Nationale Week Zonder Vlees

05-03-2018 10:12 613 berichten
Getwijfeld of ik hem hier zou plaatsen of op Actueel, maar misschien kunnen we hier ook wel vleesloze recepten uitwisselen.

Het is deze week de Nationale Week Zonder Vlees, met name om aandacht te vragen voor de effecten op het milieu.

'Wanneer je als volwassene één week geen vlees eet, bespaar je: 7 maanden douchewater, 114 kilometer auto rijden, 1 blije kip en 7 maanden werk voor een boom. '

Meer mensen hier die meedoen? Of die het juist onzin vinden en zelf wel bepalen wanneer ze geen vlees eten? Of die altijd al vegetarisch eten?

Ik doe deze week wel mee. Ik probeer sowieso al zo goed als vegetarisch te eten, maar merk soms dat als ik mezelf geen doel stel ('nu een maand geen vlees') ik toch teveel uitzonderingen maak.

De recepten die wij hier verzamelen:

Penne met linzen-bolognesesaus en feta
spaghetti carbonara
gadogado
bloemkool-broccolitaart
chili zonder carne met zoete aardappel
vegetarische nasi met spiegelei
bloemkoolsalade met kikkererwten en avocado
soul soothing African peanut stew
Thaise noedels met broccoli en cashewnoten
Shakshuka
Bietenrisotto met feta en munt
romige wortelsoep
Spinaziestrudel met zongedroogde tomaten, geitenkaas, honing en pecannoten
Tortilla's met tofugehakt
tagliatelle met geroosterde groenten
anoniem_356192 wijzigde dit bericht op 06-03-2018 11:19
53.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mee!
Heanig an
Alle reacties Link kopieren
Ik eet 'flexitarisch', zoals dat zo mooi heet. Oftewel: ik eet regelmatig een dagje geen vlees. En in alle eerlijkheid is dat vooral vanwege smaak: ik kan een aantal lekkere vega dingen maken. Ook heb ik een paar maaltijden met heel weinig vlees (max 150 gram in een maaltijd waar ik 3-4 keer van eet).
Alle reacties Link kopieren
Ik doe niet expliciet mee deze week. Maar kook altijd een paar keer per week vegatarisch. En als ik ergens vlees in gebruik, is het zo min mogelijk en onbewerkt.
Onze tijd is nu.
Ik doe niet mee. Vlees is bij ons het belangrijkste onderdeel van de maaltijd. Ik ben ook niet bereid om 1 dag in de week geen vlees te eten. Ik vind vlees veel te lekker. Ook op brood eten wij veel vlees.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen ook mee. Normaalgesproken eten wij twee a drie keer per week vlees, dus heel veel pijn zal het niet doen. Ga nog wel een keer vis eten denk ik.
Lees het net ergens anders denk dat ik mee ga doen !
Recepten welkom inderdaad ;)
Ik moet zeggen dat ik het wel opvallend vind dat de focus bij dit soort initiatieven vaak ligt op het milieu. Ook prima natuurlijk, maar ik vind dat het dierenwelzijn dan niet de aandacht krijgt die het verdient. Bovendien denk ik dat een hoop mensen eerder gevoelig zijn voor dierenleed dan voor 'ver van hun bed' klimaat en milieu.
Ik eet nooit vlees. Snap niet dat het zo moeilijk is om 1 dag in de week op te offeren door geen vlees te eten.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
05-03-2018 10:29
Ik moet zeggen dat ik het wel opvallend vind dat de focus bij dit soort initiatieven vaak ligt op het milieu. Ook prima natuurlijk, maar ik vind dat het dierenwelzijn dan niet de aandacht krijgt die het verdient. Bovendien denk ik dat een hoop mensen eerder gevoelig zijn voor dierenleed dan voor 'ver van hun bed' klimaat en milieu.
Ik doe het voor mijn gezondheid, voor het milieu en het dierenleed!
Heanig an
Alle reacties Link kopieren
-
sadsloth wijzigde dit bericht op 05-03-2018 10:34
Reden: dubbel
0.00% gewijzigd
Heanig an
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
05-03-2018 10:29
Ik moet zeggen dat ik het wel opvallend vind dat de focus bij dit soort initiatieven vaak ligt op het milieu. Ook prima natuurlijk, maar ik vind dat het dierenwelzijn dan niet de aandacht krijgt die het verdient. Bovendien denk ik dat een hoop mensen eerder gevoelig zijn voor dierenleed dan voor 'ver van hun bed' klimaat en milieu.

Dat het zielig is voor de dieren is natuurlijk al lang bekend, de meeste mensen kunnen zich dat dierenleed goed van zich afzetten. Het voorkomen van dierenleed is denk ik ook 'negatiever' van toon, dan de beter voor het milieu-insteek. Mbt dierenleed wordt gelijk als 'slecht' weggezet, bij het milieu-argument niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Blondie456 schreef:
05-03-2018 10:27
Ik doe niet mee. Vlees is bij ons het belangrijkste onderdeel van de maaltijd. Ik ben ook niet bereid om 1 dag in de week geen vlees te eten. Ik vind vlees veel te lekker. Ook op brood eten wij veel vlees.
Heb jij je wel eens verdiept in hoe schadelijk bv veel rood vlees of veel bewerkte soorten vlees zoals bepaalde vleeswaren eten is ?
Zie jou altijd reageren met hoe belangrijk vlees voor je is .
Simitçi schreef:
05-03-2018 10:37
Heb jij je wel eens verdiept in hoe schadelijk bv veel rood vlees of veel bewerkte soorten vlees zoals bepaalde vleeswaren eten is ?
Zie jou altijd reageren met hoe belangrijk vlees voor je is .
Rood vlees eten wij zo'n 1 a 2 keer per week. Verder voel ik me prima en ben bijna nooit ziek.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
05-03-2018 10:29
Ik moet zeggen dat ik het wel opvallend vind dat de focus bij dit soort initiatieven vaak ligt op het milieu. Ook prima natuurlijk, maar ik vind dat het dierenwelzijn dan niet de aandacht krijgt die het verdient. Bovendien denk ik dat een hoop mensen eerder gevoelig zijn voor dierenleed dan voor 'ver van hun bed' klimaat en milieu.
.
Dierenleed is al meer dan 30 jaar bekend en blijkt weinig te helpen. Milieu is ineens een 'hot item', dus dat spreekt mensen nu meer aan. Zeker met de getallen, die het effect op het milieu onderstrepen.

35 jaar terug was ik vegetariër en dat moest ik aan iedereen uitleggen, steeds probeerde men me in de verdediging te drukken. Tegenwoordig hoor ik juist heel vaak "goh, wat goed!" en uitleggen of verdedigen hoeft nog amper.
Later is nu
Blondie456 schreef:
05-03-2018 10:27
Ik doe niet mee. Vlees is bij ons het belangrijkste onderdeel van de maaltijd. Ik ben ook niet bereid om 1 dag in de week geen vlees te eten. Ik vind vlees veel te lekker. Ook op brood eten wij veel vlees.

Duh.
Nou heb ik hier nog twee kant en klaar maaltijden liggen die echt op moeten. Maar misschien dat ik ze wel weggooi.
Normaal eet ik hooguit 1 keer per week vlees. Soms ook een maand niets.

Maar wat ik me afvraag, dat besparen van 114 kilometer autorijden, ik rij geen auto. Of gaat dat over het vervoer van die dieren.
En dat douchewater, ik douche hooguit 1 keer per week, dus dat komt op dik 10 maanden geen douchewater :hihi:
1 blije kip vind ik onder de maat, ik wil alleen maar blije kipjes. En niet op mijn bord!
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
05-03-2018 10:27
Ik doe niet mee. Vlees is bij ons het belangrijkste onderdeel van de maaltijd. Ik ben ook niet bereid om 1 dag in de week geen vlees te eten. Ik vind vlees veel te lekker. Ook op brood eten wij veel vlees.
Zou het voor jullie een optie zijn om bijvoorbeeld 1 boterham per dag geen vlees te doen?

Het gaat er bij zo'n week ook om dat je kunt ontdekken wat een lekkere alternatieven er allemaal zijn. In elk geval voor mij.
dianaf schreef:
05-03-2018 10:36
Dat het zielig is voor de dieren is natuurlijk al lang bekend, de meeste mensen kunnen zich dat dierenleed goed van zich afzetten. Het voorkomen van dierenleed is denk ik ook 'negatiever' van toon, dan de beter voor het milieu-insteek. Mbt dierenleed wordt gelijk als 'slecht' weggezet, bij het milieu-argument niet.

Ja, dat is natuurlijk zo. :)

Vind dat overigens wel echt jammer en ook wel erg. Mensen spreken schande van bijvoorbeeld zielige slachthuisfilmpjes, maar dat ze dan uiteindelijk toch gewoon weer (niet biologisch-)vlees kopen terwijl ze weten wat erachter schuilgaat.... Toch opvallend dat dat zo lastig is, maarja wel menselijk. Het is ook gewoon een kwestie van je routine en gewoontes veranderen.

En..... dat brengt me bij het eerste recept :proud:

Penne met linzen-bolognesesaus en feta

Deze is wel echt een succes (maak 'm zelf overigens met fussili ipv penne).
anoniem_356192 wijzigde dit bericht op 05-03-2018 10:45
3.18% gewijzigd
Star² schreef:
05-03-2018 10:42
Duh.
Was nog niet bekend he
Doubletree20 schreef:
05-03-2018 10:33
Ik eet nooit vlees. Snap niet dat het zo moeilijk is om 1 dag in de week op te offeren door geen vlees te eten.

Nee maar jij bent het gewend. Snap best dat sommige mensen het lastig vinden om recepten te verzinnen. Ik vind het ook best lastig met kinderen, zeker de jongste eet niet echt veel.

Dus kom maar op met die recepten ;-)
Celaena_Aelin schreef:
05-03-2018 10:43
Zou het voor jullie een optie zijn om bijvoorbeeld 1 boterham per dag geen vlees te doen?

Het gaat er bij zo'n week ook om dat je kunt ontdekken wat een lekkere alternatieven er allemaal zijn. In elk geval voor mij.
Wij eten ook eieren en kaas hoor.
Wat een aparte vergelijkingen. Ik rij dan wel 114 km minder auto, mag ik dan wel gewoon vlees eten?
Ow ik lees elders al hoe dat zit met douchewater.
Goed dat jullie meedoen :-) ! Ik ben al een tijdje vegetariër. Ik vind deze heerlijk https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... -carbonara

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven