Advies hoeveelheid flesvoeding gevraagd

02-06-2019 19:45 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Half april is mijn tweede dochter prematuur geboren (met 34,5 week). Vandaag twee weken geleden was mijn uitgerekende datum.

Ik zit een beetje met de hoeveelheid flesvoeding die ze krijgt. Het lijkt namelijk alsof ze er niet tevreden mee is, terwijl de kinderarts- assistent deze week nog zei dat ze eigenlijk al te veel krijgt.

Ze woog afgelopen dinsdag bij de controle 3020 gram (geboortegewicht was 1980 gram) en krijgt 7 x 80 ml flesvoeding per 24 uur. De kinderarts hield een rekensommetje aan van 3,2 x 160 = 512 : 7 = 73,14 ml per flesje ongeveer. Ze zou volgens hem nu niet meer mogen krijgen dan die 80 ml die ze al krijgt. Dit geven we trouwens op advies van het cb. Ze laat geen druppel staan, doet ze al niet sinds we thuis zijn gekomen uit het ziekenhuis een maandje geleden.

Ze slaapt slecht, voornamelijk nog steeds alleen op ons en is soms dan alleen tevreden als we een pink of speen geven tot het weer tijd is voor de volgende voeding. Ze geeft wel vaak mondjes terug na de fles, maar drinkt dan ook erg gulzig (doet nog geen 10 minuten over de fles). We gebruiken Dr. Brown’s met de kleinste speen.

Dinsdag moet ik weer naar het cb en zal ik het weer aankaarten, maar ik vroeg me af of iemand hier op het forum misschien een idee heeft of het honger zou kunnen zijn op basis van hetgeen ze krijgt?
Alle reacties Link kopieren
Weet niet of het bij prematuren anders ligt, maar ik zou bij op tijd geboren kindjes zeggen: probeer het gewoon. Als het honger is, merk je dat dan gauw genoeg.
Alle reacties Link kopieren
En als je eens een beetje meer geeft, als mijn zoon de flessen tot op de laatste druppel gulzig leegdronk, was het hier tijd om te verhogen met de hoeveelheid.
Alle reacties Link kopieren
En vaker kleinere flesjes geven? Dus op verzoek voeden?
Als alles op gaat zal ze dat wel nodig hebben. Ze heeft natuurlijk nog wel wat in te halen want 3 kilo is voor een ‘voldragen’ baby ook aan de lichte kant.
Heb je de kleinste dr brown speen? Dus de prematurenspeen? Want 10 minuten is echt heel snel. Dan zit ze gevoelsmatig waarschijnlijk niet vol.

Difrax heeft een speen met het gat aan de bovenkant, die drukken ze dus dicht tijdens het drinken zodat er maar een klein beetje tegelijk uitkomt. Dat zou kunnen helpen om rustiger te drinken.
Alle reacties Link kopieren
OldWood schreef:
02-06-2019 19:51
En als je eens een beetje meer geeft, als mijn zoon de flessen tot op de laatste druppel gulzig leegdronk, was het hier tijd om te verhogen met de hoeveelheid.
Een maand geleden kreeg ze 50 ml per flesje en nu 80 ml (met tussenstapjes natuurlijk) en heeft ze alle flesjes leeg gedronken. Hoeveel meer per flesje zou ik kunnen proberen denk je? Ben er een beetje voorzichtig mee, maar dat komt denk ik door de periode in het ziekenhuis en dat ze daar zo voorzichtig waren en de kinderarts die afgelopen week zei dat ze eigenlijk al teveel kreeg.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
02-06-2019 19:53
Als alles op gaat zal ze dat wel nodig hebben. Ze heeft natuurlijk nog wel wat in te halen want 3 kilo is voor een ‘voldragen’ baby ook aan de lichte kant.
Ja dat denk ik dus ook, ze lijkt het nodig te hebben. Mijn oudste was wel voldragen en ook niet zwaar, nog geen 3 kilo. Maak misschien niet echt zware kindjes ;-)
Alle reacties Link kopieren
Sciocco schreef:
02-06-2019 19:48
Weet niet of het bij prematuren anders ligt, maar ik zou bij op tijd geboren kindjes zeggen: probeer het gewoon. Als het honger is, merk je dat dan gauw genoeg.
Die neiging heb ik dus ook, vind het sneu als ze honger heeft. Maar ze kwam volgens de kinderarts goed aan, dus zou ze genoeg krijgen. Moet er wel bij zeggen dat ik niet veel vertrouwen in hem had. Hij wist op veel vragen niet echt een antwoord te geven en hij was tijdens mijn bevalling steeds met zijn gsm bezig. Vond ik een beetje vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Ik gaf de eerste maanden borstvoeding en zat soms wel 14 x per dag te voeden. Een giga gulzig meisje. Voordeel wat je dan hebt is dat niemand echt kan zien hoeveel ze krijgt. Altijd op verzoek.
Toen we over gegaan zijn naar flessen ben ik op verzoek blijven voeden, vanaf een maand of 5/6 ontstond er een beetje regelmaat en ritme.

Vanaf het eerste moment heeft ze 'teveel' gehad maar een hongerig, huilend en jammerend kind vond ik echt vreselijk.
Op een gegeven moment heb ik het losgelaten en gewoon gegeven wanneer ze vroeg en ze hield echt op wanneer ze genoeg had gehad.

Ik zou idd de bovenstaande speen tips even uitproberen om meer te voldoen aan de zuigbehoefte en langzamer te drinken zodat ze eerder het gevoel heeft vol te zitten.

Enne, iets meer is zo erg nog niet - het loopt heus los!

Hopelijk geniet je!
Hier hield zowel de verloskundige als de kraamzorg (bij voldragen, gezonde baby's) aan dat de hoeveelheid voeding tussen de 100 en 200 ml per kilo moest liggen. Onder de 100 kwam je in de richting van uitdroging, dus als het minder was moest je aan de bel trekken, maar tot 200 mochten wij gewoon zonder problemen geven. Dat zou voor jullie kindje dus op 640 ml per dag komen; 7 voedingen van 90 ml kan volgens die richtlijn dus prima. Zou ik ook zo doen (maar wij voedden volledig op verzoek en hebben eigenlijk nooit echt bijgehouden wat ze kregen: honger = fles).
Alle reacties Link kopieren
anki schreef:
02-06-2019 19:55
Heb je de kleinste dr brown speen? Dus de prematurenspeen? Want 10 minuten is echt heel snel. Dan zit ze gevoelsmatig waarschijnlijk niet vol.

Difrax heeft een speen met het gat aan de bovenkant, die drukken ze dus dicht tijdens het drinken zodat er maar een klein beetje tegelijk uitkomt. Dat zou kunnen helpen om rustiger te drinken.
Mij is verteld dat het gaatje in de prematurenspeen juist groter is, is dat dus niet zo? Anders ga ik die halen. Die speen van Difrax ken ik niet, zou ik ook eens voor kunnen gaan kijken.

Toevoeging: lees nu op internet inderdaad dat de prematuurspeen een kleiner gaatje heeft. Dan is dat misschien wel iets ja, ga het uitproberen. Bedankt voor de tip!
loetje77 wijzigde dit bericht op 02-06-2019 20:13
12.26% gewijzigd
Volg je gevoel dus probeer het uit. Uitproberen wil nog niet zeggen dat je definitief de beslissing hebt genomen om meer te geven. Het is een manier om extra informatie te krijgen. Op basis van die info zie je verder
Ga inderdaad eerst voor een kleinere speen! 10 minuten is heel kort en de zuigbehoeft zal dan nog groot zijn en ook niet verzadigd.

Die speen van difrax waar men het over heeft is de dental speen dacht ik.

Als ik jou was zou ik eerst zorgen dat baby ongeveer 20min over een fles doet en daarna ophogen indien nog nodig.
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje88 schreef:
02-06-2019 20:26
Ga inderdaad eerst voor een kleinere speen! 10 minuten is heel kort en de zuigbehoeft zal dan nog groot zijn en ook niet verzadigd.

Die speen van difrax waar men het over heeft is de dental speen dacht ik.

Als ik jou was zou ik eerst zorgen dat baby ongeveer 20min over een fles doet en daarna ophogen indien nog nodig.
Ik heb net de bestelling geplaatst bij Wehkamp, prematuurspeen wordt morgen bezorgd. Ga dat inderdaad eerst uitproberen, ophogen kan anders altijd nog. Eventueel na overleg met het cb of op eigen gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje88 schreef:
02-06-2019 20:26
Ga inderdaad eerst voor een kleinere speen! 10 minuten is heel kort en de zuigbehoeft zal dan nog groot zijn en ook niet verzadigd.

Die speen van difrax waar men het over heeft is de dental speen dacht ik.

Als ik jou was zou ik eerst zorgen dat baby ongeveer 20min over een fles doet en daarna ophogen indien nog nodig.
Volledig mee eens.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
02-06-2019 20:41
Volledig mee eens.
Ik ga inderdaad eerst de kleinere speen uitproberen, die komt morgen al binnen dus dan weet ik snel genoeg of het honger is of dat ze gewoon te snel over de fles doet.

Bedankt voor de tips tot zover!
Ben je bekend met de fles therapeutisch geven? Dus baby rechtop en fles bijna horizontaal ipv schuin. Zo moeten ze er meer moeite voor doen, duurt de fles langer en zal misschien zuigbehoefte ook meer vervuld zijn.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze discussie ook gevoerd met de kinderarts. Mijn oudste was 3 weken te vroeg en dysmatuur. Bij 3 maand was ze net 4 kg. Maar er is weldegelijk een verschil tussen een pasgeboren baby van 4 kg en een dysmature, maar verder gezonde baby van 3 maanden die ook 4 kg weegt. Mijn dochter was heel actief en had gewoon meer nodig. Als ze verder gezond is zou je best een extra flesje kunnen geven. Of iets meer per fles.
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
02-06-2019 21:22
Ben je bekend met de fles therapeutisch geven? Dus baby rechtop en fles bijna horizontaal ipv schuin. Zo moeten ze er meer moeite voor doen, duurt de fles langer en zal misschien zuigbehoefte ook meer vervuld zijn.
Nee, ben ik niet mee bekend. Voed haar nu liggend op haar zij op mijn benen (met haar voetjes tegen mijn buik zeg maar) en dan is de fles ook een beetje horizontaal. Dit “moest” zo in het ziekenhuis en doe ik nu nog zo. Rechtop kan ik nog proberen, bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
okkervil schreef:
02-06-2019 22:14
Ik heb deze discussie ook gevoerd met de kinderarts. Mijn oudste was 3 weken te vroeg en dysmatuur. Bij 3 maand was ze net 4 kg. Maar er is weldegelijk een verschil tussen een pasgeboren baby van 4 kg en een dysmature, maar verder gezonde baby van 3 maanden die ook 4 kg weegt. Mijn dochter was heel actief en had gewoon meer nodig. Als ze verder gezond is zou je best een extra flesje kunnen geven. Of iets meer per fles.
Mijn dochter is ook vrij actief, in de zin van weinig slapen en heel alert zijn (en helaas vrij veel huilen). Ze zal dan waarschijnlijk ook meer energie verbruiken dan een pasgeboren baby van 3 kilo die nog veel slaapt. Ga eerst eens kijken of het beter gaat met de prematuurspeen en anders ga ik gewoon meer geven. Of misschien juist een grotere fles per keer en dan eentje minder?
Alle reacties Link kopieren
.
loetje77 wijzigde dit bericht op 02-06-2019 22:48
Reden: Dubbel
99.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar als ze nu al melk teruggeeft en eerder weer trek lijkt te hebben na een flesje, waarom zou je dan de hoeveelheid vergroten (en aantal flessen verminderen), ipv vaker op de dag een kleiner flesje?
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Wat jammer dat jullie zo weinig vertrouwen hebben in de kinderarts..
Ik was heel blij met het cb dat zei dat de geadviseerde 150ml per kg lichaamsgewicht, echt een gemiddelde is. Sommige kinderen hebben meer nodig en andere minder. Pas als een kindje niet goed groeit, kijken ze of het aan de hoeveelheid voeding ligt.
Wat ik zou doen is idd die kleinere speen zodat ze wat langer over een flesje doet. Als dat niks oplost, zou ik uitproberen wat er gebeurt met een voeding extra, dus elke 3 uur. En dan wat minder per voeding. Ik zou dat eerder proberen dan grotere voedingen, ze is nog zo mini.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven