Dochter snachts wakker maken voor voeding?

18-03-2019 16:28 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve forummers,

Hopelijk kunnen jullie mij met de volgende vraag helpen. Ik zal eerst even wat achtergrond info geven:

Mijn dochter is middels een keizersnee 4 weken te vroeg geboren (14 feb), daarnaast had ze opstart problemen maar na een week ziekenhuis mochten we lekker naar huis :). Omdat ze te vroeg geboren was kwam ze niet uit zichzelf voor voeding en moesten we haar om de 3 uur wakker maken, dit was ook het advies van het ziekenhuis.

Nu komt ze de laatste tijd meestal wel uitzichzelf en geven we 6 voedingen per dag. Maar als ze niet binnen de 4 uur komt maak ik haar wakker. Ik voed haar om: 7:00,11:00,15,00,19:00,23:00 en 3;00.

Nu zit ik met de volgende vraag. Moet ik haar snachts wakker maken? Of is het beter om te kijken wanneer de zelf komt? Want afgelopen nacht sliep ze zo lekker en vindt ik het gewoon zielig om haar wakker te maken. Stel ze zou later komen is het dan beter om naar 5 voedingen te gaan of is dat te snel?

ik ben sindskort van borstvoeding naar kunstvoeding (nu een week) overgestapt. Vorige week woog mijn dochter 3600 gram. en ze is nu 4,5 week. Ze krijgt 90 ml plus 3 scheppen = is ongeveer 100cc (6 voedingen). Volgens het cb is dat vrij aan de hoge kant… alleen als ik de verpakking lees zou ze zelfs 120 ml plus 4 = 135cc (5 voedingen) mogen.

Gister overdag kwam ze ook steeds eerder voor het eten. Af en toe weten te rekken maar heb opgevend moment ook wat extra cc klaar gemaakt… maar twijfel ook daarmee omdat cb al zat dat 100cc aan de hoge kant is :o

Alvast bedankt voor jullie tips!
Ik heb altijd geleerd dat je een slapende baby niet wakker moet maken. Mijn dochter had een hoog geboortegewicht maar was meer dan 10% afgevallen, maar ik mocht gewoon op verzoek voeden.
Ter vergelijking, ze was geboren met 4000 gram en pas na een maand was ze weer op dat gewicht. Jullie baby is dus helemaal niet zoveel lichter.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar lekker helemaal op verzoek gaan voeden. Klokken de deur uit, gewoon kijken waar zij behoefte aan heeft.
Af en toe even wegen om te kijken of ze goed blijft groeien (om de week of zo) en verder haar laten bepalen hoeveel en hoe vaak!
Daar zou ik even neonatologie over bellen, ik neem aan dat ze je dat ook meegeven hebben toen jullie naar huis mochten?
Alle reacties Link kopieren
Hoe zou jij het vinden als je man jou gaat wakker maken omdat hij vind dat je moet eten?
Westerpaviljoen schreef:
18-03-2019 16:41
Hoe zou jij het vinden als je man jou gaat wakker maken omdat hij vind dat je moet eten?

Het gaat hier om een prematuur, daar zijn andere richtlijnen voor.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
18-03-2019 16:43
Het gaat hier om een prematuur, daar zijn andere richtlijnen voor.
Als dat zo is trek ik mijn woorden in.
Alle reacties Link kopieren
Als ze het nu gewoon goed doet zou ik lekker op verzoek gaan voeden. En maak je niet druk een kleintje weet heel goed wat ie nodig heeft en de 1 eet wat meer en de ander wat minder. Als je van 90 naar 120 gaat dan zal ze waarschijnlijk ook wel een flesje gaan overslaan.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, vragen aan je arts! Bij een niet-premature baby wordt het niet aangeraden om wakker te maken en gaat voeden in principe op verzoek.
Westerpaviljoen schreef:
18-03-2019 16:46
Als dat zo is trek ik mijn woorden in.

Zie OP ;-D .
Ik heb zelf twee prematuren gehad en kreeg het advies ze echt wel wakker te maken voor een voeding.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wel even overleggen met CB of andere arts. Destijds bij mijn dochter mocht ik er een max aantal uur tussen laten, bijvoorbeeld 5 uur. Dan zette ik een wekker. Je kindje is nog jong!
Had te maken met de suikerspiegel, die mag niet laag worden.
the_Wicked_Witch schreef:
18-03-2019 16:40
Daar zou ik even neonatologie over bellen, ik neem aan dat ze je dat ook meegeven hebben toen jullie naar huis mochten?
Dit.

Meeste reacties hier gaan daar vast aan voorbij. Ik zou echt daar vragen en niet hier.
Je kan uitgaan van de volgende rekensom:
Het aantal kilo’s lichaamsgewicht x 150 cc voeding gedeeld daar het aantal voedingen per 24 uur.
Dus in je dochters geval
3,6 kilo x 150 cc is 540 cc gedeeld door 6 is 90 cc per voeding.

100 cc is dus wel iets meer maar als je nog maar 5 voedingen gaat geven (wat voor een baby van 4 weken best weinig is, helemaal voor een prematuur) moet je de 540 dus door 5 gaan delen. Kom je op iets meer per fles uit dan nu. Op deze leeftijd kun je beter wat meer voedingen geven met minder voeding tegelijk. Je rekt haar maag namelijk wel wat op bij te grote hoeveelheden in 1 keer.
Maar ga je niet naar een poli in het ziekenhuis? Hier in de buurt hebben ze speciale poli’s voor prematuren voor de eerste 2 levensjaren. Deze vervangen het cb.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
18-03-2019 16:43
Het gaat hier om een prematuur, daar zijn andere richtlijnen voor.
Geboren met 36 weken, dus randprematuur en inmiddels 3600 gram. Dat waren mijn à terme geboren kinderen ook met 4 weken. Mijn randprematuur was zelfs nog wat lichter, maar als ze de groei te pakken hebben en zichzelf warm kunnen houden, kan je echt wel op verzoek gaan voeden. Wel in de gaten blijven houden dat het goed blijft gaan!
Waarom zou je de tijd tussen de voedingen overdag willen rekken? Lekker voeden op verzoek, je wacht zelf toch ook geen kwartier als je honger hebt omdat er x tijd tussen moet zitten?

Over de nachtvoedingen durf ik niks te zeggen bij een te vroeg geboren baby.
Alle reacties Link kopieren
Hier een kindje geboren met 37 weken en nu 6 weken oud. Hij zal rond de 4500 wegen schat ik nu in.
Hij krijgt 120+4. Soms wil hij meer (krijgt hij ook) en soms minder.
Hij wordt nu nog standaard 1x wakker s' nachts, maar als hij dat niet zou doen zou ik hem niet wakker gaan maken.
Alle reacties Link kopieren
Nachtvoedingen zijn om meerdere redenen goed voor jonge kinderen. Zeker als ze het flesje wel aanpakt als je het aanbiedt zou ik dat voorlopig blijven doen. Wel heerlijk dat ze zo goed slaapt!
Kerel, kerel, kerel, kerel! Ik sta paf!
Alle reacties Link kopieren
Anoniempjerosso schreef:
18-03-2019 16:47
Als ze het nu gewoon goed doet zou ik lekker op verzoek gaan voeden. En maak je niet druk een kleintje weet heel goed wat ie nodig heeft en de 1 eet wat meer en de ander wat minder. Als je van 90 naar 120 gaat dan zal ze waarschijnlijk ook wel een flesje gaan overslaan.
Wat een bullshit.
De bloedsuikerspiegel van een kleintje kan 's nachts zo laag worden dat ze niet meer uit zichzelf wakker worden. Dat is dus echt ongezond en mogelijk gevaarlijk.

Ik weet alleen niet tot welke leeftijd en/of gewicht van baby's dit het geval is, dus daarvoor zou ik idd ook contact opnemen.
Zanahoria schreef:
18-03-2019 17:25
Wat een bullshit.
De bloedsuikerspiegel van een kleintje kan 's nachts zo laag worden dat ze niet meer uit zichzelf wakker worden. Dat is dus echt ongezond en mogelijk gevaarlijk.

Ik weet alleen niet tot welke leeftijd en/of gewicht van baby's dit het geval is, dus daarvoor zou ik idd ook contact opnemen.

Precies.
Vraag het aan neo, die kennen je kind en weten de historie.
Alle reacties Link kopieren
Ze woog met haar geboorte 2920 gram dus ze is al lekker gegroeid aangezien ze vorige week 3600 gram woog.

Het gekke is eigenlijk dat ik helemaal geen advies heb meegekregen voor thuis. En eigenlijk ook niet aan gedacht om met het ontslag te vragen hoelang we dat wakker maken moeten doen. Overdag komt ze altijd tegenwoordig uit zichzelf behalve snachts. Ze hebben ook niet aangegeven dat we hun kunnen bellen over dit soort vragen....

Ze houdt zichzelf goed warm, geen kruiken en mutsjes meer nodig. Alleen buiten doe ik nog een muts.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
18-03-2019 16:50
Zie OP ;-D .
Ik heb zelf twee prematuren gehad en kreeg het advies ze echt wel wakker te maken voor een voeding.
Tot hoe oud heb je dat wakker maken gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter was dysmatuur en heeft na keizersnede 10 dagen in het ziekenhuis gelegen. We zaten op een schema van 3 uur overdag met 1 voeding in de nacht. Hierdoor had ze 7 voedingen. Dat was zelfs een voorwaarde voor ontslag dat ze in de nacht er 4 uur tussen kon houden waardoor de 8e voeding niet nodig was. Na een week of 2 thuis merkten we dat we haar echt wakker moesten maken om 3 uur. En op een goede dag sliepen we beide door de wekker heen en kwam ze om half 5. De dag er op weer. En toen zijn we gaan aanpassen door de hoeveelheid van de 7e fles over de 6 flessen te verdelen en de laatste fles niet om 11 uur maar om half 12 te geven. Volgens mij hadden we toen flesjes van 60+2 en was ze net over de 2,5 kg heen. Dus niet per fles er gelijk 30cc en 1 schep bij. Maar echt langzaam ophogen met 10 + 1/3 schep (afgewogen via het keukenweegschaaltje) per flesje er bij. Het totaal per dag bleef voor ons zo gelijk. Ze liet niets staan, gaf niets terug en sliep prompt door van 12 tot 6. Ging prima. Bij de controle van de kinderarts het schema besproken en hij vond het helemaal prima. Hij stelde toen voor om naar 5 voedingen te gaan en om de 4 uur te voeden en in de nacht dus niet. We mochten toen gewoon qua hoeveelheid het schema van het pak volgen wat bij haar gewicht paste. Ze groeide goed, oogde tevreden en deed het prima dat is het belangrijkste.

Dat zou je dus ook kunnen doen, overdag die 540cc+scheppen over de flessen verdelen en om de 3,5 uur voeden en kijken of je er 's nachts 6 uur tussen kunt doen ipv van 4. Je blijft dan op 6 voedingen in jouw geval. Maar overleg vooral met de kinderarts of je naar 5 voedingen mag. Zij hebben meer kennis van premature kinderen. Het CB is prima voor binnen de norm geboren kinderen en algemeen advies.
Alle reacties Link kopieren
Hier een premature dismatuur, kreeg om de 3 uur een voeding/flesje. Ook nachts maar ze haf ook echt honger als een paard.

Kreeg meer dan de "richtlijnen" maar ze had ook ea in te halen.
Baby12345 schreef:
18-03-2019 17:45
Tot hoe oud heb je dat wakker maken gedaan?

Een week of 8 volgens mij. Maar ik had baby's die moeite hadden met hun suikerspiegel.
Vraag even je huisarts of neonatologie joh, dan weet je het zeker.
Iedere baby is anders, op adviezen van random forummers zou ik in dit geval niet afgaan.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een keizersnede gehad, wel gepland met 39 weken 4 dagen. Wij hebben ook een heel gedoe gehad met het gewicht. Hij woog 2800 gram, en wij moesten in het begin bijvoeden naast de borstvoeding die ik gaf (ben ik na een week mee gestopt omdat ik er zelf niet echt op vooruit ging).
De eerste 2 weken hebben we hem in de nacht elke 3 uur wakker gemaakt. Maar daarna zijn we ermee gestopt! Er is ons nadrukkelijk gezegd dat het beter is om een baby niet wakker te maken en hij sliep in de nacht zo lekker. Heb op het cb nog wel een discussie gehad omdat hij na 3 weken al 7 of 8 uur sliep in de nacht, en dat mocht volgens hen absoluut niet. Dag later vertelde de kinderarts mij (was daar op controle) dat ik m gewoon lekker moest laten slapen!
Dus ik zou zeggen: lekker laten slapen, als ze honger hebben komen ze vanzelf wel. Als jij het gevoel hebt dat ze lekker door kan slapen dan moet je dat gewoon doen, voor jou en voor haar beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven