Weekmenu - we eten zo vaak hetzelfde

12-06-2017 10:30 119 berichten
Hoi!

Wij lopen tegen het probleem aan dat we zo vaak hetzelfde eten en het inmiddels ons neusgaten uit komt.

Wat er vaak bij ons op het menu staat zijn:
broccoli, boontjes met krieltjes of gekookte aardappels
pasta (macaroni of spaghetti)
Kip met boontjes in een woksaus met rijst
Andijviestampot (in de winter andere stampotten)

Eigenlijk staat dit wel een beetje iedere week op het menu. Met in het weekend vaak wat makkelijks, of restjes van de afgelopen week (krijgen we weer hetzelfde op het bord, maar weggooien is ook zo zonde) of we eten soep met stokbrood en gewone broodjes.

Ik zoek inspiratie voor nieuwe gerechtjes, liefst geen pakken van knor (te weinig voor ons gezin en vind het eigenlijk ook niet lekker). We zijn niet de makkelijkste eters, oudste kind eet bijna geen vlees, hij vindt het niet lekker. Middelste eet en lust alles, behalve als oudste al heeft aangegeven dat hij het niet lekker vind (en soms gewoon ook echt niets eet).
Jongste eet over het algemeen met de pot mee, maar is soms te moe om te eten, en eet dan een boterham (wat op zich prima is, hij eet warm tussen de middag op de opvang)

Ik heb diverse maaltijdbox site's bekeken, maar het gros van de recepten daar vind ik te ingewikkeld en gewoon niet aantrekkelijk eruit zien.

Wat zijn jullie gezinsrecepten wat kindvriendelijk is en niet al te lang duurt qua bereiding?
Chili con carne, nasi, bami, pastasalade, taco's, nacho's met gehakt, wraps,. Allemaal snel te maken en zonder pakjes. Wij eten ook vaak rijst met gemarineerde zalm en boontjes.
anoniem_15025 wijzigde dit bericht op 12-06-2017 10:39
20.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wraps of taco's met een mengsel van ui, champignons, paprika, mais, kidneybonen en/of vegetarisch gehakt, kruiden met mexicaanse kruidenmix, creme fraiche en sla erbij.

Pasta met saus van slagroom met erin champignons, erwten, sperziebonen en rasp van citroenschil en basilicum. Parmezaanse kaas erbij of vegetarische spekjes.

Rijst met geroerbakte groenten met pindasaus erbij? Ik maak meestal een groentemengsel met ui, champignons, wortel, tauge. Paprika en chinese kool zijn ook lekker. Bloemkool werkt ook. Erbij kunnen ook vegetarische balletjes bij of een omelet.
Alle reacties Link kopieren
Kijk anders eens op allerhande van ah. Daar heb je kids favorieten, makkelijk, vegetarisch enz. Daar kijk ik als ik ff geen inspiratie heb.
Wij hebben soort van vaste dagen voor bepaalde dingen.
Maandag Hollandse pot, beetje ouderwets mag best, veel werk ook want ik ben vrij.
Dinsdag pasta. Een van de ruim 20 recepten.
Woensdag Hollandse pot. Modern en graag snel klaar.
Donderdag rijst, met een van de vele roerbak varianten.
Vrijdag iets makkelijks want mijn man kookt. (Is geen keuken prins)
Zaterdag, soep en brood, pizza, hartige taart dus vooral iets met 'brood'
Zondag afhankelijk van de plannen iets makkelijks of juist veel werk. Type zondagsmaal.

Steeds als ik de plannen maak dan bedenk ik wat we vorige week aten en dan dus niet weer hetzelfde. Werkt hier heel goed om de variatie er in te houden.
Bami of nasi
Chili con/sin carne
Taco´s of wraps
Curry met rijst
Linzenschotels/soep
Hartige taart
Lasagne
Risotto
Alle reacties Link kopieren
Kijk anders eens in dit topic:

eten/plaats-hier-jouw-weekmenu/list_mes ... 3#25546173

Hier plaatsen veel forummers iedere week hun weekmenu. Valt echt wel inspiratie uit te halen, en als je van iets het recept wil weten Kun je het natuurlijk altijd vragen. Ook vind ik de volgende website een uitkomst:

Www.lekkerensimpel.com

Makkelijke recepten met relatief weinig ingrediënten, en voor ieder wat wils.
Zoon eet alleen pasta zonder saus. Dus alles wat ik erbij bedenk dat eet hij niet (volgens mij heeft hij door dat ik de saus voor de kinderen vol stop met groente en dan door de blender haal ;-) )
Hij eet er alleen wat kaas en pijnboompitjes op en dan nog met lange tanden.

Dochter eet geen rijst, zelfde als zoon eigenlijk, alleen droog. Het liefste met scheppen mayonaise erop, die doet het liefste overal mayo op.

Ik ben niet zo'n fan van groente en pittig.

O en de kinderen eten geen wraps en taco's..................
Man eet eigenlijk alles wel, maar liever geen macaroni of spaghetti, want te vaak gegeten.

Er valt zoveel af..... word er een beetje moedeloos van
Kijk eens op de site van chicks love food.
Ze hebben makkelijke, leuke recepten en ook speciaal voor kinderen.

Wij liepen lang geleden ook tegen dit probleem aan. (Al dan niet zonder kinderen)
Heb zelf veel gehad aan eerder genoemde site, de recepten van Hello Fresh en alle bladen van de supermarkten.
Een hoop geblader en gezoek maar heb nu zoveel inspiratie.
Succes!
o en nog handiger, de kinderen eten 3x per week warm op de opvang.
We hebben een tijdje op die dagen hen s'avonds brood gegeven maar dan kwamen ze al snel uit bed met de mededeling dat ze nog honger hadden en stonden wij om 21 uur nog boterhammen te smeren.

En dat maakt het zo lastig plannen, we hebben gelukkig een maandmenu van de opvang zodat we dit ernaast kunnen leggen en we de kinderen niet 2x per dag hetzelfde voor schotelen
Alle reacties Link kopieren
Soep?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Roerbakgroenten met woksausje (kan ook zelfmaak) en kipreepjes met rijst
Krieltjes met snijboontjes en stukje vlees
Fusili met spinazie en Boursin, spekjes of zalmsnippers er door
Pilav met rijst
even wat dingen opschrijven hoor!
Risotto al een lange tijd niet meer gegeten, kan wel weer is op het lijstje,
hartige taart maak ik vaak in het weekend, vind ik voor doordeweek te veel werk.

Bami en nasi heb ik eigenlijk niet zulke lekkere recepten voor of veel met pakjes. Jullie een recept?

O en soep eet oudste ook niet, middelste een beetje maar dan mag er niets in zitten van vermiccelli of groente (zucht) en jongste eet het wel (of drinkt dan)
Alle reacties Link kopieren
Ons snelle makkelijke gerecht is vaak couscous.
Gewoon bouillon maken met een blokje, couscous in laten wellen.
Beetje ras el hanout er doorheen en dan verder gegrilde groentes die we nog hebben liggen.
Je kunt ook nog noten, rozijnen etc. toevoegen naar smaak.
En vaak stukje vis of vlees erbij.
aankleefsjaan schreef:
12-06-2017 10:59
Roerbakgroenten met woksausje (kan ook zelfmaak) en kipreepjes met rijst
Krieltjes met snijboontjes en stukje vlees
Fusili met spinazie en Boursin, spekjes of zalmsnippers er door
Pilav met rijst
Doe je dan verse spinazie? En dan koken of wokken en dan erdoor?
Alle reacties Link kopieren
Nasi met sate
Gegrilde kip met gebakken aardappeltjes en sla
Voor de variatie ipv spaghetti eens de griekse pastitio
Sperciboontjes in tomatensaus zoete aardappel en runvlees
Op een warme dag pasta salade en de bbq met stokbrood
Bak door de weeks ook wel pannenkoeken
In het weekend bv zoals de laatse tijd geregeld aspergesoep en een uitsmijter erbij.
Een pizza van de pizza boer.
Alle reacties Link kopieren
Stop met iedere dag met iedereen rekening te houden. Ik zou meer varieren met verschillende groenten. Je mag best dingen niet lekker vinden, maar je moet wel proeven/iets eten. Mijn oudste is ook niet zo'n liefhebber van vlees, oke, dan krijg je gewoon een kleiner stukje.
Vandaag eten wij restjes. Dit is een restje Lasagne, een restje bami en een restje pastasaus, allemaal zelf gemaakt, bij de pastasaus kook ik nog wat macaroni bij natuurlijk. Morgen eten we chinese kool en woensdag sla. Verder ben ik nog niet, want donderdag doe ik boodschappen, dus de rest bedenk ik er in de loop van de week bij. Worteltjes vinden kinderen ook vaak lekker en die van mij zijn ook gek op rode bieten.
Ook met pasta en rijst kun je varieren, genoeg recepten te vinden. De ene keer eten we een variant die de kinderen het lekkerst vinden, de andere keer een variant met meer groente, altijd herkenbaar. Vinden ze iets minder lekker, maar ze eten het wel.
Alle reacties Link kopieren
dobbey schreef:
12-06-2017 10:52
Zoon eet alleen pasta zonder saus. Dus alles wat ik erbij bedenk dat eet hij niet (volgens mij heeft hij door dat ik de saus voor de kinderen vol stop met groente en dan door de blender haal ;-) )
Hij eet er alleen wat kaas en pijnboompitjes op en dan nog met lange tanden.

Dochter eet geen rijst, zelfde als zoon eigenlijk, alleen droog. Het liefste met scheppen mayonaise erop, die doet het liefste overal mayo op.

Ik ben niet zo'n fan van groente en pittig.

O en de kinderen eten geen wraps en taco's..................
Man eet eigenlijk alles wel, maar liever geen macaroni of spaghetti, want te vaak gegeten.

Er valt zoveel af..... word er een beetje moedeloos van
Tsja.... dan niet.
Wat denk je zelf, als jullie geen vlees, geen groente, geen rijst, taco's en wraps en geen pasta willen eten.

Waarmee had je dan willen koken?
Ik zou de kinderen ook maar wat meer dingen leren eten, wordt het ook een stuk makkelijker van.

Recept voor nasi of bami: Vlees (kip of varkensvlees of gehakt) aanbakken in de koekenpan. Hier wat ketjap, en sambal door doen naar smaak. Zakje met chinese roerbakgroente erbij en dan nog wat kruiden erbij. Verse gember raspen, kurkuma, koenjit en peper. Beetje water erbij doen en dan de groente gaar laten worden. Vocht laten verdampen. Ondertussen de rijst of bami koken en alles door elkaar mengen. Evt een omeletje bakken en deze er bij serveren
Wij liepen er een tijd terug ook steeds tegenaan. Toen afgesproken om het doordeweeks te laten, maar in het weekend 2 dagen eens wat anders te proberen. Uiteindelijk echt wel een en ander gevonden wat en snel was, en goed gegeten werd en nu is het weekmenu wel wat gevarieerder.

Snel klare kindtoppers hier thuis:

shoarma (of gehakt met bonen en kruiden) in wraps (daar kan je eigenlijk alle kanten mee op) met krieltjes en goed gevulde e sla (komkommer, tomaat, uitjes, augurk, tonijn, maiskorrels en dat soort dingen).

tortilla chips met gehakt(peper en zout), roerbakgroente en salsa saus erdoor in de oven met sla en zure room (gekruid met wat knoflook, paprikapoeder, bieslook/ peterselie of wat er in huis is)

Pasta met saus van gehakt (of spekjes, of gerookte zalm) met spinazie en boursin

kipfilet aan stukjes roerbakken met bamigroentes, peper, zout, kerriepoeder, knoflook, eiermie erbij en een scheutje soyasaus

Hartige taart (haal meestal een pakje van koopmans deeg voor hartige taart, daar staat een recept achterop :) )

kinderen houden ook erg van gewoon gekookte aardappelen, vlees en groente (rode kool met appel, rode biet, tuinbonen geroerbakt met spek en ui, spercie of snij bonen of witte kool a la creme) en ze houden erg van stampotten, ook in de zomer. Zuurkool met ananas is bv ook een lekkere zomerstamppot, spinaziestamppot met paprika erdoor, of hete bliksem. Die laatste is meer voor het najaar maar een succesrecept, net als stoofpeertjes (maar die zijn dan weer niet snel klaar).

Doppers met wortels en vissticks is een makkelijk succes als wij wat eten wat ze echt niet lekker vinden (prei met geruld gehakt in de wok en kaas erover met wat aardappel puree, asperges of gevulde paprika)
of als een van ons laat is en de kinderen vooruit eten.
Pizza zelf beleggen (wij maken de bodem zelf, maar voor snel klaar kan je ook bv kant en klare bodem van tante fanny halen of een turks brood doormidden snijden), pesto of tomaten saus en voor erop bv ui, champignons, ananas, paprika, tomaat, gehakt (geruld en gekruid met italiaanse kruiden), salami, ham, tonijn of sardientjes. O ja, de mozzarella en kaas niet vergeten. Wat er overblijft (uitgezonderd de vis) mikken we bij elkaar met een blik gepelde tomaten en wat extra kruiden en dan hebben we weer pastasaus).

In plaats van soep met stokbrood kan je ook een mini koud buffet maken met wat smeersels voor het stokbrood, hapjes als kleine gehaktballetjes, en wat (zelfgemaakte) salades, eten wij vaak in het weekend buiten, dan een hamburger vd bbq erbij voor een stokbroodje hamburger en de kinderen zijn helemaal happy.

RIjst houden de kinderen niet erg van, eten we niet heel vaak. Vriend heeft een recept voor zelfgemaakte nasi die hij op voorraad maakt en in gezinsporties in de vriezer verdwijnt. (eenmaal ontdooit binnen vijf minuten op tafel met satesaus, kroepoek en een gebakken ei). Rijst met sajoerboontjes (conimex boemboe) eten ze wel redelijk trouwens, net als goulash of chili con carne met rijst, maar dat eten we vooral in de winter.
hejda schreef:
12-06-2017 11:06
Tsja.... dan niet.
Wat denk je zelf, als jullie geen vlees, geen groente, geen rijst, taco's en wraps en geen pasta willen eten.

Waarmee had je dan willen koken?
Zo lekker maandagochtendhumeurtje joh. Ga je lekker?

Daarom dus dit topic, het is zo lastig en ik zoek dus nieuwe inspiratie. Maar dan reageer je toch niet als je er geen zin in hebt?
hejda schreef:
12-06-2017 11:06
Tsja.... dan niet.
Wat denk je zelf, als jullie geen vlees, geen groente, geen rijst, taco's en wraps en geen pasta willen eten.

Waarmee had je dan willen koken?
Een beetje eens. Ik weet helaas dat kinderen moeilijke eters kunnen zijn maar er zijn grenzen.
Eten ze op de opvang wel?
Dan zou ik op de dagen dat ze ´s middags warm gegeten hebben gewoon koken wat jij en je man lekker vinden. Eten ze dan weinig, jammer dan en smeer een boterham. Bak yoghurt met vers fruit als toetje en dan kunnen ze geen honger meer hebben.
friezinnetje2014 schreef:
12-06-2017 11:08
Ik zou de kinderen ook maar wat meer dingen leren eten, wordt het ook een stuk makkelijker van.

Recept voor nasi of bami: Vlees (kip of varkensvlees of gehakt) aanbakken in de koekenpan. Hier wat ketjap, en sambal door doen naar smaak. Zakje met chinese roerbakgroente erbij en dan nog wat kruiden erbij. Verse gember raspen, kurkuma, koenjit en peper. Beetje water erbij doen en dan de groente gaar laten worden. Vocht laten verdampen. Ondertussen de rijst of bami koken en alles door elkaar mengen. Evt een omeletje bakken en deze er bij serveren
Kan het moeilijk met een trechter erin duwen he?
Ik ga de strijd van niet eten niet aan, maar wil ook niet dat ze iedere dag met knorrende magen naar hun bed gaan.
Voor een deel wil ik er rekening mee houden, maar niet met alles.

Dank voor je nasi recept
Kirikou schreef:
12-06-2017 11:10
Een beetje eens. Ik weet helaas dat kinderen moeilijke eters kunnen zijn maar er zijn grenzen.
Eten ze op de opvang wel?
Dan zou ik op de dagen dat ze ´s middags warm gegeten hebben gewoon koken wat jij en je man lekker vinden. Eten ze dan weinig, jammer dan en smeer een boterham. Bak yoghurt met vers fruit als toetje en dan kunnen ze geen honger meer hebben.
Dochter eet alles op de opvang, want niet aan tafel bij zoon. Ze proeft alles, zonder problemen.
Zodra ze bij elkaar zitten en zoon weigert, dan eet zij het ook niet.
dobbey schreef:
12-06-2017 11:11
Kan het moeilijk met een trechter erin duwen he?
Ik ga de strijd van niet eten niet aan, maar wil ook niet dat ze iedere dag met knorrende magen naar hun bed gaan.
Voor een deel wil ik er rekening mee houden, maar niet met alles.

Dank voor je nasi recept
je hoeft het niet met een trechter er door te duwen, maar wat vaker dingen laten proeven is wel goed. Je smaak veranderd nl steeds en je moet dingen gewoon vaker laten proeven dan 1 of 2 keer. Ik vind het lijstje van wat ze niet lusten echt wel lang. Er zijn altijd dingen die kinderen gewoon echt niet lusten, maar dat kun je pas zeggen nadat ze iets een keer of 5-6 geproefd hebben.
Heb geen idee of jij dat hebt gedaan, maar mss wel een tip (en anders wel voor een ander)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven