Emotioneel stabiel worden, hoe doe je dat?

20-07-2017 17:42 10 berichten
Na jarenlange depressies en een angststoornis gaat het sinds een tijdje weer een beetje beter met me. Ik heb bijna 2 maanden geleden nog een zware terugval gehad, maar sindsdien gaat het dag bij dag beter. Ik durf nog niet te hard te juichen, maar zo'n lange periode waarin ik niet depressief was heb ik sinds mijn 19e niet meer meegemaakt. Dus het voelt alsof ik er eindelijk uit aan het krabbelen ben.

Ik heb veel therapie gehad, veel op wachtlijsten gestaan en medicatie geslikt. Medicatie slik ik nog, maar de dosis is al gehalveerd. Bij de therapie ging het vooral om de angst en de depressie. Hoe je daarmee omgaat. Maar nu wil ik op zoek naar de kern. Ik wil zo graag emotioneel stabieler worden, niet door elk ding van mijn a propos zijn. Zelf keuzes kunnen maken, zelfverzekerder worden, nieuwe mensen leren kennen. Ik voel me al jaren eenzaam en wankel en daar wil ik mee aan de slag. Ik heb weer zin in het leven en daarom wil ik sterker worden!

Maar ik weet helemaal niet hoe ik dat moet doen. Ik heb al best wat therapie gehad, maar dat is niet helpend geweest. Ik vraag me af of er soorten zijn die zich wat meer focussen op deze hulpvraag. Op het moment heb ik geen therapie. Ik ben verhuisd een tijd geleden en na een aardige wachtlijst bleek bij de intake dat ze mij helemaal niet konden helpen. Ik weet ook niet of ik nog wel therapie wil. Misschien zijn er wel andere dingen die me hierbij kunnen helpen?

Wie heeft hier ervaring mee of heeft advies? Ik hoor het graag. Bedankt voor het lezen in elk geval. :)
Ik heb zelf veel gehad aan (een stukje) schematherapie. Een vriendin van mij heeft veel baat gehad bij de WRAP-training.
Ik heb ervaring met schema-therapie in een groep en dat vond ik verschrikkelijk. Maar misschien dat dat aan de groep lag? Ik vond die oefeningen met de stoel ook heel erg vervelend, niet omdat ik het ongemakkelijk vind, maar ik ben daar misschien te nuchter voor.

Heb jij dat individueel gedaan of in een groep? En had je een fijne therapeut? Mijn therapeuten hadden nog niet zoveel ervaring met schematherapie, dus misschien als ik iemand zoek met meer ervaring dat het er anders aan toe gaat.

De WRAP-training ken ik niet, die ga ik eens googlen. Dankjewel voor de tip!
Schematherapie had ik individueel, was een onderdeel bij de VERS. Met een hele fijne psychologe.
Alle reacties Link kopieren
eenzaam? dan moet je in knuffek therapie, heb je zo nwrgens last meer van
Alle reacties Link kopieren
Ik heb veel gehad aan Gestalttherapie. Ik had een postnatale depressie en heb die aangegrepen om gelijk schoon schip te maken met allerlei bagage en aangeleerd gedrag waar ik niet blij van werd. Dit heeft mij heel goed geholpen.
Ik zit echt veel beter in m'n vel, snap waar gedrag vandaan komt en handel anders. Ik ben écht een leukere versie van mezelf geworden :daisy:
Alle reacties Link kopieren
ik heb veel gelezen en geprobeerd en waarschijnlijk een combinatie gemaakt van vele self-help inzichten maar achteraf bezien vind ik NLP en Mindfulness de meest zinnige en praktische methodes om zelf je gedachtes en gevoelens te beheersen.
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Naast therapie, het helpt ook als je 'gewoon' positieve ervaringen op kan doen, bij voorkeur in gezelschap van andere mensen. Als je zo lang in gezelschap van je depressie hebt verkeerd kan het enorm helpend zijn om gewoon deel te nemen aan het dagelijks leven.

Is er iets wat je graag doet / leuk vind? Kan vanalles zijn: leesclub, toneel, samen hardlopen, laagdrempelige teamsport, tekenen / schilderen, nou ja iets wat je graag doet dus.
Ik heb als tiener wel altijd op een bepaalde teamsport gezeten, die wil ik wel weer oppakken ooit. Maar dan moet ik eerst wat fitter worden en moeten mijn financiën ook veranderen.

Ik heb niet zoveel met creatieve dingen. Dus ik zoek eigenlijk wel zoiets maar dan gratis of tegen zeer laag tarief. :)

Lieve meende je dat nu of zit me belachelijk te maken?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waar je woont maar dan zou ik eens via je gemeente checken of ze dingen aanbieden / organiseren die gratis of tegen een laag tarief aangeboden worden. Vaak is er nl wel wat geregeld maar is t even zoeken.

Of zoek een maatje via Humanitas oid om er eens in de zoveel tijd even op uit te gaan.

En om fitter te worden: paar mensen zoeken om eens in de week oid een wandeling mee te maken??

Kies in ieder geval iets wat voor jou zo laagdrempelig mogelijk is. Kan me nl voorstellen dat je even over een hobbel heen moet als je zo lang thuis hebt gezeten met een depressie. Hoe is je sociale omgeving verder? Zijn er mensen aan wie steun hebt of waarmee je leuke dingen kunt doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven