Niet eens met voorlopig schooladvies. Mag ik bezwaar maken?

09-07-2019 00:54 100 berichten
Mijn dochter zit nog in groep 7. Alles gaat haar makkelijk af. Met rekenen staat ze alleen een 7,6 laatste kwartaal met een (III) als Citoscore.

Haar citoscores voor begrijpend lezen zijn achtereenvolgend. (I+, 1 en een hoge II) Voor spelling heeft ze weer een 1+ gehaald, en voor studievaardigheid een hoge II. Voor alle andere vakken: Bijbelkennis, engels, topo, biologie, geschiedenis staat ze gemiddeld een 8,8 en voor begrijpend lezen scoorde ze de afgelopen drie keer een 10, 8,5 en een 9.

Net te horen gekregen dat haar advies mavo-havo is. Ik schrok ervan. Ik dacht echt dat het een havo-meisje was. De juf (nog niet afgestudeerde stagiaire van 21, vervangt zwangere juf, geeft nog maar twee maanden les in de klas) zei dat het ook echt een havomeisje was en dat als ze goed haar best doet dat ze ook wel naar de havo kan.

Alleen, ik ben het daar niet mee eens. Ze moet dan gedurende die brugklas constant cijfers BOVEN de 7,5 halen. Wat mij lastig lijkt want ze hockeyt ook nog 4,5 uur in de week. Als ze naar brugklas havo-vwo gaat (alleen havo is niet mogelijk in onze regio) dan mag ze zich permitteren om voor een vak (bv wiskunde) een tekort te staan, en gaat ze alsnog naar de havo.(=PRIMA) Bij brugklas mavo-havo, gaat dit dus niet. Kortom, als ze een keer een offday heeft, of vergeten iets in haar agenda te schrijven (wat veel gebeurd) is het gelijk een tekort met alle gevolgen van dien. En dat vind ik onnodig.

Heb net nog even al haar cijfers nagekeken en het is op een enkel verdwaald zesje alleen maar achten, negens en tienen. Ook voor alle geschiedenis en biotoetsen, die soms wel zes pagina's omvatten.

Sta ik in mijn recht als ik verhaal ga halen? of moet ik het hierbij laten? Ik snap het alleen niet zo en dat voelt echt niet fijn. Mijn dochter is er zelf ook van ontdaan en snapt er niets van. Zijn hier evt vervolgstappen voor? Ik snap wel dat het een voorlopig advies is, maar ik begreep dat ze hier toch wel veel waarde aan hechten.
anoniem_651d480a3d1d1 wijzigde dit bericht op 09-07-2019 01:24
Reden: meer nuance
1.22% gewijzigd
1. Spelling
2. Een 7.5 staan is een indicatie vaak van middelbare scholen. Vaak word een niveau in de 2e klas gekozen via een advies. Echter kun je bepaalde adviezen afdwingen door bepaalde cijfers te halen. Kortom als je geen 7.5 staat hoeft de wedstrijd niet gespeeld te zijn. ;-)
3. Het is een voorlopig schooladvies, groep 7... De echte toets komt in groep 8. Wil je een ander advies laat haar dan gewoon goed leren zodat ze voor volgende Cito toets een havo vwo advies kan krijgen. En dan zal de leraar er waarschijnlijk in mee gaan.

Verder hebben meeste basisscholen expres meng klassen om te kijken hoe kinderen zijn in de klas. Letten ze goed op? Zijn ze vervelend? Etc, een schooladvies is op zoveel meer gebaseerd dan enkel de toetsen. Vaak ook de instelling van het kind. En daar kan veel aan veranderen ;-)
Er zijn scholen die leerlingen tot de kerst de kans geven zichzelf te bewijzen. Als je zo'n school in de omgeving kunt vinden, dan kan je het advies gewoon in de prullenbak dumpen.

Dit heb ik met mijn zoon gedaan en die is uiteindelijk afgestudeerd in de richting die hij wenste. Als we het advies hadden opgevolgd, was dat onmogelijk geweest.
Alle reacties Link kopieren
Zo zo een degradatie tot Mavo. Ja, stel je voor dat je kind op het VMBO komt. De schande.
Ons vmbo kindje is nu aan het afstuderen voor forensisch orthopedagoog....
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Dus volgens jou is havo-vwo makkelijker dan mavo-havo?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt er niet veel vertrouwen in dat ze de havo aankan? En touch moet ze?

Alleen slim zijn is niet genoeg hè... discipline en structuur hoort er ook bij. Als ze die (nog) niet heeft lijkt me mavo havo prima passend.
Wel onderdeel van 'voorlopig' heb je niet begrepen?

Dat advies in groep 7 moeten ze afschaffen. Hier ook een HAVO-VWO advies in groep 7. ZHet maakt ons geen bal uit wat zoon gaat doen, maar alleen maar A-scores begrepen we het niet. Kreeg uiteindelijk gewoon een VWO-advies. De soep wordt niet zo heet gegeten...
Alle reacties Link kopieren
Je Zegt dat je het niet snapt. Dat lijkt me op zich een reden om met de juf te praten. Verhaal halen klinkt erg negatief maar gaan vragen waarop het advies gebaseerd is lijkt me niks mis mee. Daarbij mag je natuurlijk aangeven dat je verbaasd bent.

Op de scholen die ik ken worden trouwens ook leerkrachten van vorige groepen betrokken bij het advies. Dus ook de leerkrachten van groep 5 en 6
Schoolcijfers doen er niet zo toe, en voor bijbelkennis al helemaal niet natuurlijk.
Met een II en een III voor de belangrijkste cito's lijkt me dat voorlopige advies wel logisch. Zeker omdat er een dalende lijn in zit.
Magick88 schreef:
09-07-2019 01:39
Je hebt er niet veel vertrouwen in dat ze de havo aankan? En touch moet ze?

Alleen slim zijn is niet genoeg hè... discipline en structuur hoort er ook bij. Als ze die (nog) niet heeft lijkt me mavo havo prima passend.
Touch? :)
Alle reacties Link kopieren
1. Het is een voorlopig advies
2. Wat valt het op dat veel ouders meer verwachten....
3. Laat het op zijn beloop als ze het echt kan dan zien jullie dat aan het advies volgend jaar.
4. Het is leuker om je in niveau omhoog te wekker dan af te zakken...
pantoffel81 schreef:
09-07-2019 00:54
Net te horen gekregen dat haar advies mavo-havo is. Ik schrok ervan. Ik dacht echt dat het een havo-meisje was. De juf (nog niet afgestudeerde stagiaire van 21, vervangt zwangere juf, geeft nog maar twee maanden les in de klas) zei dat het ook echt een havomeisje was....
Waarom ernaar je dit als een enorme teleurstelling en schok? Omschrijf mij verder eens wat een typisch HAVO-meisje is?
Kortom, als ze een keer een offday heeft, of vergeten iets in haar agenda te schrijven (wat veel gebeurd) is het gelijk een tekort met alle gevolgen van dien. En dat vind ik onnodig.
Of je kijkt er op een ander manier naar dan alleen maar beschermend. Ze stoot misschien een keer haar hoofd, maar als ze later HBO of universiteit gaat doen, zal ze ook zelf moeten kunnen plannen en verantwoordelijkheid moeten leren dragen voor haar eigen leerproces. Lijkt me dan alleen maar goed als ze dat al tijdig leert.
Sta ik in mijn recht als ik verhaal ga halen?
Alleen je keuze voor de woorden ‘verhaal halen’. Wat ben ik blij dat ik nooit voor het vak van leraar heb gekozen. Je zal maar steeds met ouders te maken hebben die niet willen of kunnen accepteren dat hun geliefde kind niet aan het door het door de ouder beoogde ideaalbeeld qua opleiding voldoet en zich zeer persoonlijk aangevallen voelen....
Arm kind dat de MAVO als falen zou kunnen gaan zien omdat ouders dat ongewenste beeld uitdragen en/of flink versterken.
Het enige dat telt bij het advies zijn de Cito score voor rekenen en de Cito score voor begrijpend lezen. De schoolcijfers en de Cito spelling en DMT zijn niet relevant. Ze worden alleen gewogen voor de laatste schakel: hoe schat juf het kind in wat betreft motivatie.

Een Cito score III (rekenen) (Mavo) en II (begrijpend lezen) (Havo) leidt tot een Mavo Havo advies.

Overigens valt het eindadvies in groep 8 vaak wat hoger uit. Eigenlijk nooit lager.
Alle reacties Link kopieren
Maar als ze in een havo/vwo-klas komt krijgt de dus havo/vwo niveau aangeboden, en in een mavo/havo-klas krijgt ze mavo/havo niveau aangeboden. Dus of ze nou in de havo/vwo-klas start en 6en mag halen, of in de mavo/havo-klas start en minstens een 7.5 moet halen, dat komt dan uiteindelijk op hetzelfde neer. Want in de havo/vwo-klas moet ze bij de ‘slechtsten’ horen en krijgt ze stof op of boven haar niveau, en in de mavo/havo-klas moet ze bij de besten horen, maar dan is de stof onder of op haar niveau. Of althans, dat lijkt me het idee. Zelf nooit een brugklas gedaan.

Dus ik denk niet dat je dochter minder hard hoeft te werken in de havo/vwo-klas. Ik denk eigenlijk eerder het omgekeerde.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
pantoffel81 schreef:
09-07-2019 00:54
De juf (nog niet afgestudeerde stagiaire van 21, vervangt zwangere juf, geeft nog maar twee maanden les in de klas)

Dan zal ze dat advies heus niet zelf verzonnen hebben. Bij die adviezen is vaak ook de IBer betrokken en ook de juf die met verlof is zal al wat voorbereid hebben. Plus de leerkracht van groep zes en soms groep vijf.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 09-07-2019 06:46
0.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg als advies VWO mee vanaf de lagere school, na de brugklas werd dat MAVO.
toch nog redelijk terecht gekomen al zeg ik 't zelf.

Laat je kind, ze zit nog maar in groep 7
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
ikBedoelHetGoed schreef:
09-07-2019 06:07
Het enige dat telt bij het advies zijn de Cito score voor rekenen en de Cito score voor begrijpend lezen. De schoolcijfers en de Cito spelling en DMT zijn niet relevant. Ze worden alleen gewogen voor de laatste schakel: hoe schat juf het kind in wat betreft motivatie.

Een Cito score III (rekenen) (Mavo) en II (begrijpend lezen) (Havo) leidt tot een Mavo Havo advies.

Overigens valt het eindadvies in groep 8 vaak wat hoger uit. Eigenlijk nooit lager.
Ik was in de veronderstelling dat eerdere cito's, cito spelling en cito leervaardigheid ook mee tellen. En met een 7,8 voor rekenen als laagste voor alle methodetoetsen was het niet mijn verwachting, en al helemaal niet die van mijn dochter die bijna elke week thuiskomt met weer een 9 of 10 voor een toets. (behalve voor rekenen dan)

Maar goed, ik begrijp inmiddels uit reacties dat we het hier bij moeten laten en mijn kind ook net zo goed zesjes en zeventjes mag gaan halen voor toetsen, want uiteindelijk is allrn die cito-rekenen dus bindend en wordt er niet meer gekeken naar de methode toetsen.

Even voor alle mensen die denken dat ik nu niet trots op mijn dochter ben en ik een mavo 'te min' vindt. Dat is niet zo. Heb zelf na vwo-advies ook mavo moeten doen vanwege de cito en daarna zonder één boek te hebben aangeraakt de havo gehaald, maar goed, ik mag niet klagen over mijn 'overbodige' extra schooljaren en mijn verleden niet spiegelen op mijn dochter. Ik dacht dat alleen anno-nu wel veel veranderd zou zijn. Ook vind ik het lastig te accepteren dat deze stagiaire binnen twee maanden zo'n advies zonder redelijke onderbouwing geeft.
Alle reacties Link kopieren
Nou als je alleen maar hoge cijfers haalt in de hoop dat je advies er beter van wordt dan zou ik inderdaad daarmee stoppen. Hoge cijfers haal je omdat je het leuk vindt om er meer over te weten te komen, omdat je nieuwsgierig bent, of omdat het je makkelijk af gaat. Niet omdat je naar de havo wil. Lijkt me.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
pantoffel81 schreef:
09-07-2019 06:38
Ook vind ik het lastig te accepteren dat deze stagiaire binnen twee maanden zo'n advies zonder redelijke onderbouwing geeft.

Zie mijn eerdere post.

En spreek dit liever niet hardop naar haar uit. Het leraren te kort is al zo groot. Deze juf kunnen we niet ook nog missen.
Alle reacties Link kopieren
Hier zoon eind groep 6 die altijd slechter scoort op de 2e Cito ivm hooikoorts, enfin dit keer dus een I en drie maal een II. Als dit doorzet volgend jaar, levert dit dan een havo advies op of zit havo-vwo ook in de mogelijkheden?
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
09-07-2019 01:37
Dus volgens jou is havo-vwo makkelijker dan mavo-havo?
Niet gemakkelijker maar er is voldoende onderzoek dat laat zien dat voor vergelijkbare leerlingen de kans om in de tweede in de havo te zitten een stuk groter is voor leerlingen die in een havo/vwo brugklas gezeten hebben dan voor de leerlingen die in een mavo/havo brugklas hebben gezeten.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
09-07-2019 06:53
Niet gemakkelijker maar er is voldoende onderzoek dat laat zien dat voor vergelijkbare leerlingen de kans om in de tweede in de havo te zitten een stuk groter is voor leerlingen die in een havo/vwo brugklas gezeten hebben dan voor de leerlingen die in een mavo/havo brugklas hebben gezeten.
Geeft simpelweg meer kans op een goede afloop op havo dus ik zou ook absoluut kind liever op havo:vwo willen dan mavo:havo. Hier maakt het ook uit welk type kids je dan in een brugklas zult treffen.
Alle reacties Link kopieren
Lees ook even mijn nieuwe topic, heel toevallig.

Helpt je mogelijk om positie van de school te begrijpen.
pantoffel81 schreef:
09-07-2019 06:38
Ik was in de veronderstelling dat eerdere cito's, cito spelling en cito leervaardigheid ook mee tellen. En met een 7,8 voor rekenen als laagste voor alle methodetoetsen was het niet mijn verwachting, en al helemaal niet die van mijn dochter die bijna elke week thuiskomt met weer een 9 of 10 voor een toets. (behalve voor rekenen dan)

Maar goed, ik begrijp inmiddels uit reacties dat we het hier bij moeten laten en mijn kind ook net zo goed zesjes en zeventjes mag gaan halen voor toetsen, want uiteindelijk is allrn die cito-rekenen dus bindend en wordt er niet meer gekeken naar de methode toetsen.

Even voor alle mensen die denken dat ik nu niet trots op mijn dochter ben en ik een mavo 'te min' vindt. Dat is niet zo. Heb zelf na vwo-advies ook mavo moeten doen vanwege de cito en daarna zonder één boek te hebben aangeraakt de havo gehaald, maar goed, ik mag niet klagen over mijn 'overbodige' extra schooljaren en mijn verleden niet spiegelen op mijn dochter. Ik dacht dat alleen anno-nu wel veel veranderd zou zijn. Ook vind ik het lastig te accepteren dat deze stagiaire binnen twee maanden zo'n advies zonder redelijke onderbouwing geeft.

Ah zesjes halen, klinkt als een prima mavo-instelling.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
09-07-2019 01:10
Zo zo een degradatie tot Mavo. Ja, stel je voor dat je kind op het VMBO komt. De schande.
Ons vmbo kindje is nu aan het afstuderen voor forensisch orthopedagoog....

Dit dus. Waar maak je je druk om. Als het er in zit, komt het er wel uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven