3,5 jaar en saai thuis/verveling/druk gedrag

17-06-2019 13:14 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon van 3,5 jaar heeft altijd al wat moeite gehad zichzelf te vermaken maar de laatste tijd word ik er zelf moedeloos van. Ik zoek tips!! Om de dag ‘door te komen’. Wat we al doen; op gang helpen met spelen (bijv even meespelen), helpen in huishouden, spelletje, wandelen, af en toe een uitje, knutselen, kleien. Maar alles is maar kort en de dag zo lang. En zelf spelen kan hij wel maar is dan toch vaak na 10-15 min weer uitgekeken. Dan verveelt hij zich gaat zeuren om tv, koek, eten of zn broertje pesten. Of heel
Wild rond rennen door de kamer/uitsloven/schreeuwen. Z’n broertje van 1 jaar die 2x per dag slaapt maakt dat we toch gebonden zijn aan tijden met weggaan.
Een familielid past een keer per week op en hij gaat 1,5 dag naar het kdv. Waar hij heel lief is. Het is echt een kind die wil samen spelen. Na die ochtend kdv is zelfs de middag nog lang voor hem, tel daar bij op dat hij dan moe is dus die middagen zijn okk niet altijd gezellig:(
Hij is denk ik erg toe aan de school. Maja dat duurt echt nog wel even.
Na de zomer gaat hij een ochtend naar de psz.

Herkent iemand dit? En heeft iemand tips of ideeen?
anoniem_233475 wijzigde dit bericht op 17-06-2019 13:18
12.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hij is inderdaad erg toe aan school.

Kan hij niet naar de peuterspeelzaal voor de paar maanden na de zomervakantie tot hij naar school gaat bijvoorbeeld?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ja wou ook net zeggen, peuterspeelzaal
Alle reacties Link kopieren
Ja gaat hij na de zomer een ochtend heen. Dan heef hij 1x kdv, 1 ochtend kdv 1 ochtend psz, 1 dag familielid en 1 hele dag met mij :P
Maar de middagen na de psz zijn zelfs nog lang. Als ik dit typ voel ik me een zeur maar heb echt mn handen er aan vol.
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij peutervriendjes? Misschien daar vaker mee spelen? Zowel bij jou als de ander
Alle reacties Link kopieren
Ik lees weinig over naar buiten gaan, behalve wandelen.

Als onze dochter (net 4) zo doet, gaan we naar de speeltuin, fietsen, voetballen, stoepkrijten: als het maar buiten is. Zij moet dan echt haar energie kwijt!

Oh en onze jongste (9 maanden) slaapt dan maar wat vaker in de kinderwagen...
Even wat nieuw (ander) speelgoed introduceren? Laat hem helpen met kleine klusjes in huis of tuin, zet een speurtocht voor hem uit in de tuin of het huis, begin samen aan een mooi groot knutselproject.
Alle reacties Link kopieren
1. In de middag jongste mee in de kinderwagen en naar de speeltuin, kinderboerderij, strand, weiland. Emmers, schepjes, ballen mee.

2. Met de trein naar het volgende station, daar treinen kijken, ijsje eten en dan weer met de trein terug.

3. Idem voor de bus.

4. Heb je een tuin? Water en zand zijn de beste tijdverdrijvers.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Dat is gewoon normaal peutergedrag. Althans, de mijne heeft nooit echt alleen gespeeld. Hij kan het wel, maar blijft altijd in contact met mij. Als ik een andere verwachting had zou ik ook gek worden.

De oplossing: op stap. Rennen, fietsen, klimmen, springen, bieb, kinderboerderij, bos etc. Elke dag.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan hij vaker naar het KDV gaan? Al is het maar een halve dag meer dan kan dat toch wat opluchting geven.
.
Vaker een speelafspraakje regelen met andere kinderen? Met sommige ouders brengen we regelmatig de kinderen een middag bij elkaar. Dan is de ene ouder fijn een middag vrij en de andere ouder past dan op beide kinderen die elkaar vaak ook weer vermaken.

Ik spreek op vrije dagen vaak samen met andere moeders/vaders in het park/speeltuin af en dan spelen de kinderen fijn samen.

En verder gaan we inderdaad veel naar buiten. Het is lastig want hier ook een 1 jarige en een 3 jarige en daardoor zijn we toch wat meer gebonden. De 1 jarige slaapt ook niet echt goed in de buggy dus dat is ook wel wat geregel. Ik probeer wat met de slaapjes te schuiven soms zodat we toch makkelijk een poos weg kunnen.

Mijn zoontje gaat overigens 3 dagen (soms 4 dagen) naar het KDV en alsnog merk ik op de vrije dagen dat hij echt behoefte heeft aan actie en het liefst andere kinderen om zich heen heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het van onze zoon. Ik zette wel vaak een video op (ja slechte moeder).
Hij was zo toe aan school. Ik hing de eerste schooldag nog net niet de vlag uit.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Tip: Leg je erbij neer dat hij graag samen dingen wil doen. Verwacht niet dat hij ineens een half uur zelf gaat spelen met de lego of met autootjes. Het zij zo.

Qua invulling van tijd: samen boodschappen doen, samen koken, samen onkruid wieden, samen planten water geven, samen poetsen, samen naar de kinderboerderij, samen naar de bieb, samen naar het bos en samen naar de speeltuin... :)
Herken het ook volledig van mijn jongste. Die verveelt zich thuis bij mij ook te pletter. Kan niet alleen spelen (kon oudere broer wel altijd - en nog steeds) en als ik niks met hem onderneem kan hij alleen maar lopen "hangen". Vraagt dan ook om zijn speen of om snoep... :| KDV zou voor hem (tot hij naar school gaat) zijn idealer zijn dan de 2 dagdelen PSZ die ik nu afneem. Tot die tijd probeer ik zelf maar zoveel mogelijk afwisseling te geven, maar is toch anders dan omringd zijn door leeftijdsgenootjes en een vast dagritme.
Alle reacties Link kopieren
Langer naar buiten gaan.

Ik ben vanochtend met peuter 3,5 naar het strand geweest. Kleedje mee en ze vermaakt zich een paar uur en ik gewoon zitten/liggen en af en toe achter haar aan hobbelen.

Zo gaan we ook regelmatig in het bos zitten of in een park op een grasveld.
Alle reacties Link kopieren
Als mijn jongste boven slaapt dan ga ik wel met mijn zoontje in de tuin spelen of op de stoep voor ons huis (babyfoon mee) als er andere kinderen buiten zijn. We hebben een goede babyfoon dus dan hebben we ook iets meer actie radius rond het huis.
Alle reacties Link kopieren
Leer hem fietsen
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, ik heb een dochter van 4 met hetzelfde probleem (dus sorry: school lost het niet altijd op). Op school is ze een engeltje, op het kdv was dat ook zo, maar thuis heeft ze nergens zin in en wil/kan ze niet zelf spelen. Dingen samen doen vindt ze wel erg leuk: samen de keuken poetsen, een boek voorgelezen krijgen, een spelletje doen, eropuit naar wat dan ook - de bouwmarkt of de bibliotheek is al leuk genoeg -, geduwd worden op de schommel, met haar broer winkeltje spelen, etc. Dit soort dingen doen we dan ook regelmatig, maar wij en haar broer hebben niet continu zin of tijd om haar op sleeptouw te nemen en zodra we dat niet doen dan gaat ze vreselijk irritant doen. Negeren werkt niet, boos worden werkt niet, daarmee komen we alleen maar in een negatieve spiraal en gaat ze nog irritanter gedrag vertonen. Het enige waar ze nog wel een tijdje mee zoet kan zijn is rommelen in de zandbak, maar ook daar is ze met een half uurtje per dag wel mee klaar en het is er ook niet altijd weer voor. Net als jij hebben wij ook het probleem van nog een baby in huis, die echt haar slaap overdag nodig heeft en niet meer zomaar in de kinderwagen slaapt, dus minder vrijheid om (lang/spontaan) van huis te gaan.

Wat ik nu af en toe probeer is om iets te spelen op de tafel te leggen en dan weg te gaan (even naar de wc / de baby in bed leggen / iets van zolder pakken / thee zetten) en daarbij net wat langer wegblijven en soms zie ik dat ze als ik terugkom dan toch aan het spelen is. Vaak is het wel van korte duur, maar goed, alle begin is moeilijk.

Haar broer (bijna 7) kon overigens toen hij 3 was ook slecht zelf spelen, maar bij hem ging het wel vanaf zijn 3e langzaamaan wat beter. Hij is een bouwer en fantasiespeler en dat lukte tot 3 jaar gewoon nog niet zo goed in zijn eentje en daarna wel steeds beter. Nu zeurt hij ook nog wel eens, maar kan hij ook uren spelen. Wat voor type speler is jouw zoon, heb je daar een idee van?

Verder zou ik in jouw geval overwegen om van die halve dag kdv een hele te maken. Het is niet noodzakelijk qua opvang en het kost wat, maar als het daarmee zowel voor hem als voor jou gezelliger wordt dan is dat ook wat waard.

(En niet je vraag, maar zou meer uren kdv ook niet prettiger zijn voor hem dan voor maar een paar maanden psz, met weer een nieuwe groep en nieuwe juf? Van wennen aan nieuwe situaties worden mijn kinderen meestal ook niet gezelliger, dus ik vraag me af hoeveel je ermee wint. Zeker als hij maar 1x per week gaat, dat is langzaam wennen. Ik zou dan dus liever een halve dag kdv erbij doen, of 2x per week psz zodat hij sneller eraan went.)
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Toen verhuisden we en in de nieuwe tuin hebben we een enorme zandbak, trampoline, klimrek en een boom waar zoon in kan klimmen.

Dochter is nu bijna 3 en ook zij moet idealiter iedere dag minstens anderhalf uur buiten spelen / haar energie kwijt voor een goede sfeer in huis.

Rondjes fietsen door de wijk over het voetpad hielp ook trouwens. Of ‘s middags naar het bos.
Als het maar buiten was/is (hij is 5 en het is nog steeds zo) en wild.
Zeer herkenbaar.
Alle reacties Link kopieren
O ik ga ook wel eens naar de kringloop en haal dan een stapel nieuwe puzzels, elektro, boekjes enzovoort. Kost slechts een paar euro en heeft ze weer wat meer uitdaging bij het spelen.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er misschien activiteiten als peutergym, peuter zwemmen etc in de omgeving?
heel normaal gedrag
laat hem meer uitrazen , buiten , dierenparkje , fietsen , andere kinderen ,
trampoline in de tuin , zandbak , zwembadje , speeltuintje
baby mee in de kinderwagen
Alle reacties Link kopieren
Pfff wat ben ik blij dat die tijd voorbij is, mijn jongste was ook zo, hij is nu 7 en altijd buiten. En dat deden we toen ook, naar buiten, in weer en wind. Anders brak hij mijn hut af.
- Meer naar het kdv; kinderen van bijna 4 hebben het echt nodig om met andere kinderen te spelen.

- De vader ouderschapsverlof laten opnemen of (eventueel tijdelijk) uren laten inleveren, zodat hij ook een dag lekker actieve dingen kan doen met zijn kind.

- Veel ondernemen, lekker buiten laten ravotten, naar het zwembad, grote speeltuin, naar het bos, leren fietsen, naar een ouder/ kind café zodat hij daar met kindjes kan spelen , met hem op de fiets en een lange tocht maken, skateboarden, picknicken, rolschaatsen, spelletjes doen, noem het allemaal maar op.
Skateboarden en rolschaatsen met een kind van 3,5 ? :woa:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven