Baksensor in oven, werkt dat?

09-02-2019 14:59 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze oven had het begeven, dus een nieuwe uitgezocht. Aangezien we graag bakken en koken, een luxe variant gekocht.
Het is een bosch. Nu zie ik in de gebruiksaanwijzing dat hij een baksensor heeft. Had ik nog nooit van gehoord, maar het ding schijnt dus te kunnen ‘meten’ wanneer je gebak of brood klaar is.
Hij stelt zichzelf dan helemaal in en stopt ook vanzelf.
Ik vind het wel een beetje de lol van het bakken afhalen (tenminste, dat denk ik nu), maar ik vraag me ook af of het echt werkt.

Hij schijnt dus de vochtigheidsgraad te meten. Maar wat ik niet snap: als je bijv. Biscuit bakt, dan is dat toch veel droger dan bijv. Appelcake?
Kortom: wie heeft ook dit snufje en werkt het wel?
Natuurlijk ga ik het graag uitproberen, maar was vast benieuwd naar ervaringen...
Alle reacties Link kopieren
Misschien heeft hij wel een sensor die je in je cake of stuk vlees moet steken. Als je varkenshaas 60 graden is van binnen, of je kip 90 graden dan is het doel bereikt en kan hij uit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me ook voorstellen dat een heul intelligente oven aan de hand van andere data kan concluderen (binnentemperatuur, buitentemperatuur en snelheid van schakelen) dat je varkenshaas 60 graden is (ikzelf doe altijd 65 graden trouwens). Maar een gewone sensor die je in je vlees prikt is het simpelste en faalt nooit.

https://bbq-helden.nl/gaarheid-kerntemperatuur/
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
En er is ook zoiets als warmtefotografie.. misschien zit dat erin. Maar dat staat toch gewoon in de specificaties van je oven?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
We hebben naast de baksensor ook nog een thermometer, die steek je inderdaad in het vlees en in de oven. Dan stopt hij als het warm genoeg is van binnen.

Maar de baksensor is echt voor bakken van brood, cake, taart enzo. En meet dus vochtigheid. Door dat ding mag je ook niet in siliconen-vormen bakken. Nu vind ik dat sowieso niks, dus dat deed ik al nauwelijks. Maar blijkbaar geven siliconen toch iets af bij hoge temperaturen, wat die sensor kan beschadigen.
Vandaag nog even zonder sensor gebakken, maar ik snap nog steeds niet goed hoe het werkt. En dat staat niet in de gebruiksaanwijzing.

Maar ik denk dat nog niet veel mensen zo’n ding hebben, of hebben uitgeprobeerd, gezien het gebrek aan reacties hier ;-D
Alle reacties Link kopieren
Vandaag misschien iemand die er weleens mee bakt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven