Geen tijd voor normaal zwangerschapsverlof

08-05-2019 13:02 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forumers,

Mijn eerste topic hier. Ik zit met een dilemma. Ik ben onverwacht in blijde verwachting. Tevens afstuderende aan mijn HBO opleiding. Ook ben ik mijn woongroep (met lage huur) uit geknikkerd omdat zij niet met kinderen willen wonen dus heb ik gelukkig wel met spoed een nieuw appartement gevonden met een hele hoge huur.

Nu ben ik in een overgangsfase van student naar werkende en precies in de zomervakantie daartussen komt mijn kleine. Gelukkig heb ik wel extra werk/banen kunnen regelen in het onderwijs alleen moeten contracten nog getekend worden en uren nog besproken..

Nu heb ik studiefinanciering tot en met augustus en zou daarna eigenlijk direkt aan her werk moeten om mijn huur te kunnen bekostigen, maar ik ben 31 juli uitgerekend... Als ik niet start vanaf september, wat ook de start van het nieuwe seizoen is, ben ik bang dat de uren aan mijn neus voorbij gaan en ik dus de huur niet kan betalen...

Jeetje wat een verhaal.. Mijn vraag aan jullie moeders is of ik mijn 10 weken verlof na de bevalling gewoon zal opnemen en dit aan mijn (nieuwe) bazen zal melden met de angst dat ik dus niet in geroosterd wordt met vaste uren of dat ik een veel kortere verlof periode in zal lassen...

Ik heb wel mazzel dat er oppas is vanuit familie etc. Het gaat puur om zelf de tijd te kunnen nemen om te wennen aan het moederschap etc..

Vriendelijke groetjes
Alle reacties Link kopieren
Al eens gekeken naar toeslagen etc?
Natuurlijk niet in september al gaan werken. Stel je gaat 2 weken over tijd dan moet je aan de slag als je kind 2 weken oud is, totaal niet realistisch lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Nee dat is inderdaad niet realistisch. Dat je wellicht 2 weken eerder begint áls alles zijn gangetje gaat, oké. Maar ook dat kun je in geen enkel geval vantevoren voorspellen.
Alle reacties Link kopieren
is er een vader in beeld? Met andere woorden; kan er financieel iets opgevangen worden zodat jij niet gelijk aan werken hoeft te denken? Of kan hij voor de baby zorgen als jij er niet bent?

Ik snap dat je er nu zo praktisch over nadenkt, maar geloof me: als de baby er eenmaal is dan snap je niet dat je er uberhaupt over nagedacht hebt! Die 10 weken heb je echt nodig. Denk aan wennen aan het moederschap, wennen aan de baby, wennen aan dat je hele leven 180 graden anders is, slaaptekort wat je labieler maakt. 10 weken is al erg kort als je het mij vraagt, maar ik ben ook best een sentimentele ,niet de meest stabiele moeder. Ik vond het echt vreselijk om te moeten werken en haar te moeten missen. En zo'n kleintje die nog helemaal één is met haar moeder.... pff dat is best zwaar voor je moederhart hoor.

Misschien wil je wel teveel op dit moment: afstuderen, gelijk het werkleven in én een baby...... dat zijn 3 grote life events. Misschien ben jij vreselijk praktisch en nuchter en doe je dat zo even maar ik wil het toch maar aangeven.
Alle reacties Link kopieren
Die angst over je baan is gebaseerd op een aanname.

Het hele fysieke “kind krijgen” kun je niet lager op je prioriteitenlijst zetten, dat komt vanzelf bovenaan. Je kunt er wel omheen plannen en dat is uiteraard verstandig.

Neem de tijd. Je baby kun je maar één keer verpesten maar voor een nieuwe baan krijg nog wel een keer de kans. Het onderwijs zit te springen om personeel.

Reken als (alleenstaande?) moeder ook je kindgebonden budget en de kinderbijslag mee. Je kunt dit uitrekenen op belastingdienst/toeslagen. En neem contact op met het UWV over recht op uitkering tijdens zwangerschap en bevalling.
Ben je lid van een vakbond? Als je in het onderwijs werkt heb je recht op zwangerschapsverlof. Als je in schooljaar 2019-2020 start, krijg je al per 1 auagustus betaald.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mag je de eerste zes welen na de bevalling niet werken
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Jamaarhoe schreef:
08-05-2019 15:10
Volgens mij mag je de eerste zes welen na de bevalling niet werken
Nee, klopt: De werkgever heeft de plicht ervoor te zorgen dat de werkneemster vanaf uiterlijk vier weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum geen arbeid meer te verrichten. Het arbeidsverbod geldt formeel tot zes werken na de bevalling. Een overtreding van deze verplichting wordt als economisch delict gezien. De werkgever kan hiervoor met een boete en/of hechtenis bestraft worden.

http://www.librapersoneelsdiensten.nl/p ... apsverlof/
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Pff dat is een lastige. Volgens mij zitten ze te springen om mensen in het onderwijs, dus wie weet dat ze je toch wel aannemen. Anders ben je bang dat je een heel schooljaar zonder baan zit? Ook later in het jaar worden mensen gevraagd. Pensioen begint ook midden in een schooljaar. Maar ook al is het niet voor een heel jaar intussen moet je toch overbruggen. Is het een optie om het daadwerkelijke afstuderen uit te stellen tot het volgend schooljaar? Dan blijf je een jaar langer ingeschreven en betaal je wel nog een jaar collegegeld, Maar daar staat tegenover dat je uitwonende beurs houdt (jij bent denk ik nog van het oude stelsel) en volgens mij iets extra's krijgt ivm kind. Daarnaast kun je maximaal lenen en je krijgt toeslagen etc. voor je kind. Dat zou een stukje rust in de tent geven.
Alle reacties Link kopieren
Begin je al met je vaan voor de zomervakantie of pas op 1 september. Als je al begint heb je 4 weken voor bevallinhsdatuj recht op verlof tot minimaal 6 weken daarna. Als je pas begint vanaf 1 september zou je bijstand moeten aanvragen denk ik. Maar anders eens contact opnemen met de gemeente om te informeren.
Alle reacties Link kopieren
En hou je er rekening mee dat je misschien niet alleen moet wennen aan moeder zijn, maar dat bevallen voor sommige vrouwen écht is alsof er een vrachtwagen over hun lijf is gereden. Ik kon 14 weken na de bevalling nog geen hele dagen (voor de klas) staan en veel lopen....
Ik kan me voorstellen dat als je je lichaam minder tijd geeft om te herstellen het nog pittig wordt.
Ik mocht de eerste twaalf weken bijvoorbeeld écht niet rennen en moest echt rustig aan doen omdat ik anders blijvend incontinent kon worden.
Lijkt me de afweging wel waard, meteen een ideale baan hebben en de rest van je leven incontinent, of het op een andere manier proberen op te lossen.

Is het een idee om je afstuderen uit te stellen zodat je nog stufi kunt krijgen?
Een zebra is geen paard met strepen
Het is niet alleen wennen aan het moederschap, dat bevallingsverlof. Je moet ook lichamelijk herstellen, en dat kan best even duren afhankelijk van hoe het loopt tijdens de zwangerschap en bevalling (ook weer iets onvoorspelbaars).

Je moet open kaart spelen met je nieuwe werkgever. Plannen om 4 weken na je bevalling (of minder, als je overtijd gaat) weer aan het werk te gaan, kan gewoon echt niet. Dat zullen zij ook snappen. Als je dan die baan niet krijgt (ze mogen niet discrimineren, maar met een vaste startdatum e.d. kan er wat gerommeld worden), misschien nu ook even een paar maanden studielening omhoog schroeven om je "verlof" te overbruggen? Het is niet ideaal, maar het is nu even niet anders. Die baby moet er toch uit. :D Dan kun je vanaf 1 november wel weer plannen om aan het werk te gaan, dus het gaat dan maar om twee maanden. Misschien ook een lening van familie?

Heb je nu werk, trouwens, of studeer je nog fulltime?
Alle reacties Link kopieren
Ik had net gereageerd maar hij kwam niet aan dus nu nog maar een keer, excuus als het een dubbel verhaal wordt uiteindelijk:

Hartstikke bedankt voor jullie reacties, dit had ik echt even nodig van ervaring deskundigen :)!

Mijn moeder had me het advies gegeven om gewoon na 6 weken weer te gaan werken want 'dat deden we allemaal in onze tijd'. Ik ging er blindelings vanuit dat dit dan wel zo zou zijn geweest...

Nu de tijd eraan begint te komen begin ik toch wel te twijfelen aan die normaalheid van die korte termijn.

De vader is in beeld maar kan financieel niet veel bijdragen helaas. Maar ik ga wel bijstand aanvragen, ik dacht iig voor september maar ik vraag dit gewoon dan voor 10 weken aan denk ik.

Uitstel van studie vind ik geen goed idee omdat ik dan nog een jaar studie stress zou hebben en om deze af te ronden met een verse baby lijkt me zwaarder dan nu als zwangere student :-) en daarbij ik ben er bijna bij het diploma!
Alle reacties Link kopieren
Maar als je al je vakken hebt is afstuderen dan niet gewoon een formaliteit die je ook een paar maanden uit kunt stellen? Dus dat je wel al klaar bent, maar de datum van t afstuderen zelf verderop schuift?
Ik heb zelf les gegeven aan de universiteit en dat deden toen, rond 2012, wel meer studenten. Dan hoefden ze hun kamer namelijk niet uit :)
Een zebra is geen paard met strepen
Ik zou dit gewoon overleggen met je toekomstige werkgever. In het onderwijs zijn ze wanhopig op zoek naar medewerkers en dan zal er misschien best te regelen zijn dat jij op 1 of 15 oktober ipv 1 september begint.
Alle reacties Link kopieren
Zonder baan kun je toch ook gewoon een zwangerschapsverlof uitkering krijgen? Gewoon 16 weken. 6 ervoor 10 erna. Of 4 ervoor en 12 erna
kaartje1 schreef:
08-05-2019 18:08
Zonder baan kun je toch ook gewoon een zwangerschapsverlof uitkering krijgen? Gewoon 16 weken. 6 ervoor 10 erna. Of 4 ervoor en 12 erna
Nee, dat klopt niet. Je krijgt geen zwangerschapsverlof als je niet werkt.
Alle reacties Link kopieren
Ah duidelijk ik dacht dat je altijd recht had op een uitkering. Ook als je studeert.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je nog wat aan mijn verhaal: ik studeerde nog toen ik zwanger werd. Ik was in oktober uitgerekend en heb me uitgeschreven bij mijn studie in augustus. Toen heb ik een bijstandsuitkering gekregen t/m februari, en toen heb ik me weer ingeschreven voor bij de universiteit. Bij een uitkering heb je ook recht op een soort “zwangerschapsverlof”, ik hoefde geloof ik de eerste 12 weken na de bevalling niet te solliciteren.

Ik zou in ieder geval open kaart spelen bij je aanstaande werkgevers, ik denk dat niemand erbij gebaat is dat jij na 6 weken weer aan het werk gaat. (Ik moet zeggen dat ik de opmerking van je moeder ook een beetje overdreven vind, maar ja, je zult nog wel vaker aparte opmerkingen krijgen als je eenmaal moeder bent :))

Ik vind het super knap hoe je je schouders eronder wilt zetten/er al onder zet, dit komt helemaal goed :)
Alle reacties Link kopieren
Adelaide schreef:
08-05-2019 18:09
Nee, dat klopt niet. Je krijgt geen zwangerschapsverlof als je niet werkt.
Als je een uitkering (bijstand) krijgt heb je wel recht op zwangerschapsverlof, in de zin van dat je dan niet hoeft te solliciteren. (Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ingsverlof)
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt je werkgever? Ik neem aan dat die ook weet dat je zwanger bent?

Wat voor functie heb je in het onderwijs?

Verder even kijken op welke toeslagen je recht hebt. Dat scheelt vaak ook al een hoop.

Is er iemand die jou een maand financieel zou kunnen helpen om te overbruggen? Vader van het kind, ouders? Zodat jij wat meer ruimte krijgt om te herstellen van de bevalling en het wennen aan je nieuwe leven?
wollendekentje schreef:
08-05-2019 18:19
Als je een uitkering (bijstand) krijgt heb je wel recht op zwangerschapsverlof, in de zin van dat je dan niet hoeft te solliciteren. (Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ingsverlof)
Ah ja, ik dacht dat er een speciale uitkering bedoeld werd, niet een ontheffing van de sollicitatieplicht. Even informeren bij de gemeente, TO, wat ze voor je kunnen betekenen!
Manga-mom schreef:
08-05-2019 17:58
Mijn moeder had me het advies gegeven om gewoon na 6 weken weer te gaan werken want 'dat deden we allemaal in onze tijd'. Ik ging er blindelings vanuit dat dit dan wel zo zou zijn geweest...

Nu de tijd eraan begint te komen begin ik toch wel te twijfelen aan die normaalheid van die korte termijn.
Na een ongecompliceerde bevalling houden medici inderdaad meestal zes weken voor lichamelijk herstel aan (en acht weken na een keizersnede). Maar jij bent de laatste dag van juli pas uitgerekend. De kans is heel groot dat je bevalling pas vier weken geleden is op 1 september, en dat lijkt me niet verantwoord (het kan natuurlijk wel heel voorspoedig gaan, maar zoals je ziet is dat lang niet altijd zo). Bovendien, als je borstvoeding wil gaan geven, heb je misschien ook wel langer nodig om dat goed op gang te laten komen.

Het Nederlandse bevallingsverlof is in vergelijking met de rest van Europa trouwens nog vrij kort, en dat is niet omdat regeringen en werkgevers nieuwe moeders graag lange vakanties geven, maar omdat het beter blijkt te zijn voor moeder en baby (en bijvoorbeeld uitval voorkomt). Ik vind het super dat je zo snel mogelijk weer aan het werk wil, en dat moet je ook vooral doen, maar geef jezelf wel een beetje ademruimte, wat je moeder ook zegt over vroegah. ;)
Alle reacties Link kopieren
Beetje off-topic, maar ter verduidelijking van de opmerking die TO's moeder maakte: ik ben eind vijftig en ik heb zelf geen kinderen. Maar in 'mijn' tijd toen familie, vriendinnen en collega's baby's kregen, was het toch écht zo dat het verlof standaard was: 6 weken vóór en 6 weken ná de bevalling.

Ik was eerlijk gezegd wat verbaasd over de verwondering hier in het topic, dus ik heb gezocht of ik kon vinden wanneer het verlof van 12 naar 16 weken is gegaan. Op internet kan ik zo snel niets vinden. Zelf denk ik dat dit zo rond 1990-1992 is gewijzigd (dus zo'n 25 tot 30 jaar geleden).

Verder heb ik geen tips voor TO.
Maar in elk geval gefeliciteerd met je zwangerschap.
gebruna wijzigde dit bericht op 08-05-2019 19:20
0.22% gewijzigd
Heb je gewerkt naast je studie of werk je nu? Ik kreeg op basis van dat arbeidsverleden ooit een ziektewetuitkering, misschien is zoiets ook wel mogelijk voor een zwangere? Zou dat even navragen bij het UWV.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven