Mijn dochter wil op voetbal...

12-05-2019 22:34 278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Of hockey, of volleybal, of handbal, of...

In ieder geval, de een vindt turnen niet meer leuk en de ander heeft haar zwemdiploma’s binnen en mag een sport uitzoeken.

Maar...

Mijn ex wil niet dat ze op een sport gaan waarbij er verplichtingen zijn in het weekend. Alleen, mijn dochters willen het liefst op een teamsport en dat betekent meestal dat je ook wedstrijden hebt in het weekend.

Ik ben zelf van mening dat je met kinderen nu eenmaal ook dit soort zaken hebt en dat er bij een sport nu eenmaal ook hoort dat er wedstrijden gespeeld worden. (Zelf ben ik volleyballer) Dat je kinderen hierin niet moet tegenhouden omdat je zelf geen zin in die verplichting hebt. Ik vind het ook behoorlijk sneu voor ze eigenlijk. Bovendien hebben we co-ouderschap dus het zou voor hem lang niet om elk weekend gaan.

Ik kan het ook niet afdwingen natuurlijk maar ik vind dit wel echt een lastig punt. Mijn ex en ik komen uit heel veel dingen wel samen maar hierin niet. Sport is sowieso nooit zijn ding geweest, teamsport al helemaal niet.

Ze alleen mee laten trainen zou mogelijk een optie zijn maar mijn ervaring is dat de wedstrijden het een team maken.

Iemand suggesties hoe deze kwestie op te lossen? Heeft iemand nog een ander licht?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Hoe werkt jullie ouderschap. Want ik kan het me wel voorstellen dat als hij de kinderen alleen in het weekend heeft, dat hij er weinig zin in heeft om ieder weekend die verplichting te moeten doen als onderdeel van zijn twee dagen met de kinderen.

Volgens mij zijn de vakantieperiodes bij hockey een stuk ruimer dan bij voetbal. Zeker omdat ze in de winter een zaalhockeycompetitie hebben waar je apart voor moet inschrijven. En veel feestdagen worden vrijgehouden bij hockey in de competitie, anders dan bij voetbal.

Dus dat is wellicht nog wel praktischer dan voetbal.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 12-05-2019 22:47
21.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Met volleybal gaan ze eerst tournooitjes doen, ongeveer 1 zaterdag in de 6 weken. Pas rond hun 10 jaar spelen ze hier competitie. Misschien is dat een gulden middenweg
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je het zo regelen dat ze de wedstrijden in zijn weekenden overslaan en in jouw weekenden wel meedoen?
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Het voordeel van hockey en voetbal is dat het meestal in de winter stilligt, dus dat scheelt alweer. Een binnensport als volleybal gaat het hele jaar door. Ik kan me er zelf overigens niets bij voorstellen dat je een kind ontmoedigt om te gaan sporten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Mijn kinderen mochten ook geen sport met meerdere trainingen per week (afgezien van het verplichte nummer zwemles). Hier sporten ze dus wel op zaterdag. Jongste heeft een paar jaar in de woonplaats van haar vader gesport, midden op de dag dus dan was ik mijn hele zaterdag kwijt. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat je ex daar geen zin in heeft.
Zodra ze er zelf heen kunnen mogen ze kiezen wat ze willen.
Vragen of hij het weekend ruilt als daarin een wedstrijd is.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je ex wel, wij zijn heel vaak weg in het weekend. Heel veel kinderen uit haar klas zitten op hockey en ik was best bang dat zij ook zou willen en dat we daar enorm door beperkt zouden worden in onze bewegingsvrijheid en dus bijna nooit meer weg zouden kunnen. Maar, en daarin snap ik jou weer, als ze het echt had gewild, hadden we er toch een mouw aan moeten passen, want ik vind ook niet dat je kinderen hierin moet tegenhouden. Ik ben het ook met jou eens dat alleen trainen en niet meedoen met wedstrijden geen optie is, dan zit je toch voor spek en bonen bij zo'n team.

Ik zou er sowieso nog eens over praten, maar als hij echt niet wil wordt het wel lastig.

Die sporten zijn er vaak niet het hele jaar door, toch? Is er niet iets te bedenken dat je een aantal zaterdagen ruilt, zodat hij buiten het sportseizoen vaker op zaterdag iets met haar doet en jij vaker de zaterdagen met sport voor je rekening neemt? Of dat je op een andere manier kunt schuiven?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Pauwenveer schreef:
12-05-2019 22:39
Misschien kun je het zo regelen dat ze de wedstrijden in zijn weekenden overslaan en in jouw weekenden wel meedoen?
Dat zou ik echt heel erg afraden. Idee van een teamsport is dat je je er met zijn allen aan committeert. Als alle 15 teamleden een eigen uitzondering gaan vragen wordt het echt een onmogelijke opgave. Een keertje missen kan prima, maar de helft van de wedstrijden al niet meespelen is wel echt iets met impact. Bovendien is het ook gewoon niet leuk om de helft niet mee te maken met de rest van je team en zorgt het makkelijk voor gezeur:

Als ze het voetbal hartstikke leuk vindt "mag" ze van papa niet naar de wedstrijden. Vindt ze het voetbal hartstikke stom, dan "moet" ze van mamma wél naar de wedstrijden.
Een hockeyseizoen is ongeveer 10 wedstrijden in de herfst en 10 in de lente. Af en toe nog feestdagen tussendoor dus binnen periode van 3 maanden ongeveer. Vindt je ex het onaanvaardbaar dat ze 10 van zijn 26 zaterdagen iets hebben?
Alle reacties Link kopieren
Pauwenveer schreef:
12-05-2019 22:39
Misschien kun je het zo regelen dat ze de wedstrijden in zijn weekenden overslaan en in jouw weekenden wel meedoen?
Dit was eigenlijk ook het eerste dat in mij opkwam.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Mijn situatie was wel iets anders.
Mijn oudste zat al op een teamsport ten tijde van de scheiding. Ik regelde tijdens ons huwelijk alles omtrent zijn sport.
Zijn vaders tegenstand heeft ervoor gezorgd dat zoon op zijn 12de al regelmatig niet meer naar zijn vader ging (weekendregeling) omdat hij daar iedere keer weer gezeur had over trainingen en wedstrijden.

Vaak weet je een heel seizoen van tevoren al wanneer de wedstrijden zijn.
Misschien kunnen jullie schuiven zodat je ex er geen "last" van heeft.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ver wonen jullie uit elkaar?

Gaat het hem om de verplichting die erbij komt kijken en heeft hij geen zin in de tijdsinvestering? Of wil hij de tijd met de kinderen niet missen?

Hoe is jullie co-ouderschap? Qua verdeling.

Ik heb echt een broertje dood aan (team)sport, maar als mijn kinderen echt graag zouden willen, zou ik ze met liefde elke week brengen.
Als je ex echt niet mee wil werken, zou jij wellicht bijvoorbeeld een keertje extra kunnen brengen/halen om het mogelijk te maken voor je kind?
lientje69 schreef:
12-05-2019 22:43
Dit was eigenlijk ook het eerste dat in mij opkwam.
Zo werkt dat niet.
Alle reacties Link kopieren
lientje69 schreef:
12-05-2019 22:43
Dit was eigenlijk ook het eerste dat in mij opkwam.
Nooit een teamsport gedaan zeker?
lientje69 schreef:
12-05-2019 22:43
Dit was eigenlijk ook het eerste dat in mij opkwam.
Dat is bij de jeugd echt ondenkbaar. Bij volwassenen zag je bij osn wel parttime hockeyers.
Als de kinderen echt op teamsport willen kunnen ze dan niet om de week een wedstrijd spelen? Ik zie dat hier wel bij kinderen van gescheiden ouders waarvan een van de twee ver weg woont.
Wel met de club overleggen zodat ze hier bij het maken van de nieuwe teamindelingen mee rekening kunnen houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit eerlijk gezegd erg egoïstisch van je ex. Dit hoort er nu eenmaal bij als je kinderen hebt. Je kan ook niet zeggen: ik wil wel kinderen, maar geen gebroken nachten. Of rommelig huis. Of chagrijnige pubers. Dan had hij geen kinderen moeten krijgen. En dat het onhandig is met co- ouderschap. Tja: de kinderen hebben er niet voor gekozen om te scheiden....

Ik vind dit echt verbazingwekkend eerlijk gezegd
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
12-05-2019 22:40
Het voordeel van hockey en voetbal is dat het meestal in de winter stilligt, dus dat scheelt alweer. Een binnensport als volleybal gaat het hele jaar door. Ik kan me er zelf overigens niets bij voorstellen dat je een kind ontmoedigt om te gaan sporten.
Is niet waar.
De najaarscompetitie loopt van eind september tm half december.
De voorjaarscompetitie van eind januari tm eind april.

En een teamsport is een teamsport. Alleen trainen of de helft vd competitie spelen werkt niet. Wat moet de TC daar nu mee?
lisa_ schreef:
12-05-2019 22:47
Als de kinderen echt op teamsport willen kunnen ze dan niet om de week een wedstrijd spelen? Ik zie dat hier wel bij kinderen van gescheiden ouders waarvan een van de twee ver weg woont.
Wel met de club overleggen zodat ze hier bij het maken van de nieuwe teamindelingen mee rekening kunnen houden.
Nee, de meeste clubs hebben daar echt geen zin in. En terecht.
Maar vragen staat vrij. Maar gok dat je bij 99% te horen krijgt dat dat niet iets is wat ze willen van een teamspeler.
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
12-05-2019 22:47
Is niet waar.
De najaarscompetitie loopt van eind september tm half december.
De voorjaarscompetitie van eind januari tm eind april.

En een teamsport is een teamsport. Alleen trainen of de helft vd competitie spelen werkt niet. Wat moet de TC daar nu mee?
Hier in de buurt zie ik toch dat kinderen die voetballen, dat niet het hele jaar doen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
12-05-2019 22:47
Als de kinderen echt op teamsport willen kunnen ze dan niet om de week een wedstrijd spelen? Ik zie dat hier wel bij kinderen van gescheiden ouders waarvan een van de twee ver weg woont.
Wel met de club overleggen zodat ze hier bij het maken van de nieuwe teamindelingen mee rekening kunnen houden.
Wat een gezeik moet dat zijn voor die vrijwillige ouders die die teams begeleiden: dan is die er weer niet, dan die ander weer niet.

En die begeleiders mogen het gezeur opvangen van in de weken dat wel iedereen komt dat er 20 kinderen zijn waarvan er maar 11 in het veld kunnen staan...
Lucifer2018 schreef:
12-05-2019 22:48
Nee, de meeste clubs hebben daar echt geen zin in. En terecht.
Maar vragen staat vrij. Maar gok dat je bij 99% te horen krijgt dat dat niet iets is wat ze willen van een teamspeler.
Bij onze club dus wel twee spelers in de leeftijdscategorie van een van mijn kinderen.
Stampertje12 schreef:
12-05-2019 22:51
Wat een gezeik moet dat zijn voor die vrijwillige ouders die die teams begeleiden: dan is die er weer niet, dan die ander weer niet.

En die begeleiders mogen het gezeur opvangen van in de weken dat wel iedereen komt dat er 20 kinderen zijn waarvan er maar 11 in het veld kunnen staan...
welnee, dit zijn uitzonderingen.
Because schreef:
12-05-2019 22:47
Is niet waar.
De najaarscompetitie loopt van eind september tm half december.
De voorjaarscompetitie van eind januari tm eind april.

En een teamsport is een teamsport. Alleen trainen of de helft vd competitie spelen werkt niet. Wat moet de TC daar nu mee?
Deze twee kinderen mogen dus niet van hun vader, tot hun verdriet. Maar zijn heel gedreven om alle trainingen aanwezig te zijn en op de wedstrijden alles te geven.

Ik zie veel meer kinderen die de trainingen overslaan maar dan wel op de wedstrijden komen. Of ouders hebben die op het laatste moment niet willen rijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven