Wie helpt me op weg? Jouw go to recepten voor elke dag

13-09-2017 16:48 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een nieuwe poging ons huishouden te structureren open ik dit topic.

Voor het poetsen, opruimen en de was hebben we nu onze eigen methodes wat voor ons werkt zodat we het goed bij kunnen houden.
Wat betreft boodschappen en koken lopen we elke dag achter de feiten aan.
Ik haat koken maar man is vaak te laat thuis om nog te koken ( zoontje eet meestal met de pot mee en moet op tijd eten). Ook het verzinnen wat we moeten eten is elke dag een strijd. Ik ben geen grote, veelzijdige eter. Man eet alles en kind willen we in ieder geval alles aanbieden.

Ik kom vaak op hetzelfde uit of eet uit ellende maar weer pizza/frietjes/pannekoeken etc. Kind eet dan wel iets gezonds uit de diepvries.
Het gedoe, dagelijks bedenken wat we moeten eten, dagelijks boodschappen, vaak hetzelfde ben ik echt beu.
Ik wil (weer) weekboodschappen doen en af en toe iets vers bijhalen is geen probleem.

Nu had ik bedacht een lijst te maken met vrij eenvoudige gerechten voor elke dag ingedeeld in categorieen zoals ovengerechten, pasta, rijstgerechten/wok, salades, soepen, tussendoortjes, stampot en overig.

Ik kijk op allerhande of ik iets lekkers zie voor op mijn lijst.
Ben benieuwd naar jullie makkelijke recepten voor alledag.
Alle reacties Link kopieren
Kijk op " Plaats hier jouw weekmenu".......
Ik maak regelmatig gerechten met wraps. Eindeloze combinaties kan je daar mee maken, heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Haal de allerhande van deze maand. Daar staat in hoe je moet zondagkoken. Dus op zondag wat uitgebreider koken zodat je door de week nog maar af hoeft te maken.

Wij kopen ook voor een week. Aan het einde van de week eten we vaak blik of diepvries groente.

Als je echt voor lekker lui en makkelijk wil gaan maak je aardappel uit de oven (bijv rösti), met vega of vlees dat in de oven kan (bijv iets van vales of kip krokant) en bijv groente die maar hoeft opgewarmd (bijv asperges uit pot kunnen heel goed ook erbij in de oven)
Alles erin schuiven, klaar!

Ook maak ik vaak extra nasi groente die ik in de vriezer gooi. Hoef je nog maar rijst te koken en klaar. Dat doe ik ook met de inhoud van de burritos. Uit de vriezer, in de wrap, creme fraich erover en hoppa in de oven.

Koken hoeft niet lang te duren, je moet er alleen over nadenken.
Ik kook gewoon niet. Er zijn prima kant en klare maaltijden te koop. Vooral die van ping en klaar zijn verrukkelijk.
Alle reacties Link kopieren
AGV vind ik persoonlijk super makkelijk en zo klaar. Meestal is het gekookte aardappelen, sperziebonen en iets van rund- of varkensvlees. Ik kook dan aardappelen boor twee dagen. De volgende dag bak ik ze op met iets van kip en sla.

Pasta met rode saus en gehakt. Pasta voor twee dagen volgende dag maaltijdsalade met gesneden groente en een blik tonijn.

Rijst met kip tika masala (duurt wel wat langer en maak ik vaak op mijn vrije dag!) en genoeg rijst voor twee dagen volgende dag nasi met kipsaté.

Eigenlijk is plannen het toverwoord. Ik heb makkelijk praten hoor, koken is voor mij echt geen straf.

Als ik eieren kook op zondagochtend dan kook ik er een paar extra voor door de week in de sla. Vis uit de oven is ook altijd iets wat makkelijk is (ik gebruik een hele vis, moet je wel van houden)
Lekker soepje zelfgemaakt is heerlijk maar behalve uiensoep zou ik dat niet doen (behalve als je geen bezwaar hebt tegen pakjes en zakjes)
Wraps kan idd met van alles en is heerlijk. Je kunt ook makkelijk en lekker koken maar mijn ervaring is dat tussen start en eten toch wel 30 minuten zitten. Lukt dat en heb jij het er voor over?
Als kind al iets gezonds eet uit de vriezer waarom zit er dan niet gezonds uit de vriezer voor jullie daar.
Met andere woorden kook in grote porties en vries in, vooral sauzen over pasta, stoofvlees ( gerechten ), soepen enz.
Zelfs gehaktballen met jus, lapjes vlees in jus...is allemaal in te vriezen.
Dus als je kookt, kook in het groot.

Vandaag heb ik gehaktballen gemaakt en de helft daarvan verdwijnt met jus voor 2 andere dagen in de vriezer,
Afgelopen weekend een volle pan goulash gemaakt, meer als de helft zit in de vriezer.
Van die goulash maak ik dus ook makkelijk een keertje maaltijdsoep met brood erbij.

Kipfilet ( blokjes of dunne plakken ) marineer ik al en stop in de vriezer voor op de bbq of snel wokken voor op een salade of zo bij het eten.

Koop bij de chinees een keertje flink in en stop porties in de vriezer,

Valt het op dat ik een grote vriezer heb :mrgreen:
Risotto! Is ook hartstikke lekker zonder wijn - in verband met zoontje ;) -
Valt ook makkelijk te combineren met groente,vlees of vis!
Eigen favoriet is heel simpel met spinazie :)
Eet smakelijk!
Gehaktprutje (rundergehakt,knoflook, uien, paprika, courgette, champions) maken.
Dag 1 met rode saus + pasta
Dag 2 met kerriepoeder en ketjap + rijst
Dag 3 met tacokruiden + wraps
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
13-09-2017 16:57
Kijk op " Plaats hier jouw weekmenu".......
Ga ik doen, kende het nog niet! Dank
Alle reacties Link kopieren
Javadeel schreef:
13-09-2017 17:01
Haal de allerhande van deze maand. Daar staat in hoe je moet zondagkoken. Dus op zondag wat uitgebreider koken zodat je door de week nog maar af hoeft te maken.

Wij kopen ook voor een week. Aan het einde van de week eten we vaak blik of diepvries groente.

Als je echt voor lekker lui en makkelijk wil gaan maak je aardappel uit de oven (bijv rösti), met vega of vlees dat in de oven kan (bijv iets van vales of kip krokant) en bijv groente die maar hoeft opgewarmd (bijv asperges uit pot kunnen heel goed ook erbij in de oven)
Alles erin schuiven, klaar!

Ook maak ik vaak extra nasi groente die ik in de vriezer gooi. Hoef je nog maar rijst te koken en klaar. Dat doe ik ook met de inhoud van de burritos. Uit de vriezer, in de wrap, creme fraich erover en hoppa in de oven.

Koken hoeft niet lang te duren, je moet er alleen over nadenken.
Goeie tips, dankje!
Alle reacties Link kopieren
FiIee schreef:
13-09-2017 17:03
Ik kook gewoon niet. Er zijn prima kant en klare maaltijden te koop. Vooral die van ping en klaar zijn verrukkelijk.
Is dat net zo gezond qua voedingsstoffen? Ben je niet veel duurder uit? Voor een keer vind ik dat wel handig, maar dagelijks?
Bloemetjefresia schreef:
13-09-2017 17:56
Is dat net zo gezond qua voedingsstoffen? Ben je niet veel duurder uit? Voor een keer vind ik dat wel handig, maar dagelijks?
Ik vind het niet veel duurder. Soms kook ik wel als ik er zin in heb, maar meestal ben ik laat klaar met werken en te moe om te koken.
Alle reacties Link kopieren
Ik kook ook wel eens voor 2 dagen, niet hetzelfde maar verschillend.
Zoals vandaag eten wij AGV en dan maak ik gelijk nasi voor morgen, als ik toch bij het fornuis moet staan kan ik net zo goed voor 2 dagen koken. Met behulp van de airfryer/oven heb ik genoeg pitjes over om voor morgen te koken.
Deel van de nasi vries ik ook in voor een andere x. Dus eigenlijk kook ik voor 3 dagen.
Morgen bak ik er nog een ei bij en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Als je een beetje redelijke vriezerruimte hebt, kijk dan eens naar freezer meals op Google/Pinterest.

Ik heb deze week min of meer voor 28 dagen maaltijden voorbereid. Heb 7 verschillende maaltijden gekozen en daar 4x2 porties van gemaakt. Ik heb bami, curry, stoofpot, linzensoep, wraps en risotto gemaakt. Daarnaast liggen er burgers en aardappels in de vriezer, waar we nog wat verse groenten bij eten.

Kost al met al wel wat tijd om klaar te maken, maar ik begin volgende week met een nieuwe baan, en wilde even niet met die bekende eet-sleur zitten komende weken. Je hoeft het natuurlijk ook niet zo grootschalig te werk te gaan, maar er zijn dus best een hoop dingen die je vooraf kan maken en kan invriezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak bijna altijd een dubbele portie om in te vriezen.
Nasi, Chili con carne, curry, pastasaus. Dat soort dingen. Altijd makkelijk om in de diepvries te hebben.
Beenhammetjes of rollade braden en in plakken in de diepvries doen. De volgende keer per persoon plak opbakken. Of in stukjes voor door de nasi oid.
Als je aardappelen kookt dubbele portie en wat overblijft de volgende dag opbakken.

Ik heb ook niet altijd even veel zin om te koken maar zo eten we toch gevarieerd.
En verder gewoon een beetje creatief denken. En je kan het wel haten maar met een beetje plannen hoeft het niet heel lang te duren.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet het zelf niet vaak, maar AGV heb je toch gewoon snel op tafel? Of (voorgesneden) roerbakgroenten wokken met wat gember en knoflook (en rode peper maar misschien niet ivm klein kind), rijst koken, alles bij elkaar nog even wokken met wat soja saus/ketjap/hoisin en een geklutst eitje. Heerlijk en snel.

Het is toch zonde om elke keer naar zulke niet voedzame opties te grijpen? Zoveel voedzaam en gezond eten kan snel!

Ik kan je 100 tips geven, maar dan moet ik wel weten hoeveel tijd je wil nemen om te koken.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Wat kook je normaal dan wat vaak hetzelfde is? Voor we dingen gaan roepen die je al vaak eet ;-)
Paar paprikas in reepjes, tomaten doormidden, met wat olie en kruiden uit een flesje in de oven, ongeveer 20 minuten op 180 graden. Volkorenpasta koken. Paprika e.d. door de pasta, feta erover kruimelen. Klaar is kees.

Verder: grote pan soep maken en in porties invriezen. s avonds soep opwarmen. Fritata erbij. Eventueel wat rauwkost of een salade en stokbrood.
Alle reacties Link kopieren
Ik bereid eens in de zoveel tijd allerlei maaltijden voor, gooi het in de vriezer. Avond tevoren uit de vriezer en in de slowcooker, die aanzetten 's ochtends en het eten is klaar als ik thuiskom. Op Pinterest staaan enorm veel recepten daarvoor.

En dubbel koken, een portie opeten en de andere in de vriezer.

Chili con carne is ook makkelijk en zo gemaakt. De ene dag met rijst de tweede dag met sla in een wrap.

En soep. Altijd goed.
Alle reacties Link kopieren
Nu richting herfst winter kan je weer stamppotjes maken. Heerlijk en ook snel en je kan makkelijk extra maken en een deel invrieZen. Misschien een goed gevulde soep maken en daar ook wat van invriezen?
Alle reacties Link kopieren
De snelle maaltijden zijn hier AVG zoals:
Broccoli met kipsnitzel o.i.d.
Geschrapte wortels met vis(sticks)
Bloemkool met runderworstje
Spinazie met een eitje
Doperwtjes met kipfilet en appelmoes
Daar is m'n vriend goed in, staat zo op tafel en kind wordt er blij van.
Verder stampot andijvie/boerenkool/hutspot of chili con carne en nasi voor minimaal 2 dagen. Gaat de vriezer in voor lange werkdagen van beiden. Pastasaus idem. Of in de koelkast bewaren en met een tussendag weer eten.
Zonder kind eten we bijvoorbeeld wraps, snelle pasta pesto, curry met rijst of een biefstukje met verse groente.

Doordeweek zijn we altijd na zessen pas thuis, dat is altijd flink doorwerken om enigzins op tijd aan tafel te kunnen. We gaan vaak de mist in door niet alles in huis te hebben, die boodschappen tussendoor zorgen voor veel vertraging. We zouden zelf ook wel wat scherper moeten plannen dan we nu doen.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
13-09-2017 18:16
Wat kook je normaal dan wat vaak hetzelfde is? Voor we dingen gaan roepen die je al vaak eet ;-)
en dit inderdaad!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
nursy schreef:
13-09-2017 17:15
AGV vind ik persoonlijk super makkelijk en zo klaar. Meestal is het gekookte aardappelen, sperziebonen en iets van rund- of varkensvlees. Ik kook dan aardappelen boor twee dagen. De volgende dag bak ik ze op met iets van kip en sla.

Pasta met rode saus en gehakt. Pasta voor twee dagen volgende dag maaltijdsalade met gesneden groente en een blik tonijn.

Rijst met kip tika masala (duurt wel wat langer en maak ik vaak op mijn vrije dag!) en genoeg rijst voor twee dagen volgende dag nasi met kipsaté.

Eigenlijk is plannen het toverwoord. Ik heb makkelijk praten hoor, koken is voor mij echt geen straf.

Als ik eieren kook op zondagochtend dan kook ik er een paar extra voor door de week in de sla. Vis uit de oven is ook altijd iets wat makkelijk is (ik gebruik een hele vis, moet je wel van houden)
Lekker soepje zelfgemaakt is heerlijk maar behalve uiensoep zou ik dat niet doen (behalve als je geen bezwaar hebt tegen pakjes en zakjes)
Wraps kan idd met van alles en is heerlijk. Je kunt ook makkelijk en lekker koken maar mijn ervaring is dat tussen start en eten toch wel 30 minuten zitten. Lukt dat en heb jij het er voor over?
Een half uurtje dat moet wel lukken en heb ik er voor over. Ik wil toch iets gezonds en gevarieerds voor met name kind op tafel zetten. Als ik thuis ben kan ik op tijd beginnen.
En niet schromen om pakjes te gebruiken, en voorgesneden groente, of groente uit pot. Op mijn werkdagen kook ik eigenlijk alleen maar op die manier en er is hier nog steeds niemand dood gegaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven