Rijst droogkoken

30-04-2019 15:58 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer vandaag Biryani te maken, maar hoe krijg je de rijst mooi droog en losjes, en niet te nat?

Dit is wat ik bedoel.

Afbeelding
Rijst net onder koud water (rijst eerst goed wassen tot het water helder is) opzetten. Deksel erop. Wanneer het water stevig kookt, roer je de rijst goed door, laat je het 2 minuten koken en daarna zet je het vuur af. Nogmaals helemaal doorroeren, deksel erop en 10-15 minuten laten staan. Voila!
Alle reacties Link kopieren
1 kopje rijst op 1,5 kopjes water. Ca 12 minuten heeeeel zachtjes koken met deksel op de pan (en zout). Dan met deksel erop nog een kwartiertje laten staan
Ik kook mijn rijst in ruim water, 10 min daarna flikker ik het in een zeef, zeef in pan met deksel erop. Afgesloten dus dan. Kleine 10 min of zelfs nog korter en klaar.
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 30-04-2019 16:07
6.62% gewijzigd
ik gebruik deze:

Afbeelding

gaat echt altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
De rijst kook je met alle ingrediënten, hoe kook je het dan droog? Met ghee, ui en specerijen.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe de rijst in de pan. Water erbij tot 2 cm boven de rijst. Even aan de kook brengen en op de laagste stand zetten. Niet roeren. De rijst kookt vanzelfs droog.
Deze al gezien?

https://www.youtube.com/watch?v=CwPcS9vhO7E
1 kop rijst op 1 kop water dan kookt het precies droog en is het gaar. Zo doen heel Afrika en Azië het.
Vergeet het zout niet
DuchessMeganMarkle schreef:
30-04-2019 16:07
De rijst kook je met alle ingrediënten, hoe kook je het dan droog? Met ghee, ui en specerijen.
Je gerecht ziet er als gebakken rijst uit

Ik doe nooitgroenten in de rijst meekoken, altijd los en dan mengen of bakken.
Alle reacties Link kopieren
heb jij het niet al een beetje druk met iets anders produceren? :hihi:
Lorem Ipsum
Ik zou zeggen: Koop een rijstkoker! Die dingen zijn soms maar 10 euro en werken geweldig.
DuchessMeganMarkle schreef:
30-04-2019 16:07
De rijst kook je met alle ingrediënten, hoe kook je het dan droog? Met ghee, ui en specerijen.
alle specerijen kan je toevoegen in de rijstkoker, de ghee en de ui voeg je later toe.
Toen ik het vroeger zonder zeef deed, deed ik kopje rijst. Anderhalf kopje water. 2 kopjes rijst. 3 kopjes water. Werkte ook wel. Ik vind zeef nu gemakkelijker.
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
30-04-2019 16:07
De rijst kook je met alle ingrediënten, hoe kook je het dan droog? Met ghee, ui en specerijen.
Ik zou de rijst apart koken, enige manier waarop ik het ken
De rijst is echt al gekookt hoor, ook in het filmpje waar ik net naar linkte en hier ook:

https://recipes.timesofindia.com/recipe ... 096628.cms
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
30-04-2019 16:09
Deze al gezien?

https://www.youtube.com/watch?v=CwPcS9vhO7E
Heel erg bedankt. Laagje voor laagje in de hapjespan doen bovenop de saus.
DuchessMeganMarkle schreef:
30-04-2019 16:22
Heel erg bedankt. Laagje voor laagje in de hapjespan doen bovenop de saus.

Ja zij heeft echt fijne recepten, haar boterkip is ook super.
Alle reacties Link kopieren
Ik zweer bij mijn rijstkoker, maar goed die tover je niet zomaar

rijst goed wassen van te voren, water erbij tot 1 vingerkootje boven de rijst (+- 2 cm) en dan koken. Goed uit laten stomen, nooit roeren! (Dan verstoor je de mooie stoomkanaaltjes die vanzelf ontstaan)
Misschien een rare vraag maar hoe staat het in het recept voor dat gerecht?

Ik denk ook dat je de rijst gewoon apart moet koken, dan de rest erbij. Het enige wat ik er weleens bij doe is saffraan voor de kleur en zout natuurlijk.

Ik doe altijd 2 kopjes rijst, 3 kopjes water, en eerst wassen.
Vooral niet meer roeren als het eenmaal kookt, dan komt er teveel zetmeel vrij en dat maakt het papperig.
(ooit in een vakantiebaantje zo'n giga-pan rijst verziekt door even te roeren, leek me een goed idee haha, dat zal ik nooit meer vergeten :D )
Zachtjes laten koken, na een kwartiertje het vuur uit, deksel eroplaten de hele tijd en na een half uurtje of wat langer is het klaar.

Ziet er goed uit trouwens, eet smakelijk!

edit: mosterd na de maaltijd... ik had je bericht nog niet gezien.
anoniem_648f5a0e87365 wijzigde dit bericht op 30-04-2019 16:27
Reden: edit
4.50% gewijzigd
Met veel water en dan in het vergiet. De volgende dag opbakken. Dan is het het lekkerst.
Alle reacties Link kopieren
Tsssk Je oma draait zich om in haar graf :P
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Geen rijstkoker begrijp ik? Dan: rijst goed wassen (tot het water helder is), dan rijst in de pan, water erbij tot precies 1 vingerkootje boven de rijst. Opzetten en wachten tot het kookt. Er komen dan vanzelf van die 'gaatjes' tussen de rijst. Vuur uit, deksel op pan en wachten maar (10 minuten tot een kwartier) en dan heb je fantastisch droge rijst. En vooral níet roeren in de rijst! Dan word het pap.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Waarom doen jullie zout over de rijst?? Heb daar nog nooit van gehoord.
Ik maak geregeld paella, alle ingrediënten bij elkaar in een koekenpan. Geregeld omscheppen tot het water verdampt is en dan he vuur uit en nog even laten staan.

Geen pandanrijst gebruiken, dat blijft nat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven