Lamsrack eten

23-08-2018 09:50 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga binnenkort uiteten met mijn werkgever en zag op de menukaart lamsrack staan. Lijkt me heerlijk, maar toen sloegen te twijfels toe... Hoe eet je dat? Met mes en vork, of mag je (deels) kluiven bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
Niet anders als karbonade of spareribs. Afhankelijk van het restaurant kan je dit wel of niet gaan kluiven. In sjieke restaurants alleen wanneer er een kommetje met water staat of doekjes om je vingers schoon te maken.

Maar ga er maar vanuit dat je deze gewoon met mes en fork eet, natuurlijk moet je wel een goed scherp mes hebben.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Gewoon netjes met mes en vork. Waarom denk je te moeten kluiven aan een lamsrack?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon met mes en vork. Kluiven kan, maar hoeft niet.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het eraan ligt in welk gezelschap en wat voor restaurant je bent. De ene keer kluif ik alles, de andere keer eet ik netjes met mes en vork.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Vintage schreef:
23-08-2018 09:57
Gewoon netjes met mes en vork. Waarom denk je te moeten kluiven aan een lamsrack?
Omdat er, net als bij kip, een bot aan/in zit...
Alle reacties Link kopieren
je krijgt geen heel 'rack' hoor, eigenlijk gewoon 1 of 2 karbonaadjes. Kan prima met mes&vork.
Nu heb ik überhaupt een hekel aan kluiven, maar kluiven in een restaurant en in zakelijk gezelschap... absoluut not-done
Alle reacties Link kopieren
Tnx! Gewoon met mes en vork dus :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een veilig gerecht nemen wat je makkelijk kan snijden zonder dat de karbonade op een gegeven moment in de fruitschaal terecht komt. En waarbij alles op je vork blijft liggen totdat het je mond bereikt heeft.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Vis is soms ook lastig omdat er graatjes in kunnen zitten en wat doe je daar dan mee als ze in je mond terechtkomen? Ik vind het niet fijn om te kijken naar iemand die met een ingespannen gezicht met zijn vingers een graat uit zijn mond zit te vissen. Dat leidt erg af.

Met al dat soort dingen moet je rekening houden bij een officieel etentje.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Allebei. Het stuk vlees snij je met mes en vork weg maar het bot mag je ook in de beste restaurants gewoon kluiven hoor. Denk dat ze raar staan te kijken als je de helft van het gerecht terug geeft omdat je niet durft te kluiven. In librije kluiven ze ook :D
retrostar schreef:
23-08-2018 10:21
Vis is soms ook lastig omdat er graatjes in kunnen zitten en wat doe je daar dan mee als ze in je mond terechtkomen? Ik vind het niet fijn om te kijken naar iemand die met een ingespannen gezicht met zijn vingers een graat uit zijn mond zit te vissen. Dat leidt erg af.

Met al dat soort dingen moet je rekening houden bij een officieel etentje.
Juist bij een officieel etentje in een wat chiquer omgeving eet men vaak “moeilijk” eten. Oesters, kreeft en krab, beenmerg, klein gevogelte. Dat ga je toch allemaal niet niet eten uit angst?

Overigens is kluiven zeker niet tegen de etiquette, want je dient zoveel mogelijk van het gerecht te eten.

Maar het is altijd even aftasten wat voor gezelschap het is en hoe strak men de etiquette volgt. Vaak juist net niet, en dan kun je dus toch beter met mes en vork eten.
Alle reacties Link kopieren
Niet smakken, boeren of met open mond eten.
Verder zijn er geen regels.
Status van het restaurant of gezelschap maakt niets uit, of beter gezegd: zou niets uit moeten maken.
anoniem_373911 wijzigde dit bericht op 23-08-2018 12:23
5.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik doe het gewoon express , omdat je dan weet dat anderen dat eigenlijk ook wel zouden willen maar denken dat het niet netjes is :)
eten moet je toch, kun je beter wat lekkers maken
Bij een zakelijk etentje bestel ik liever veilig. Geen dingen als spaghetti, gamba's die je nog moet pellen, vis die je zelf nog moet ontleden, spareribs etc.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
23-08-2018 10:56
Niet smakken, boeren of met open mond eten.
Verder zijn er geen regels.
Restaurant of gezelschap maakt niets uit, of beter gezegd: zou niets uit moeten maken.
Nou, als ik met mijn ouders bij de plaatselijke vreetschuur spare ribs eet doe ik dat met mn handen, maar met zakenrelaties bij een restaurant met tafelkleedjes echt niet hoor! Maar dan bestel ik zelf ook geen spare ribs, dat moet gewoon met je vingers. :lol:
Alle reacties Link kopieren
redfox3 schreef:
23-08-2018 11:03
ik doe het gewoon express , omdat je dan weet dat anderen dat eigenlijk ook wel zouden willen maar denken dat het niet netjes is :)
oh ik niet hoor, eet gewoon echt graag met mes&vork
(heb ook een hekel aan de aspecten van vlees, waardoor je weet, dat je een dier eet. Zoals spieren, botten, graten etc). Doe mij maar een fileetje.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-08-2018 11:05
(heb ook een hekel aan de aspecten van vlees, waardoor je weet, dat je een dier eet. Zoals spieren, botten, graten etc). Doe mij maar een fileetje.
Is dit niet een beetje hyprocriet? Waar dacht je dan dat je kipfilet, biefstuk, ossehaas of varkenshaas vandaan komt... :-? ? Dat je geen vlees eet uit principe of omdat je het niet lust snap ik, maar deze rede...

Maar om een lang verhaal kort te maken, mijn werkgever is een hele aardige 'down-to-earth' man die wij graag willen bedanken voor het e.e.a. Wij nemen hem (en zijn vrouw) mee uit eten. Het is toevallig mijn werkgever, maar tevens een zeer goede kennis van mijn man. Ik wist alleen niet zeker of het is 'toegestaan' om lamsrack te kluiven of niet.
lilalinda schreef:
23-08-2018 11:05
oh ik niet hoor, eet gewoon echt graag met mes&vork
(heb ook een hekel aan de aspecten van vlees, waardoor je weet, dat je een dier eet. Zoals spieren, botten, graten etc). Doe mij maar een fileetje.

Ja want vlees eten wil men wel, maar oh wee als je weet dat er ook een dier voor gestorven is. :sarcastic:
Ik eet spareribs, lamsracks en drumsticks met mes en vork, en gamba’s vraag ik meestal uitgekleed. Gepeuter en gekluif is niet aan mij besteed, zelfs als ik in mijn eentje thuis eet (al kom ik er bij de gamba’s dan niet onderuit).
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
23-08-2018 12:16
Ja want vlees eten wil men wel, maar oh wee als je weet dat er ook een dier voor gestorven is. :sarcastic:


Als men zelf zijn vlees zou moeten slachten, werd (bijna) iedereen een vegetarier.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-08-2018 11:05
(heb ook een hekel aan de aspecten van vlees, waardoor je weet, dat je een dier eet. Zoals spieren, botten, graten etc). Doe mij maar een fileetje.
Beetje hypocriet... waar denk je dat je fileetje vandaan komt... ? :-?

Maar nogmaals, ik wilde alleen maar weten hoe ik dit eventueel moet eten, dat was alles :-D . Het is trouwens wel een etentje met mijn werkgever, maar hij is tevens een zeer goede kennis van mijn man. Is geen officieel zakendiner.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
23-08-2018 12:16
Ja want vlees eten wil men wel, maar oh wee als je weet dat er ook een dier voor gestorven is. :sarcastic:
dacht je echt, dat ik niet wist, hoe belachelijk het is?

Vegetariërs hebben helemaal gelijk, vlees eten is zielig. Zou ik niet moeten doen.
Toch doe ik het soms.
-Darkside- schreef:
23-08-2018 11:04
Bij een zakelijk etentje bestel ik liever veilig. Geen dingen als spaghetti, gamba's die je nog moet pellen, vis die je zelf nog moet ontleden, spareribs etc.
Wat is er moeilijk aan spaghetti?! Draaien met je vork en in je mond? En vis op de graat is ook prima te doen.

Je hebt toch ook wel eens een galadiner of iets waar je de keus niet hebt?
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 23-08-2018 12:40
16.09% gewijzigd
Behalve als er met stokjes gegeten moet worden, dan let ik wel op mijn bestelling in een zakelijke omgeving. Altijd iets van noedels, toch makkelijker dan sommige soorten rijst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven