Baby 3 dagen oud slaapt ' s nachts niet

05-08-2019 03:47 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal, ik heb een vraag. Ik ben bevallen en de eerste nacht ging alles nog prima. Maar nu is hij elk uur wakker en vraagt om voeding. Huilt veel, slikt veel terug. Inbakeren werkt ook niet echt. Hij is gulzig en zit ook alweer op zijn geboorte gewicht.

Mijn andere kind had ook reflux maar daar merkten wij in de kraamweek nog niet zoveel van. Ik weet het even niet meer. Soms valt hij op een van ons in slaap en dan leggen we hem weg maar na 1 uur wordt hij dan toch weer wakker. Ik voel me ook schuldig naar mijn andere kind toe want ik kan overdag niet functioneren zo. Overdag is hij gewoon rustig en slaapt de baby. We gebruiken de Brown flessen met Difrax speen en we hebben prematuur spenen gekocht van dr. Brown. Die zijn nog niet binnen. Wat is wijsheid? We hebben ook al Johannes broodpitmeel gekocht maar dat werd ons afgeraden door de vk en kraamzorg.

Hij huilt ook gewoon vaak zonder reden dan begint hij ineens te krijsen en is ontroostbaar. En dit alleen ' s nachts. Ik ben doodop en kan niet echt bijkomen van de bevalling. ' s avonds begint de onrust al.

Iemand tips? :cry:
Alle reacties Link kopieren
Wow, al drie dagen oud en slaapt nog steeds niet door? O_O

Wat zegt de kraamverzorgster over de voeding?
Alle reacties Link kopieren
Allereerst gefeliciteerd!
En wat zwaar zo voor je, heel pittig.
Het zou natuurlijk kunnen dat er medisch meer aan de hand is, maar je kindje zal zo te horen zelf ook oververmoeid zijn. Door al het wakker zijn s’nachts.

Het dag en nachtritme is nog omgedraaid; hoe lang slaapt je kindje overdag achter elkaar? Maak je gen elke 3 hr wakker voor een voeding?

Daar zou ik voor nu goed op letten, niet meer dan 3 hr tussen de voedingen overdag en als je kindje dan drinkt en wakker moet zijn, zorgen dat het overdag licht is. En misschien al wat donkerder als hij weer slaapt.
Dat het ritme omgedraaid is, is heel normaal, dat kost helaas tijd om om te draaien weer.

Misschien kan je partner snachts even met je kindje bezig zijn, wiegen en troosten, zodat je met oordoppen in toch even wat kan slapen? Je prioriteit voor morgen lijkt me zelf bijslapen waar het kan, die uurtjes bij elkaar sprokkelen zoals het maar gaat, want zonder slaap voelt alles zo naar, begrijp ik heel goed.. :hug: .
Alle reacties Link kopieren
Nee ik snap heel goed dat hij niet doorslaapt na 3 dagen maar hij slaapt gewoon bijna :| niet. Ben echt op.. ik snap heus wel dat hij s nachts voeding verwacht maar hij huilt constant . Ik denk dat er lichamelijk wat mis is. Dat slikken lijkt op verborgen reflux..
Alle reacties Link kopieren
limoentaartje schreef:
05-08-2019 03:59
Allereerst gefeliciteerd!
En wat zwaar zo voor je, heel pittig.
Het zou natuurlijk kunnen dat er medisch meer aan de hand is, maar je kindje zal zo te horen zelf ook oververmoeid zijn. Door al het wakker zijn s’nachts.

Het dag en nachtritme is nog omgedraaid; hoe lang slaapt je kindje overdag achter elkaar? Maak je gen elke 3 hr wakker voor een voeding?

Daar zou ik voor nu goed op letten, niet meer dan 3 hr tussen de voedingen overdag en als je kindje dan drinkt en wakker moet zijn, zorgen dat het overdag licht is. En misschien al wat donkerder als hij weer slaapt.
Dat het ritme omgedraaid is, is heel normaal, dat kost helaas tijd om om te draaien weer.

Misschien kan je partner snachts even met je kindje bezig zijn, wiegen en troosten, zodat je met oordoppen in toch even wat kan slapen? Je prioriteit voor morgen lijkt me zelf bijslapen waar het kan, die uurtjes bij elkaar sprokkelen zoals het maar gaat, want zonder slaap voelt alles zo naar, begrijp ik heel goed.. :hug: .
Bedankt voor je reactie! Hij geeft zelf overdag zo om de 3 uur wel aan dat hij een fles wil. Het is een flinke jongen dus snachts hoeven we hem in principe niet eens wakker te maken voor voeding. Maar hij meldt zichzelf wel. Helemaal prima maar hij huilt ook zomaar en we weten dan niet wat we moeten doen. Het is eigenlijk zo, bijv fles rond 00.00u. dan begint hij rond 1.00u weer te huilen. Pakken we hem op en slaapt hij ons. Als hij slaapt leggen we hem weg. Rond 2.00 gaat hij weer huilen.. enz enz. Ik denk ook dat hij oververmoeid raakt. Ik ga morgen overleggen met kraamzorg en verloskundige want wij zitten met de handen in haar. Nachtenlang wakker zijn is gewoon killing :|
Alle reacties Link kopieren
Bij ons bleek het gewoon een hele grote zuigbehoefte te zijn, dus een fopspeen was hier de oplossing. Overleg morgen even met je kraamhulp.
Oh en gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Vraag morgen even na wat de kraamvz en de verloskundige ervan denkt. Spreek je vermoedens uit.

Sterkte vannacht. Kunnen jullie niet om en om de wacht houden?
Alle reacties Link kopieren
Tropischvisje schreef:
05-08-2019 03:53
Wow, al drie dagen oud en slaapt nog steeds niet door? O_O

Wat zegt de kraamverzorgster over de voeding?
Dat niet doorslapen is logisch, maar ik zou wel graag meer dan 3 uur slaap op een nacht krijgen. (In totaal).

Hij kreeg eerst maar 30 cc per voeding. Wij vonden dat al weinig omdat hij bijna 4 kilo weegt. Dus we geven nu 60cc. Dit gaat niet helemaal op maar hij kan nu zelf bepalen hoeveel hij wil.
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
05-08-2019 04:35
Vraag morgen even na wat de kraamvz en de verloskundige ervan denkt. Spreek je vermoedens uit.

Sterkte vannacht. Kunnen jullie niet om en om de wacht houden?
Hij slaapt bij ons op de kamer en we kunnen allebei niet slapen als hij huilt. Mijn oudste lijdt er ook onder, voel me schuldig. :cry:

Ik ga morgen overleggen
Alle reacties Link kopieren
Hij slaapt als hij bij jullie ligt, niet wegleggen dan. Misschien kun je een cosleeper aanschaffen, zodat je heel dichtbij bent, maar wel kunt slapen?

En verder zou ik het sowieso de kraamverzorgster vragen en anders de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
En gefeliciteerd met jullie baby!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou morgen idd even overleggen met je kraamverzorgster en verloskundige. Is je partner ook nog thuis van het werk? Is het een idee dat hij dan morgen voor oudste zorgt (in ieder geval als de kraamverzorgster weer weg is. Zij kan ook veel overnemen).
Probeer morgen overdag maar wat slaap in te halen. Helaas is het nog wel normaal als zo'n jonge baby's 's nachts veel wakker zijn. Zo jammer dat de kraamhulp er dan niet is... ikzelf pakte daar wel even op mis na twee nachten ziekenhuis met wel hulp in de nacht.
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
05-08-2019 04:35
Bij ons bleek het gewoon een hele grote zuigbehoefte te zijn, dus een fopspeen was hier de oplossing. Overleg morgen even met je kraamhulp.
Oh en gefeliciteerd!
Dank je! Een speen valt er direct uit helaas.. ik denk ook dat hij zuigbehoefte heeft omdat hij te snel zijn flessen leegdrinkt.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
05-08-2019 04:40
Hij slaapt als hij bij jullie ligt, niet wegleggen dan. Misschien kun je een cosleeper aanschaffen, zodat je heel dichtbij bent, maar wel kunt slapen?

En verder zou ik het sowieso de kraamverzorgster vragen en anders de huisarts.
Ik heb een cosleeper naast me staan voor hem. Dank je, ik ga morgen wat dingen overleggen.
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
05-08-2019 04:40
Ik zou morgen idd even overleggen met je kraamverzorgster en verloskundige. Is je partner ook nog thuis van het werk? Is het een idee dat hij dan morgen voor oudste zorgt (in ieder geval als de kraamverzorgster weer weg is. Zij kan ook veel overnemen).
Probeer morgen overdag maar wat slaap in te halen. Helaas is het nog wel normaal als zo'n jonge baby's 's nachts veel wakker zijn. Zo jammer dat de kraamhulp er dan niet is... ikzelf pakte daar wel even op mis na twee nachten ziekenhuis met wel hulp in de nacht.
Nou idd, zo jammer dat ze er dan niet zijn voor advies! Ik ga morgen sowieso even liggen want ik ben zo labiel als wat door slaap gebrek. En mijn man trekt het ook niet meer. Hij is wel thuis nog.
Alle reacties Link kopieren
Maak je niet teveel zorgen over je oudste hoor. Ook daarin vinden jullie je draai wel weer. Vraag ook gewoon om hulp als je vindt dat hij te weinig aandacht krijgt nu. Kraamhulp is daar ook voor of anders misschien een opa, oma of ander familielid of vrienden. Gewoon om even een uurtje naar een speeltuintjr te gaan ofzo
Alle reacties Link kopieren
Waarom doe je hem niet op zijn eigen kamertje? En jij zit in je kraamtijd dan kun je overdag toch bijslapen?
Alle reacties Link kopieren
Ja het is kut, en je kan inderdaad niet bijkomen en je voelt je schuldig. Allemaal herkenbaar helaas. Ik denk dat je helemaal niks kan doen. De darmpjes zullen wel op gang komen en dat doet pijn. Inderdaad met 3 dagen nog niet gaan rommelen met de voeding. Slaapt hij overdag wel? Mijn jongste had dat wel namelijk. Heeft je man nog vrij? Dan leven in shifts. De een slapen, de andere beneden met de baby en anders om. Als hij werkt, jij met oudste slapen in het begin van de avond, man tot de laatste voeding beneden met baby. Dan heb je toch wel 5 uurtjes kunnen slapen.
Alle reacties Link kopieren
Onthou ook dat hij negen maanden in jouw warme buik heeft gelegen. Lekker in slaap geschommeld door jouw bewegingen. En nu ligt ie ineens ( even overdreven gezegd) alleen in een koud bedje. Draag overdag eens een hydrofiel doek bij je dn leg die onder zn hoofdje s avonds. Zodat hij jouw geur ruikt. Wat betreft speentje, dat leren ze vanzelf. Hier hebben we de eerste nachten om en om met baby in armen Gezeten. Kind lag dan rustig te slapen en na paar uur maakte ik man dan wakker en die nam t over. Sommige kinderen hebben gewoon die behoefte aan geborgenheid. Hij is pas drie dagen he, nog weinig aan te verwennen
Alle reacties Link kopieren
Onze jongste had dit ook. Die sliep alleen op ons, de eerste drie weken. Wij hadden de nachten verdeeld: van 22:00-03:00 en van 03:00-08:00. Dan zaten we om de beurt met haar rechtop in bed, terwijl de ander sliep (desnoods op de bank) en 5 uurtjes kon maken. Hier ook absoluut geen kinderen die van inbakeren hielden.

Verder zou ik die eventuele reflux wel in de gaten houden. Mocht dat het zijn, dan niet te lang mee aanmodderen en tijdig naar huisarts / kinderarts.
Alle reacties Link kopieren
Hier heeft baby ook nog veel behoefte aan dichtbij mama of papa zijn. Is natuurlijk ook 9 maanden gewend aan dichtbij mij zijn. Ze ligt graag op mijn buik. Wordt daar ook rustig van. Ze slaapt ook wel eens liggend op haar buik, op mijn buik terwijl ik ook in bed lig. Daarbij gebruikt ze ook nog wel eens mijn pink als speen (Ik weet dat lang niet iedereen het hier mee eens is maar ik was mijn handen eerst. Ze wordt er rustig van en ze valt goed in slaap. Ik vind het prima zo. Gaat vanzelf over).

Maar je kraamverzorgster heeft vast tips. Die ook vast niet altijd werken. Maar ze kan je in ieder geval vanochtend ontlasten zodat je lekker bij kan slapen. Man kan misschien ook nog wel ergens rust pakken. Hier helpt tablet voor de oudste ook om even een uurtje rust te creëren voor ons.
Onze jongste heeft ook een tijd niet ‘s nachts geslapen en huilde ook nog eens heel erg veel (overdag en ‘s nachts). Ik had ook nog een dreumes van 16 maanden en mijn man moest na twee dagen weer aan het werk. Ik sliep overdag bij als de kraamhulp er was. Verder verdeelden mijn man en ik de nachten (hij de eerste helft wakker met de baby op de benedenverdieping, ik de tweede helft of omgekeerd), degene die sliep had oordoppen in.

Mijn advies is om de knop even om te zetten, want dat je er na drie dagen al zo doorheen zit lijkt me niet goed. Bij ons is het vanzelf weer overgegaan en ze werd de makkelijkste dreumes/peuter ooit.
anoniem_370046 wijzigde dit bericht op 05-08-2019 07:21
7.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte, onze baby (nu 7 weken) deed hetzelfde. Ik heb haar op me laten slapen die eerste dagen, dan sliep ze wat langer. Verder overdag bijslapen en de oudste naar opa en oma als dat mogelijk is. Hier werd het na dag 6 vanzelf beter, ik hoop bij jullie ook. Ze moeten dat dag en nacht ritme nog leren omdraaien.
Er vallen mij een paar dingen op.

Je vermoedt verborgen reflux, zeg je?
Trek snel aan de bel. Volgens mijn kraamverzorgster kon dat niet zo snel (na 3 dagen). Volgens de eerste kinderarts die ik consulteerde hierover na een maand ook niet (en was ik overbezorgd). Met twee maanden bij een andere kinderarts. Dochter heeft ruim twee jaar medicatie nodig gehad zo zware reflux dat ze had.
Ik zeg niet dat dit bij jouw zoon zo is, maar vertrouw op je moeder gevoel als je dit vermoedt.

Verder lees ik dat je hem al 40cc geeft per voeding . Ik weet dat kraamverzorgsters voorstander zijn van al redelijk grote voedingen. De maag van een newborn is echter zo klein qua inhoud dat 30cc al bijzonder veel is.
Ik zeg absoluut niet dat je minder moet geven, ik raad je wel aan hierover te lezen.

En als hij niet slaapt in zijn bedje en dat komt door de verborgen reflux, dan rechtop laten slapen. Op je man of op jouw. En dan de nacht delen.
Jezelf goed ondersteunen en je krijgt zelf ook nog wat rust.

Heel veel sterkte.
Je heeft aan dat hij overdag week slaapt waarin zou het verborgen reflux zijn als hij hier alleen in de nacht last van heeft?

Mijn zoontje is 12 weken en heeft de eerste dagen alleen bij ons willen slapen. Ik zou dat eens proberen. Voor baby's zijn de nachten ook eng en veel baby's draaien hun dag en nachtritme nog om. Hier bleek het uiteindelijk een buikslaper te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven