sauna en naakt zijn

15-05-2015 16:12 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is geen levensgroot probleem, maar gewoon iets waarover ik mijmer in dit lange weekend . Ik wist ook niet zo goed op welke pijler ik het moest plaatsen.



Ik hoor en lees vaak dat mensen zeggen dat (half)bloot gaan een goede manier is om van je onzekerheden af te raken en dat het kan helpen om je lichaam te aanvaarden, bv bij naar de sauna gaan. Nu is een sauna niet echt iets voor mij en voel ik mij hier te onzeker over, maar ik ben wel soms ‘jaloers’ op mensen die dit wel durven. Ik droom er soms van om voldoende zelfvertrouwen te hebben om dergelijke dingen te doen, dit lijkt mij enorm bevrijdend. Durven jullie je zo bloot te geven en heeft dit bijgedragen aan jullie lichaamsbeeld? Vinden jullie dat naakt zijn bijdraagt tot meer zelfvertrouwen? Hetzelfde vraag ik mij af bij een naaktstrand. Geeft het naakt zijn dan een extra dimensie en helpt het beter om te ontspannen? Ik hoor heel graag jullie mening.
Alle reacties Link kopieren
Naakt zijn geeft mij niet meer zelfvertrouwen.



Ik hou zelf niet zo van naakt rond lopen in de sauna, gewoon omdat ik me daar niet prettig bij voel. Niet omdat ik me schaam, maar van mij hoeven andere mensen mij niet zo nodig naakt te zien. Net zo min heb ik de behoefte om andere mensen naakt te zien.



Ben wel eens in de sauna geweest en dat was ook prima. Lopen mensen met alle vormen en maten. Naakt zijn is daar heel gewoon en niemand kijkt raar op.

Kan me voorstellen dat je je dan 'geaccepteerd' zou voelen.

Maar ik weet niet of het je zelfvertrouwen zou vergroten...
Alle reacties Link kopieren
Naakt is voor mij gewoon naakt, omdat dat nou eenmaal hoort in de sauna en het lekkerder is dan met een klef badpak. Het heeft verder nergens aan bijgedragen, behalve dan misschien nog meer het besef dat iedereen anders is.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik ga regelmatig naar de sauna maar ik ben niet onzeker over mijn lichaam, dus dat is makkelijk praten. Naaktstrand ga ik niet naar toe. Ik kan me voorstellen dat je iets zelfverzekerder wordt van dingen doen die je anders niet durft. Maar in mijn ogen is dat geen saunabezoek, eerder praten voor een grote groep, boomklimmen bij hoogtevrees etc.
In de sauna heb ik geleerd dat niemand opkijkt van mijn blubberbenen en mijn blubberbuikje. Dat er bij iedereen iets niet perfect is. En dat het niemand een bal kan schelen! Dat mensen zich prima voelen in hun lijf en dat iedereen normaal blijft doen met elkaar. Dat je onzekerheid over je eigen lichaam opeens perspectief krijgt en dat het eigenlijk helemaal geen big deal is.



Ik zou echt zeggen: probeer het gewoon eens. Al is het maar een uurtje. En een sauna is meer dan zweten in een hok. Je hebt ook de Turkse sauna, die heel vochtig is maar niet echt heet, het caldarium, waar je heerlijk warm wordt tot in je botten, maar niet zweet en waar ik standaard in slaap val. Je kan lekker op het terras zitten, in het bubbelbad of zwembad, kortom je weet pas of het 'iets voor je is' als je het eens het geprobeerd in dit geval.
Als je kijkt naar wat er in de sauna rondloopt is er niks om onzeker over te worden. Zelfs in de sportschool zijn er meer niet-afgetraine saunagangers dan wel-afgetrainde. Striae, cellulitis, hangtieten, hangbuiken, je ziet het allemaal. De meeste mensen zijn nu eenmaal niet perfect. Wat naakt-zijn betreft hangt het bij mij erg af van de specifieke situatie. Rustig, klein naaktstrand verscholen tussen de rotsen met hier en daar een strandganger? Ja. Groot naaktstrand nee. Sauna voor een dagje? ja. Naakt in de sportschoolsauna? nee.
Alle reacties Link kopieren
In een sauna, op een naaktstrand of op een naturistenterrein worden mensen geaccepteerd zoals ze zijn. Niemand is perfect en iedereen heeft wel een "vlekje". Ik denk dat het wel degelijk kan bijdragen aan het jezelf zekerder gaan voelen over wie je bent en over je lichaam.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Bij mij heeft het zeker geholpen om bloot te accepteren en waarderen zoals het is. Van thuis uit was naakt zijn niet normaal. Er werd heel krampachtig over gedaan. Ik herinner me van vroeger dat m'n moeder altijd schreeuwde dat ik ábsolúút niet binnen mocht komen als ze zich om stond te kleden Bloot was eng, gek. En zo zag ik mijn naaktheid dus ook.

Mijn eerste saunabezoek was een grote drempel, maar het voelde vrijwel direct als een bevrijding.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een paar jaar terug naar de sauna geweest met mijn zus, die een heel mooi lichaam heeft. Ik heb n buikje, stevige billen/benen en hangborsten vanwege cup Groot.



Eerste 5 minuten liep ik met de armen gekruist over m'n borsten, daarna kon het me geen moer meer schelen. Niemand die raar opkeek naar mijn weten en ik heb een hele leuke dag verder gehad.

En ja, het heeft mij wel geholpen mijn lichaam te accepteren voor wat het is. Ik loop nu ook zonder problemen naakt door huis en kleed me bij een man ook makkelijker uit.

Sjongejongejongejonge........
Alle reacties Link kopieren
De eerste paar minuten ben ik altijd heel onzeker over alles. Maar na een half uurtje ben je gewend. Iedereen is toch naakt en er lopen niet alleen supermodellen.
Alle reacties Link kopieren
Sauna vond ik altijd al heerlijk, als we bv een vakantiehuisje met sauna hadden, was ik de eerste die er in te vinden was. Maar n openbare sauna, no way, daar was ik veel te onzeker voor (ik durfde al niet eens naar n zwembad). Ik heb wat dat betreft echt zeer irreele negatieve gedachtes gehad over mijn eigen lijf. Uiteindelijk een paar jaar geleden wel de stap gewaagd. Ben toen met n goede vriendin gegaan, die ook wel van mijn onzekerheden wist.

Of t bevrijdend was; nee, dat niet per se. Maar ik voelde me gaandeweg wel meer op mijn gemak, en merkte dat mensen helemaal niet zo geïnteresseerd bleken in of mijn benen wel putvrij waren. Ook zag ik zelf dat anderen niet perfect waren; klinkt heel logisch, maar als je echt onzeker bent, denk je dat iedereen perfect is behalve jij. Dat heb ik er wel meer van opgestoken en heeft er denk ik wel toe bijgedragen dat ik de laatste jaren steeds meer zelfvertrouwen heb gekregen.

Sauna is daarvan een stapje geweest, maar t is n breder plaatje geweest. Ouder (en wijzer ) worden, fijne relatie, meer zelfvertrouwen in algemene zin (niet alleen over mijn lijf) etc.



Om even terug te komen op je originele vraag; op zich zou ik zeggen, probeer het eens. Maar ik kan niet helemaal inschatten hoe onzeker je bent. Als het echt best fors is (als ik probeer te denken, net als bij mij), zou n sauna n te grote stap kunnen zijn, maar als je verder redelijk in je vel zit, waarom niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:diana_banana schreef op 15 mei 2015 @ 16:35:

Bij mij heeft het zeker geholpen om bloot te accepteren en waarderen zoals het is. Van thuis uit was naakt zijn niet normaal. Er werd heel krampachtig over gedaan. Ik herinner me van vroeger dat m'n moeder altijd schreeuwde dat ik ábsolúút niet binnen mocht komen als ze zich om stond te kleden Bloot was eng, gek. En zo zag ik mijn naaktheid dus ook.

Mijn eerste saunabezoek was een grote drempel, maar het voelde vrijwel direct als een bevrijding.



Herkenbaar!

Mijn eerste saunabezoek was met een vriendin die al vaker was geweest, dat scheelde wel.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
quote:ClassyLadeee schreef op 15 mei 2015 @ 16:39:

Ik ben een paar jaar terug naar de sauna geweest met mijn zus, die een heel mooi lichaam heeft. Ik heb n buikje, stevige billen/benen en hangborsten vanwege cup Groot.



Eerste 5 minuten liep ik met de armen gekruist over m'n borsten, daarna kon het me geen moer meer schelen. Niemand die raar opkeek naar mijn weten en ik heb een hele leuke dag verder gehad.

En ja, het heeft mij wel geholpen mijn lichaam te accepteren voor wat het is. Ik loop nu ook zonder problemen naakt door huis en kleed me bij een man ook makkelijker uit.





Heel herkenbaar!

Ik ben thuis ook veel makkelijker met naakt. Eerder legde ik m'n kleren bijvoorbeeld al helemaal klaar in de badkamer voor het douchen, want oh, je zou toch maar naakt door je eigen huis moeten lopen

Nu vind ik het zelfs fijn.
quote:himalaya schreef op 15 mei 2015 @ 16:17:

Naakt is voor mij gewoon naakt, omdat dat nou eenmaal hoort in de sauna en het lekkerder is dan met een klef badpak. Het heeft verder nergens aan bijgedragen, behalve dan misschien nog meer het besef dat iedereen anders is.Voor mij is het ook zoals himalaya beschrijft. Ik ben niet heel erg zeker van mezelf maar ook niet onzeker en dat is voor mij niets anders als naakt in de sauna of op het terras met kleren aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er geen "gevoel" bij. Ik ben sowieso al reuze trots op mijn lijf, ik werk er keihard voor. Voor zelfvertrouwen hoef ik niet naar de sauna. Naakt zijn in de sauna is gewoon praktisch, niets meer niets minder.
Alle reacties Link kopieren
Een sauna is niet anders dan sporten na het douchen. Ja, dat doe je naakt. En daar lopen anderen ook naakt rond, tenzij je de luxe hebt om een prive-sauna of prive-douche te hebben, maar die luxe is er meestal niet.



Dat is verder niet bijzonder. Hooguit is het 'anders' dat douches na het sporten meestal gescheiden zijn, terwijl de meeste sauna's gemengd zijn.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik denk dat het erg van de omvang van jouw onzekerheid afhangt, of je er wel of niet bij gebaat zou zijn. Het kan goed doen om te zien dat anderen ook geen perfecte lijven hebben, maar als je bij iedereen iets moois ziet behalve in jezelf dan ben je misschien verder van huis.
Zouden jullie je net zo op je gemak voelen als de sauna bevolkt werd door Doutzen en haar collega's (teamuitje ) als wanneer de 55+ breiclub van Sintmaartensvlotbrug daar zat? Ik niet hoor!
Ik denk dat de grootste openbaring voor onzekere mensen in de sauna is dat het niemand een drol kan schelen hoe je eruit ziet. Zelf ben je er ontzettend mee bezig - maar iedereen is met zichzelf bezig en niet met anderen. Jou kan het toch ook niet schelen of iemand putjes of een hangbuik heeft? Zeker in de sauna let je vooral op genieten, genieten, genieten.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 15 mei 2015 @ 17:07:

Zouden jullie je net zo op je gemak voelen als de sauna bevolkt werd door Doutzen en haar collega's (teamuitje ) als wanneer de 55+ breiclub van Sintmaartensvlotbrug daar zat? Ik niet hoor!Daar zou ik me vroeger niet bij op mijn gemak hebben gevoeld. Nu zou het me waarschijnlijk niet eens opvallen dat er allemaal mensen met strakke lijven rondlopen, zo weinig let ik er nu op
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
quote:MinkeDeWit schreef op 15 mei 2015 @ 17:07:

Zouden jullie je net zo op je gemak voelen als de sauna bevolkt werd door Doutzen en haar collega's (teamuitje ) als wanneer de 55+ breiclub van Sintmaartensvlotbrug daar zat? Ik niet hoor!



Ik zou misschien wat gefrustreerd raken dat ik er niet meer zo uitzie, maar me niet verstoppen hoor. Ik mag toch ook gezien worden?



En juist in de sauna kom je erachter dat de wereld niet bevolkt wordt door Doutzen en co's, maar door mensen zoals jij en ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 15 mei 2015 @ 17:07:

Zouden jullie je net zo op je gemak voelen als de sauna bevolkt werd door Doutzen en haar collega's (teamuitje ) als wanneer de 55+ breiclub van Sintmaartensvlotbrug daar zat? Ik niet hoor!



Ik sluit me bij ze aan, ben net zo lang en slank



Het is zo'n missconceptie dat iedereen in de sauna bezig is met de lijven van andere. Als ik voor mijzelf spreek; ik heb in de sauna nog nooit 'iets' gevonden van iemand anders zijn lijf, of het nou een Doutzen figuurtje is, of een Viola Holt. Het interesseert me gewoon niet op zo'n moment, en ik denk dat 95% van de sauna gangers er zo over denken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond van mezelf dat ik me er maar overheen moet zetten en ga nu ook regelmatig naar de sauna. Het werkt niet per se goed voor m'n zelfvertrouwen of zo. Ik zie altijd wel vrouwen die mooiere borsten hebben dan ik bijvoorbeeld. Mijn focus ligt ook meestal op de lichaamsdelen die ik bij mezelf juist níet mooi vind. Als je gewoon naar het totaalplaatje van anderen kijkt, dan zie je vast dat niemand perfect is en voel je jezelf waarschijnlijk minder onzeker. Maar of het nou echt 'de oplossing' is om van je onzekerheid af te komen? Denk het niet.
Alle reacties Link kopieren
Nou klinkt het net alsof ik alleen maar met andere lijven bezig ben in de sauna; dat is niet zo hoor! :P Ben vooral bezig met genieten, maar de dingen die ik bij anderen mooi vind vallen me eerder op :P
De sauna is geen zelfvertrouwenswondermiddel. Het kan je wel helpen om in te zien dat andere lichamen ook hun mankementen hebben, en dat kan wel weer je zelfvertrouwen opkrikken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven