Niet leerplichtig, op naar de camping!

09-05-2019 14:21 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Zit met een dilemma. Wij hebben een plekje op een camping dit jaar. Mijn dochter is 4 en gaat nu naar school sinds een paar maanden. Ze is niet leerplichtig nog natuurlijk. Mijn vrije dag is vrijdag, dus we zouden op zich op donderdagavond al naar de camping kunnen als t mooi weer is. Ik twijfel hier best wel over..

Vraag me dus even af, wat zouden andere moeders doen? En waarom wel/niet?

BVD!
Wolkia
Ik zou dat niet doen denk ik, plaats je haar dan niet buiten de groep?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij scholen gewerkt waarbij kinderen soms zelfs 1 of 2 weken met vakantie gingen toen ze nog 4 waren.
Dus over een vrijdagje naar de camping zou ik me niet zo druk maken.
Lekker genieten!
Alle reacties Link kopieren
Doen, zeker als het om een dag gaan. Afgelopen jaar regelmatig zoon dagje thuis gehouden en bewust na de schoolvakanties op vakantie gegaan. Gewoon omdat het kan en goedkoper is... Maar ook omdat de juffrouw het aanmoedigde het is tenslotte de laatste periode dat het zo kan.
Alle reacties Link kopieren
Een keertje, misschien. Standaard/vaak? Nee, ze is niet leerplichtig maar ze is wel onderdeel van een groep die wél vijf dagen naar school gaat en de invulling van de week zal gebaseerd zijn op 5 schooldagen.
Heeft de school hier geen aanvullende regels over? Je zal het in ieder geval elke keer moeten melden, ik denk dat als het vaak gebeurt je wel opgetrokken wenkbrauwen zult zien.
Alle reacties Link kopieren
Dat je niet strafbaar bezig bent, vind ik geen excuus om je kind school en daarmee de ontwikkeling van je kind te ontzeggen.
Je kunt toch ook vrijdagmiddag na schooltijd vertrekken?
Alle reacties Link kopieren
Ja natuurlijk, gewoon doen. In belgie beginnen kindjes met 2.5 op de kleuterschool en is het heel normaal om een of twee weken buiten de vakanties weg te gaan. Leerplicht begint pas met 6.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een hoop leuke dingen ondernomen met mijn 4-jarige onder schooltijd, waaronder een weekje vakantie buiten de schoolvakanties. School maakt daar geen enkel punt van. Groep 1 is op haar school sowieso elke vrijdag vrij.
maline wijzigde dit bericht op 09-05-2019 14:27
0.22% gewijzigd
Als in elke week? Nee, zou ik niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Hap-snap schreef:
09-05-2019 14:25
Dat je niet strafbaar bezig bent, vind ik geen excuus om je kind school en daarmee de ontwikkeling van je kind te ontzeggen.
Je kunt toch ook vrijdagmiddag na schooltijd vertrekken?
:HA: Ja want een 4-jarige loopt een levenslange achterstand op van een dagje niet naar school!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
09-05-2019 14:23
Ik zou dat niet doen denk ik, plaats je haar dan niet buiten de groep?
Goed punt!

Ook voor de klas geldt; samen uit, samen thuis. Dus lekker met z'n allen schooljaar afmaken.

Laatste dag op de school van mijn kinderen is een "speelgoeddag" mogen ze wat van huis mee nemen. Vooral sociaal is dat héél leerzaam!
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie geen roostervrije dagen op school? Toen mijn dochter nog bij de kleuters zat, was ze bijna om de vrijdag vrij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Oudblond schreef:
09-05-2019 14:26
:HA: Ja want een 4-jarige loopt een levenslange achterstand op van een dagje niet naar school!

Volgens mij heeft TO het over stelselmatig zoals ik het lees.
Alle reacties Link kopieren
Wat een overtrokken en zure reacties van de moeder maffia zeg, alsof de ontwikkeling van kleuter een knik gaat krijgen omdat ze een dagje school mist :nope:
Op school van mijn kinderen is het heel gangbaar dat vierjarigen een dag in de week thuisblijven.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
09-05-2019 14:28
Volgens mij heeft TO het over stelselmatig zoals ik het lees.
Zo las ik hem niet. Nee stelselmatig als in een jaar lang elke vrijdag niet naar school zou ik ook niet doen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Op vrijdag gaat ze tot 12.00 naar school, dus is maar een paar uurtjes.

Zou t alleen doen als t mooi weer is dan
aanvulling: een dagje hier en daar zou ik geen probleem mee hebben denk ik, maar elke week een dag missen waar de rest van de groep wel op school is zou ik lastig vinden.
Alle reacties Link kopieren
1 dagje kan prima.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Het zal niet voor het hele jaar gelden, maar alleen tijdens het campingseizoen, lijkt mij. En dan nog alleen op de vrijdagen waarop mooi weer voorspeld is. Trek daar de dagen af waarop ze toch al vrij is en dan denk ik niet dat je enorm veel vrijdagen overhoudt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Maar zal t eens met de juf bespreken, ook wel een goeie natuurlijk!
moon_beam schreef:
09-05-2019 14:28
Wat een overtrokken en zure reacties van de moeder maffia zeg, alsof de ontwikkeling van kleuter een knik gaat krijgen omdat ze een dagje school mist :nope:

Dat zegt er maar 1, dus de enige overtrokken post is die van jou.
Alle reacties Link kopieren
flatverkopen schreef:
09-05-2019 14:24
Een keertje, misschien. Standaard/vaak? Nee, ze is niet leerplichtig maar ze is wel onderdeel van een groep die wél vijf dagen naar school gaat en de invulling van de week zal gebaseerd zijn op 5 schooldagen.
Heeft de school hier geen aanvullende regels over? Je zal het in ieder geval elke keer moeten melden, ik denk dat als het vaak gebeurt je wel opgetrokken wenkbrauwen zult zien.
Dit idd. Ik zou het overleggen op school in ieder geval.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Oudblond schreef:
09-05-2019 14:28
Zo las ik hem niet. Nee stelselmatig als in een jaar lang elke vrijdag niet naar school zou ik ook niet doen.

En dan gaat het mij bij een vier-jarige niet om ontwikkeling, maar puur naar school van mijn dochter kijkend; alle leuke dingen/activiteiten zijn op vrijdag.
Wat doet het kind vooral op de camping? In haar eentje spelen? Op een vrijdag zullen er nooit heel veel andere kinderen zijn, neem ik aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven