Angst voor kinderen krijgen

17-03-2019 01:04 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik wonen nu anderhalf jaar samen, en we praten wel eens over kinderen. We zijn allebei nog redelijk jong (22 en 25), maar we praten er meer over als en "als we ooit kinderen hebben" ding.

Mijn probleem is dat ik oprecht doodsbang ben om ooit zwanger te zijn en kinderen te krijgen. Ik ben een herstellend alcoholist, en ik zie mezelf niet als een goede moeder. Daarnaast heb ik een paniekstoornis, en zie ik mezelf niet 9 maanden een kind dragen.

Ik vraag mij af of iemand hier toch een goede ervaring uit heeft weten te halen.. Ik wil dit met mijn vriend, maar ik ben enorm bang dat ik het nooit wil.
Heb je dit ook aan je vriend verteld?
anoniem_367263 wijzigde dit bericht op 17-03-2019 10:35
2.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zo snel mogelijk aan je vriend vertellen, dan kan hij besluiten of hij nog met je verder wil als jij geen kinderwens hebt, of je daartoe niet in staat acht.
En als je je echt niet goed genoeg voelt om ooit moeder te worden, dan niet doen.
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 15-05-2019 21:08
Reden: privacy
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Delen hoe jij je nu voelt en ook bedenken dat je 22 jaar bent en herstellende van een aantal zaken. Je hóeft op je 22 ste echt nog niet te bepalen of je wel of geen moeder gaat worden. Wat overigens niet betekent dat ik vind dat een 22 jarige niet zou kunnen weten of ze wel of geen kinderen zou willen. Tuurlijk wel maar met jouw issues zou ik de tijd en de gewenning aan een andere levenstijl ook even de ruimte geven. Soms kunnen mensen door de jaren heen anders gaan denken.
Maar wel eerlijk zijn naar vriend en zeggen dat zoals je het nu ziet, je het niet ziet gebeuren.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Een kind is niet zaligmakend, je kunt ook voor een andere levensinvulling kiezen. Bespreek met je vriend andere opties en wellicht ziet hij dat ook wel meer zitten dan een kind.
Alle reacties Link kopieren
Wacht rustig 10 jaar voor je er een beslissing over neem. Waarom zou je hier op je 22e in godsnaam over nadenken?

Je hebt nog een heleboel dingen te doen voor je er aan toe bent zo te horen. Ga in therapie, herstel verder, ga jezelf ontplooien, zoek hobby’s die je leuk vind, zoek vrienden, ga leuke dingen doen, op vakanties. Doe wat elke 22 jarige doet. Parkeer dit denken over kinderen voor later.
Alle reacties Link kopieren
Je bent nog jong genoeg om aan je issues te werken. Het is al heel goed dat je er over na denkt. Geef jezelf de tijd. En je kan nog altijd kiezen om niet moeder te worden. Niks mis mee. Wel tijdig vertellen tegen je vriend.
Bedjeindezon schreef:
17-03-2019 07:31
Wacht rustig 10 jaar voor je er een beslissing over neem. Waarom zou je hier op je 22e in godsnaam over nadenken?

Je hebt nog een heleboel dingen te doen voor je er aan toe bent zo te horen. Ga in therapie, herstel verder, ga jezelf ontplooien, zoek hobby’s die je leuk vind, zoek vrienden, ga leuke dingen doen, op vakanties. Doe wat elke 22 jarige doet. Parkeer dit denken over kinderen voor later.

Slecht advies. Ik vind het juist heel erg volwassen van TO dat ze daar nu over nadenkt. Nu is ze jong genoeg om er iets aan te doen. Eventueel in therapie, gesprek met haar vriend en daarna tot een afgewogen keuze komen.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
17-03-2019 08:26
Slecht advies. Ik vind het juist heel erg volwassen van TO dat ze daar nu over nadenkt. Nu is ze jong genoeg om er iets aan te doen. Eventueel in therapie, gesprek met haar vriend en daarna tot een afgewogen keuze komen.

Dat zegt Bedjeindezon toch ook?

TO, je bent nog erg jong. Als je toch kinderen zou willen dan kan dit ook nog over 10 jaar. Zorg dat je zelf eerst stabiel bent.
En als je ze uiteindelijk niet wil, ook prima. Ik ben zelf bewust kinderloos en ik kan mijn leven zelf perfect invullen.
FarFarAway schreef:
17-03-2019 08:32
Dat zegt Bedjeindezon toch ook?

TO, je bent nog erg jong. Als je toch kinderen zou willen dan kan dit ook nog over 10 jaar. Zorg dat je zelf eerst stabiel bent.
En als je ze uiteindelijk niet wil, ook prima. Ik ben zelf bewust kinderloos en ik kan mijn leven zelf perfect invullen.

Nee ze zegt: "waarom zou je er op je 22-ste in godsnaam over nadenken"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er respect en bewondering voor dat je hier op deze manier serieus over nadenkt. Helaas heb ik wat mensen in mijn omgeving, die waarschijnlijk beter niet aan kinderen waren begonnen.
Neem je vriend wel mee in je je twijfels en overwegingen. Je kunt hem niet in de waan laten dat jij met hem zeker een gezin wilt gaan stichten.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
Ben je bang dat je het niet kan, of dat je het niet wil?
Als je het niet wil, dan kan dat natuurlijk. Dat zou ik wel met je vriend bespreken.
Als je denkt dat je het niet kan, kan daar nog wel wat in veranderen met de jaren. Je zegt dat je bang bent om geen goede moeder te zijn, dat is al stap 1 in het wel een goede moeder te zijn (want je vind het erg als je geen goede moeder zou zijn, er zijn ook moeders die dit niet uit maakt). Ik zou eerst nog wat verder ontwikkelen en dan nogmaals kijken wat je wilt.
Je bent jong, je hoeft er de aankomende paar jaar nog niet mee bezig te zijn. Ik snap dat je dat wel doet omdat hij ze blijkbaar graag wil. Maar je hebt nog zat tijd. Misschien ben je over een jaar of 8 super stabiel en wil je ze heel graag ook. Of weet je zeker dat je ze niet wil!.


Ik zou wel als het onderwerp weer opkomt, precies zeggen wat in je OP tikt. Zodat hij weet wat jij denkt.
Niet meelullen en dan later de bom droppen. Dat is voor jou en hem oneerlijke en moeilijk.

Gewoon asap aangeven.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
17-03-2019 08:39
Nee ze zegt: "waarom zou je er op je 22-ste in godsnaam over nadenken"

Inderdaad. Ik zeg dat ze beter kan nadenken over zichzelf, en werken aan zichzef. Vóór zichzelf, niet met als motivatie om een kinderwens te willen onderzoeken. Daarvoor lijkt mij het veel te vroeg op je 22e. Eerst zorgen datje zelf lekker in je vel zit en dan komt dat denken over kinderen wel weer as je ouder en verder bent. Ik snap niet helemaal wat je daar op tegen kan hebben.

Over kinderen denken terwijl je superjong bent en allerlei issues nog te verwerken hebt lijkt mij niet helemaal de juiste timing.
FarFarAway schreef:
17-03-2019 08:32
TO, je bent nog erg jong. Als je toch kinderen zou willen dan kan dit ook nog over 10 jaar. Zorg dat je zelf eerst stabiel bent.
En als je ze uiteindelijk niet wil, ook prima. Ik ben zelf bewust kinderloos en ik kan mijn leven zelf perfect invullen.
Dit. Met de toevoeging deze gedachten wel met je vriend te delen.
Alle reacties Link kopieren
Eerst zwanger worden, daarna een medische indicatie voor keizersnee vragen wegens hevige panische angsten, en klaar (denk ik).
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als je alcoholist bent, eerst nog wat wachten want het moederschap verandert je psyche.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Bedjeindezon schreef:
17-03-2019 10:22
Inderdaad. Ik zeg dat ze beter kan nadenken over zichzelf, en werken aan zichzef. Vóór zichzelf, niet met als motivatie om een kinderwens te willen onderzoeken. Daarvoor lijkt mij het veel te vroeg op je 22e. Eerst zorgen datje zelf lekker in je vel zit en dan komt dat denken over kinderen wel weer as je ouder en verder bent. Ik snap niet helemaal wat je daar op tegen kan hebben.

Over kinderen denken terwijl je superjong bent en allerlei issues nog te verwerken hebt lijkt mij niet helemaal de juiste timing.

Omdat er ook een vriend is om rekening mee te houden. Ik vind het echt heel goed van haar dat ze erover nadenkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil na het lezen van al jullie lieve, behulpzame reacties even wat toevoegen. Mijn vriend en ik zijn erg open over alles, en hij weet hier al een tijd van. Wat betreft hulp; ik sta op het moment op de wachtlijst van een psycholoog, omdat ik zelf weet dat ik niet zo verder kan. Ik vind kinderen heel leuk, maar ik zie mezelf niet als moeder (mijn moeder was en is fantastisch, ik zou graag haar voorbeeld nemen).
Aoife96 schreef:
17-03-2019 21:52
Ik wil na het lezen van al jullie lieve, behulpzame reacties even wat toevoegen. Mijn vriend en ik zijn erg open over alles, en hij weet hier al een tijd van. Wat betreft hulp; ik sta op het moment op de wachtlijst van een psycholoog, omdat ik zelf weet dat ik niet zo verder kan. Ik vind kinderen heel leuk, maar ik zie mezelf niet als moeder (mijn moeder was en is fantastisch, ik zou graag haar voorbeeld nemen).

Ik wens je veel wijsheid en geluk :hug:
Alle reacties Link kopieren
Zelf wilde ik op mijn 22e ook geen kinderen. Twijfelde of ik die verantwoordelijkheid wilde - en aankon.

Ruim twintig jaar verder heb ik twee kinderen en is er bij mij geen twijfel meer. Maar ik leid nu wel een leven waar ik op mijn 22e nog niet aan toe was.
En sommigen zijn er nooit aan toe. Dat is ook prima.

Geef jezelf wat tijd. Je bent echt nog heel jong. Werk eerst aan jezelf. Zo te horen ben je goed bezig en heb je een leuke vriend. Veel succes en wijsheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven