Vlaamse scholen rond Brussels

12-03-2019 23:08 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan binnen kort naar Brussels verhuizen. Wij hebben twee kinderen (2 en 4) en wij moeten naar een school kiezen. Wij kennen ook niets van Belgie en scholen. Naar welke school moeten wij kiezen? Zeer waarschijnlijk de beste advies is om de school te gaan bezoeken... althans hoop ik hier misschien wat advies te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Europese school in brussel
Google, afspraken maken en gaan kijken. Twee weken van te voren lijkt me trouwens rijkelijk laat.
Brussel is tweetalig.
Een heel deel scholen is Franstalig.

De Franstalige Brusselaars zelf sturen hun kinderen liefst naar een Nederlandstalige school zodat ze tweetalig worden.

Weet van tevoren dat de Nederlandstalige plaatsjes in Brussel "duur" zijn en extreem snel bezet.

Ik vrees dat als je midden in 't jaar switcht er gewoon nagenoeg niets te vinden is.

Bel dus elke mogelijke Nederlandstalige school af en vraag wat mogelijk is en ga ze bezoeken. Ga liefst langs als de school open is en er kinderen rondlopen. Kijk wie de klasgenootjes van je kind worden.
Uiteraard kijk je wel een klein beetje dat ze niet aan de andere kant van de stad ligt.
(Brussel is gigantisch. Als je in Molenbeek gaat wonen bijvoorbeeld is het geen optie om je kleuter elke ochtend naar Etterbeek te brengen.)


Ik neem aan dat je kinderen geen of maar weinig Frans spreken?
Dan zou ik als alternatief kijken naar internationale scholen.


Bel desnoods ook es een paar CLB's (Centrum voor LeerlingBegeleiding) op:
https://www.vgc.be/aanbod/leren/leerlin ... leiden/clb

Die kunnen misschien ook helpen.

Kijk ook es op deze webstek:
https://www.onderwijsinbrussel.be/les-v ... od/scholen


Moet de jongste al naar school?
Belgische kinderen gaan - ten vroegste - naar school vanaf de vakantie nadat ze 2.5 geworden zijn.



Hou er rekening mee dat in Brussel "school" en onderwijs sowieso moeilijk ligt.
Je zit met een mengeling van talen, een giga mengeling van culturen, ... en héél véél kinderen die wel op een Nederlandstalige school gedropt worden, maar eigenlijk nagenoeg geen Nederlands spreken.
Bovendien bergen ouders die niet lang blijven wonen waar ze wonen, waardoor kinderen heel vaak niet lang op dezelfde school blijven.

Je zit ook in een stad waar alles van gemeenschappen, gewesten, ... en politieke toestanden door elkaar loopt.
En waar gemeentes ook door elkaar lopen.

De school aan de overkant van de straat kan al afhankelijk zijn van een andere gemeente, een ander gewest, andere centen, ... en dat gecombineerd met een chronisch lerarentekort in veel Brusselse scholen maakt het écht soms moeilijk.




Maar alvast: Welkom in België!
Maar alvast: Welkom in België!


:rofl:

Wat een gedoe joh. Dat is in Nederland/ grote stad niet.
Alle reacties Link kopieren
TO als je al snel verhuisd, zou ik me daar eerst even op richten. Je kinderen zijn pas schoolplichtig vanaf 6 jaar. Ze mogen vanaf 2,5 naar school maar moeten pas vanaf 6 jaar.
Dus verhuizen en uitzoeken welke scholen er in je beurt zijn, afspraken maken en dan kunnen de kinderen na de Paasvakantie of begin september naar school.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Er is net nog een nieuwsbericht verschenen over Vlaamse scholen rond Brussel

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03/12 ... lingen-in/
the-evil-queen schreef:
13-03-2019 07:44
Er is net nog een nieuwsbericht verschenen over Vlaamse scholen rond Brussel

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03/12 ... lingen-in/
Secundair zal VO zijn denk ik.
Ik zou ver van Brussel vandaan wonen. Wat 'n ellendige stad is dat! En dan nog al dat arrogante Frans. Zou ergens in Vlaanderen in 'n rustig plaatsje gaan zitten vlakbij de snelwegopgang zodat je makkelijk naar je werk raakt.
Ik heb twee jaar met veel plezier in Brussel gewoond en ik mis het soms nog. Nu woon ik in de rand ervan. Maar geef de stad de tijd. Het is echt een stad die moet groeien voor je eraan gehecht geraakt.
Scholen, tja, ik sluit me aan bij de uitgebreide post van Belg 007. Dat is het zo wel kort samengevat. Succes om een plekje te vinden, want dat wordt nog niet zo eenvoudig. En de Europese school, dat kan uiteraard altijd als geld geen enkel probleem is (en dan bedoel ik echt een berg geld per jaar).
Maar laat je niet gek maken door iedereen die Brussel direct wegschrijft. Het heeft bij mij zes maanden geduurd voor ik me er goed voelde, maar daarna wilde ik er niet meer weg (partner helaas wel). Brussel zal altijd een speciaal plekje hebben. Maar je mag je niet laten afschrikken door alle vooroordelen. En het is uiteraard een feit dat je maar beter kan wennen aan Frans spreken, want Nederlands is zeer beperkt in winkels. Maar dat weet je als je naar Brussel verhuist.
Alle reacties Link kopieren
Ellendige stad? Nee hoor.
Arrogante frans? Wat ben jij lief.

Belg007 heeft al heel wat gezegd. En inderdaad, waar exact je gaat wonen maakt veel uit. In de ochtend heel Brussel door, daar heb je echt geen zin in.
Als je net buiten 't centrum bent rij je zo door een buitenwijk van Marokko of soortgelijk. Zo erg had ik 't niet verwacht.
Alle reacties Link kopieren
secundair is inderdaad van de leeftijd vanaf 12 jaar, maar een plaats vinden in een basisschool (6 tot 12 jaar) zal niet makkelijker zijn ... op 25 km van Brussel is het soms al kamperen om je kind ingeschreven te krijgen in de kleuterklas (2,5 jaar tot 6 jaar)
Joh, Brussel valt echt goed mee. Geef het de tijd en leer het kennen. Ik hou ervan :heart: Ik woonde knal in hartje Brussel en ging elke zaterdag naar de Zuidmarkt. Op reis in eigen stad en groenten voor geen geld. Te veel kopen op de Vossenmarkt en het oude, maar propere zwembad dat uitkijkt over de stad. Een koffietje in het Goudblommeke :love: Good times.

De koningskinderen gaan/gingen trouwens naar het Sint-Jan-Berchmanscollege aan Kapellekerk. Heel centraal gelegen en goed bereikbaar met de metro. En geen fancy eliteschool ofzo.
@aspirientje: de kinderen van de koning gaan naar die school en het is een college, dus ik dacht altijd dat het wel een beetje een eliteschool was :-D

Verder helemaal eens met de post van Belg007
Toch? Ik vond het er altijd een normale school uitzien :-D En hier noemt alles waar Latijn gegeven wordt een college dus ik heb er nooit echt bij stilgestaan.
Een*Nieuwe*Lente schreef:
12-03-2019 23:52
Europese school in brussel
Die is nogal aan de prijs en je komt er niet zomaar op.

Verder bijzonder dat je dit op een Nederlands forum komt vragen. Ik kan me zo voorstellen dat er plekken zijn waar ze meer weten over dit onderwerp.
Je hebt de link vast al zelf gevonden ook, maar ik gooi hem er toch maar even in: http://www.inschrijveninbrussel.be/nl/
redbulletje schreef:
13-03-2019 08:12
Als je net buiten 't centrum bent rij je zo door een buitenwijk van Marokko of soortgelijk. Zo erg had ik 't niet verwacht.
Net als elke grote stad heeft Brussel buitenwijken waar het minder prettig wonen is en ook juist mooie buitenwijken.
Ja er is nogal een verschil tussen Molenbeek en Le square des bois. Allebei 'buitenwijken'.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-03-2019 07:56
Ik zou ver van Brussel vandaan wonen. Wat 'n ellendige stad is dat! En dan nog al dat arrogante Frans. Zou ergens in Vlaanderen in 'n rustig plaatsje gaan zitten vlakbij de snelwegopgang zodat je makkelijk naar je werk raakt.
Vanuit geen enkel plaatsje rond Brussel raak je makkelijk op je werk. Dat is elke dag stapvoets in de file. Tenzij je het met OV redt, maar dat is ook niet echt goed uitgerold.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Helaas zijn plekken op NL scholen in Brussel schaars, en je hebt net de deadline voor het inschrijven voor het volgende schooljaar gemist: www.inschrijveninbrussel.be

Inschrijven gaat online en je maakt alleen kans op scholen waar je dixhtbij woont (minder dan 500m).

In het zuiden van brussel zullen er zeer weinig kinderen naar school gaan die thuis nederlands spreken, in het noorden en centrum zullen er vaak wel wat vlaamse kindjes in de groep zitten.

Er is ook een nederlandse (hollandse) school, de Juliana school. Maar die is zeer populair bij Nl diplomaten en zakenlui en lastig om binnen te komen.

Omdat je de deadline hebt gemist is de kans nihil dat je voor je kindje van twee nog plek vindt in een onthaalklas in een van de gemeentes van brussel. Je staat ook niet op de wachtlijst omdat je je niet hebt ingeschreven via de website.

Je maakt meer kans in de rand van brussel want die scholen gaan niet via centrale inschrijving en zijn minder populair, dan denk je dus aan wemmel, zaventem, tervuren of overijsse. PM me gerust als je meer info wil.
Jullie zijn zelf niet Nederlandstalig ?
redbulletje schreef:
13-03-2019 08:12
Als je net buiten 't centrum bent rij je zo door een buitenwijk van Marokko of soortgelijk. Zo erg had ik 't niet verwacht.

Brussel is inderdaad een hele lelijke stad. Het centrum is puur chaos.
Daar komt toch niemand voor z'n plezier?
LAgirl82 schreef:
13-03-2019 17:23
Brussel is inderdaad een hele lelijke stad. Het centrum is puur chaos.
Daar komt toch niemand voor z'n plezier?
Ik vind het wel leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven