Weet iemand een goed beloonsysteem voor 5+ kindjes?

25-06-2007 16:08 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Mijn man en ik zijn afgelopen zaterdag uit eten geweest en hebben een groot deel van de avond over het wel en wee van opvoeden gesproken. Nu zijn we tot de conclusie gekomen dat we een beloonsysteem willen gaan invoeren maar weten niet precies hoe. Je ziet op tv bij de nanny wel goede voorbeelden maar ik kan niets vinden op internet? Hebben jullie misschien leuke ideeën? Het plan was om iets per week te doen en dan te belonen met Pokémon kaarten o.i.d. Ik hoor graag jullie ideeën!!!

Groetjes

een mama van een 5 jarige en een baby van 2 maanden
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keer op een zomerkamp gewerkt met een 'zonnetjessysteem': groot vel aan de muur, en als kinderen hielpen, gezellig meededen met een spel, etc, dan konden ze een 'zonnetje verdienen'. Gewoon heel simpel een zonnetje tekeken op het vel. Aan het eind van de week kreeg het kind met de meeste zonnetjes een prijsje. Werkte enorm goed. Sommige kinderen zijn er wel wat gevoeliger voor dan anderen. Voor sommigen zorgde het ook voor wat stress (één kind flipte de laatste avond de pan uit omdat het het allemaal wel erg spannend vond)

Ik kan me voorstellen dat je je kind beloont door met stickers of zonnetjes of smileys of zoiets te werken, en dat bij een x-aantal van die dingen het kind een grotere beloning krijgt. Dit hoeft niet persé iets materieels te zijn, kan ook iets zijn als langer op mogen blijven, mogen kiezen wat jullie gaan eten, mogen kiezen wat voor activiteit je gaat doen met het gezin, etc.

Wat wel belangrijk is is dat het een BELONINGSsysteem blijft en dat je dus niet gaat straffen door de reeds verdiende stickers, zonnetjes, etc weer in te nemen. Dus alleen gebruiken om te belonen.



Succes met wat jullie gaan doen
!
Alle reacties Link kopieren


Heb zelf geen kids hoor, wel zwanger.

Maar mijn vriendin heeft dat toen gedaan bij haar oudste.

ze had een blaadje aan de kast gehangen met  vakjes en elke keer als hij schold dan kwam er een kruisje en dat gelde ook voor papa en als de hokjes vol waren mocht hij niet naar voetbal training.

Dit is dan iets anders dan belonen maar zoiets, alleen iets anders :P kan je misschien invoeren.

Succes


Alle reacties Link kopieren
Heb zelf geen kids hoor, wel zwanger.

Maar mijn vriendin heeft dat toen gedaan bij haar oudste.

ze had een blaadje aan de kast gehangen met  vakjes en elke keer als hij schold dan kwam er een kruisje en dat gelde ook voor papa en als de hokjes vol waren mocht hij niet naar voetbal training.

Dit is dan iets anders dan belonen maar zoiets, alleen iets anders :P kan je misschien invoeren.

Succes
Dat is geen belonen, maar straffen. Het werkt soms wel, maar is juist erg negatief. Je kan in dat geval beter kijken naar wanner je kind het wel goed doet, en dat belonen. Dus belonen als hij een middag niet gescholden heeft, en niet belonen als hij het wel doet.
Alle reacties Link kopieren
Heb zelf geen kids hoor, wel zwanger.

Maar mijn vriendin heeft dat toen gedaan bij haar oudste.

ze had een blaadje aan de kast gehangen met  vakjes en elke keer als hij schold dan kwam er een kruisje en dat gelde ook voor papa en als de hokjes vol waren mocht hij niet naar voetbal training.

Dit is dan iets anders dan belonen maar zoiets, alleen iets anders :P kan je misschien invoeren.

Succes


Ik denk dat mijn zoon dan alle vakjes vol had gescholden in vijf seconden. Hij had een bloedhekel aan voetbal. Maar hij wist dat toen hij op voetbal ging en hij het niet leuk zou vinden dat hij het seizoen vol zou moeten maken. Op deze manier is het inderdaad niet goed.

Alle reacties Link kopieren


Waar wil je hem voor belonen dan? Voor het goed zijn bord leeg eten, of lief naar bed toe gaan? Mag hij geen stoute woorden zeggen?



Je moet het wel een beetje klein houden. Begin bv als hij een moeilijke eter is, daarmee. Maak een lijstje met 7 vakjes, elk vakje staat voor 1 keer avondeten. Als hij lief zijn bordje leegeet zonder ruzie of huilen, dan mag er een stickertje (kids vinden dat heel leuk) in het vakje. Zijn de 7 vakjes vol (en dat gebeurd echt niet in 1 week) dan mag hij het avondeten voor die dag uitkiezen.

Lukt dit met het avondeten, dan maak je de lijst langer met 14 vakjes, dan nog een lijstje met 21 vakjes. Dan moet het probleem van het eten wel voorbij zijn.



pas dan kan je het volgende probleem aanpakken. Doe het dan weer met die stickers, maar zet er een andere beloning tegenover. bv, gaat hij niet lief slapen , dan kan hij een pyama verdienen ofzo.



Onthoudt dat je niet alles met dit systeem eruit kan halen wat je vervelend vindt. Zo blijven mijn kids op de bank klooien en elke keer zeg ik er wat van, moeten ze van die bank af, maar nog trekt die bank aan hun. Heb me erbij neergelegd dat ik het moet blijven zeggen (doe ik ook nog steeds).


Alle reacties Link kopieren
Waarom een beloonsysteem? Werkt gewoon een knuffel of een kus bij lief zijn niet meer?
'It could be lupus'
Alle reacties Link kopieren
Je kunt met alles belonen wat een kind leuk vindt. Houdt hij/zij van computeren? Dan mag hij wat langer achter de pc.

Houdt hij van chips? Als hij iets goed gedaan heeft mag hij een zakje chips.

Zo kan ik wel even doorgaan. Dan dus belonen met spullen/eten, waar hij/zij maar van houdt!



Volgens mij beloon je ook heel goed door samen een boekije te lezen, samen te knutselen, naar de speeltuin te gaan enz enz. Dus aandacht als hij bijvoorbeeld een tijdje goed alleen heeft gespeeld. Of door later naar bed te mogen (hier zwaar favoriet).



Werkt best goed als je bepaald gedrag wilt "veranderen" (bewust tussen quotes, veranderen kun je iemand moeilijk, maar aanpassen aan situatie wel). Gaat ook uit van positieve insteek, daar houd ik dan zelf wel erg van.



Groeten

Kastanje
Alle reacties Link kopieren




Volgens mij beloon je ook heel goed door samen een boekije te lezen, samen te knutselen, naar de speeltuin te gaan enz enz. Dus aandacht als hij bijvoorbeeld een tijdje goed alleen heeft gespeeld. Of door later naar bed te mogen (hier zwaar favoriet).





Dat bedoel ik dus Kastanje.

Ik zie zelf de meerwaarde van een beloonsysteem (nog, dochter is nog klein) niet in.
'It could be lupus'
Alle reacties Link kopieren
Hier vindt de oudste van 6 het ook nog steeds geweldig als ik zeg dat ik trots op hem ben. Dat zeg ik niet zo vaak (ben ik wel vaak natuurlijk ;-)), dus het is echt voor speciale momenten. Je ziet hem dan echt stralen!

Om misverstanden te voorkomen ;-): ik zeg hem wel vaak dat ik hem hartstikke lief vindt en laat hem dat ook merken.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Pfff wat een reacties zeg, bedankt hoor. Tja wat wil ik belonen? Mijn zoontje zit momenteel heel erg in een fase waarin hij niks wil moeten. Ik moet alles 6x zeggen en dan nog moet er eerst iets anders wat hij belangrijker vindt en waar je dus niet altijd tijd voor hebt (school gaan, aankleden e.d.). Het is een crime om hem uit zijn bed te krijgen, om hem omgekleed te krijgen, om zijn bod leeg te eten, om naar bed te gaan en ga zo maar door. Het beloonsysteem zou dus mijns inziens iets algemeens moeten zijn. Wij zijn momenteel weer begonnen met 1x waarschuwen en dan 5 minuten op de trap (hij is 5). Vanavond was weer zo'n voorbeeld. Het was 18.30 en hij wilde nog een kopje thee want dat doen we altijd. Eerst moest hij zich omkleden en dan zou hij nog een kopje thee krijgen. Om hem naar boven te krijgen kostte al 5 minuten trap want meneer zegt gewoon "noi ik kom niet". Waarschuwen, trap dus. Toen moest hij zich uitkleden want wij zijn van mening dat hij dit best goed kan nu hij 5 is en er een babietje bij is gekomen waardoor ik dit niet allemaal meer voor hem kan doen. Ook dit kostte weer 5 minuten trap en zijn thee want daar was geen tijd meer voor aangezien hij 19.00 naar boven moet. Helemaal overstuur doordat hij geen thee meer mocht en gaat dan schelden "ik vind je een baby, ik ben nooit meer je vriend" wat hem dus ook weer 5 minuten trap opbracht. Ik ben dus helemaal kapot als hij ligt en voel me niet leuk dat hij dus niet een kopje thee kon meedrinken want dat is ons rustpunt in dit gezin. Zo gaat het dus de hele dag door en ik wordt er aardig moedeloos van en merk dat ik mijn kind helemaal niet meer aardig vindt sinds hij op school zit en denkt dat ie alles kan maken en zich alles toeéigend. Help!!!!!
Alle reacties Link kopieren
wat hier erg goed helpt (zoon is 6 en kan soms ook vreselijk lopen teuten met aankleden en dergelijke), is vantevoren een tijd afspreken dat hij klaar moet zijn ("als de grote wijzer op de 9 staat heb je je pyama aan en heb je je tanden gepoetst bijvoorbeeld"), lukt dit niet dan hebben we geen tijd meer om te lezen. Werkt vaak. Wedstrijdjes  (of hij eerder klaar kan zijn dan zijn zusje, of eerder klaar zijn dan dat ik met de was afhalen ben ofzo) werken bij vlagen erg goed. Bovendien is hij nog steeds gevoelig voor stickers (beetje stoere zoeken). Hij werd nogal laks met plassen, iedere keer zo`n nat kruis, bah! Toen dus stickers ingevoerd, is de regel vol (7 stickers, dus een week) dan mag hij computeren. Is hij dol op, dus 1 groot feest.



Misschien loopt hij wel juist zo te teuten omdat hij merkt dat er ivm met het babietje minder tijd is voor dat soort momenten van aandacht voor hem (omkleden, naar bed toe brengen)?
Alle reacties Link kopieren
;)mmm denk niet dat je je kleine wilt belonen he..zal knap zijn!



ik heb 2 jochies 3 en 4.5 jaar..... als ze hun speel goe dniet op ruimen pak ik het op en doe het in een speciale doos of als ze er om vecht doe ik het zelfde... ze kunnen 2x per dag een muntje verdienen met goed gedrag (speelgoed geld)  zodra ze 5 muntjes hebben op gespaard mochen ze iets uit de doos terug kopen...dit help heel goed bij mij... niet alleen raken ze er niet op uit gekeken (wat ik wel had bij stickers etc verdienen) maar ze rekenen ook..nog 1 dag en ik kan iets terug verdienen....
Alle reacties Link kopieren
Haihai,



Ik vind het heel goed dat je bewust een beloningssysteem zoekt, en geen strafsysteem. Zo benadruk je het positieve. Ik werk in het onderwijs en ben tijdens mijn stages erg nadrukkelijk gewezen op het belang van belonen ipv straffen. Natuurlijk moet je in sommige gevallen wel een straf uitdelen.

Ik ben zelf een beetje tegen beloningen als cadeautjes, een sticker vind ik nog wel OK, het moet geen cadeautjesregen worden. Geef vooral complimenten voor het goede gedrag, een knuffel, aandacht, dát is belangrijk voor je kind, niet een nieuw autootje of een knuffel.

Je oudste kan het best moeilijk hebben met de aandacht die er nu gedeeld moet worden. Het is niet niks om na 5 jaar ineens maar de helft van de aandacht te krijgen. Ik was zelf 3,5 toen in mijn aandacht moest delen, daar heb ik het erg moeilijk mee gehad. Ik heb destijds mijn zusje dingen toegewenst die mijn moeder tot tranen bracht. Inmiddels accepteer ik het wel :)

Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren


Hoi allemaal,



Pfff wat een reacties zeg, bedankt hoor. Tja wat wil ik belonen? Mijn zoontje zit momenteel heel erg in een fase waarin hij niks wil moeten. Ik moet alles 6x zeggen en dan nog moet er eerst iets anders wat hij belangrijker vindt en waar je dus niet altijd tijd voor hebt (school gaan, aankleden e.d.). Het is een crime om hem uit zijn bed te krijgen, om hem omgekleed te krijgen, om zijn bod leeg te eten, om naar bed te gaan en ga zo maar door. Zeer herkenbaar (bij vlagen)



Het beloonsysteem zou dus mijns inziens iets algemeens moeten zijn. Wij zijn momenteel weer begonnen met 1x waarschuwen en dan 5 minuten op de trap (hij is 5). Vanavond was weer zo'n voorbeeld. Het was 18.30 en hij wilde nog een kopje thee want dat doen we altijd. Eerst moest hij zich omkleden en dan zou hij nog een kopje thee krijgen. Om hem naar boven te krijgen kostte al 5 minuten trap want meneer zegt gewoon "noi ik kom niet". Waarschuwen, trap dus. Toen moest hij zich uitkleden want wij zijn van mening dat hij dit best goed kan nu hij 5 is en er een babietje bij is gekomen waardoor ik dit niet allemaal meer voor hem kan doen. Ook dit kostte weer 5 minuten trap en zijn thee want daar was geen tijd meer voor aangezien hij 19.00 naar boven moet. Helemaal overstuur doordat hij geen thee meer mocht



Eerlijk gezegd kan ik me wel voorstellen dat hij boos was dat hij geen thee kreeg. Dat heb je hem beloofd, en dan krijgt hij het niet (ok, ik zie de oorzaak natuurlijk ook wel). Dit lijkt me overigens ook de "straffen" variant.

Bord leeg eten: wat bij ons heeft gewerkt is consequent, als het bord niet leeg is, net zo lang aan tafel zitten tot  het bord wel leeg is. Dus idd straffen. Maar als het bord dan leeg was, prezen we hem, en mocht hij iets lekkers toe, als beloning. Drie keer heeft hij het geprobeerd. Sindsdien nooit weer. Eet altijd zijn bord leeg. Het is ook een kwestie volgens mij van heel consequent (proberen te) zijn. En duidelijk. Dan is straffen helemaal niet vaak nodig. Ik kan de keren dat mijn zoon op de gang heeft gestaan op één hand tellen. En die van mijn dochter van drie overigens ook (en die heeft een behoorlijk wat feller karakter).



en gaat dan schelden "ik vind je een baby, ik ben nooit meer je vriend" wat hem dus ook weer 5 minuten trap opbracht. Ik ben dus helemaal kapot als hij ligt en voel me niet leuk dat hij dus niet een kopje thee kon meedrinken want dat is ons rustpunt in dit gezin. Zo gaat het dus de hele dag door en ik wordt er aardig moedeloos van en merk dat ik mijn kind helemaal niet meer aardig vindt sinds hij op school zit en denkt dat ie alles kan maken en zich alles toeéigend. Help!!!!!



Probeer echt consequent te zijn in wat hij wel en wat hij niet mag. Geen grenzen verleggen. Heel duidelijk zijn. Als je bepaald gedrag niet duldt, lijkt het mij prima om de trap-methode toe te passen. Als hij dan een dag heel aardig en netjes is geweest, zou ik dat dan ook aan het einde van die dag tegen hem zeggen, dat je het zo ontzettend goed vindt dat hij de hele dag zich goed heeft gedragen (evt. nog andere beloning erbij). Zal de eerste dagen wel even doorbijten zijn denk ik.... De methode voelt wellicht "streng" (ik hoor ook wel eens dat ik een strenge moeder ben), kijk maar of je het wat vindt!
Alle reacties Link kopieren


Hoi allemaal,



Pfff wat een reacties zeg, bedankt hoor. Tja wat wil ik belonen? Mijn zoontje zit momenteel heel erg in een fase waarin hij niks wil moeten. Ik moet alles 6x zeggen en dan nog moet er eerst iets anders wat hij belangrijker vindt en waar je dus niet altijd tijd voor hebt (school gaan, aankleden e.d.). Het is een crime om hem uit zijn bed te krijgen, om hem omgekleed te krijgen, om zijn bod leeg te eten, om naar bed te gaan en ga zo maar door. Het beloonsysteem zou dus mijns inziens iets algemeens moeten zijn. Wij zijn momenteel weer begonnen met 1x waarschuwen en dan 5 minuten op de trap (hij is 5). Vanavond was weer zo'n voorbeeld. Het was 18.30 en hij wilde nog een kopje thee want dat doen we altijd. Eerst moest hij zich omkleden en dan zou hij nog een kopje thee krijgen. Om hem naar boven te krijgen kostte al 5 minuten trap want meneer zegt gewoon "noi ik kom niet". Waarschuwen, trap dus. Toen moest hij zich uitkleden want wij zijn van mening dat hij dit best goed kan nu hij 5 is en er een babietje bij is gekomen waardoor ik dit niet allemaal meer voor hem kan doen. Ook dit kostte weer 5 minuten trap en zijn thee want daar was geen tijd meer voor aangezien hij 19.00 naar boven moet. Helemaal overstuur doordat hij geen thee meer mocht en gaat dan schelden "ik vind je een baby, ik ben nooit meer je vriend" wat hem dus ook weer 5 minuten trap opbracht. Ik ben dus helemaal kapot als hij ligt en voel me niet leuk dat hij dus niet een kopje thee kon meedrinken want dat is ons rustpunt in dit gezin. Zo gaat het dus de hele dag door en ik wordt er aardig moedeloos van en merk dat ik mijn kind helemaal niet meer aardig vindt sinds hij op school zit en denkt dat ie alles kan maken en zich alles toeéigend. Help!!!!!


Nu wordt het wat duidelijker waarom je een beloningssysteem wilt gebruiken. 



Eerst nog even dit, ik vind (en dit kan je naast je neerleggen als je het er niet mee eens bent, :P) dat hij wel heel snel en lang op de trap moet zitten. Zo krijgt hij steeds straf en dat werkt niet (zoals je wel al ontdekt hebt) 







Mijn zoon van 10 jaar, die moet ik nog steeds tig keer zeggen dat hij nu zijn pyama aan moet doen (oke, geen vergelijking, mijn zoon is een autist, maar ik word er ook moedeloos van, alles tien, twintig keer zeggen eer hij het gaat doen) Toen hij 5 jaar was, maakte ik er een spelletje van (werkt nu niet meer, jammergenoeg)

Wedstrijdje doen, wie is er eerste: hij met zijn pyama of jij met de thee. (hem wel laten winnen dan he) Gevolg, hij vliegt naar boven, jij doet rustig aan beneden en dan kunnen jullie samen gezellig thee drinken. Is het zijn bedtijd, wel consequent blijven, 7 uur is 7 uur en ga je naar bed. geen pardon, niet nog een kusje of een slokje water, hup, je bed in, had je maar sneller moeten zijn met omkleden. Zo zit hij niet op de trap, heeft hij het zelf in de hand of hij een kopje thee kan drinken, hoef jij niet steeds boos te worden, maar je blijft wel duidelijk. Dat heeft een kind nodig, duidelijkheid. De volgende dag doe je weer precies hetzelde, steeds weer, totdat hij het niet meer nodig heeft en al naar boven vliegt zodra jij zegt dat je een kopje thee gaat zetten.



Voor de ochtend heb ik mijn zoon een wekker gegeven. Als de wekker gaat zet hij hem zelf af, gaat plassen, dan tanden poetsen en dan aankleden. Oke, hij is al wat ouder, maar jouw zoon kan dit ook aanleren. Mijn dochter van 7 doet het ook al. Wees wel consequent, de eerste paar keren zal je hem steeds moeten zeggen wat hij moet doen. Maar ik denk dat hij het zo interresant vind dat hij een grote jongen is die een eigen wekker krijgt, dat hij dan ook als een grote jongen zich gaat aankleden.



Ontbijt blijft hier ook een strijd. Leg jezelf erbij neer dat sommige dingen een strijd blijven. Mijn kids eten een bordje pap het makkelijkst, maar ik moet nog steeds zeggen dat zij nu moeten gaan eten, eet nou eens door, stop met kletsen en ga nou eens eten. Tijd is tijd, bord niet leeg, geen koek of fruit mee naar school. Dan eten ze door hoor (en weer consequent blijven, heeft hij zijn bord niet leeg, jammer dan, geen koek mee naar school)



Ja en waar blijft dan het beloningssysteem?

Elke dag als hij lief is geweest (hij mag best eens stout zijn, dat hoort erbij) krijgt hij een sticker. na zoveel stickers mag hij computeren, opblijven op zaterdag, met papa naar het zwembad of eten uitzoeken, ik noem maar wat.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.



Alle reacties Link kopieren


Haihai,



Ik vind het heel goed dat je bewust een beloningssysteem zoekt, en geen strafsysteem. Zo benadruk je het positieve. Ik werk in het onderwijs en ben tijdens mijn stages erg nadrukkelijk gewezen op het belang van belonen ipv straffen. Natuurlijk moet je in sommige gevallen wel een straf uitdelen.

Ik ben zelf een beetje tegen beloningen als cadeautjes, een sticker vind ik nog wel OK, het moet geen cadeautjesregen worden. Geef vooral complimenten voor het goede gedrag, een knuffel, aandacht, dát is belangrijk voor je kind, niet een nieuw autootje of een knuffel.

Je oudste kan het best moeilijk hebben met de aandacht die er nu gedeeld moet worden. Het is niet niks om na 5 jaar ineens maar de helft van de aandacht te krijgen. Ik was zelf 3,5 toen in mijn aandacht moest delen, daar heb ik het erg moeilijk mee gehad. Ik heb destijds mijn zusje dingen toegewenst die mijn moeder tot tranen bracht. Inmiddels accepteer ik het wel :)

Succes ermee!




Hoi Jente28:



Het lijkt inderdaad wel of de oudste negatieve aandacht aan het trekken is, zo doet hij vaak net of hij op de jongste gaat staan in zijn wippertje o.i.d. en dan zegt ie dat het een grapje is. Hij is momenteel heel uitdagend bezig tegenover mij en mijn man en dat brengt de nodige irritaties met zich mee. Ik vind het momenteel heel moeilijk om positief te blijven omdat hij gewoon treitert soms en daar kan ik heel slecht tegen. Ikzelf was ook heel jaloers en dit valt in het niets bij wat ik mijn broertje allemaal heb willen aandoen (ijzeren spaarpot in de wieg gooien, mijn moeder durfde niet te kijken, het wippertje omgooien). Gelukkig is mijn oudste 5 en denk ik niet dat hij zover zal gaan.
Alle reacties Link kopieren


;)mmm denk niet dat je je kleine wilt belonen he..zal knap zijn!



ik heb 2 jochies 3 en 4.5 jaar..... als ze hun speel goe dniet op ruimen pak ik het op en doe het in een speciale doos of als ze er om vecht doe ik het zelfde... ze kunnen 2x per dag een muntje verdienen met goed gedrag (speelgoed geld)  zodra ze 5 muntjes hebben op gespaard mochen ze iets uit de doos terug kopen...dit help heel goed bij mij... niet alleen raken ze er niet op uit gekeken (wat ik wel had bij stickers etc verdienen) maar ze rekenen ook..nog 1 dag en ik kan iets terug verdienen....




Hoi dutchie,



Klinkt goed dat systeem, ben alleen bang dat ik daar nu niet meer mee kan gaan beginnen nu hij al 5 is of wel?
Alle reacties Link kopieren




quote: nageltje180472 reageerde



Hoi allemaal,



Pfff wat een reacties zeg, bedankt hoor. Tja wat wil ik belonen? Mijn zoontje zit momenteel heel erg in een fase waarin hij niks wil moeten. Ik moet alles 6x zeggen en dan nog moet er eerst iets anders wat hij belangrijker vindt en waar je dus niet altijd tijd voor hebt (school gaan, aankleden e.d.). Het is een crime om hem uit zijn bed te krijgen, om hem omgekleed te krijgen, om zijn bod leeg te eten, om naar bed te gaan en ga zo maar door. Zeer herkenbaar (bij vlagen)



Het beloonsysteem zou dus mijns inziens iets algemeens moeten zijn. Wij zijn momenteel weer begonnen met 1x waarschuwen en dan 5 minuten op de trap (hij is 5). Vanavond was weer zo'n voorbeeld. Het was 18.30 en hij wilde nog een kopje thee want dat doen we altijd. Eerst moest hij zich omkleden en dan zou hij nog een kopje thee krijgen. Om hem naar boven te krijgen kostte al 5 minuten trap want meneer zegt gewoon "noi ik kom niet". Waarschuwen, trap dus. Toen moest hij zich uitkleden want wij zijn van mening dat hij dit best goed kan nu hij 5 is en er een babietje bij is gekomen waardoor ik dit niet allemaal meer voor hem kan doen. Ook dit kostte weer 5 minuten trap en zijn thee want daar was geen tijd meer voor aangezien hij 19.00 naar boven moet. Helemaal overstuur doordat hij geen thee meer mocht



Eerlijk gezegd kan ik me wel voorstellen dat hij boos was dat hij geen thee kreeg. Dat heb je hem beloofd, en dan krijgt hij het niet (ok, ik zie de oorzaak natuurlijk ook wel). Dit lijkt me overigens ook de "straffen" variant.

Bord leeg eten: wat bij ons heeft gewerkt is consequent, als het bord niet leeg is, net zo lang aan tafel zitten tot  het bord wel leeg is. Dus idd straffen. Maar als het bord dan leeg was, prezen we hem, en mocht hij iets lekkers toe, als beloning. Drie keer heeft hij het geprobeerd. Sindsdien nooit weer. Eet altijd zijn bord leeg. Het is ook een kwestie volgens mij van heel consequent (proberen te) zijn. En duidelijk. Dan is straffen helemaal niet vaak nodig. Ik kan de keren dat mijn zoon op de gang heeft gestaan op één hand tellen. En die van mijn dochter van drie overigens ook (en die heeft een behoorlijk wat feller karakter).



en gaat dan schelden "ik vind je een baby, ik ben nooit meer je vriend" wat hem dus ook weer 5 minuten trap opbracht. Ik ben dus helemaal kapot als hij ligt en voel me niet leuk dat hij dus niet een kopje thee kon meedrinken want dat is ons rustpunt in dit gezin. Zo gaat het dus de hele dag door en ik wordt er aardig moedeloos van en merk dat ik mijn kind helemaal niet meer aardig vindt sinds hij op school zit en denkt dat ie alles kan maken en zich alles toeéigend. Help!!!!!



Probeer echt consequent te zijn in wat hij wel en wat hij niet mag. Geen grenzen verleggen. Heel duidelijk zijn. Als je bepaald gedrag niet duldt, lijkt het mij prima om de trap-methode toe te passen. Als hij dan een dag heel aardig en netjes is geweest, zou ik dat dan ook aan het einde van die dag tegen hem zeggen, dat je het zo ontzettend goed vindt dat hij de hele dag zich goed heeft gedragen (evt. nog andere beloning erbij). Zal de eerste dagen wel even doorbijten zijn denk ik.... De methode voelt wellicht "streng" (ik hoor ook wel eens dat ik een strenge moeder ben), kijk maar of je het wat vindt!





Hoi kastanjetje,



Consequentie is inderdaad de sleutel en ik moet toegeven dat wij met de komst van de jongste (nu 2 maanden) de teugels hebben laten vieren om maar geen ellende te krijgen en dat is niet goed. Mijn man en ik willen dan ook weer helemaal op de rit komen want dit is voor ons en voor mijn oudste niet goed. Ik ben ook bang dat we hem wat verwend hebben door de komst van de kleinste te compenseren en doordat ik opgenomen ben geweest en geel makkelijke zwangerschap heb gehad is hij mijn aandacht een tijdje tekortgeschoten. Ik merk ook dat hij mijn aandacht echt mist en van alles doet om dit op te eisen.



Ik kan mij ook voorstellen dat hij boos was maar dat moet hem dan maar wel leren om te luisteren want hij verliest anders gewoon zijn thee of zijn verhaaltje voor het naar bed gaan. We waarschuwen hem uiteraard wel eerst dus heeft hij altijd de kans om verantwoording te nemen en het anders te doen. Het lullige is vaak dat hij uit enthousiasme handelt en mij zoveel wil laten zien dat hij gewoon vergeet om te doen wat hij moet doen.

Alle reacties Link kopieren




quote: nageltje180472 reageerde



Hoi allemaal,



Pfff wat een reacties zeg, bedankt hoor. Tja wat wil ik belonen? Mijn zoontje zit momenteel heel erg in een fase waarin hij niks wil moeten. Ik moet alles 6x zeggen en dan nog moet er eerst iets anders wat hij belangrijker vindt en waar je dus niet altijd tijd voor hebt (school gaan, aankleden e.d.). Het is een crime om hem uit zijn bed te krijgen, om hem omgekleed te krijgen, om zijn bod leeg te eten, om naar bed te gaan en ga zo maar door. Het beloonsysteem zou dus mijns inziens iets algemeens moeten zijn. Wij zijn momenteel weer begonnen met 1x waarschuwen en dan 5 minuten op de trap (hij is 5). Vanavond was weer zo'n voorbeeld. Het was 18.30 en hij wilde nog een kopje thee want dat doen we altijd. Eerst moest hij zich omkleden en dan zou hij nog een kopje thee krijgen. Om hem naar boven te krijgen kostte al 5 minuten trap want meneer zegt gewoon "noi ik kom niet". Waarschuwen, trap dus. Toen moest hij zich uitkleden want wij zijn van mening dat hij dit best goed kan nu hij 5 is en er een babietje bij is gekomen waardoor ik dit niet allemaal meer voor hem kan doen. Ook dit kostte weer 5 minuten trap en zijn thee want daar was geen tijd meer voor aangezien hij 19.00 naar boven moet. Helemaal overstuur doordat hij geen thee meer mocht en gaat dan schelden "ik vind je een baby, ik ben nooit meer je vriend" wat hem dus ook weer 5 minuten trap opbracht. Ik ben dus helemaal kapot als hij ligt en voel me niet leuk dat hij dus niet een kopje thee kon meedrinken want dat is ons rustpunt in dit gezin. Zo gaat het dus de hele dag door en ik wordt er aardig moedeloos van en merk dat ik mijn kind helemaal niet meer aardig vindt sinds hij op school zit en denkt dat ie alles kan maken en zich alles toeéigend. Help!!!!! Nu wordt het wat duidelijker waarom je een beloningssysteem wilt gebruiken. 



Eerst nog even dit, ik vind (en dit kan je naast je neerleggen als je het er niet mee eens bent, :P) dat hij wel heel snel en lang op de trap moet zitten. Zo krijgt hij steeds straf en dat werkt niet (zoals je wel al ontdekt hebt) 

Mijn zoon van 10 jaar, die moet ik nog steeds tig keer zeggen dat hij nu zijn pyama aan moet doen (oke, geen vergelijking, mijn zoon is een autist, maar ik word er ook moedeloos van, alles tien, twintig keer zeggen eer hij het gaat doen) Toen hij 5 jaar was, maakte ik er een spelletje van (werkt nu niet meer, jammergenoeg)

Wedstrijdje doen, wie is er eerste: hij met zijn pyama of jij met de thee. (hem wel laten winnen dan he) Gevolg, hij vliegt naar boven, jij doet rustig aan beneden en dan kunnen jullie samen gezellig thee drinken. Is het zijn bedtijd, wel consequent blijven, 7 uur is 7 uur en ga je naar bed. geen pardon, niet nog een kusje of een slokje water, hup, je bed in, had je maar sneller moeten zijn met omkleden. Zo zit hij niet op de trap, heeft hij het zelf in de hand of hij een kopje thee kan drinken, hoef jij niet steeds boos te worden, maar je blijft wel duidelijk. Dat heeft een kind nodig, duidelijkheid. De volgende dag doe je weer precies hetzelde, steeds weer, totdat hij het niet meer nodig heeft en al naar boven vliegt zodra jij zegt dat je een kopje thee gaat zetten.



Voor de ochtend heb ik mijn zoon een wekker gegeven. Als de wekker gaat zet hij hem zelf af, gaat plassen, dan tanden poetsen en dan aankleden. Oke, hij is al wat ouder, maar jouw zoon kan dit ook aanleren. Mijn dochter van 7 doet het ook al. Wees wel consequent, de eerste paar keren zal je hem steeds moeten zeggen wat hij moet doen. Maar ik denk dat hij het zo interresant vind dat hij een grote jongen is die een eigen wekker krijgt, dat hij dan ook als een grote jongen zich gaat aankleden.



Ontbijt blijft hier ook een strijd. Leg jezelf erbij neer dat sommige dingen een strijd blijven. Mijn kids eten een bordje pap het makkelijkst, maar ik moet nog steeds zeggen dat zij nu moeten gaan eten, eet nou eens door, stop met kletsen en ga nou eens eten. Tijd is tijd, bord niet leeg, geen koek of fruit mee naar school. Dan eten ze door hoor (en weer consequent blijven, heeft hij zijn bord niet leeg, jammer dan, geen koek mee naar school)



Ja en waar blijft dan het beloningssysteem?

Elke dag als hij lief is geweest (hij mag best eens stout zijn, dat hoort erbij) krijgt hij een sticker. na zoveel stickers mag hij computeren, opblijven op zaterdag, met papa naar het zwembad of eten uitzoeken, ik noem maar wat.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.







Hoi swinta,



Het is inderdaad een andere situatie maar ik moet eerlijk zeggen toen jij over je autistische zoontje begon ik soms ook het idee heeft dat mijn zoontje autistische trekjes heeft. Soms moet ik echt 10 x wat zeggen wil ik tot hem doordringen. Hij zegt soms gewoon "ja mama" en als ik dan vraag wat ik vroeg dan weet hij het niet. Hij zit zo in zijn eigen wereldje dat je soms gewoon moet schreeuwen om iets van hem gedaan te krijgen en dat is echt naar. Nou weet ik aardig wat autisme is aangezien mijn broertje geestelijk gehandicapt is en ook autisme heeft (o.a.). Mijn man vind ik ADHD-neigingen vertonen want die kan ook heel slecht luisteren en concentreren en is af en toe een grote zenuwelijer dus het maakt het allemaal niet makkelijker moet ik zeggen. Kan mij voorstellen dat jij er moedeloos van wordt. Dat wedstrijdje probeer ik ook maar dan zegt ie dat ie er geen zin in heeft want hij wil zijn bed niet uit en dan sta ik mijn eentje een wedstrijdje te doen, hahahaha. Het is ook zo'n bijdehandje.



Ik denk dat wij inderdaad vaste en consequente regels moeten hanteren want nu is het eigenlijk go with the flow, de ene keer straf jehem hiermaa, dan weer daarmee en dat werkt niet. Toch denk ik niet dat die wekker bij mijn oudste zal werken want hij weigert gewoon mee te werken. Maar goed, ik moet positief blijven want als ik negatief wordt dan lukt het zeker niet. Het vervelende is gewoon dat hij heel dwars is momenteel en elk leuk ideetje afketst.
Alle reacties Link kopieren
............

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven