Keuze basisschool, hoe maak je die?

14-03-2019 18:50 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste gaat volgend jaar naar school. We zijn recent verhuisd naar een dorp. In onze oude woonplek hadden we hem al ingeschreven ( lange wachtlijsten, we waren er dus vroeg bij). Dat was een hele leuke school die goed stond aangeschreven. Alles klopte. Maar ja toen gingen we verhuizen. Hier zijn er 3.

School 1 is klein en overzichtelijk. In hetzelfde gebouw zit de kinderopvang waar hij nu ook zit, hij kent het daar dus al een beetje.
Waarschijnlijk gaan de meeste van de kindjes die daar zitten ook daar naar school, dan heb je al wat bekenden en vriendjes. Dat lijkt me fijn.
School staat in ‘goede buurt’ waarschijnlijk zijn de ouders van de kinderen wat meer dezelfde types als wij zijn, dat lijkt me fijn omdat je toch contact met ouders gaat krijgen en we hier nog niemand kennen.
De school loopt wel wat achter in bepaalde dingen en is vrij gericht op prestatie. Dat is niet iets wat bij ons past.

School 2 is katholiek en dat trekt me niet want ik heb er niks mee maar ik weet eerlijk gezegd niet in hoeverre je dat nou nog merkt in dingen, dat moet ik nog uitzoeken dus kan ik niet over oordelen. Deze school zit met school 3 in een gebouw. Een stuk groter dus, minder knus en overzichtelijk. Ze hebben in de ochtend regulier les en in de middag werken ze projectmatig. Dat spreekt mij wel aan, ook ligt hier meer de nadruk op sociaal emotionele ontwikkeling. School 3 is dalton onderwijs. Elementen daarvan zoals het projectwerken en eigen verantwoordelijkheid voor dingen spreken me aan. Verder weet ik er nog niet zoveel van en ook niet of dat dan beter is dan regulier onderwijs. Sluit dat voldoende aan op een middelbare school? Moet dit echt bij je kind passen of niet?
Nadeel van deze twee scholen vind ik dat het in de ‘mindere wijk’ staat. De populatie is diverser ( op zich niet verkeerd) maar wel meer lage ses en kinderen van het kamp. Ik weet eerlijk gezegd niet of me dat nou zo fijn lijkt qua contacten en vriendschappen opdoen. Hij hoeft echt niet in een hoogopgeleid blank reservaat naar school te gaan maar de andere kant op vind ik ook lastig merk ik. Maar ik ben benieuwd naar jullie visie, overwegingen wat mij mogelijk andere perspectieven laat zien of dingen waar ik over na kan denken.
Gebaseerd op wat ik lees zou ik school 1 kiezen. Uiteindelijk is je gevoel het belangrijkst.
Dalton sluit verder als het goed is gewoon aan bij VO.
Alle reacties Link kopieren
School 1 dat is de enige waarover je voordelen kan opnoemen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Qua onderwijs/visie spreekt echter 2 dn misschien 3 me meer aan dan 1. Maar de overige dingen gaat voorkeur sterk uit naar 1. Wat is dan belangrijker? Je zou zeggen het onderwijs maar misschien hobbelt kind overal wel goed mee. Maar als hij niet heel gemiddeld is zal het wel meer uitmaken misschien...
Misschien gewoon ook es gaan kijken op de opendeurdagen van school 2 en 3.

Kijken hoe het daar met de populatie zit?

Het is niet omdat het in een "moeilijkere wijk" ligt dat alle kinderen er ook naar school gaan.
Zeker Dalton moet een kind toch écht liggen namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Als hij niet heel gemiddeld is, heb je pech, dan maakt de school niet zoveel meer uit.

Ik zou de school kiezen op basis van stabiliteit van de lerarenpopulatie.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen gaan straks naar een Dalton middelbare school, dus dat lijkt me prima aansluiten op een Dalton basisschool. Al hebben ze hier gewoon openbaar basisonderwijs gehad. Maar het gaat ook niet om het Dalton principe, deze middelbare school is gewoon de leukste in de buurt.

Kies op gevoel. Uiteindelijk is alles om school heen wat je beschrijft bijna net zo belangrijk als school zelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor school nummer 1 kiezen als ik het zo lees.
Alle reacties Link kopieren
Hier een openbare en katholieke school. Ik heb zelf niets met het geloof maar dat speelde voor ons niet mee in de keuze.

We hebben bij beide een rondleiding aangevraagd en onze dochter meegenomen om de sfeer te proeven.

Uiteindelijk is het de katholieke school geworden omdat dochter die het leukst vond en voor ons ook de keuze omdat ze op bepaalde punten dingen anders deden zoals niet alles op een tablet maar ook met een boek, pen en papier.

In de praktijk doen ze niet heel veel met het geloof behalve het kerstverhaal en paasverhaal. Maar dat is opzich prima dat ze leert waarom we kerst en pasen vieren.

Uit jouw verhaal zou ik voor school 1 gaan
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie van de populatie? Is dat een geldig argument? Zouden jullie dat ook meenemen in de overweging of dat is wellicht wat te kortzichtig van mij?
Alle reacties Link kopieren
Voor mij zou het zeker geen probleen zijn als er meerdere culturen zijn in de klas. Het is een onderdeel van de samenleving maar dan moet het wel een beetje evenredig zijn.

Mijn dochter zit nu een jaar op school en ik heb echt geen contact met alle ouders. Vaak is het dat kinderen afspraken en dat ik dan met de moeder afstem hoe of wat maar meer contact dan hoi en doei op schoolplein is het niet. Ik heb met twee moeders een vriendschap ontwikkeld waarvan 1 bij zwemlessen is ontstaan en niet zo zeer van school ondanks dat de meiden vaak samen speelde.

Dus qua eventueel geen contact omdat de verschillen mogelijk te groot zijn zal niet zo een issue zijn en daarnaast lopen er ook genoeg moeders rond die zelfde cultuur hebben en ik ook niets van moet hebben.
Alle reacties Link kopieren
De school die het dichst bij huis lag.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Op gevoel en op type ouders op het schoolplein.
Het hangt natuurlijk ook af van de verhoudingen.

Gelijk welke cultuur 90-10 of 85-15 zou mijn ding niet zijn.
Teveel hetzelfde.

In de ideale wereld is een school dus gemengd.

Een té prestatie-gerichte school zou mijn ding overigens ook niet zijn.
Continu gepush, gelijk gedram over wel of niet overgaan, dingen eerder moeten kunnen dan eigenlijk hoeft, ... misschien leuk als je kind een die hard hoogvlieger is, maar niet als je kind gemiddeld is of niet direct perfect mee is.

Ga dus gewoon op de speelplaats / tijdens de opendeurdag kijken hoe alle scholen en speelpleinen eruit zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou school 1 kiezen. Voor het knusse en betere wijk.

Wij wonen praktisch naast een basisschool, ik heb zelf ook op die school gezeten vroeger, dus mag dochter er over 3 jaar ook naartoe.
Is bij ons ook hetzelfde gebouw als het kdv waar ze nu heen gaat.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij was het vooral een kwestie van gevoel. Ik zou gewoon eens op het schoolplein van beide scholen gaan kijken. Ik weet niet hoe het er bij jullie aan toegaat, maar bij de basisschool van de kinderen maakte ik een afspraak en leidde de directeur me rond. Ook heb ik in mijn omgeving eens rondgevraagd. Een school die op prestatie gericht is zou voor mij afvallen. Ik vind het belangrijk dat kinderen uitgedaagd worden om te groeien in hun eigen ontwikkeling, niet wie de beste is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Als ik deze opties had waarschijnlijk school 3, maar dat komt omdat ik heel erg achter de Daltonmethode sta.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou op alle drie de scholen een rondleiding vragen en sfeer gaan proeven. Op een gewone dag (kan ook een open dag zijn maar dan zou ik ook nog een keer teruggaan op een gewone dag, een school kan dan heel anders overkomen).
Wij hadden vooraf voorkeur voor een school en zijn geswitcht na de bezoekjes op de scholen. Vonden de rust die de school waar ze nu zit uitstraalde erg fijn. Bovendien konden ze goed vertellen hoe ze omgaan met verschillen in de klas en kinderen op hun eigen niveau uitdagen.
Op de daltonschool kun je goed navragen wat er bij hun anders is als op de andere scholen. Veel dingen uit dalton zie je namelijk ook wel in het reguliere onderwijs terug. Ik denk dat je na een dalton basisschool prima terecht kan op een reguliere VO-school.

Hier in de omgeving merk je niet veel van het geloof bij katholieke scholen. Op die scholen zitten ook kinderen met andere geloven trouwens. In de stad hier in de buurt zit wel een evangelische school die echt het geloof uitdraagt en ook wat christelijke scholen waar je meer merkt van het geloof (maar minder dan bij die evangelische school). Zou mijn keuze niet zijn maar er zijn mensen die daar wel voor gaan.
Alle reacties Link kopieren
De aandacht voor eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid die ze in dalton nastreven is juist wel een voordeel richting het VO trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Populatie vind ik heel belangrijk! We hadden onze zoon ingeschreven voor de school die praktisch naast ons huis lag, leek een goede school. Tot we de kennismakingsavond voor alle nieuwe ouders van de nieuwe kleuters hadden en we ons kapot schrokken van de sjappies die daar rondliepen. Dus op het laatste moment zijn we overgestapt naar een andere school een stuk verder weg, maar met ouders en kinderen die stukken beter bij ons pasten.
Alle reacties Link kopieren
Als een argument geldig is voor jou is het een geldig argument.
Pas wel op voor vooroordelen: mijn werk op een school in een 'goede' wijk vind ik m.b.t. asociaal gedrag veel zwaarder dan hetzelfde werk in een 'slechte' wijk.

Ik zou kijken op het schoolplein. Gewoon eens langslopen. Dan kun je zien hoe kinderen met elkaar omgaan en wat de volwassenen op het plein doen. (De school waar de aanwezige volwassenen gezellig keuvelen terwijl de scheppen gebruikt worden als slagwapens kan dan van je lijstje af).
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Wij hebben toendertijd voor school 1 gekozen, ik heb er zoveel spijt van gekregen dat we geswitched zijn. Het past zo niet bij ons en nog veel minder bij kind.
Ik vond het te eenzijdig en te prestratie gericht.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde juist graag een gemengde school, en deed mijn zoon daar op het kdv. Helaas valt alles wat ik meemaak van die school erg tegen, en bestaan er ik onze omgeving verder alleen zwarte of witte scholen.

Ik ben bezig met een rondje open dagen om sfeer te proeven. Ik heb geen gemiddeld kind en verdiep me mede daarom juist erg in de onderwijsvorm.
Personeelsverloop (met name het gebrek eraan) vind ik een erg goede indicatie van de sfeer van de school.
Kleine klassen zie je vaak nog wel bij bijzonder onderweg en vind ik zeker een pre.
Madeliefjees schreef:
14-03-2019 19:39
De school die het dichst bij huis lag.
Dat deed ik. En toen rapport onderwijsinspectie bekeken en gesprek en rondleiding gehad op school. Dat voelde prima dus toen die school gekozen.
Frizz, jij hebt een peuter toch? In welke zin is die niet gemiddeld?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven