Lettergrootte Kobo e-reader

06-03-2018 14:26 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat hier iemand is die weet of onderstaand "probleem" te verhelpen is.

Ik vind het lastig het probleem kort genoeg te verwoorden om goed te kunnen googlen, vandaar dat ik het hier probeer ;)

Ik heb een Kobo e-reader en vanwege slechte ogen, lees ik op een heel groot lettertype. Ik heb daarom een (iets) grotere Kobo gekocht, omdat er anders helemaal maar twee of drie woorden in het beeldscherm pastten. Het probleem dat zich nu echter voordoet, is dat, zodra ik de lettergrootte aanpas, de woorden verder van de kanten komen te staan (zowel boven als de zijkant). Zo staan er alsnog niet zo veel woorden op één pagina.

Je zou zeggen dat dit aan te passen is door de regelafstand en de marges, als ook het uitvullen op z'n max te zetten. Deze staan echter al op de meest gunstige stand. Ook worden woorden raar afgebroken, maar dat snap ik dan wel weer, en dat stoort mij minder dan dat m'n beeld nu nog steeds voor de helft uit witte ruimte bestaat.....

Nu is dit niet bij ieder boek zo, maar wel bij 2 van de 3, zeg maar.


Is er hier iemand die mij zou kunnen helpen dit wél goed aan te passen?
Heb je al verschillende lettertypes geprobeerd?
Je kan ook de regelafstand en marges aanpassen.
Probeer dat eens?
Alle reacties Link kopieren
CommonSense schreef:
06-03-2018 14:47
Heb je al verschillende lettertypes geprobeerd?
Ja, heb ik inderdaad. Maakte geen verschil helaas. Maar bedankt voor het meedenken :)
Alle reacties Link kopieren
Madre schreef:
06-03-2018 14:54
Je kan ook de regelafstand en marges aanpassen.
Probeer dat eens?
Yep, ook geprobeerd. (zie OP) Klinkt als het meest logische, maar deze staan dus al op de max.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zou je dr marges en de regelafstand juist op minimaal moeten zetten in plaats van op maximaal.

Hoe groter de marges en de regelafstand hoe meer wit.
Alle reacties Link kopieren
Ja, misschien slecht geformuleerd van mij, maar ik bedoelde dat ik beide uitersten heb geprobeerd qua marges, uitvallen en regelafstand.

Mijn man heeft een andere Kobo, en die is in normale grootte en daar is dit probleem (met precies hetzelfde boek) dus niet. Dat is het aparte. Anders zou je nog kunnen denken dat het een foute epub is bijvoorbeeld.

Hopelijk heeft iemand anders nog een tip :)
Bij de winkel waar ik m kocht, hoef ik namelijk waarschijnlijk niet om advies te vragen, de MM leest toch alleen de kaartjes voor :p

En anders misschien Kobo zelf eens contacten....
Ik denk dat ik het herken, al ging het bij mij niet om zulke grote letters. Maar ik wilde wel grootte, stijl en randen aanpassen en dat lukte dan niet zoals ik het wilde. Was ook zoals jij zegt bij sommige boeken wel en bij andere boeken niet.
Bij mij zat het erin dat boeken zeg maar al een opmaak hadden waardoor ik die in mijn Kobo niet meer goed kon aanpassen.

Ik heb het kunnen oplossen door in Calibre de boeken waar het om ging te converteren. Het is een tijd geleden, maar volgens mij ging het hierom: instellingen die je weg moet halen onder het kopje 'Uiterlijk en gedrag' (staat links als je eerst 'boeken converteren' bovenin aangeklikt hebt).
Volgens mij moest ik onder layout dan 'verwijder witruimtes tussen alineas' aanvinken en 'blanco regel tussen paragrafen' juist niet aanvinken.
En onder stijlen bij 'selekteer stijlinformatie die u geheel wilt verwijderen' vinkjes zetten bij 'lettertypes', 'marges' en 'padding'.
Als je het boek dan naar je Kobo overzet kun je in je Kobo alles instellen zoals je wilt.
Alle reacties Link kopieren
Ika35; ik heb het programma gedownload, en één van de boeken daarin geopend en bij paginaopmaak de marges voor rechts/links/boven/onder op 1.0 gezet. Eens zien wat dat gaat doen :)
(ik heb m'n e-boek nu niet mee, dus ben benieuwd straks!)

Bedankt voor de tip; hopelijk werkt dit!
Alle reacties Link kopieren
Ja, het werkt! Echt super fijn!

Nogmaals bedankt voor de tip!

Ik blijf het wel apart vinden dat, als ik een normale grootte instel, de pagina wel helemaal gevuld was, maar zodra ik ging vergroten, de witte ruimte link/rechts steeds ruimer werd....

Maar goed; zo is het opgelost!
Graag gedaan. Fijn dat het bij jou ook werkt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven