Welk audiosysteem?

06-05-2017 13:48 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
...en roep nu niet allemaal Sonos ;)

In mijn nieuwe huis zoek ik een nieuw audiosysteem. Of systemen. Maar ik heb geen idee hoe het allemaal werkt, want mijn laatste stereosetje (zo'n torentje met twee boxen en zelfs een cassettedeck er in!) kocht ik ruim 15 jaar geleden. Die voldoet nu prima in mijn rechte woonkamer, maar zal niet genoeg zijn voor de nieuwe grotere woonkamer met een keuken om de hoek. Maar ik heb nul kennis op dit gebied. Wie helpt?



Mijn man wil graag iets van een home cinema set voor de tv, die komt in een uiterste hoek van de kamer te staan. Ik wil graag iets voor muziek, waarmee ik zowel in de woonkamer als in de keuken (wel in één ruimte maar vanwege een muur zal het geluid niet in beide delen goed te horen zijn, de keuken zit aan het andere uiterste van de kamer) muziek kan luisteren. Waarschijnlijk met losse boxen denk ik? De nadruk ligt voor ons beide wel op een mooi systeem voor muziek, dat vindt ook mijn man het belangrijkste.

Ik kom overal Sonos tegen (dat was ook het enige waar de verkoper over kon praten toen ik advies vroeg), maar jeeeeeetje wat is dat duur! Hebben jullie nog andere tips hoe ik dit op kan lossen?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee

Hier ook aan het denken over een muzieksysteem.

Na verhuizing alleen nog maar een draagbare radio aanwezig.. en laptop met heel veel muziek.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Sonos!

Flauw, ik lees nu pas dat jullie dat te duur vinden. Is ook duur. Wij hebben het in de loop der jaren bij elkaar verzameld.
Alle reacties Link kopieren
Zelf samenstellen veel goedkoper en je kan het makkelijker uitbreiden(Sonos heeft niet eens HDMI alles moet via optisch/toslink wat lang niet alle tv modellen meer hebben) hoeft niet altijd groot te zijn alleen voor films en bepaalde muziek (film muziek/extreem dynamische muziek)is subwoofer wel aanrader

met 1000 Euro kan je heel leuk 2.1 setje samenstellen die aanzienlijk beter klinkt dan Sonos en kan uitbreiden eventueel, en vergeet niet te luisteren luidsprekers is een kwestie van smaak er is niet een 1 de beste



tweede hans vind je genoeg op marktplaats want de techniek van een luidsprekers is nog steeds gebaseerd op 100 jaar oude techniek dus maakt leeftijd niet echt uit alleen wel opletten of ie goed behandeld is

Focal jm lab/Dali/Klipsch/Magnat/B&W genoeg keuze
Alle reacties Link kopieren
Een mooi en goed systeem is nu eenmaal duur.

Alles onder een Sonos is al heel snel rommel en krijg je spijt van.
Alle reacties Link kopieren
Haha ja ik geloof ook meteen dat goed goed is. Misschien eerst gewoon met het spul voor muziek beginnen, dat vinden we toch het belangrijkste. En misschien vergeet man ondertussen die home cinema, want dat hoeft van mij niet zo nodig ;)



Maar misschien zijn er nog andere opties, zijn we beide blij!
Alle reacties Link kopieren
quote:ButtersStotch schreef op 06 mei 2017 @ 14:52:

Zelf samenstellen veel goedkoper en je kan het makkelijker uitbreiden(Sonos heeft niet eens HDMI alles moet via optisch/toslink wat lang niet alle tv modellen meer hebben) hoeft niet altijd groot te zijn alleen voor films en bepaalde muziek (film muziek/extreem dynamische muziek)is subwoofer wel aanrader

met 1000 Euro kan je heel leuk 2.1 setje samenstellen die aanzienlijk beter klinkt dan Sonos en kan uitbreiden eventueel, en vergeet niet te luisteren luidsprekers is een kwestie van smaak er is niet een 1 de beste



tweede hans vind je genoeg op marktplaats want de techniek van een luidsprekers is nog steeds gebaseerd op 100 jaar oude techniek dus maakt leeftijd niet echt uit alleen wel opletten of ie goed behandeld is

Focal jm lab/Dali/Klipsch/Magnat/B&W genoeg keuzeTweedehands luidsprekers is nooit een goed idee..
Alle reacties Link kopieren
Oh veel reacties tegelijk!



ButtersStotch, waar moet ik aan denken als ik iets zelf wil samenstellen voor de tv? Een soort basis-station en meerdere boxjes? Je ziet, ik weet er echt niks van ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:smaragdgroen schreef op 06 mei 2017 @ 14:53:

Haha ja ik geloof ook meteen dat goed goed is. Misschien eerst gewoon met het spul voor muziek beginnen, dat vinden we toch het belangrijkste. En misschien vergeet man ondertussen die home cinema, want dat hoeft van mij niet zo nodig ;)



Maar misschien zijn er nog andere opties, zijn we beide blij!Home cinema is overrated, ik zou inderdaad de focus op gewone audio leggen. Boxen, versterker en streamer.
Alle reacties Link kopieren
Duidelijk! Ik snap nu ook welke 'elementen' ik bij elkaar moet hebben, dank!
Alle reacties Link kopieren
ik zeg toch ook Sonos . Ik heb op dit moment twee Sonos Play 1 in een flinke kamer staan met een hoog plafond en die kleine dingen vullen de ruimte echt uitstekend. Het was de beste aankoop van 2016, we hebben er dagelijks plezier van.



En in combinatie met Spotify Premium is het helemaal ideaal, werkelijk alles kun je afspelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:missfitz schreef op 06 mei 2017 @ 15:57:

ik zeg toch ook Sonos . Ik heb op dit moment twee Sonos Play 1 in een flinke kamer staan met een hoog plafond en die kleine dingen vullen de ruimte echt uitstekend. Het was de beste aankoop van 2016, we hebben er dagelijks plezier van.



En in combinatie met Spotify Premium is het helemaal ideaal, werkelijk alles kun je afspelen.



Heb je er dan ook een Sonos Playbar bij nodig?

Ik voel me wel heel onnozel met al deze vragen ;)



Oh edit: die Playbar is voor de tv. Aha!
Samsung soundbar met woofer. Ik heb echt prachtig en zuiver geluid.
Alle reacties Link kopieren
quote:smaragdgroen schreef op 06 mei 2017 @ 16:04:

[...]





Heb je er dan ook een Sonos Playbar bij nodig?

Ik voel me wel heel onnozel met al deze vragen ;)



Oh edit: die Playbar is voor de tv. Aha!Nee inderdaad, voor alleen muziek hoeft dat dus niet. Wel als je ook het geluid van je tv wilt versterker. Daar heb ik overigens gewoon een playbar van Samsung voor, want ik vond die van Sonos dan weer erg duur.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een soundbar van Harman kardon onder onze tv hangen. Daar komt echt heel mooi en zuiver geluid uit. Er zitten verschillende functies op voor als je bijvoorbeeld film wilt kijken of muziek luisteren. Je kan via Bluetooth ook verbinding maken met laptop of telefoon en dan muziek afspelen. Het is wel een investering die je even moet doen, maar het is het geld echt waard.
Alle reacties Link kopieren
quote:analist88 schreef op 06 mei 2017 @ 16:45:

Wij hebben een soundbar van Harman kardon onder onze tv hangen. Daar komt echt heel mooi en zuiver geluid uit. Er zitten verschillende functies op voor als je bijvoorbeeld film wilt kijken of muziek luisteren. Je kan via Bluetooth ook verbinding maken met laptop of telefoon en dan muziek afspelen. Het is wel een investering die je even moet doen, maar het is het geld echt waard.Uit de reacties op hun website haal ik dat je verder geen losse boxen nodig hebt bij je tv, met zo'n soundbar? Maar ik lees ook dat er geen losse boxen bij te bestellen zijn (zodat ik bij de keuken/eetkamer ook wat kan plaatsen)?
Bluesound, beter maar ook duurder dan Sonos. Tja, ik mocht geen Sonos zeggen he?
Alle reacties Link kopieren
Haha heel goed, Izzy!

Maar ik merk dat langzaam verzamelen van het spul ook een optie is, ik dacht dat ik alles in één keer moest kopen om het te kunnen gebruiken. Dan weegt de prijs al wat minder zwaar.
Alle reacties Link kopieren
Als je echt van muziek houdt: Gewoon een klassieke versterker met 4 bedrade speakers (waarvan 2 hele goede in de woonkamer en 2 compacte in de keuken). Dan heb je 4x goed geluid, ipv 6x slecht geluid zoals bij veel goedkope alles-in-1-setjes.

Dat is alles bij elkaar niet duurder dan een set van 4 Sonossen. Maar wel minder 'hip'.

Zoals reeds gezegd kan je op Marktplaats ook mooi spul kopen voor weinig geld, maar nieuwe traditionele speakers zijn ook nog altijd veel goedkoper dan die hippe internet dingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:oo4load schreef op 06 mei 2017 @ 17:31:

Als je echt van muziek houdt: Gewoon een klassieke versterker met 4 bedrade speakers (waarvan 2 hele goede in de woonkamer en 2 compacte in de keuken). Dan heb je 4x goed geluid, ipv 6x slecht geluid zoals bij veel goedkope alles-in-1-setjes.

Dat is alles bij elkaar niet duurder dan een set van 4 Sonossen. Maar wel minder 'hip'.

Zoals reeds gezegd kan je op Marktplaats ook mooi spul kopen voor weinig geld, maar nieuwe traditionele speakers zijn ook nog altijd veel goedkoper dan die hippe internet dingen.



Met het gevaar nu heel onnozel over te komen: wat sluit ik op zo'n versterker aan om af te spelen? Ik kan dan bijvoorbeeld mijn telefoon aansluiten voor Spotify en radio denk ik?

Gut, 'vroeger' kocht ik aan de lopende band van die audiosetjes, steeds net wat beter (met mijn puber-budget, maar toch). Nu heb ik echt geen flauw idee meer, maar ben wel een echte muziekliefhebber. Dan klinkt zoiets wel erg interessant.

Moet ik alleen bedenken hoe ik vanaf één versterker 4 draden laat lopen door de kamer, dat is in deze kamer wel een uitdaging denk ik.



Edit: we hebben trouwens een chromecast hangen nu, voor Spotify via ons 'torentje'.
Alle reacties Link kopieren
Teufel: https://www.besteproduct. ... 494141/prijzen#prijslijst

Vorige week was hij nog 199,00. Da's balen!



Je hebt wifi- en bluetoothsystemen. Je kan ze hier uitzoeken: https://www.besteproduct. ... &priceMax=&sort=11&page=1



Ik zou ze niet op hun mooie ogen geloven hoor, maar je kan op die manier een indicatie krijgen.



Zelf doe ik het definitief niet. Ben gewoon dik tevreden met wat ik heb.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Mooie linkjes, retrostar, bedankt! Zal er eens goed naar kijken. Die uitleg kan ik in ieder geval goed gebruiken...

Mijn oude setje, eigenlijk geschikt voor een tienerslaapkamer, gaat het qua vermogen niet redden in ons nieuwe huis. Anders was ik echt wel trouw gebleven aan dit setje. Met cassettedesk. Die ik één keer per jaar gebruik. Hooguit ;)
Alle reacties Link kopieren
Succes!



Ik zou bedenken wat je nodig hebt voor je set (een versterker hoeft niet bij actieve boxen), je leest de gebruiksaanwijzingen door die er vaak bij staan, en zijn er nog vragen dan zou ik een e-mail sturen naar de importeur met de precieze vragen, bijvoorbeeld hoe sluit ik soundbar merk xx en type xx aan op mijn tv, en hoe bedien ik het geluid. Bijvoorbeeld
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb dus twee sets met een stereoversterker (veel beter geluid dan al die AV-shit) en goede speakers. Op elke versterker is een Bluesound Node aangesloten en dat geeft fantastisch multiroom geluid. Stereo zoals het hoort te zijn, niet zo'n nepboxje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven