Koken voor een grote groep

13-07-2019 21:56 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Viva'ers,

Ik heb binnenkort een bbq (80 personen) en we willen de salades zelf maken. Zit te denken aan 3 koolhydraat rijke salades zoals aardappel en pasta salade. Daarbij nog twee salades bestaand uit alleen maar groente en sla. Even er van uitgaan dat gemiddeld 4-5 stuks bbq vlees pp gegeten gaat worden, stokbroodje erbij. Hoeveel zou je dan moeten maken wat betreft salades? Een recept vermenigvuldigen heeft natuurlijk geen zin want dan heb ik straks voor 5x70 personen salades staan. Graag jullie mening!

Dank :)
Alle reacties Link kopieren
150 gram salade pp
1/2 stokbrood pp

Groene groenten salade als extra houden.

4 a 5 stuks BBQ vlees is mijn inziens erg veel.

Qua verdeling zou ik voor 60 personen koolhydraat rijke salades maken
En dan nog twee hele grote schalen met groene groente salade. Eventueel versiersels als croutons, noten, ei en kaas (apart!) om het iets meer uit te breiden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden 4 stuks bbq vlees pp. Was nog wel wat over. Maar liever wat over, dan tekort.
Denk ook aan de vegetariers.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik snap de uitspraak over koolhydraten niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerder uitgaan van 3-4 stuks vlees per persoon. En 150 g salade per persoon als er ook nog stokbrood is. Als je uitgaat van een salade die als bijgerecht staat aangegeven in een recept zou ik per salade voor 15 personen maken, dus hoeveelheden vergroten tot dat aantal. Een kwart stokbrood per persoon erbij en dan heb je genoeg, volgens mij. Ik zou er genoeg aan hebben in ieder geval en ik ben best een grote eter.
Alle reacties Link kopieren
4 stuks vlees pp is echt voldoende maar zorg dan wel dat je genoeg salades en brood hebt.
Heb zelf het idee dat mensen steeds minder grote hoeveelheden vlees eten en meer van de bijgerechten.
Gemiddeld 150 gram salade pp lijkt me goed, en als ik naar mezelf kijk dan eet ik zeker wel 10plakjes stokbrood op.
Een rundvlees of eiersalade vult bijv veel meer dan een bakje met sla komkommer tomaat. Hou daar ook rekening mee.
Als wij voor een grote groep met gemiddelde eters koken dan rekenen we op ca. 400 gram vlees per persoon. Daarnaast nog ca. 200 gram salade (aardappel, rund of pasta) per persoon, een grote bak met groene salade en daarnaast nog onbeperkt stokbrood en sauzen.
Ik zou er niet eens aan beginnen. Salades voor 80 man - daar heb je ook echt een professionele keuken voor nodig. Of ga je al die aardappelen en pasta en normale maat pannen koken?
Alle reacties Link kopieren
Is er geen slager / cateraar die all in pakketjes verkoopt, bezorgt, incl bordjes bestek bbq sausen brood enz. en de afwas mee retour neemt? Dat is het makkelijkst ja.
80 man is idd wel heul veul.
En ga je ook 40 stokbroden snijden? :sick:
Ik zou dit gewoon overlaten aan een cateraar. Zou er echt geen zin in hebben en vraag me ook af of het veel zou schelen qua geld.

En de stokbroden kan je laten snijden ( of zelf snijden met machine) bij de meeste supers. Moet je wel al afgebakken stokbrood kopen.
Oh stokbrood zou ik dan helemaal niet snijden. Gewoon een stuk of 10 snijplanken en broodmessen regelen en neerleggen. Iedereen kan zelf afsnijden wat ze willen eten. Ongesneden is een stuk makkelijker te vervoeren en blijft ook verser.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
13-07-2019 22:39
Ik snap de uitspraak over koolhydraten niet.
+ 1
Ik zou niet weten hoe ik aan 10 snijplanken en messen zou moeten komen. Of ik moet halve vriendengroep gaan afrijden en dan is de cateraar waarschijnlijk goedkoper.
En de super/bakker die het doet en netjes in zakjes doet zeker sneller en goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
1 of 2 planken en messen is voldoende toch... Niet alle broden worden tegelijk aangesneden.

paar grote bakken salade, gewoon rundvlees of huzaren... pastasalade is weinig werk....

vraag me alleen af hoe je het eten en drinken koel houdt, daar zou het bij mij mis gaan.
Magick88 schreef:
14-07-2019 10:57
1 of 2 planken en messen is voldoende toch... Niet alle broden worden tegelijk aangesneden.

paar grote bakken salade, gewoon rundvlees of huzaren... pastasalade is weinig werk....

vraag me alleen af hoe je het eten en drinken koel houdt, daar zou het bij mij mis gaan.
Ze wil dit voor 80 mensen zelf maken. Niet kant en klaar kopen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
14-07-2019 11:07
Ze wil dit voor 80 mensen zelf maken. Niet kant en klaar kopen.
en ik geef haar ander advies. Al zou ik het zelf ook doen. Veel lekkerder.

Maar beetje van beide is beter te doen.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
14-07-2019 10:46
Oh stokbrood zou ik dan helemaal niet snijden. Gewoon een stuk of 10 snijplanken en broodmessen regelen en neerleggen. Iedereen kan zelf afsnijden wat ze willen eten. Ongesneden is een stuk makkelijker te vervoeren en blijft ook verser.
Niet zo slim want dan moeten tachtig mensen een voor een een paar plakjes stokbrood afsnijden.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Magick88 schreef:
14-07-2019 10:57
1 of 2 planken en messen is voldoende toch... Niet alle broden worden tegelijk aangesneden.

paar grote bakken salade, gewoon rundvlees of huzaren... pastasalade is weinig werk....

vraag me alleen af hoe je het eten en drinken koel houdt, daar zou het bij mij mis gaan.
https://www.huren.nl/p1276/koelkast?pla ... 9UEALw_wcB
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
80 mensen barbecue is veel werk. Ik werkte bij een cateringbedrijf en wij zouden hier, met de grote keuken waar we de voorbereiding in deden, zeker een dag mee bezig zijn. Inclusief het evenement zelf, want dan moeten er mensen bij de barbecue staan en er moeten mensen zijn die het buffet met salades en stokbrood en sausjes aanvullen, iemand voor de drankjes en iemand om af te ruimen (want mensen laten hun bord, servetje, stokjes, glas overal staan - in een grote groep is niemand bezig met zijn eigen rommel).
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
wittegeit schreef:
13-07-2019 22:50
Als wij voor een grote groep met gemiddelde eters koken dan rekenen we op ca. 400 gram vlees per persoon. Daarnaast nog ca. 200 gram salade (aardappel, rund of pasta) per persoon, een grote bak met groene salade en daarnaast nog onbeperkt stokbrood en sauzen.
400 gram vlees!? Voor een normale maaltijd? Dat is echt absurd veel. Ik ben cateraar en mijn standaard formule is:
150 gr eiwitten
150-200 gr koolhydraten
200 gr bereide groenten
50 gr rauwe groenten

Werkt over het algemeen prima.

Voor 80 man bij de BBQ zou ik uitgaan van 300 gr vlees pp.
Dan pp nog 80 gr aardappelsalade, 50 gr pastasalade, 80 gr gegrilde groenten of iets, 80 gr tomaat/sla. En dan nog stokbrood, kruidenboter, satesaus drbovenop, dan heb je meer dan zat.
En zulke belachelijke hoeveelheden zijn dat niet om klaar te maken hoor, 7 kg aardappels past in 2 pannen, en je neemt lekker nieuwe aardappels, hoef je niet te schillen. 4 kg pasta (max!) past in 2 pannen. Gegrilde groenten maak je in de oven. Met zn tweeen heb je dat in een middag wel in elkaar zitten hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven