Lunch voor Turkse gasten

06-05-2019 15:06 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben al een tijdje een fanatieke meelezer, maar had nooit een reden om een topic aan te maken.

Nu heb ik toch echt een beetje hulp nodig

Op mijn werk hebben we af en toe klanten die bij ons lunchen, daar verzorg ik altijd een lunch voor, meestal broodjes met beleg, niet al te ingewikkeld.
Dat zijn eigenlijk altijd klanten uit westerse landen, dus qua eten hoef ik normaal gesproken nergens rekening mee te houden.

Nu verwachten we eind deze week klanten uit Turkije, hoogstwaarschijnlijk moslims.
Ik weet dat varkensvlees voor hen niet toegestaan is, maar kan ik bijvoorbeeld wel runderrookvlees, Nederlandse kaas, gekookt eitje enzovoort op tafel zetten? Of zitten daar nog haken en ogen aan?

Natuurlijk heb ik google al wel geprobeerd, maar dan vind ik allerlei lekkere recepten en ik heb hier niet de mogelijkheid om te koken, dus moet het met broodjes en beleg doen.

Misschien heeft iemand de gouden tip voor mij?

Alvast enorm bedankt voor alle tips!
We're a close family, always within punching distance
Alle reacties Link kopieren
Als het runderrookvlees is, zou ik er wel voor zorgen dat het halal is :-)

Oh en kijk ook eens naar Turks beleg! Bij de Albert Heijn heb je als je in de stad woont wel een schap hiervoor meestal.
Alle reacties Link kopieren
Niks. Het is ramadan, dus die eten niks.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
06-05-2019 15:08
Niks. Het is ramadan, dus die eten niks.
Ohja helemaal vergeten :frusty:
Tis Ramadan he? Dus dan wordt er niet gegeten overdag.
Vis!
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
06-05-2019 15:08
Niks. Het is ramadan, dus die eten niks.
yep dit.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
06-05-2019 15:08
Niks. Het is ramadan, dus die eten niks.
Toch heb ik 2 Turkse collega’s die daar (gelukkig) niet aan mee doen. Dus ik zou toch ook niet zorgen dat er helemaal geen lunch is :biggrin:
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
In Turkije wonen ook genoeg christenen en dergelijke.

Misschien best es van tevoren polsen welke religie je gasten aanhangen?

En niet elke Turk is even gelovig of volgt strikt de ramadan.


Wat is er mis met een broodje kaas, broodje ei, eventueel iets vis-achtig, ... ?
Skip de ham en de americain préparé, maar al de rest kan je toch wel gewoon geven?


En skip de alcohol als die normaal wel geschonken wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon even informeren, of ze willen lunchen en zo ja, of ze nog dieetvoorkeuren hebben. Dat lijkt me het makkelijkst en het netst.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon wat je anders ook maakt. Tijd terug heb ik nog een tijd in Turkije besteed op een nieuwbouw boot, daar aten we ook gewoon mee met de Turken. Werd niks anders gemaakt, totaal smaakloos trouwens dat turks eten daar of belachelijk zoet.
fietsen varen vrouwelijk doen
Vraag eerst maar eens of ze vasten. Zo ja, dan is 't makkelijk. Zo nee, dan zijn ze naar ik aanneem geen (praktiserend) moslim en hoef je je niet druk te maken over halal eten.
Alle reacties Link kopieren
oh wauw, wat een reacties al, bedankt!
Ik ga inderdaad toch maar even informeren hoe het zit, het zou heel vervelend zijn als we hier een uitgebreide lunch serveren en onze gasten meedoen aan de ramadan
We're a close family, always within punching distance
Zarah schreef:
06-05-2019 15:12
Ik zou gewoon even informeren, of ze willen lunchen en zo ja, of ze nog dieetvoorkeuren hebben. Dat lijkt me het makkelijkst en het netst.
Dit.
Hebben ze geen secretaresse o.i.d. als contactpersoon waar je het aan kunt vragen?
AdaShelby schreef:
06-05-2019 15:15
oh wauw, wat een reacties al, bedankt!
Ik ga inderdaad toch maar even informeren hoe het zit, het zou heel vervelend zijn als we hier een uitgebreide lunch serveren en onze gasten meedoen aan de ramadan
Je moet zelf ook eten, dus je kan die lunch perfect serveren.


Alleen moet je wel weten hoeveel mensen er mee-eten.
Belg007 schreef:
06-05-2019 15:16
Je moet zelf ook eten, dus je kan die lunch perfect serveren.


Alleen moet je wel weten hoeveel mensen er mee-eten.
Ik weet niet of het netjes is om te gaan eten met gasten die moeten vasten.
Als je in een land komt waar Ramadan gehouden wordt is het ook niet de bedoeling puur uit fatsoen om in het openbaar in het bijzijn van moslims uitgebreid te gaan zitten eten al zal niemand er wat van zeggen..
Alle reacties Link kopieren
Alleen geen varkensvlees is niet genoeg. Ik moest in mijn eerste baan ook vaak een lunch regelen voor studenten en dan werden alle vleesbroodjes niet gegeten ook al zei ik dat het halal was en we bestelden bij een Turkse bakker. Ze wilden liever geen risico lopen hoe goed de lunch ook bedoeld was. Ik heb daarna maar meer kaas dan vlees besteld en dat ging veel beter.
SadButTrue999 schreef:
06-05-2019 15:22
Ik weet niet of het netjes is om te gaan eten met gasten die moeten vasten.
Als je in een land komt waar Ramadan gehouden wordt is het ook niet de bedoeling puur uit fatsoen om in het openbaar in het bijzijn van moslims uitgebreid te gaan zitten eten al zal niemand er wat van zeggen..
Maar nu komen de Turken naar hier dus moeten ze zich aanpassen aan de hier geldende waarden. Men kan eventueel een ruimte voorzien waar ze zich terug kunnen trekken als ze niet wensen te eten. Lijkt me niet meer dan normaal dat degenen met wie ze de zakelijke afspraak hebben wel gewoon gaan eten.
SadButTrue999 schreef:
06-05-2019 15:22
Ik weet niet of het netjes is om te gaan eten met gasten die moeten vasten.
Als je in een land komt waar Ramadan gehouden wordt is het ook niet de bedoeling puur uit fatsoen om in het openbaar in het bijzijn van moslims uitgebreid te gaan zitten eten al zal niemand er wat van zeggen..
Dus je moet zelf maar halverwege / tegen het einde van de dag flauw-vallen of totaal uitgedroogd zijn omdat je gasten willen vasten?

Dat staat ook niet zo net :-).


Hier in mijn omgeving hebben moslims er geen probleem mee als je eet terwijl zij vasten.
Je moet hen het broodje natuurlijk niet letterlijk onder de neus duwen ...
Carry_lm schreef:
06-05-2019 15:24
Alleen geen varkensvlees is niet genoeg. Ik moest in mijn eerste baan ook vaak een lunch regelen voor studenten en dan werden alle vleesbroodjes niet gegeten ook al zei ik dat het halal was en we bestelden bij een Turkse bakker. Ze wilden liever geen risico lopen hoe goed de lunch ook bedoeld was. Ik heb daarna maar meer kaas dan vlees besteld en dat ging veel beter.
Ik had ooit een moslima reisgenootje tijdens een groepsreis en die bestelde elke maaltijd vis, want vis was blijkbaar altijd halal zonder dat je daar specifiek iets voor hoeft te vragen.
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
06-05-2019 15:22
Ik weet niet of het netjes is om te gaan eten met gasten die moeten vasten.
Als je in een land komt waar Ramadan gehouden wordt is het ook niet de bedoeling puur uit fatsoen om in het openbaar in het bijzijn van moslims uitgebreid te gaan zitten eten al zal niemand er wat van zeggen..

Tja, we zijn hier in Nederland, en daar wordt tussen de middag geluncht.
Ik zou dan de Turkse gasten naar een plek brengen waar niet wordt gegeten, of ze wijzen op een parkje in de buurt waar ze een rondje kunnen lopen ofzo.
Maar niet de lunch van de anderen overslaan.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
redbulletje schreef:
06-05-2019 15:26
Ik had ooit een moslima reisgenootje tijdens een groepsreis en die bestelde elke maaltijd vis, want vis was blijkbaar altijd halal zonder dat je daar specifiek iets voor hoeft te vragen.
Hier bestellen de meesten standaard vegetarisch.


Man had ooit een job met kantine waar er tijdens de ramadan gewoon geen vegetarisch gerecht op de kaart stond "omdat niemand het bestelde". Zijn vegetarische-niet-moslim collega was niet erg happy dat ie dus een maand op broodjes kaas (ipv een vegetarische warme maaltijd) kon gaan leven.
redbulletje schreef:
06-05-2019 15:24
Maar nu komen de Turken naar hier dus moeten ze zich aanpassen aan de hier geldende waarden. Men kan eventueel een ruimte voorzien waar ze zich terug kunnen trekken als ze niet wensen te eten. Lijkt me niet meer dan normaal dat degenen met wie ze de zakelijke afspraak hebben wel gewoon gaan eten.
Het zijn klanten! Die wil je het toch naar de zin maken Daarom zou ik even informeren! Hou er ook rekening mee dat ze niet drinken ook geen water koffie of thee :)
Zou ik wel doen,met klanten waar ik geld aan ga verdienen zeker!
Zarah schreef:
06-05-2019 15:12
Ik zou gewoon even informeren, of ze willen lunchen en zo ja, of ze nog dieetvoorkeuren hebben. Dat lijkt me het makkelijkst en het netst.
Dit
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig kunnen we zelf wel eten, ze worden begeleid door de directeur, de lunch zou ook alleen voor de gasten, een vertegenwoordiger en de directeur zijn. Ik heb de vraag even bij mijn contactpersoon neergelegd, die komt erop terug. Als blijkt dat ze meedoen met de ramadan, passen we het programma aan en hebben we wat meer tijd voor andere onderdelen.
Dan lunchen de directeur en vertegenwoordiger maar voor of na hun eigen programma onderdelen, heeft niemand er last van.
We're a close family, always within punching distance

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven