Fiets middelbare school

13-03-2019 19:30 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste gaat volgend jaar naar het voortgezet onderwijs en is toe aan een nieuwe fiets. Hij is echter een ukkie, net de 1.40m gepasseerd. Wat voor fietsen hebben jullie kinderen? Ik zie hier veel transportfietsen, maar dan ook de jongens op de 'meisjesvariant', is dat bij jullie ook zo? Lijkt mij voor hem wel fijn en veiliger opstappen. Hij hoeft trouwens geen grote afstand te fietsen, middelbaar is dichterbij dan de basisschool.
Alle reacties Link kopieren
Tweedehands
Wat wil hij zelf?
Alle reacties Link kopieren
ik had een fiets met klein frame maar grote wielen, Giant in zijn geval en tweedehands gekocht
Meer iets sportief genre BMX?


Hou er overigens rekening mee dat hij zijn scheut in 1 klap nog kan krijgen.
Wie weet is ie tegen augustus / september wel ineens al 5 of 10 cm langer?

Ik zou dus nog effe wachten met bestellen.
Alle reacties Link kopieren
Hier moet er ook een nieuwe worden aangeschaft. Oudste gaat ook naar de middelbare en fietst momenteel met haar knieën tegen haar oren.
Zij is juist erg lang dus ik kijk bij de damesmodellen.

Ik denk dat het een transportmodel gaat worden. Kratje erop, tas er in en gaan? Nu nog een voordelig model vinden, middelbare schoolperiode is er toch een van het wegroesten van je fiets.
Belg007 schreef:
13-03-2019 19:40
Meer iets sportief genre BMX?


Hou er overigens rekening mee dat hij zijn scheut in 1 klap nog kan krijgen.
Wie weet is ie tegen augustus / september wel ineens al 5 of 10 cm langer?

Ik zou dus nog effe wachten met bestellen.
En tot die tijd kan dat kind dan niet meer fietsen? Lekker onhandig.
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon heeft een batavus quik gekregen deze week. Een transportfiets, mannenmodel. Hij moet 10km enkele reis fietsen na de zomer. Hij heeft een herenmaat, je hebt ze ook in kindermaten dacht ik.
Alle reacties Link kopieren
Je geeft je zoon toch geen damesfiets? Gewoon, een lekker stoer heren/jongensmodel.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Belg007 schreef:
13-03-2019 19:40
Meer iets sportief genre BMX?


Hou er overigens rekening mee dat hij zijn scheut in 1 klap nog kan krijgen.
Wie weet is ie tegen augustus / september wel ineens al 5 of 10 cm langer?

Ik zou dus nog effe wachten met bestellen.
Toch is het een talent om in zo veel topics zo veel onzin te kunnen uitkramen
pejeka schreef:
13-03-2019 19:47
Je geeft je zoon toch geen damesfiets? Gewoon, een lekker stoer heren/jongensmodel.
Ligt echt aan de regio en de school.
Alle reacties Link kopieren
Geef hem een nu passend tweedehansje. Een leuk model. Maakt het ook niet uit als hij er ineens uit groeit. En serieus, deze periode en dure fietsen gaan echt slecht samen. Zelfs als je er zelf zuinig op bent. Ze waaien om, worden opzij geflikkerd, lampen eraf getrapt voor de gein, ff vergeten op slot te zetten..

Zonde! Ik reed altijd op duur gekochte fietsen en na een jaar konden ze zowat naar de sloop.
discover wijzigde dit bericht op 13-03-2019 19:52
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
13-03-2019 19:50
Ligt echt aan de regio en de school.
Wat ligt aan de regio en de school? Of je je zoon een mannenfiets geeft of op een damesfiets de weg op stuurt?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
13-03-2019 19:52
Wat ligt aan de regio en de school? Of je je zoon een mannenfiets geeft of op een damesfiets de weg op stuurt?
Of de jongens op heren fietsen of opoefietsen/dames transporteurs rijden.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
13-03-2019 19:47
Je geeft je zoon toch geen damesfiets? Gewoon, een lekker stoer heren/jongensmodel.
Die heren/jongensmodellen hebben allemaal een stang wat voor hem het opstappen erg lastig maakt.

Qua lengte: ik hoop dat hij alsnog een groeispurt krijgt. Altijd aan de kleine kant geweest, mede door ziekte en voor hem een behoorlijk issue. Als hij groeit koop ik met alle liefde alsnog een 28'' (kijken nu voor 26'') voor hem.

Hij vindt het zelf wel best, geen voorkeur. 2 vriendjes fietsen op een oma-fiets volgens hem.
pejeka schreef:
13-03-2019 19:47
Je geeft je zoon toch geen damesfiets? Gewoon, een lekker stoer heren/jongensmodel.
Mijn oudste heeft een omafiets. Was dat jaar enorm in, veel leeftijdsgenoten hebben er eentje. En hij was ook erg klein, erg handig dan zo’n lage instap. Maar volgens mij is het voor jongens alweer uit.
Alle reacties Link kopieren
Hier zie je veel transportfietsen; zoon van 12 heeft zo’n opoefiets (dus zonder middenstang) met rekje en krat, zoon van 14 heeft deze, waarbij we zelf een rekje en krat erop hebben laten zetten toen hij naar de middelbare ging:

https://www.fietsenwinkel.nl/gazelle-es ... gJY7PD_BwE

Voordeel van zo’n transportfiets is dat die ook al in 26 inch te krijgen is, terwijl een model als ik hierboven post, echt al een ‘volwassen’ model is (28 inch).
pejeka schreef:
13-03-2019 19:47
Je geeft je zoon toch geen damesfiets? Gewoon, een lekker stoer heren/jongensmodel.
Ik zie het hier genoeg in ieder geval.
pejeka schreef:
13-03-2019 19:47
Je geeft je zoon toch geen damesfiets? Gewoon, een lekker stoer heren/jongensmodel.

Hier ook heel veel jongens op damestransportfietsen.
pejeka schreef:
13-03-2019 19:47
Je geeft je zoon toch geen damesfiets? Gewoon, een lekker stoer heren/jongensmodel.
Kijk eens om je heen, verder dan je eigen beperkte wereldje.
Star² schreef:
13-03-2019 20:01
Hier ook heel veel jongens op damestransportfietsen.

Hier ook, de mijne hebben ook beiden een opoe transportfiets.

Koop in ieder geval geen nieuwe TO, er wordt nogal mee gesmeten is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
13-03-2019 19:54
Of de jongens op heren fietsen of opoefietsen/dames transporteurs rijden.
Inderdaad, hier rijden alle jongens ook op omafietsen.

Maar TO, vraag het vooral aan je zoon zelf. Hij weet het best wat de gewenste fiets in de buurt is.
jo12345 schreef:
13-03-2019 20:23
Inderdaad, hier rijden alle jongens ook op omafietsen.

Maar TO, vraag het vooral aan je zoon zelf. Hij weet het best wat de gewenste fiets in de buurt is.
Hier weer niet.
Alle reacties Link kopieren
Discover schreef:
13-03-2019 19:51
Geef hem een nu passend tweedehansje. Een leuk model. Maakt het ook niet uit als hij er ineens uit groeit. En serieus, deze periode en dure fietsen gaan echt slecht samen. Zelfs als je er zelf zuinig op bent. Ze waaien om, worden opzij geflikkerd, lampen eraf getrapt voor de gein, ff vergeten op slot te zetten..

Zonde! Ik reed altijd op duur gekochte fietsen en na een jaar konden ze zowat naar de sloop.
V
Echt niet herkenbaar. Ik moest ver fietsen naar school (ruim 15km) en kreeg een heel goede fiets. Nieuw. Dat was sowieso de gewoonte bij ons in het dorp. Iedereen kreeg een mooie nieuwe fiets na groep 8. Ik heb daar mn hele havo mee gedaan (en zelfs daarna nog).
Als kind idd maar een paar km moet fietsen volstaat een tweedehands ook wel.
Zo'n fiets met een krat voorop ziet er leuk uit maar lijkt mij echt niet fijn fietsen bij windkracht 6 tegen.. dat vangt toch mega veel wind. Leuk voor in de stad maar niet voor op open wegen tussen de weilanden lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon zit nu in de brugklas en past ook nog niet op een volwassen frame maat. We hebben dus een 26 inch gekocht. Ik vond een te grote fiets gevaarlijk en ook nog meer de nadruk leggen op het feit dat hij klein is dan een passend model.

Wij hebben een Cortina transporter gekocht. Die ziet er hetzelfde uit als de volwassen modellen, maar alleen iets lager. Als ik hem met z'n vrienden zie fietsen valt 't niet eens heel erg op.
Hij hoeft niet ver te fietsen(10min), dus gekozen voor het eenvoudigste model. 3 versnellingen en terugtrap rem. Krat voorop gebruikt hij dagelijks. Bijna alle kinderen fietsen op zo 'n soort fiets, zie weinig anders.

Ik heb wel gekozen voor een nieuwe. Zodra hij op een volwassen model past krijgt hij mijn of mijn man's oude Cortina, dan kan deze tussenmaat gebruikt worden door zijn broers, die ook allebei niet al te groot zijn. Dan kopen wij dan zelf een nieuwe.
De fiets is nu een jaar in gebruik en ziet er echt nog als nieuw uit. Terwijl zoon er echt niet zuinig mee is (helaas).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven