Quiche zoals de AH

21-09-2017 11:06 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tijd terug heb ik voor het eerst een (groente) quiche gegeten, de kant en klare van de Appie. Nu heb ik geen idee of een echte goede quiche ook zo smaakt, maar ik vond hem wel erg lekker :P Kent iemand deze quiches en hebben jullie een vergelijkbaar recept?
Een eerdere poging werd veel te zwaar, en was erg eiig en kazig. Heb helaas het recept niet meer. Welke verhouding gebruiken jullie voor een lichte quiche? En wat mengen jullie erbij (slagroom, creme fraiche, melk?).
Dank dank! :-D
Alle reacties Link kopieren
DIe quiche specifiek ken ik niet, maar heerlijk quiche! Weinig werk en eindeloos variëren :)
Ikzelf doe het meestal zo:
Bladerdeegbodem voorbakken met bakerwten erop zodat deze plat blijft.
In een pannetje spek, prei en champignons bakken. Dit op de bladerdeegbodem verdelen.
1 ei, pakje room en gemalen kaas mengen en erover gooien.
Gemalen kaas erop verdelen nog voor een mooie korst.
De oven in en smullen mlaar !
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik meestal dit recept als basis:

https://www.vooreengezondleven.nl/quich ... -spinazie/

De quiche is dan wel iets steviger dan die van Albert Heijn, maar ik vind 'm erg lekker.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik koop altijd een pak van Koopmans en vul het met ingrediënten waar ik zin in heb. Variaties genoeg te bedenken.

Favoriet wat er bijna altijd wel ingaat zijn : champignons, prei en walnoten en vul dit aan met waar ik zin heb. Bijvoorbeeld spinazie of broccoli, gehakt, spek, ananas..... Op internet is zoveel te vinden. Op Smulweb staan recepten genoeg.
Ik varieer altijd maar meestal gaat er wel broccoli en wortel in.
Vroeger maakte mijn moeder altijd hartige taart met broccoli: bodem, laagje broccoli, laagje kaas/ham, weer laagje broccoli en dan afsluiten met ham/kaas laag.
Zelf maak ik hem iets anders.
Toevallig vandaag gemaakt met geitenkaas en restjes groente die ik nog had.
Alle reacties Link kopieren
ik maak zelf een kwarkdeeg (200 gram zelfrijzend bakmeel, 1 ei, en drie a vier flinke eetlepels kwark) en gebruik ook kwark in plaats van creme fraiche in de vulling. Dat maakt het licht. Verhouding ligt verder aan de rest van de vulling. Je moet gewoon een beetje experimenteren...

Ik vind zelf bladerdeeg altijd heel zwaar en ook snel klef. Ook veel kaas maakt het gauw zwaar.
Alle reacties Link kopieren
ik heb die quiche van AH ook wel eens gehad trouwens, inderdaad goed te doen, al vind ik mijn eigen versgebakken quiche lekkerder
die AH quiche is volgens mij ook geen bladerdeeg, maar ik gok briseerdeeg (even googlen)
koopmanspak voor quichebodem komt daar redelijk in de buurt
Alle reacties Link kopieren
Ik koop nooit kant en klare quiche, een keer gegeten maar voor mij nooit meer.

Deze is bij mij thuis en op het werk zeer populair geworden:

http://carolinebrouwer.blogspot.nl/2013 ... gswap.html

Ik doe er zelf standaard nog een zak gemengde groenten doorheen en gebruik normale spekjes. Deeg kost iets meer tijd dan bladerdeeg waarschijnlijk, maar je krijgt er veel voor terug!
awina wijzigde dit bericht op 21-09-2017 12:04
4.91% gewijzigd
Ik heb een soort van basisrecept in mijn hoofd. De vulling is iedere keer anders.

Bladerdeeg in de vorm.

3 tot 4 eieren en een bakje goedkope roomkaas met kruiden (bv Val Blanc van de Aldi) Die roomkaas is lekker luchtig en niet zo vet.
Goed peper en zout
en dan de vulling naar keuze

(bv
-prei roerbakken en brokjes geitenkaas
- snoeptomaatjes in plakjes met rode ui (even aanfruiten)
- broccoli en rode ui (ook aanfruiten)
enz enz

Ik doe ook altijd geraspte kaas erover voor een mooi en lekker korstje.
Alle reacties Link kopieren
Mijn favoriet is met broccoli/gerookte zalm/gruyere kaas als vulling. Gekookte broccoli over de bodem verdelen, plakjes gerookte zalm erop. Dan een mengsel van creme fraiche, een ei, wat peper en zout eroverheen en tot slot afdekken met de kaas.

Ik doe altijd wat paneermeel over de bodem (gewoon bladerdeeg) zodat deze mooi droog blijft en niet soppig wordt.
Pivot! PIVOT!!!
Bladerdeeg bak ik nooit voor. Meestal gebruik ik gewoon bladerdeeg uit een pakje. Vulling bijvoorbeeld broccoli en spinazie of als ik haast heb andijvie. Drie eieren met klein bakje creme fraiche mengen en erdoor roeren. Soms wat kaas op de bovenkant en dat is alles.
Alle reacties Link kopieren
Wow, wat een hoop tips en recepten! Dank jullie wel :D
Ik ga denk ik maar beginnen met de Koopmans, om zo eerst te experimenteren met de vullingen. Als ik het zo lees ongeveer 3 eieren, 125 gr creme fraiche/roomkaas/kwark en wat geraspte kaas er boven op (had de vorige keer een halve zak kaas ofzo door het mengsel geroerd, vandaar!). Als ik het niet vergeet kom ik nog een keertje terug met het resultaat :lol:

De volgende uitdaging wordt een eigen bodem. Ben vooral erg benieuwd naar de kwark deeg!
Alle reacties Link kopieren
Koopmans inderdaad, zo simpel, je kan er werkelijk alles inflikkeren, heerlijk om met de restjes van gisteren vandaag een quiche op tafel te toveren.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom zou je zelf gaan bakken als je een supermarktvariant prima vindt? Zelf maken doe je toch om iets beters te maken dan wat je kunt kopen? (en voor een kant-en-klaar product zijn die quiches van AH eigenlijk best wel goed)
Alle reacties Link kopieren
@Viva, ik zou het graag op mijn vega dagen eten. Dan blijven er niet zoveel varianten over. En ik dacht, dit moet ik ook zelf kunnen! :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven