nog tijd zat om die werkhouding te verbeteren. Onzinnige reden om te blijven zitten.
Dat half jaar zal het hem ook niet doen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Je hebt het over achterblijvende concentratie maar ook over niet naar de 2x klas kunnen i.v.m. goede concentratie.Dat is wat tegenstrijdig.
Alle reacties Link kopieren
Lezen gaat prima, behalve tempo lezen. Maar je merkt al een wereld van verschil als je elke dag woordjes oefent... Dit wordt van alle kinderen gevraagd trouwens...

Dmt V
Rekenen ll
Spelling lll ( gemiddeld dus)
Alle reacties Link kopieren
De school had je zoon gewoon nog een jaar moeten laten kleuteren want ook slimme kinderen vonden het fijn om te spelen. Iets wat in de kleutergroepen nog gebeurd.

Je kind nogmaals groep 3 laten doen terwijl hij de stof beheerst is een zeer slecht plan. Je kind gaat zich dood vervelen en zal totaal ongemotiveerd raken.

Een school die zo:'n dom idee oppert zou ik nietddt serieus kunnen nemen. Ik zou op zoek gaan naar een andere school.
sugarmiss wijzigde dit bericht op 10-03-2019 21:12
0.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
10-03-2019 21:00
Nog tijd zat om die werkhouding te verbeteren. Onzinnige reden om te blijven zitten.
Dat half jaar zal het hem ook niet doen.

Dit
Alle reacties Link kopieren
Als zijn taal- en rekenontwikkeling conform verwachting voor zijn leeftijd zijn, lijkt het me raar om hem te laten zitten.

Groep 3 is echt de groep waarin de basis gelegd wordt en ik zou leerlingen niet laten zitten behalve als er grote problemen rondom het leren lezen of het rekenen zijn.
Iemand die de lesstof al beheerst (bijv. Kleuter die al kon lezen) kan vaak prima uitdaging krijgen, maar denk dat dat voor een leerling die voor een tweede maal groep 3 doet niet ideaal is.

Kun je wellicht een gesprek aanvragen met de IB'er?
Alle reacties Link kopieren
ava75 schreef:
10-03-2019 21:01
Je hebt het over achterblijvende concentratie maar ook over niet naar de 2x klas kunnen i.v.m. goede concentratie.Dat is wat tegenstrijdig.
Vergeleken met zijn leeftijdgenootjes is zijn concentratie goed, maar vergeleken met gemiddelde groep drie kinderen niet...
Alle reacties Link kopieren
Ceester schreef:
10-03-2019 21:02
Lezen gaat prima, behalve tempo lezen. Maar je merkt al een wereld van verschil als je elke dag woordjes oefent... Dit wordt van alle kinderen gevraagd trouwens...

Dmt V
Rekenen ll
Spelling lll ( gemiddeld dus)
Maar avi m3 nog niet beheerst?
Alle reacties Link kopieren
Girafjes schreef:
10-03-2019 21:04
Als zijn taal- en rekenontwikkeling conform verwachting voor zijn leeftijd zijn, lijkt het me raar om hem te laten zitten.

Groep 3 is echt de groep waarin de basis gelegd wordt en ik zou leerlingen niet laten zitten behalve als er grote problemen rondom het leren lezen of het rekenen zijn.
Iemand die de lesstof al beheerst (bijv. Kleuter die al kon lezen) kan vaak prima uitdaging krijgen, maar denk dat dat voor een leerling die voor een tweede maal groep 3 doet niet ideaal is.

Kun je wellicht een gesprek aanvragen met de IB'er?


Hij is dus qua leeftijd een kleuter ( vijf en een half) maar zit in groep drie.
Hoe dat zo gekomen is, staat in op :)
Zitten de meeste leerlingen van 2013 momenteel niet in groep 2?

Waarom hebben ze hem doorgelaten en niet gewoon 2 jaar laten kleuteren (desnoods met wat extra werk)?
In plaats van hem in een groep te gooien waar de gemiddelde leerling minstens 8 maand ouder is?


Voor een stuk school zijn schuld dus en zolang het redelijk gaat slepen ze hem nu dus maar mee.
Alle reacties Link kopieren
Wow, dit zou echt heel slecht zijn voor mijn vertrouwen in de school. Eerst sturen ze hem met nét 5 jaar naar groep 3 en een half jaar later willen ze hem laten blijven zitten? Wat een abominabel beleid!
Alle reacties Link kopieren
Ceester schreef:
10-03-2019 21:02
Lezen gaat prima, behalve tempo lezen. Maar je merkt al een wereld van verschil als je elke dag woordjes oefent... Dit wordt van alle kinderen gevraagd trouwens...

Dmt V
Rekenen ll
Spelling lll ( gemiddeld dus)
Ik vind dit behoorlijk lage scores voor een kind wat zogenaamd zo slim zou zijn dat het zou moeten versnellen.

Het komt over of school echt ontzettend. geblunderd heeft.

Jou kind had nooit moeten versnellen.
Als ik zie wat nu de scores zijn.

Maar nu dat eeaal is gebeurd kun je het niet meer terug draaien zonder dat je kind zich gaat vervelen en gefrmotibeerd raakt

Tijd dus voor een andere dchool.

En zeg eens eerlijk was jij zo zo'n moeder die thuis al fanatiek oefende met je kind zodat hij in groep 1 heel leek maar nu dus lijkt vast te lopen
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
10-03-2019 21:04
Maar avi m3 nog niet beheerst?
Wat bedoel je daarmee? Hij is gewoon maan lezer en dit gaat ook prima. Alleen tempo lezen van losse woorden vindt hij moeilijk... Terwijl als hij voor het voorlezen de titel van het hoofdstuk moet lezen, dan leest hij als een volwassene: Anna en ik maken mensen gelukkig. Of: de jongens bouwen een eigen hut in het bos.
Hij begrijpt ook wat er staat....
Qua boekjes op school leest hij gemiddeld, dus ik denk dat dat nu m3 is... ( Hij leest thuis geen boekjes, hij vindt ze niet zo leuk)
Alle reacties Link kopieren
Ceester schreef:
10-03-2019 21:11
Wat bedoel je daarmee? Hij is gewoon maan lezer en dit gaat ook prima. Alleen tempo lezen van losse woorden vindt hij moeilijk... Terwijl als hij voor het voorlezen de titel van het hoofdstuk moet lezen, dan leest hij als een volwassene: Anna en ik maken mensen gelukkig. Of: de jongens bouwen een eigen hut in het bos.
Hij begrijpt ook wat er staat....
Qua boekjes op school leest hij gemiddeld, dus ik denk dat dat nu m3 is... ( Hij leest thuis geen boekjes, hij vindt ze niet zo leuk)
Hij is niet gewoon aan het onderpresteren op school?


Wat doe je zelf om hem aan te moedigen te lezen?
Alle reacties Link kopieren
Sjonge...laat kinderen toch gewoon kleuteren. Mijn zoon is van jan 2013, en wat heerlijk dat ie nog kan spelen en dat wat hij al kan lezen alleen maar ‘leuk’ is en geen must. Wat een druk voor een kleuter... en wat een waardeloze school...
Wat hadden ze gedacht: een kind van 10 naar de middelbare school sturen, een kind van 15 naar het hbo, op kamers!.
Alle reacties Link kopieren
Echt waarom hebben ze besloten om jouw zoon te laten versnellen????!!!
Alle reacties Link kopieren
Ceester schreef:
10-03-2019 21:11
Wat bedoel je daarmee? Hij is gewoon maan lezer en dit gaat ook prima. Alleen tempo lezen van losse woorden vindt hij moeilijk... Terwijl als hij voor het voorlezen de titel van het hoofdstuk moet lezen, dan leest hij als een volwassene: Anna en ik maken mensen gelukkig. Of: de jongens bouwen een eigen hut in het bos.
Hij begrijpt ook wat er staat....
Qua boekjes op school leest hij gemiddeld, dus ik denk dat dat nu m3 is... ( Hij leest thuis geen boekjes, hij vindt ze niet zo leuk)
Vrijwel elke school neemt in januari de avi toets af naast de DMT. Dit is een tekst en gaat op tempo en je mag niet te veel fouten maken. DMT V is een erg lage score, als hij ook avi m3 niet beheerst is dat een groot probleem voor groep 4. Maar er zijn kinderen die teksten wel voldoende lezen, alleen de de losse woorden van de DMT niet goed doen, in dat geval zou ik zeggen doorgaan naar groep 4.
Is het een optie dat hij een keer uitgebreid getest wordt?
Zodat je weet waar je staat?

En ook iets hebt om met school te kunnen bespreken?




Vorig jaar vonden ze hem sterk genoeg om hem na een half jaar te laten switchen.
Hij heeft de helft van groep 1 én de helft van groep 2 én dus de helft van de voorbereiding op groep 3 gemist.

Daar vonden ze hem toen sterk genoeg voor.

En nu zou dat ineens allemaal weg zijn?

Zijn er toen vergaderingen geweest? Is hij toen getest? Op welke basis is er toen beslist om hem een volledig jaar te laten skippen terwijl ie van augustus is?
(Statistisch wordt er toch echt sneller een jaar geskipt door een kind van januari of februari dan door één van augustus. Omdat die dus voordien ook al een half jaar groep 0 / groep 1 achter de rug hebben.)
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 10-03-2019 21:21
3.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
10-03-2019 21:11
Ik vind dit behoorlijk lage scores voor een kind wat zogenaamd zo slim zou zijn dat het zou moeten versnellen.

Het komt over of school echt ontzettend. geblunderd heeft.

Jou kind had nooit moeten versnellen.
Als ik zie wat nu de scores zijn.

Maar nu dat eeaal is gebeurd kun je het niet meer terug draaien zonder dat je kind zich gaat vervelen en gefrmotibeerd raakt

Tijd dus voor een andere dchool.

En zeg eens eerlijk was jij zo zo'n moeder die thuis al fanatiek oefende met je kind zodat hij in groep 1 heel leek maar nu dus lijkt vast te lopen
Nope, helaas niet... School heeft hem ook doorgetoetst en hij was begin groep 1 bijna klaar voor groep 3, vandaar de versnelling.

Wij hebben hem wél laten testen op zijn intelligentie en het rapport aan school gegeven. Hij was namelijk met drie jaar al bezig met lezen en rekenen... Het rapport hebben we aan school gegeven met de woorden: jullie zijn de professionals en hebben dit vast al eerder aan de hand gehad, die wat jullie goed dunkt. ( En ja, volgens de test is zijn iq zo hoog dat ze het niet kunnen meten ( verbaal, dus cognitieve schoolse zaken leert hij snel) performaal was een goede gemiddelde voor zijn leeftijd, dat is ook waar planning en werkhouding bij hoort....

Misschien heeft de juf helemaal gelijk hoor en moet er gewoon nog iets rijpen.....
Alle reacties Link kopieren
Kleuters hebben over het algemeen nog niet de hersenrijping voor schoolse vaardigheden, zoals schrijven, rekenen (inzichtelijk en ruimtelijk), concentratie en werkhouding. Door te spelen doen de kinderen ervaring op die de totale ontwikkeling stimuleert.
Rekenen, lezen, spelling op groep 3 niveau is nog wel aan te leren aan kinderen die hier eigenlijk nog niet aan toe zijn. De echte problemen verwacht vanaf groep 5. Rare keuze van de school, zelfs een net 5 jarige die voorloopt wil ik niet in groep 3 hebben. Maar goed, hij zit er nu...

Thuis zou ik hem heel erg stimuleren, zoveel mogelijk verschillende ervaring op te doen met klimmen, klauteren, balvaardigheid, balans (trampoline) enz. Je zoon kan altijd naar een 10-14 school aan het eind van de basisschool, als hij nog niet toe is aan de brugklas.
Alle reacties Link kopieren
Of hij verveelt zich het ongeluk en gaat klooien...
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
10-03-2019 21:16
Echt waarom hebben ze besloten om jouw zoon te laten versnellen????!!!
Je kunt je natuurlijk ook afvragen waarom een kind dat een half jaar geleden nog versnelde, nu zo matig presteert. Er zijn bijvoorbeeld ook kinderen die met hoge verwachtingen naar groep 3 gaan: nu gaat het dan eindelijk beginnen! En dat blijkt dan, voor een slim kind tenminste, nogal een deceptie, want het blijkt wéér allemaal vreselijk traag te gaan. Ze bestaan, leerlingen die dan maar helemaal de handdoek in de ring gooien.


Voor TO’s zoon weten we op basis van het kleine beetje info dat we nu hebben helemaal nog niet of er zoiets speelt of dat groep 3 toch te hoog gegrepen is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven